Identifiera järnvägsemblem (Historiskt material)

av Sjoestroem, Sunday, March 22, 2020, 11:13 (1467 dagar sedan)

Jag söker hjälp med information om några järnvägsemblem som jag inte har lyckats identifiera. De är både från Sverige och utlandet.
Se bilderna nedan och kommentarerna med mina egna spekulationer.

1. Smålands och Östergötlands vapen under kronan. NVHJ?
2. Vinge av spårvägstyp med texten: SLAB
3. Utländskt. Storfurstendömet Finland??
4. Dansk? Fast kronan stämmer väl inte riktigt.
5. BJ Stewardesse ?? Vingen ser ju tämligen dansk ut.
6. G. R. S. & D. Ry. Co. Detective. USA? Har inte lyckats hitta bansignaturen.

[image]
[image]

Identifiera järnvägsemblem

av Sune Nylén, Sunday, March 22, 2020, 12:33 (1467 dagar sedan) @ Sjoestroem

1 är NVHJ 2 Svenska LASTBILS AB (SWB) de andra kan jag inte med säkerhet uttala mig om.

Identifiera järnvägsemblem

av Gunnar Lilienberg, Sunday, March 22, 2020, 13:20 (1467 dagar sedan) @ Sune Nylén

1 är NVHJ 2 Svenska LASTBILS AB (SWB) de andra kan jag inte med säkerhet uttala mig om.

SLAB var det bolag som sedermera blev Svelast och därefter gick upp som en del i Green Cargo. Var det inte så att lastbilsdelen i Green Cargo därefter knoppades av igen och såldes till Bring?

Identifiera järnvägsemblem

av A.Svenson, Monday, March 23, 2020, 00:50 (1466 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Hej!

Den överdimensionerade kronan på nr 4 ser ut att vara lika som FM kadettkronor. Sporrongs tillverkning sannolikt, däremot ser de uppåtvridna vingspetsarna lite osvenska ut. Men kanske vet någon ”ferrovial gemmolog” bättre besked. (Okej jag vet, inte riktigt rätt med gemologi men nästan)

Hlsn.
Anders S

Identifiera järnvägsemblem

av Sune Nylén, Monday, March 23, 2020, 08:57 (1466 dagar sedan) @ A.Svenson

Det påminner om de prydnadsnålar att bära i slips,kavajslag od som Sporrongs sålde Jmfr. LSSJ från ca 1900[image]
Tyvärr envisas den med att komma upp och ned även om jag vänder originalet

Identifiera järnvägsemblem

av Jonny Saljefeldt, Monday, March 23, 2020, 10:18 (1466 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det påminner om de prydnadsnålar att bära i slips,kavajslag od som Sporrongs sålde Jmfr. LSSJ från ca 1900[image]
Tyvärr envisas den med att komma upp och ned även om jag vänder originalet

Rättvänd:

[image]

Identifiera järnvägsemblem

av Sune Nylén, Monday, March 23, 2020, 16:37 (1466 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Hur gjorde du Johnny för att vända bilden?

Identifiera järnvägsemblem

av Jonny Saljefeldt, Monday, March 23, 2020, 18:32 (1466 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hur gjorde du Johnny för att vända bilden?

Sparade ner den till min pc. Öppnade den i Photoshop Elements*, menyval Bild->Rotera->180°, sparade bilden, laddade upp den till forumet.

(*Går säkert bra med andra bildbehandlingsprogram också).

Identifiera järnvägsemblem

av Sune Nylén, Monday, March 23, 2020, 20:06 (1466 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tack för det. Det har hänt en gång tidigare med bildfrån Öland, men aldrig när jag lägger ut bilder i annat sammanhang. Ex vis Tradera eller Fb. Knepigt.

Identifiera järnvägsemblem

av Richard Loe, Tuesday, March 24, 2020, 16:27 (1465 dagar sedan) @ Sjoestroem

Jag söker hjälp med information om några järnvägsemblem som jag inte har lyckats identifiera. De är både från Sverige och utlandet.
Se bilderna nedan och kommentarerna med mina egna spekulationer.

