Vem vill ha Växjöväxeln? (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Friday, March 20, 2020, 12:58 (1496 dagar sedan)

Hej, vi har ju trespårsväxeln i Växjö hos oss. Finns det någon verksamhet som vill ha denna inkl en användbar sliperssats?

Den som säger ja måste vara beredd på att hämta den en vardag innan 1 juni. Är ingen intresserad kommer den att skrotas.

Vid intresse, kontakta undertecknad.

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, JVM.

Låst
2309 visningar

Vem vill ha Växjöväxeln?

av Peter A, Friday, March 20, 2020, 13:31 (1496 dagar sedan) @ HP

Borde inte Trafikverket, Växjö Kommun etc kunna gjort något liknande i det man gjort i Öxnered?

Låst
2010 visningar

Vem vill ha Växjöväxeln?

av mormorsgruvan, Friday, March 20, 2020, 14:24 (1496 dagar sedan) @ Peter A

Finns det ingen museéjärnväg som vill lägga in växeln i sin anläggning ?
Vilket år är växeln tillverkad ? Rälsmodell ?

Låst
1742 visningar

Vem vill ha Växjöväxeln?

av WS, Friday, March 20, 2020, 14:40 (1496 dagar sedan) @ Peter A

Borde inte Trafikverket, Växjö Kommun etc kunna gjort något liknande i det man gjort i Öxnered?


En liten fundering gällande länken till spårkors Öxnered:

Det korset på bilden som nu i modern tid ligger för uppvisning,
kan ju inte vara "Öxnered original". Det var ju ett flertal kors,
och det nu ditlagda för uppvisning verkarar vara av gatuspår? /WS/

Låst
1829 visningar

Vem vill ha Växjöväxeln?. Öxnered

av Leif B, Friday, March 20, 2020, 15:19 (1496 dagar sedan) @ WS

Borde inte Trafikverket, Växjö Kommun etc kunna gjort något liknande i det man gjort i Öxnered?

En liten fundering gällande länken till spårkors Öxnered:

Det korset på bilden som nu i modern tid ligger för uppvisning,
kan ju inte vara "Öxnered original". Det var ju ett flertal kors,
och det nu ditlagda för uppvisning verkarar vara av gatuspår? /WS/

Det ska nog inte uppfattas som gatuspår utan som "genomgående moträl", se nedre bilden här!

Låst
1876 visningar

Vem vill ha Växjöväxeln?. Öxnered

av WS, Friday, March 20, 2020, 15:41 (1496 dagar sedan) @ Leif B

Borde inte Trafikverket, Växjö Kommun etc kunna gjort något liknande i det man gjort i Öxnered?

En liten fundering gällande länken till spårkors Öxnered:

Det korset på bilden som nu i modern tid ligger för uppvisning,
kan ju inte vara "Öxnered original". Det var ju ett flertal kors,
och det nu ditlagda för uppvisning verkarar vara av gatuspår? /WS/


Det ska nog inte uppfattas som gatuspår utan som "genomgående moträl", se nedre bilden här!


Överbevisad. Tack, bra förklaring. /WS/

Låst
1610 visningar

Vem vill ha Växjöväxeln?

av Granis, Friday, March 20, 2020, 14:30 (1496 dagar sedan) @ HP

Nu ska jag väl inte slänga mer pinnar på brasan, men det ligger nog en hel del i det Ola skriver. Lite fundamentalt också: Vad är det egentligen ett nationellt järnvägsmuseum ska visa upp? Denna växel/ detta museala föremål borde vara en ”enkel sak som skulle visa mycket”; Sveriges tre vanligaste spårvidder i ett liksom. Typ en installation av den typ Peter nämner.

Men vill huvudmannen SMHTPM (eller what, ok jag ironiserar ;-)) nåt annat? Blir det ingen statisk utställning ö h t av nån orsak i framtiden? Ty annars borde ju denna passa bra, som sagts. Eller ska det bli nån upplevelsebaserad genuscertifierad verksamhet där föremålen (mer eller mindre) saknar betydelse (raljerar lite nu igen, men jämför ändå med samma huvudmans Marinmuseum i Karlskrona där Marinens historia i alla lägen inte verkar stå i centrum)? Eller är det -som jag tror Ola anar- så att ”gammeltågskörningarna” även fortsättningsvis kommer att stå i fokus? Inte bara tillfälligt alltså.

Hur som helst: Detta borde var ett bevarandevärt objekt att visa upp på ett nationellt järnvägsmuseum där det då skulle kunna ske till en rimlig kostnad och med rimliga insatser. Om man nu inte tror att man då måste kunna visa den i drift med fordon från alla dessa spårvidder då. Inte mig emot i o f s..


