Ellok som tema på någon utställning? (Fordon: lok)

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 04, 2009, 20:42 (5554 dagar sedan)

Sverige har en lång ellokshistoria. Egentligen har elloken en längre historia och har dominerat det svenska järnvägsnätet mer än ångloken. Fast vissa tycker väl nu att jag svär i kyrkan ;-)

Tänk om man kunde ha någon sorts temadag någonstans med en utställning om Sveriges ellok och elmotorvagnar. Man samlar så många bevarade elfordon som möjligt på samma plats och dessutom visar man också upp det som är i drift idag och givetvis också det allra modernaste som finns. Tänk om man t ex på järnvägsmuseets dag i Gävle i höst kunde ha elfordon som ett tema :-)

Ellok som tema på någon utställning?

av Bengt Österdahl @, Gustavsberg, Wednesday, February 04, 2009, 21:15 (5554 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Sverige har en lång ellokshistoria. Egentligen har elloken en längre historia och har dominerat det svenska järnvägsnätet mer än ångloken. Fast vissa tycker väl nu att jag svär i kyrkan ;-)

Tänk om man kunde ha någon sorts temadag någonstans med en utställning om Sveriges ellok och elmotorvagnar. Man samlar så många bevarade elfordon som möjligt på samma plats och dessutom visar man också upp det som är i drift idag och givetvis också det allra modernaste som finns. Tänk om man t ex på järnvägsmuseets dag i Gävle i höst kunde ha elfordon som ett tema :-)

Du svär inte alls i kyrkan.

Jag är mer intresserad av ellok än av ånglok, vilket väl till stor beror på att jag är uppvuxen i Örebrotrakten och där var alla linjer elektrifierade tidigt (fd NÖJ undantagen) .

När jag gick i skolan i Örebro (1960 till 1967) vistades jag mycket på Örebro C och där såg jag flera av de ellokstyper som var i drift vid SJ då.

De här är de jag kommer ihåg att jag såg:

Ha
Hb
Hc
Hg
D
Da
Ma
Mg

Dessa såg jag i drift. Eftersom Centrala Verkstäderna låg/ligger i Örebro såg jag ju en del nyreviderade ellok; bland annat Bk (förutom en del av de uppräknade ovanför).

Din idé om en temadag med elfordon stöder jag naturligtvis.

/Bengt

Hurra!

av Rasmus Axelsson, Wednesday, February 04, 2009, 22:50 (5554 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Jag är mer intresserad av ellok än av ånglok, vilket väl till stor beror på att jag är uppvuxen i Örebrotrakten och där var alla linjer elektrifierade tidigt (fd NÖJ undantagen) .

Instämmer helt... men det beror kanske på att jag fattar hur ett ellok fungerar ungefär medan ånglok är en vit fläck på min järnvägskarta.

När jag gick i skolan i Örebro (1960 till 1967) vistades jag mycket på Örebro C och där såg jag flera av de ellokstyper som var i drift vid SJ då.

Hann du njuta av [link=http://www.svartabanan.se/]Svartåbanan[/link] med?

De här är de jag kommer ihåg att jag såg:

Ha
Hb
Hc
Hg
D
Da
Ma
Mg

Gick det inte någon växelmaskin litt U(nånting) där också vid denna tid? Ett och annat F-lok kanske?

Dessa såg jag i drift. Eftersom Centrala Verkstäderna låg/ligger i Örebro såg jag ju en del nyreviderade ellok; bland annat Bk (förutom en del av de uppräknade ovanför).

Din idé om en temadag med elfordon stöder jag naturligtvis.

Jag med!

Hurra!

av Bengt Österdahl @, Gustavsberg, Thursday, February 05, 2009, 07:01 (5553 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

När jag gick i skolan i Örebro (1960 till 1967) vistades jag mycket på Örebro C och där såg jag flera av de ellokstyper som var i drift vid SJ då.


Hann du njuta av [link=http://www.svartabanan.se/]Svartåbanan[/link] med?

Jovisst, hann jag det. Jag åkte då och då Latorpsbruk (född och uppvuxen i Garphyttan) - Örebro. Då var det Ha och Hb som drog tågen vilka bestod av trävagnar.

Under skoltiden åkte vi ibland hem med tåget till Latorpsbruk för att sedan åka med Garphytte Bruks tåg (600 mm) till Garphyttan. Vi stod då på de öppna bromsplattformarna på flakvagnarna.

De här är de jag kommer ihåg att jag såg:

Ha
Hb
Hc
Hg
D
Da
Ma
Mg


Gick det inte någon växelmaskin litt U(nånting) där också vid denna tid? Ett och annat F-lok kanske?

Jag glömde ju Ub. Några andra Ux fanns inte i Örebro. F har jag inget minne av att jag såg i Örebro.

/Bengt

Ellok som tema på någon utställning!!!

av Staffan Granath, Wednesday, February 04, 2009, 23:32 (5554 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Sverige har en lång ellokshistoria. Egentligen har elloken en längre historia och har dominerat det svenska järnvägsnätet mer än ångloken. Fast vissa tycker väl nu att jag svär i kyrkan ;-)

Tänk om man kunde ha någon sorts temadag någonstans med en utställning om Sveriges ellok och elmotorvagnar. Man samlar så många bevarade elfordon som möjligt på samma plats och dessutom visar man också upp det som är i drift idag och givetvis också det allra modernaste som finns. Tänk om man t ex på järnvägsmuseets dag i Gävle i höst kunde ha elfordon som ett tema :-)


Du svär inte alls i kyrkan.

Jag är mer intresserad av ellok än av ånglok, vilket väl till stor beror på att jag är uppvuxen i Örebrotrakten och där var alla linjer elektrifierade tidigt (fd NÖJ undantagen) .

med risk för att ostrakiseras av ULJ så skulle jag nog kunna tänka mig att stödja en sådan aktion, de är ju som nämnt fler generationer som åkt el-tåg än ång-dito idag.:-| :-)

detaljer hur det skall gå till och vad finns det specialister på, men vad som finns i drift hos föreningar borde det väl snabbt gå att kartlägga :-) :-)

Z-loket kunde väl åtminstånde få ut och lufta sig :-) :-D

från det elektrointresseade morshyttan :-| :-) :-D

Ellok som tema på någon utställning!!!

av Anders Sandgren, Thursday, February 05, 2009, 10:52 (5553 dagar sedan) @ Staffan Granath

100-årsjubileet för försökdriften har ju förvisso passerat liksom DjB's jubileum, men det är bara sex år kvar till 100-årsdagen av eldriften på malmbanan och därefter följde fler banor. Det kan ju vara något att fira.
Med tanke på skicket på vissa av de äldre elloken är det bra att ha viss framförhållning.