Dansken i Boda (Fordon: lok)

av Stefan J, Friday, March 20, 2020, 10:57 (1488 dagar sedan)

Vi är i Tomteboda i början av 80-talet. På vallen står "Dansken". Det verkar lugnt men det andra loket, multipel Ud, är och hämtar ännu ett drag som ska släppas. Vid den här tiden var det intensiv växling i Tomteboda, på vallen gick i stort sett två lok dagligen i treskift med viss neddragning under lördag och söndag. "Dansken" hade till uppgift att ge vagnar som inte rullade in hinderfritt efter släpp från vallen en "dansk skalle" så att rangeringen kunde fortsätta.

[image]

Dansken i Boda

av HJP, Friday, March 20, 2020, 13:35 (1488 dagar sedan) @ Stefan J

****
Ahh! Det där väcker minnen.
Har stått på både "Dansken" (lok 2) och Ud-loken (Lok 1), åtskilliga gånger.
Lok 3 växlade i södra änden av Tomteboda.
Noterar att en slutsignalskärm är uppsatt, det var väl inte så vanligt att den sattes upp, men bakände var alltid söderut, i norra änden av bangården, av praktiska skäl.
Av någon anledning fick ju aldrig Ub-loken slutsignal i B-änden.

Dansken i Boda

av HJP, Sunday, March 22, 2020, 17:50 (1486 dagar sedan) @ HJP

****
Ahh! Det där väcker minnen.
Har stått på både "Dansken" (lok 2) och Ud-loken (Lok 1), åtskilliga gånger.
Lok 3 växlade i södra änden av Tomteboda.
Noterar att en slutsignalskärm är uppsatt, det var väl inte så vanligt att den sattes upp, men bakände var alltid söderut, i norra änden av bangården, av praktiska skäl.
Av någon anledning fick ju aldrig Ub-loken slutsignal i B-änden.

****
Ooops! Det var i A-änden, som Ub-loken inte fick någon slutsignal ;-)

Dansken i Boda - lok 2.

av S-O Johansson, Friday, March 20, 2020, 14:00 (1488 dagar sedan) @ Stefan J

Andra uppgifter för lok 2, Dansken, var att hämta vagnar som gått in på fel spår. Trycka ihop ett tågsätt på ett spår när det blivit färdigväxlat så att bangårdspersonalen kunde koppla koppel och luftslangar. Växla ut repvagnar mm uppgifter som kunde dyka upp som inte var lämpligt att lok 1, mult Ud, gjorde. Tiden brukade gå. Dessutom bytte förarna på lok 1 och lok 2 med varandra efter eftermiddagspasset som brukade vara jobbigast. Möjligen även på nattpasset.
Lok 1 och 2 gick väl ut till Hagalund vid middagstid för service och eventuellt lokbyte om jag minns rätt. Annars fanns de väl i Tomteboda från måndag morgon till lördag eftermidag.

Dansken i Boda - lok 2.

av Göran Enqvist, Friday, March 20, 2020, 14:14 (1488 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jo, visst bytte man på nattpasset också. Om man fick "Dansken" andra halvan av natten hände det att man fick avsluta med att åka till Sundbyberg fram och åter för att lämna personal som var stationerade där men som haft Tomtebodaturer. Även i Hagalund var det på helgerna i början av åttiotalet någon enstaka växlare från Norra Station som skulle göra helgtjänst i Hgl då det var för få helgturer på Norra. Det var inte alltid så populärt från trafikmästarnas sida, de tyckte att beordrad personal från andra stationer mest var i vägen då de inte kunde bangården eller arbetets upplägg. Jag minns ett tillfälle när jag kom in i växlarbyssan och trafikmästaren sa åt killen från Nst - du sitter kvar här och dricker kaffe och läser tidningen!

/Göran

Dansken i Boda - lok 2.

av HJP, Friday, March 20, 2020, 14:37 (1488 dagar sedan) @ S-O Johansson

Andra uppgifter för lok 2, Dansken, var att hämta vagnar som gått in på fel spår. Trycka ihop ett tågsätt på ett spår när det blivit färdigväxlat så att bangårdspersonalen kunde koppla koppel och luftslangar. Växla ut repvagnar mm uppgifter som kunde dyka upp som inte var lämpligt att lok 1, mult Ud, gjorde. Tiden brukade gå. Dessutom bytte förarna på lok 1 och lok 2 med varandra efter eftermiddagspasset som brukade vara jobbigast. Möjligen även på nattpasset.
Lok 1 och 2 gick väl ut till Hagalund vid middagstid för service och eventuellt lokbyte om jag minns rätt. Annars fanns de väl i Tomteboda från måndag morgon till lördag eftermidag.

****
Tack för den kompletteringen.
Man glömmer så lätt, när åren går.

Dansken i Boda

av Peter Alsén, Friday, March 20, 2020, 19:51 (1488 dagar sedan) @ Stefan J

Kul med Ub 255.... det loket har vi bevarat i Nässjö!

Dansken i Boda

av Hans N, Saturday, March 21, 2020, 13:02 (1487 dagar sedan) @ Stefan J

En nyfiken fråga
Varför har den växlingsturen benämnts dansken ??