/ L G :-)

Låst
1795 visningar

Vem vill ha Växjöväxeln?

av Gunnar Lilienberg, Friday, March 20, 2020, 19:11 (1496 dagar sedan) @ Granis

Jag tycker det är tänkvärda ord. Jag tror dock dessvärre att om Järnvägsmuseum verkligen vill ha en diskussion om hur man på bästa sätt kan ta tillvara växeln, då hade inte HP formulerat sitt inlägg som han gjorde. Nej minna vänner! Slutsatsen måste bli att beslutet redan är fattat! ”Skiten ska bort!”

Låst
1473 visningar

Vem vill ha Växjöväxeln?

av Jan-Anders Wihrén, Friday, March 20, 2020, 20:24 (1496 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag tycker det är tänkvärda ord. Jag tror dock dessvärre att om Järnvägsmuseum verkligen vill ha en diskussion om hur man på bästa sätt kan ta tillvara växeln, då hade inte HP formulerat sitt inlägg som han gjorde. Nej minna vänner! Slutsatsen måste bli att beslutet redan är fattat! ”Skiten ska bort!”

Som flera har påtalat är denna växel något som vårt nationella Järnvägsmuseum måste ta ett ansvar för. Ingen museijärnväg har tre spårvidder (inte ens två) och därför blir det bara konstigt att visa upp en sådan växel där. Den enda lämpliga plats är Järnvägsmuseum och enligt min enkla mening vore det en skandal om växeln skrotas. Om så sker går det inte att ångra sig. Tänk er för, ni som bestämmer på Järnvägsmuseum. Det kan inte kosta så jättemycket att bevara denna växel.

Låst
1432 visningar

Vem vill ha Växjöväxeln?

av K Lemming, Saturday, March 21, 2020, 07:09 (1495 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Redan 2013 om jag inte minns fel var det snack från JVM om att kassera och skrota denna unika växel. Det är sju år sedan, hur kan man inte ha lyckats göra något av denna växel på sju år, man har gjort en jäkla massa annat under dessa år både vad det gäller spårbyggnad och fastighetsbyggnad. Att montera upp växeln helt utanför muséets spårsystem/bangård som ett statiskt utställningsföremål kan väl knappast kräva sådana resurser att det inte låter sig göras på sju år. Det finns gott om öppna ytor på museiområdet där växeln skulle kunna visas upp. Kanske med lite rabatter och bänkar runt omkring. Som andra skrivit så är denna för Sverige unika växel av riksintresse och bör därför bevaras. Kostnaderna för detta kan ju inte vara allt för stora, särskilt inte i jämförelse med andra kostnader som muséet lägger på andra delar av verksamheten. Och om där nu inte funnits möjlighet att göra något av den under dessa sju år, fine, men varför skrota den. Med dom områdesytor muséet förfogar över kan det knappast röra sig om platsbrist för att förvara denna växel tills man har resurser till att bygga upp den. För som nämnts, den bör bevaras på ett nationellt museum.

Skulle denna växel ändå gå till skrot ser jag inte längre någon anledning för min del att stödja JVM genom medlemskap i Järnvägsmusei Vänner då JVM då sjunkit ytterligare ett steg på skalan för ett nationellt järnvägsmuseums seriositet.

Låst
1182 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av Ola Ahlström, Friday, March 20, 2020, 20:58 (1496 dagar sedan) @ HP

Ställer mig frågande till varför mitt inlägg i tråden om Växjöväxeln togs bort?

Min inlägg är relevant och hänvisar till tidigare gjorda inlägg. Att sedan någon gör diskussionen politisk kan jag inte ta ansvar för. Förutom mitt inlägg försvann flera inlägg som är relevanta för ämnet. Jag förväntar mig att relevanta inlägg, däribland mitt, återförs till tråden.

Ola Ahlström
Malmö

Låst
1718 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av Klas Blomberg, Friday, March 20, 2020, 21:04 (1496 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ja, ditt inlägg borde ha varit kvar - kan jag säga som klagade på den politiska dyngan

Låst
1529 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av HarryT43228, Friday, March 20, 2020, 22:52 (1496 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Politik i all högsta nivå men dynga????? Berätta för mig på vilket sätt det är dynga är du snäll och gör det gärna isåfall så DEMOKRATISKT som möjligt in för alla lyssnande..

