Stavsjö 1938 (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell @, Vallentuna, onsdag, februari 04, 2009, 21:27 (4457 dagar sedan)

[image]

Detta vykort bör vara taget 1938 eller däromkring.
/tell

Stavsjö 1938

av Michael Erhardsson ⌂ @, Örebro, onsdag, februari 04, 2009, 23:09 (4457 dagar sedan) @ Thomas Tell

TACK, för alla trevliga och intressanta bilder du delar med dig av ...

MVH
Michael Erhardsson

--
ME

Stavsjö 1938 - Nunnebanan?

av Arne, Kungsholmen 王の島, onsdag, februari 04, 2009, 23:27 (4457 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Detta vykort bör vara taget 1938 eller däromkring.
/tell

Är det Nunnebanans spår som man ser t.v. om plattformen i förgrunden på vykortet?

Stavsjö 1938 - Nunnebanan?

av Patrik E, torsdag, februari 05, 2009, 00:41 (4457 dagar sedan) @ Arne

Ja det är det. Men jag har för mig att vid tidpunkten för det att kortet togs så var redan trafiken inställd.

Stavsjö 1938 - Nunnebanan?

av Johan W @, torsdag, februari 05, 2009, 07:44 (4457 dagar sedan) @ Patrik E

Ordinarie trafiken nedlades väl 1933.

VH

/Johan

Stavsjö 1938 - Nunnebanan?

av Dag Bonnedal @, torsdag, februari 05, 2009, 09:18 (4457 dagar sedan) @ Johan W

Ordinarie trafiken nedlades väl 1933.

VH

/Johan

Nej, men den sjöng på sista versen. Persontrafiken nedlagd 1933. Och den allmänna godstrafiken var nog reducerad till nästan bara timmer och ved. Nunnebanan hade blivit reducerad till det som var anledningen till att den byggdes: skogsbana. Men den var alltså formellt fortfarande allmän järnväg fram till nedläggningen i september 1939. Man kan ju undra om den inte hade kunnat göra en viss nytta under krigets bränsle- och gummidäcksbrist?

Dag B

Stavsjö 1938 - Nunnebanan?

av Ante Svensson ⌂ @, torsdag, februari 05, 2009, 09:23 (4457 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jo det känns väl både i fallen NAEJ och Stafsjöbanan att man helt enkelt hade för bråttom med att lägga ned och riva upp. Båda försvann 1939 och borde ha kunnat få en respit in till 1945-46 i alla fall.

--
Ante

Stavsjö 1938 - Nunnebanan?

av Anders Sandgren @, Bredäng, torsdag, februari 05, 2009, 10:45 (4457 dagar sedan) @ Ante Svensson

Risken hade nog ändå varit att skrotvärdet med krigets metallpriser hade överstigit transportnyttan liksom det var med spårvägen i Ulricehamn.
Men det hade varit ett alternativ i alla fall.
Noterade att upprustningen av reservloksparken startade redan 1937-38, dvs före krigsutbrottet. Om militären och myndigheterna haft intresse för banorna hade nog inte rivningen beviljats, man behövde väl fortfarande gå till 'kungl maj:t' för att få riva en koncessionerad bana?

Stavsjö 1938 - Nunnebanan?

av Kurt G. Möller, Sthlm, torsdag, februari 05, 2009, 13:44 (4457 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Om bara lastprofilen varit LIIITE bredare hade kanske läget blivit ett annat, ur militär synvinkel, menar jag...

Stavsjö 1938 - Nunnebanan?

av Hans Broman @, Enhörna, torsdag, februari 05, 2009, 19:15 (4457 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Ordinarie trafiken nedlades väl 1933.

VH

/Johan


Nej, men den sjöng på sista versen. Persontrafiken nedlagd 1933. Och den allmänna godstrafiken var nog reducerad till nästan bara timmer och ved. Nunnebanan hade blivit reducerad till det som var anledningen till att den byggdes: skogsbana. Men den var alltså formellt fortfarande allmän järnväg fram till nedläggningen i september 1939. Man kan ju undra om den inte hade kunnat göra en viss nytta under krigets bränsle- och gummidäcksbrist?

Dag B

Finns det något som motsäger att bilden kan vara tagen under 1939?

Stavsjö 1938 - Nunnebanan?

av Thomas Tell @, Vallentuna, torsdag, februari 05, 2009, 19:31 (4457 dagar sedan) @ Hans Broman

Finns det något som motsäger att bilden kan vara tagen under 1939?

Nej, det är ju någon sommar 1936 fram innan krigsutbrottet.
Har du någon bra teori om tåget?
/tell

Stavsjö 1938 - Nunnebanan?

av Hans Broman @, Enhörna, torsdag, februari 05, 2009, 20:09 (4456 dagar sedan) @ Thomas Tell

Finns det något som motsäger att bilden kan vara tagen under 1939?


Nej, det är ju någon sommar 1936 fram innan krigsutbrottet.
Har du någon bra teori om tåget?
/tell

Nej, tyvärr inte. Jag ville bara få klarlagt vilka år vi kan räkna med.

Stavsjö 1938

av Thomas Tell @, Vallentuna, torsdag, februari 05, 2009, 11:14 (4457 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bilen på bilden är en Chevrolet 1936. Bilen saknar gengasaggregat så det bör vara före kriget.

Här en närbild av tåget.
[image]

Klockan är ca 8 på morgonen enligt solen, så detta är troligen Pt 832 Mjölby - Stockholm C.
Tåget dras av ett D-lok och därefter en F1. En tidningsvagn GTi går före resgodsvagnen Fo4 25740 (ASJA 1933) och en Co(8?).
Till vänster en gråmålad godsflyttnings-/bangårdsvagn
/tell

GTi eller C4 - Stavsjö 1938

av Olof W @, torsdag, februari 05, 2009, 16:29 (4457 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tåget dras av ett D-lok och därefter en F1. En tidningsvagn GTi går före resgodsvagnen Fo4 25740 (ASJA 1933) och en Co(8?).

Hade jag bara sett fotot så hade jag gissat att den andra vagnen från loket var en C4 (lejonbur). Ser jag helt fel eller finns det något släktskap mellan dessa vagnar? Var GTi ombyggda C4?

/Olof

GTi eller C4 - Stavsjö 1938

av Sid, torsdag, februari 05, 2009, 16:40 (4457 dagar sedan) @ Olof W

Tåget dras av ett D-lok och därefter en F1. En tidningsvagn GTi går före resgodsvagnen Fo4 25740 (ASJA 1933) och en Co(8?).


Hade jag bara sett fotot så hade jag gissat att den andra vagnen från loket var en C4 (lejonbur). Ser jag helt fel eller finns det något släktskap mellan dessa vagnar? Var GTi ombyggda C4?

/Olof

Det stämmer, GTi-vagnarna var ombyggda från C4-vagnar.
Mvh/Sid

powered by my little forum