Ställverk i Jönköping (Signaler/säkerhet)

av mormorsgruvan, Thursday, March 19, 2020, 15:42 (1497 dagar sedan)

Vilken typ av ställverk fanns vid JGJ station i Jönköping ?

Ställverk i Jönköping Ö

av Ulf Pålsson, Thursday, March 19, 2020, 18:11 (1497 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilken typ av ställverk fanns vid JGJ station i Jönköping ?

Utan att veta säkert gissar jag på tämligen goda grunder följande:

Sannolikt fanns det inget ställverk alls vid Jönköpings östra. Troligen var alla växlar klotväxlar, och låsning av motväxlar i tågvägen skedde nog med hänglås, om de inte blev bevakade. Infartssignalen (kanske en semafor, kanske en skivsignal) manövrerades troligen på plats vid signalmasten av en signalkarl efter order av (den tjänsteförrättande) stationsföreståndaren i varje enskilt fall. Om infartssignalen var en semafor var det möjligen så att den kunde manövreras av stationsföreståndaren från en ställbock.
/up

Ställverk i Jönköping Ö

av Leif B, Thursday, March 19, 2020, 18:19 (1497 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Vilken typ av ställverk fanns vid JGJ station i Jönköping ?


Utan att veta säkert gissar jag på tämligen goda grunder följande:

Sannolikt fanns det inget ställverk alls vid Jönköpings östra. Troligen var alla växlar klotväxlar, och låsning av motväxlar i tågvägen skedde nog med hänglås, om de inte blev bevakade. Infartssignalen (kanske en semafor, kanske en skivsignal) manövrerades troligen på plats vid signalmasten av en signalkarl efter order av (den tjänsteförrättande) stationsföreståndaren i varje enskilt fall. Om infartssignalen var en semafor var det möjligen så att den kunde manövreras av stationsföreståndaren från en ställbock.
/up

I denna gamla tråd saknas bilderna men det står lite om ett ställverk. Ställverkets uppgift verkar varit att hålla isär JGJ-tåg och spårvagnar.

Ställverk i Jönköping Ö

av Hans W, Thursday, March 19, 2020, 21:44 (1497 dagar sedan) @ Leif B

Intressant ämne!

Att Rosendala hade semaforer från tre håll har varit dokumenterat. Men Jönköping Ö?
Denna bild på sidan www.jgj.se visar dock en ställbock.

Ställverk i Jönköping Ö

av Anders Östlund, Friday, March 20, 2020, 07:37 (1496 dagar sedan) @ Leif B

Det "ställverk" som fanns vid Östra var egentligen inte där utan änne en bit åt öster, där järnvägen gick under banvallen för SJ. Tror det rör sig om ca 2-300 meter från stationsgränsen, knappt det kanske.

Detta "ställverk" var ett torn som låg på SJs banvall och därifrån skötte man de bommar som gick över vägarna på båda sidor om tunneln under järnvägsbanken. Så något egentligt ställverk i den meningen var det inte, fanns inga växlar i närheten som jag känner till sköttes därifrån.

/Anders Ö

Ställverk i Jönköping Ö

av Per Ljungberg, Friday, March 20, 2020, 09:57 (1496 dagar sedan) @ Anders Östlund

Jag har sett i gamla handlingar att det fanns (eller skulle finnas) en skyddsväxel i spårvägsspåret från Ryhov som säkerhet mot att en spårvagn skulle kunna rulla in över korsningen när bommarna var fällda. Hur denna växel manövrerades kommer jag inte ihåg. Dessa handlingar hittade jag i Jönköpings Elverks arkiv för många år sedan. Handlingarna bör idag finnas i kommunens arkiv om de inte kastats bort.

Ställverk i Jönköping Ö

av Kjell Aghult, Friday, March 20, 2020, 09:30 (1496 dagar sedan) @ Leif B

En tidigare JGJ-anställd berättade om banan för SJK Stockholm i början av 1963. Jag kunde delta.

Tågklareringen hade skilda redskap Jönköping Ö-Huskvarna resp. Rosendala-Vireda.
Efter motorvagnsdriftens intåg 1924-1925 var trafiken närmast Jönköping rätt tät. Därför användes (järn)semaforer vid Jönköping Ö och Rosendala och tåganmälan m m telegraferades.

Norr om Rosendala var tågfrekvensen lägre. Här fick telefon räcka - utan "bevisresa". Sådant medgav "Väg och Vatten" för bara de minsta banorna. Huvudsignalerna var T-semaforer i trä - i Vireda en "halv" sådan. I Lyckåsgård bytte man dock tids nog till en järnsemafor.

De få järnsemaforerna såldes efter rivningen till HSJ: Som börjat byta ut sina skivsignaler. Saken nämns i en HSJ årsredovisning.