Låst
1371 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av HarryT43228, Friday, March 20, 2020, 23:33 (1496 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ok,så för den sakens skull så skall vi då bortse från de premisser JVM utifrån VÄLJER att skrota denna växel (om nu ingen tar hand om den) och de så viktiga samtal/dialog vart våra skattekronor tar vägen... Är det korrekt uppfattat så är ju hela denna tråd en ickefråga... Rätt???

Låst
1263 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av Stig Lagergren, Friday, March 20, 2020, 23:49 (1496 dagar sedan) @ HarryT43228

Ok,så för den sakens skull så skall vi då bortse från de premisser JVM utifrån VÄLJER att skrota denna växel (om nu ingen tar hand om den) och de så viktiga samtal/dialog vart våra skattekronor tar vägen... Är det korrekt uppfattat så är ju hela denna tråd en ickefråga... Rätt???

Nej. Jag tycker JVM:s handlande är helt åt skogen i det här fallet men att det leder för långt att dra in politik i just den här debatten i det här forumet.

Låst
1253 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av HarryT43228, Friday, March 20, 2020, 23:54 (1496 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag skall ta ditt ord Stig på just ordet och lägga ner mitt engagemang. Man måste förstå när man är slagen. Jag tar tillbaka allt jag har skrivit.
Mvh

Låst
1220 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av Stig Lagergren, Friday, March 20, 2020, 23:59 (1496 dagar sedan) @ HarryT43228

Jag skall ta ditt ord Stig på just ordet och lägga ner mitt engagemang. Man måste förstå när man är slagen. Jag tar tillbaka allt jag har skrivit.
Mvh

Jag förstår att du är upprörd och det med rätta. Nu sover vi på saken så kanske det kommer klarläggande från något håll imorgon.

Låst
1240 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av Granis, Friday, March 20, 2020, 21:13 (1496 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ja. Obegripligt. Mitt inlägg hänvisar t o m till det, så.... Känns som att "Kvasten sopade lite för mycket" -och fel- när den skulle ta bort det som de flesta här nog tycker skulle bort.... :-/


/ L G

Låst
1440 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av Ola Ahlström, Friday, March 20, 2020, 22:01 (1496 dagar sedan) @ Granis

Här handlar det nog om forumets trovärdighet. Antingen kvastar man i panik eller så handlar det om att man vurmar om JVM. För min del är det förväntade svaret från ansvariga för forumet avgörande för mitt fortsatta deltagande i såväl forumet som föreningen. Jag förväntar mig att mitt och flera andra inlägg återförs.

Ola Ahlström
Malmö

Låst
1396 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av Stig Lagergren, Friday, March 20, 2020, 22:49 (1496 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Här handlar det nog om forumets trovärdighet. Antingen kvastar man i panik eller så handlar det om att man vurmar om JVM. För min del är det förväntade svaret från ansvariga för forumet avgörande för mitt fortsatta deltagande i såväl forumet som föreningen. Jag förväntar mig att mitt och flera andra inlägg återförs.

Ola Ahlström
Malmö

Ja, lägg tillbaka Olas inlägg. Det är absolut en fråga om trovärdighet.

Låst
1282 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av johanmmolin, Friday, March 20, 2020, 23:02 (1496 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag tror jag vågar gå i godo för Olas trovärdighet till den grad, att jag har svårt att se att han skulle fått för sig att skriva ett "kvastningsbart" inlägg på detta forum.

Jag kan förstå att man vill kvasta inlägg som är svårt politiserade, eller som torgför åsikter som handlar om frågetecken kring människovärde och liknande. Men i övrigt visar väl all erfarenhet att censur i slutändan slår bakut gentemot den som står för densamma.

Tyvärr finns det exempel på att detta skett även inom järnvägshobbyn. Så det känns ju som om det plötsligt blev mycket som står på spel även här. Järnvägshistoriskt forum borde vara för viktigt för att drabbas av denna typ av tveksamheter.

Låst
1246 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av HarryT43228, Friday, March 20, 2020, 23:07 (1496 dagar sedan) @ johanmmolin

Ärligt,vad rör människovärde gällande berörd lag?? Eller har jag missat något som herr överläkare inte har missat? För inte kan det väl vara så att man handlar utifrån egna aktivistiska premisser eller??? Förklara gärna???

Låst
1273 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av johanmmolin, Friday, March 20, 2020, 23:18 (1496 dagar sedan) @ HarryT43228

Jag kan inte överhuvud taget kommentera några inlägg som jag inte har sett. Så vad du kan tänkas ha skrivit har jag ingen aning om. Jag diskuterade bara i synnerligen allmänna ordalag vilken sorts inlägg som inte bör förekomma på detta - eller något annat - forum, och det faktum att jag svårligen kan tänka mig att Ola Ahlström har skrivit ett sådant.