Dansken i Boda

av K Lemming, Saturday, March 21, 2020, 13:56 (1487 dagar sedan) @ Hans N

En nyfiken fråga
Varför har den växlingsturen benämnts dansken ??

Så här står det i ursprungsinlägget.
Dansken" hade till uppgift att ge vagnar som inte rullade in hinderfritt efter släpp från vallen en "dansk skalle" så att rangeringen kunde fortsätta.

Dansken i Boda

av Hans N, Saturday, March 21, 2020, 16:05 (1487 dagar sedan) @ K Lemming

Tack - läste slarvigt

Dansken i Boda

av HJP, Sunday, March 22, 2020, 17:46 (1486 dagar sedan) @ K Lemming

En nyfiken fråga
Varför har den växlingsturen benämnts dansken ??


Så här står det i ursprungsinlägget.
Dansken" hade till uppgift att ge vagnar som inte rullade in hinderfritt efter släpp från vallen en "dansk skalle" så att rangeringen kunde fortsätta.

****
Det gick till så, att "Dansken" gick emot vagnen/vagngruppen som skulle få en "skalle". Signalgivaren visade "skjuts", och Dansken accelererade. Signalgivaren visade "stopp", och vagngruppen rullade vidare.

Dansken i Boda - slutändesbelysningen

av Anders_W, Sunday, March 22, 2020, 09:34 (1486 dagar sedan) @ Stefan J

Lägger märke till att det verkar sitta en högt placerad röd lykta innanför mittrutan åt andra hållet (B-änden), medan man har satt rött färgfilter på en av de nedre lyktorna i A-änden.

Jag hade för mig att det bara var på vissa lok i H-familjen (Ha - Hd) som man gjorde så.

Litet underligt att man inte vände loket på något av triangelspåren (eller på skivan i Sundbyberg); med tanke på att loket arbetade i släppänden av R-gruppen borde det ha varit en fördel att ständigt ha rödljuset i södra änden, och om man hade vänt B-änden söderut skulle båda de nedre strålkastarna där ha kunnat användas som arbetsljus för kopplingspersonalen.

Dansken i Boda - slutändesbelysningen

av Överkörmästaren, Sunday, March 22, 2020, 16:15 (1486 dagar sedan) @ Anders_W

Lägger märke till att det verkar sitta en högt placerad röd lykta innanför mittrutan åt andra hållet (B-änden), medan man har satt rött färgfilter på en av de nedre lyktorna i A-änden.

Jag hade för mig att det bara var på vissa lok i H-familjen (Ha - Hd) som man gjorde så.

Litet underligt att man inte vände loket på något av triangelspåren (eller på skivan i Sundbyberg); med tanke på att loket arbetade i släppänden av R-gruppen borde det ha varit en fördel att ständigt ha rödljuset i södra änden, och om man hade vänt B-änden söderut skulle båda de nedre strålkastarna där ha kunnat användas som arbetsljus för kopplingspersonalen.

Det fanns kanske andra fördelar med att ha den vänd som den nu stod? Har t ex en Ub körkontrollrarna "diagonalsymmetriskt" placerade eller är den skönare att köra åt ena hållet?

En fråga som INTE är för att märka ord: du skriver "något av triangelspåren", fanns det mer än ett i närheten?

Dansken i Boda - slutändesbelysningen

av Anders_W, Sunday, March 22, 2020, 17:26 (1486 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Du har rätt. Jag tänkte på "bakvägen" till Huvudsta, men det är ju inget riktigt triangelspår.

Dansken i Boda - slutändesbelysningen

av Strömgränsreferensen, Sunday, March 22, 2020, 17:56 (1486 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Lägger märke till att det verkar sitta en högt placerad röd lykta innanför mittrutan åt andra hållet (B-änden), medan man har satt rött färgfilter på en av de nedre lyktorna i A-änden.

Jag hade för mig att det bara var på vissa lok i H-familjen (Ha - Hd) som man gjorde så.

Litet underligt att man inte vände loket på något av triangelspåren (eller på skivan i Sundbyberg); med tanke på att loket arbetade i släppänden av R-gruppen borde det ha varit en fördel att ständigt ha rödljuset i södra änden, och om man hade vänt B-änden söderut skulle båda de nedre strålkastarna där ha kunnat användas som arbetsljus för kopplingspersonalen.


Det fanns kanske andra fördelar med att ha den vänd som den nu stod? Har t ex en Ub körkontrollrarna "diagonalsymmetriskt" placerade eller är den skönare att köra åt ena hållet?

En fråga som INTE är för att märka ord: du skriver "något av triangelspåren", fanns det mer än ett i närheten?

För att vara lite petimäterbetonad.
Hur kategoriserar man ett riktigt triangelspår?

Från Tm finns/fanns väl Tm - Nst - Ke och för att komma åter till Tm ända till Cst.
Samt som nämnts Tm - Huv - Ke - Tm.

Vilket av dessa två spår betraktas som riktigt tringeldito?