1. Smålands och Östergötlands vapen under kronan. NVHJ?
2. Vinge av spårvägstyp med texten: SLAB
3. Utländskt. Storfurstendömet Finland??
4. Dansk? Fast kronan stämmer väl inte riktigt.
5. BJ Stewardesse ?? Vingen ser ju tämligen dansk ut.
6. G. R. S. & D. Ry. Co. Detective. USA? Har inte lyckats hitta bansignaturen.

[image]
[image]

Jag undrar om den amerikanska brickan är genuin, det förekommer nämligen förfalskningar. Förkortningen tyder på en tidig bana (Ry = Railway snarare än den senare och mer vanliga RR = Railroad). Jag har inte hittat någon sådan bansignatur bland de tidiga banorna i USA eller Kanada. Det var också bara de stora bolagen som anställde egna poliser och detektiver (resten brukade hyra in från Pinkertons) och det finns inget stort amerikanskt eller kanadensisk järnvägsbolag med den bansignaturen.

Identifiera järnvägsemblem

av Sjoestroem, Tuesday, March 24, 2020, 19:18 (1465 dagar sedan) @ Richard Loe

Ja, det kan vara en möjlighet. Den känns lite "billig" och slarvigt utförd.

Identifiera järnvägsemblem

av Jesper Luckmann, Monday, May 18, 2020, 17:00 (1410 dagar sedan) @ Sjoestroem

1. NVHJ
2. Svenska Lastbil AB, senare Svelast.
Dotterbolag till SWB och senare SJ.
3. Finska statsbanorna, äldre.
4. DSB, Danmark, äldre. Jag har även några
några exemplar i silverfärg.
5. Jag köpte ett likadant märke från
Danmark för många år sedan med en
vidhängande lapp: De Borholmske
Jernbaner.
6. Tyvärr inte en aning. En märkessamlande
vän i USA har tyvärr inte heller kunnat
hjälpa till.

Identifiera järnvägsemblem

av Sara, Sunday, May 08, 2022, 21:32 (690 dagar sedan) @ Jesper Luckmann

[image]

Hejsan, lånar denna tråd lite då jag hittade hit till den när jag letade efter info om emblemet på bilden ovan. Hittade det på loppis för ett tag sen och tyckte det var fint, någon som kan hjälpa mig att identifiera det?

Tack på förhand!

Vänligen,
Sara

Identifiera järnvägsemblem

av Bobo L, Sunday, May 08, 2022, 23:18 (689 dagar sedan) @ Sara

[image]

Hejsan, lånar denna tråd lite då jag hittade hit till den när jag letade efter info om emblemet på bilden ovan. Hittade det på loppis för ett tag sen och tyckte det var fint, någon som kan hjälpa mig att identifiera det?

Tack på förhand!

Vänligen,
Sara

Du kommer att få bättre svar snart, men tills dess får du se syskon-emblemet i den här tråden.

https://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=131540#p132050


Enkelt uttryckt, vinghjul MED krona användes på gamla statliga SJ (på den tiden tåg, trafik, spår och bana, lok, stationer och allt annat också var en sammanhållen verksamhet) dvs innan den stora uppdelningen 1988.

"Kronan" kommer av att I begynnelsen var det kungen som styrde och ställde. Kungliga Järnvägsstyrelsen, mm.


Vinghjul UTAN krona var de enskilda/privata järnvägarnas motsvarande tecken.

Sen ska man hålla i minnet att det både gått mode i sånt här, dvs emblemen förändrades en smula ibland. Dessutom var vissa emblem specialgjorda för ett visst bolag, exvis nr 1 i ur-inlägget.

Emblem och knappar är ett jätte stort ämnesområde, och säger ganska mycket även om arbetets förändring över tid med olika yrken, roller, ranger osv.

Snegla gärna även lite på andra yrken motsvarigheter. Fortfarande in på 70-talet var det vanligt att taxiföra... nej, taxichaufförer, televerksanställda, gasverkets anställda, lastbilsförare, cykelbud och många andra bar en uniformsmössa även till blåställ eller andra arbetskläder.

Inom flyget och sjöfarten lever ju uniformsbruket fortfarande ganska oförändrat, med mössmärken och med galoner på kavajärmarna.