Stavsjö 1938 (Fotografier/bildfrågor)
Detta vykort bör vara taget 1938 eller däromkring.
/tell
av Thomas Tell, Wednesday, February 04, 2009, 21:27 (5532 dagar sedan)
Detta vykort bör vara taget 1938 eller däromkring.
/tell
av Michael Erhardsson, Wednesday, February 04, 2009, 23:09 (5532 dagar sedan) @ Thomas Tell
TACK, för alla trevliga och intressanta bilder du delar med dig av ...
MVH
Michael Erhardsson
av Arne, Wednesday, February 04, 2009, 23:27 (5532 dagar sedan) @ Thomas Tell
Detta vykort bör vara taget 1938 eller däromkring.
/tell
Är det Nunnebanans spår som man ser t.v. om plattformen i förgrunden på vykortet?
av Patrik E, Thursday, February 05, 2009, 00:41 (5531 dagar sedan) @ Arne
Ja det är det. Men jag har för mig att vid tidpunkten för det att kortet togs så var redan trafiken inställd.
av Johan W , Thursday, February 05, 2009, 07:44 (5531 dagar sedan) @ Patrik E
Ordinarie trafiken nedlades väl 1933.
VH
/Johan
av Dag Bonnedal, Thursday, February 05, 2009, 09:18 (5531 dagar sedan) @ Johan W
Ordinarie trafiken nedlades väl 1933.
VH
/Johan
Nej, men den sjöng på sista versen. Persontrafiken nedlagd 1933. Och den allmänna godstrafiken var nog reducerad till nästan bara timmer och ved. Nunnebanan hade blivit reducerad till det som var anledningen till att den byggdes: skogsbana. Men den var alltså formellt fortfarande allmän järnväg fram till nedläggningen i september 1939. Man kan ju undra om den inte hade kunnat göra en viss nytta under krigets bränsle- och gummidäcksbrist?
Dag B
av Ante Svensson, Thursday, February 05, 2009, 09:23 (5531 dagar sedan) @ Dag Bonnedal
Jo det känns väl både i fallen NAEJ och Stafsjöbanan att man helt enkelt hade för bråttom med att lägga ned och riva upp. Båda försvann 1939 och borde ha kunnat få en respit in till 1945-46 i alla fall.
av Anders Sandgren, Thursday, February 05, 2009, 10:45 (5531 dagar sedan) @ Ante Svensson
Risken hade nog ändå varit att skrotvärdet med krigets metallpriser hade överstigit transportnyttan liksom det var med spårvägen i Ulricehamn.
Men det hade varit ett alternativ i alla fall.
Noterade att upprustningen av reservloksparken startade redan 1937-38, dvs före krigsutbrottet. Om militären och myndigheterna haft intresse för banorna hade nog inte rivningen beviljats, man behövde väl fortfarande gå till 'kungl maj:t' för att få riva en koncessionerad bana?
av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, February 05, 2009, 13:44 (5531 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Om bara lastprofilen varit LIIITE bredare hade kanske läget blivit ett annat, ur militär synvinkel, menar jag...
av Hans Broman, Thursday, February 05, 2009, 19:15 (5531 dagar sedan) @ Dag Bonnedal
Ordinarie trafiken nedlades väl 1933.
VH
/Johan
Nej, men den sjöng på sista versen. Persontrafiken nedlagd 1933. Och den allmänna godstrafiken var nog reducerad till nästan bara timmer och ved. Nunnebanan hade blivit reducerad till det som var anledningen till att den byggdes: skogsbana. Men den var alltså formellt fortfarande allmän järnväg fram till nedläggningen i september 1939. Man kan ju undra om den inte hade kunnat göra en viss nytta under krigets bränsle- och gummidäcksbrist?Dag B
Finns det något som motsäger att bilden kan vara tagen under 1939?
av Thomas Tell, Thursday, February 05, 2009, 19:31 (5531 dagar sedan) @ Hans Broman
Finns det något som motsäger att bilden kan vara tagen under 1939?
Nej, det är ju någon sommar 1936 fram innan krigsutbrottet.
Har du någon bra teori om tåget?
/tell
av Hans Broman, Thursday, February 05, 2009, 20:09 (5531 dagar sedan) @ Thomas Tell
Finns det något som motsäger att bilden kan vara tagen under 1939?
Nej, det är ju någon sommar 1936 fram innan krigsutbrottet.
Har du någon bra teori om tåget?
/tell
Nej, tyvärr inte. Jag ville bara få klarlagt vilka år vi kan räkna med.
av Thomas Tell, Thursday, February 05, 2009, 11:14 (5531 dagar sedan) @ Thomas Tell
Bilen på bilden är en Chevrolet 1936. Bilen saknar gengasaggregat så det bör vara före kriget.
Här en närbild av tåget.
Klockan är ca 8 på morgonen enligt solen, så detta är troligen Pt 832 Mjölby - Stockholm C.
Tåget dras av ett D-lok och därefter en F1. En tidningsvagn GTi går före resgodsvagnen Fo4 25740 (ASJA 1933) och en Co(8?).
Till vänster en gråmålad godsflyttnings-/bangårdsvagn
/tell
av Olof W, Thursday, February 05, 2009, 16:29 (5531 dagar sedan) @ Thomas Tell
Tåget dras av ett D-lok och därefter en F1. En tidningsvagn GTi går före resgodsvagnen Fo4 25740 (ASJA 1933) och en Co(8?).
Hade jag bara sett fotot så hade jag gissat att den andra vagnen från loket var en C4 (lejonbur). Ser jag helt fel eller finns det något släktskap mellan dessa vagnar? Var GTi ombyggda C4?
/Olof
av Sid, Thursday, February 05, 2009, 16:40 (5531 dagar sedan) @ Olof W
Tåget dras av ett D-lok och därefter en F1. En tidningsvagn GTi går före resgodsvagnen Fo4 25740 (ASJA 1933) och en Co(8?).
Hade jag bara sett fotot så hade jag gissat att den andra vagnen från loket var en C4 (lejonbur). Ser jag helt fel eller finns det något släktskap mellan dessa vagnar? Var GTi ombyggda C4?/Olof
Det stämmer, GTi-vagnarna var ombyggda från C4-vagnar.
Mvh/Sid