Cylinderrenovering ånglok (Fordon: lok)
Benämnes ibland cylindersvarvning, men utfördes väl som arborrning. Har sett bilder på att man i USA använde flyttbara arborrverk som monterades på loken. Men hur utfördes arbetet vid SJ:s lokverkstäder?
av mormorsgruvan, Sunday, March 22, 2020, 16:44 (1488 dagar sedan)
Benämnes ibland cylindersvarvning, men utfördes väl som arborrning. Har sett bilder på att man i USA använde flyttbara arborrverk som monterades på loken. Men hur utfördes arbetet vid SJ:s lokverkstäder?
av BD, Monday, March 23, 2020, 13:48 (1487 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Benämnes ibland cylindersvarvning, men utfördes väl som arborrning. Har sett bilder på att man i USA använde flyttbara arborrverk som monterades på loken. Men hur utfördes arbetet vid SJ:s lokverkstäder?
Finns bild i SJ minnesskrift 1906 del III sid 484 fig 425 på hur man arborrar ena cylindern på ett lok.
av mormorsgruvan, Monday, March 23, 2020, 18:14 (1487 dagar sedan) @ BD
Tråkigt att ingen sådan utrustning har sparats i Sverige. Arborrverk var förr vanliga vid mekaniska verkstäder.
Risten - Lakviks järnväg har fått betala enorma summor för cylinderrenovering i England på loket A.Dahl.
Jag förmodar att lok som ej har genomgående kolvstång (tail rod) sliter mer på cylindrarna.
av BD, Monday, March 23, 2020, 18:52 (1487 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Tråkigt att ingen sådan utrustning har sparats i Sverige. Arborrverk var förr vanliga vid mekaniska verkstäder.
Risten - Lakviks järnväg har fått betala enorma summor för cylinderrenovering i England på loket A.Dahl.
Jag förmodar att lok som ej har genomgående kolvstång (tail rod) sliter mer på cylindrarna.
Arborriggar kan relativt enkelt åstadkommas med de grejor som kan finnas i verkstäder. Den största arborrning jag känner till är arborrning av propellerhylsor som går till på samma vis som på fig 425 men längre och med större diameter.
Jag antar att om man "borrar om" en bilmotor så riggar man till en arborranordning i en fräsmaskin. Men antagligen använder man en honingsutrustning i stället för att arborra men då rymmer man bara upp och har ingen styrning.
av Staffan Myrenberg, Monday, March 23, 2020, 22:44 (1487 dagar sedan) @ BD
Gränges Metalock hade i alla fall utrustning för att arborra på plats. Vad heter firman idag?
av Jöran Johansson, Tuesday, March 24, 2020, 08:05 (1486 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg
De här rubrikerna kommer fram om man googlar på Gränges Metalock:
1969.
Verksamheten i Malmö startas av Gränges Metalock
1995.
Midroc köper Gränges Metalock av Electrolux
2016.
TSE – Thermal Spraying & Engineering bildas och tar över verksamheten från Metalock Engineering
av mormorsgruvan, Tuesday, March 24, 2020, 09:02 (1486 dagar sedan) @ Jöran Johansson
En sökning på mobil arborrning ger 8 svar.
Man kan undra varför Risten-Lakviks järnväg har skickat sitt lok till England (och en kostnad på 700.000:-). Cylinderdiametern är bara 240mm.
av BD, Tuesday, March 24, 2020, 10:04 (1486 dagar sedan) @ mormorsgruvan
En sökning på mobil arborrning ger 8 svar.
Man kan undra varför Risten-Lakviks järnväg har skickat sitt lok till England (och en kostnad på 700.000:-). Cylinderdiametern är bara 240mm.
Tyder på att de är förmögna.