Jag ber om ursäkt om just DU kände dig träffad av just DETTA.

För övrigt behöver du inte alls titulera mig "överläkare", vad du nu fått det ifrån, eftersom jag i dag är tämligen glad tidsmiljonär. Jag tror f ö att jag aldrig någonsin nämnt någonting om tidigare tjänstebefattningar i mitt civila liv på detta forum, så då behöver du verkligen inte göra det heller. Jag är en glad järnvägshobbyamatör och tycker inte det finns någon som helst anledning att diskutera utifrån någon som helst annan utgångspunkt.

Låst
1267 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av Ola Ahlström, Friday, March 20, 2020, 23:00 (1496 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tyvärr förväntade jag mig samma snabba åtgärd att återställa tråden, förvisso med viss kvastning. Men med den panikartade kvastning som skett kan bara beklaga och därmed tackar jag för mig och härmed avser jag lämna såväl forumet som Järnvägsmusei Vänner. Forumet har fyllt en stor del i mitt medlemskap men så länge man agerar på detta sätt finner jag inte längre någon motivation att deltaga eller stödja verksamheten. Jag accepterat olika uppfattningar men avsaknad till motiv för kvastning och ingen motivering, då räcker det.

Ola Ahlström
Malmö

Låst
1315 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av Stig Lagergren, Friday, March 20, 2020, 23:11 (1496 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tyvärr förväntade jag mig samma snabba åtgärd att återställa tråden, förvisso med viss kvastning. Men med den panikartade kvastning som skett kan bara beklaga och därmed tackar jag för mig och härmed avser jag lämna såväl forumet som Järnvägsmusei Vänner. Forumet har fyllt en stor del i mitt medlemskap men så länge man agerar på detta sätt finner jag inte längre någon motivation att deltaga eller stödja verksamheten. Jag accepterat olika uppfattningar men avsaknad till motiv för kvastning,då räcker det.

Ola Ahlström
Malmö

Varför hör vi inget från Trafikchefen? Vi behöver Ola här på forumet och vill absolut ha honom kvar.

Låst
1259 visningar

Öppet brev till ansvariga för forumet

av Ola Ahlström, Friday, March 20, 2020, 23:39 (1496 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Min fråga, innan jag ställde den här, gick givetvis till Trafikchefen men utan respons.
För mig handlar det om Järnvägshistoriskt forum skall acceptera andra uppfattning än JVM och inte om olika politiska konspirationer. Jag har, och är, tveksam till hur man hos JVM agerar och då med min bakgrund inom statsförvaltningen. Därmed inte sagt att jag har rätt men med erfarenhet som tidigare ekonomichef vid en statlig myndighet och insyn i förvaltningsrätt är jag tveksam till JVM upphandling och förvaltning. Förhoppningsvis har jag fel, men då jag månar om JVM fortlevnad, inte minst nu vid bytet av departement och uppkomna investeringskostnader (låneutrymme för lokaler och ombyggnad) samt intäkter för järnvägsdrift mot anslaget och löner, är jag orolig. Jag har uppfattat Järnvägshistoriskt Forum som just oberoende men tycker mig nu se signaler som tyder på rättning i ledet.

Nu kom vi dock lite från ämnet.

Ola Ahlström
Malmö

Låst
1269 visningar

Ursäkt till Ola!

av Trafikchefen, Saturday, March 21, 2020, 08:11 (1495 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ola!
Jag ber om ursäkt att jag raderade ditt inlägg.
Meningen var att ta bort några av efterliggande kommentar. Tyvärr klickade jag på fel ställe och i den digitala världen försvinner det och går inte att återskapa.

Jag vill tillägga att det är bara undertecknad som i huvudsak modererar forumet och jag tjänstgör inte 24 timmar om dygnet! Så är det bara!

Jag tycker att det är bättre att synpunkter på museets handläggning av ”Växjöväxeln” framförs direkt till Järnvägsmuseet.

En sak till innan jag avslutar inlägget.
Järnvägshistoriskt Forum är INTE Facebook! Det här kommentaren är riktad till alla Forumanvändare!

TC/Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum

--
TC [image]

Låst
1409 visningar

Vem vill ha Växjöväxeln?

av Gunnar Lilienberg, Saturday, March 21, 2020, 08:06 (1495 dagar sedan) @ HP

Henrik! Är järnägsmuseet i Ängelholm tillfrågat om de är intresserade att ta över växeln?