Dansken i Boda - slutändesbelysningen

av Överkörmästaren, Sunday, March 22, 2020, 18:57 (1486 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Lägger märke till att det verkar sitta en högt placerad röd lykta innanför mittrutan åt andra hållet (B-änden), medan man har satt rött färgfilter på en av de nedre lyktorna i A-änden.

Jag hade för mig att det bara var på vissa lok i H-familjen (Ha - Hd) som man gjorde så.

Litet underligt att man inte vände loket på något av triangelspåren (eller på skivan i Sundbyberg); med tanke på att loket arbetade i släppänden av R-gruppen borde det ha varit en fördel att ständigt ha rödljuset i södra änden, och om man hade vänt B-änden söderut skulle båda de nedre strålkastarna där ha kunnat användas som arbetsljus för kopplingspersonalen.


Det fanns kanske andra fördelar med att ha den vänd som den nu stod? Har t ex en Ub körkontrollrarna "diagonalsymmetriskt" placerade eller är den skönare att köra åt ena hållet?

En fråga som INTE är för att märka ord: du skriver "något av triangelspåren", fanns det mer än ett i närheten?


För att vara lite petimäterbetonad.
Hur kategoriserar man ett riktigt triangelspår?

Från Tm finns/fanns väl Tm - Nst - Ke och för att komma åter till Tm ända till Cst.
Samt som nämnts Tm - Huv - Ke - Tm.

Vilket av dessa två spår betraktas som riktigt tringeldito?

Det finns väl ungefär två vanliga betydelser av ”triangelspår”:

1. Spårtriangel
2. Det nyaste spåret i en spårtriangel (alltså det spår som ”fullbordar” triangeln, jfr ”anlägga ett triangelspår”).

Vid Tm/Nst/Ke finns det ju bara en spårtriangel hur som helst, sen är det ju ganska långt till den närmaste växeln i södra änden där två triangelben förenas, men det går väl strängt taget med lite växling att vända utan att gå in på Cst dpd.

Tm-Huv-Ke-Tm är ingen triangel, du kommer tillbaka vänd åt samma håll som du var när du började.

Dansken i Boda - slutändesbelysningen

av HJP, Sunday, March 22, 2020, 18:00 (1486 dagar sedan) @ Överkörmästaren


Litet underligt att man inte vände loket på något av triangelspåren (eller på skivan i Sundbyberg); med tanke på att loket arbetade i släppänden av R-gruppen borde det ha varit en fördel att ständigt ha rödljuset i södra änden, och om man hade vänt B-änden söderut skulle båda de nedre strålkastarna där ha kunnat användas som arbetsljus för kopplingspersonalen.


Det fanns kanske andra fördelar med att ha den vänd som den nu stod? Har t ex en Ub körkontrollrarna "diagonalsymmetriskt" placerade eller är den skönare att köra åt ena hållet?

En fråga som INTE är för att märka ord: du skriver "något av triangelspåren", fanns det mer än ett i närheten?

****
Både Ub och Ud har två körkontroller. Vilken sida, av loket, man står på, spelar ingen roll. Man kör så som loket är vänt.

Det triangelspår som finns, är det mellan Karlberg, Norra station, och Tomteboda.

Dansken i Boda - slutändesbelysningen

av HJP, Sunday, March 22, 2020, 17:55 (1486 dagar sedan) @ Anders_W


Litet underligt att man inte vände loket på något av triangelspåren (eller på skivan i Sundbyberg); med tanke på att loket arbetade i släppänden av R-gruppen borde det ha varit en fördel att ständigt ha rödljuset i södra änden, och om man hade vänt B-änden söderut skulle båda de nedre strålkastarna där ha kunnat användas som arbetsljus för kopplingspersonalen.

****
Att vända loket tar tid, och behövs inte. Det vanliga var, att man kom överens att "back" var söderut. Inga problem alls. I det läget släcktes slutsignalen i B-änden.

Dansken i Boda - vändskivan i Hagalund.

av S-O Johansson, Sunday, March 22, 2020, 19:01 (1486 dagar sedan) @ Anders_W

Litet underligt att man inte vände loket på något av triangelspåren (eller på skivan i Sundbyberg); med tanke på att loket arbetade i släppänden av R-gruppen borde det ha varit en fördel att ständigt ha rödljuset i södra änden, och om man hade vänt B-änden söderut skulle båda de nedre strålkastarna där ha kunnat användas som arbetsljus för kopplingspersonalen.

Vad var det för fel att använda den om man skulle behöva vända loket istället för att krångla till det med vändning i Sundbyberg som nog ändå inte fungerat eftersom jag tror att det spåret inte var elektrifierat då om det någonsin varit det. Triangelkörning av alla former låter också omständigt. Vändskivan i Hagalund fungerade problemfritt i början av 80-talet och finns kvar idag men om den går att använda nu låter jag vara osagt.

Dansken i Boda, ännu en bild

av Stefan J, Sunday, March 22, 2020, 18:16 (1486 dagar sedan) @ Stefan J

Lite utanför ämnet, men här en bild från hytten på Ub 255. Denna Ub var en av få som fortfarande hade läderremmen kvar att öppna och stänga hyttfönstren med.

[image]