Bk 748 i olycka. (Fordon: lok)

av M.Svenson, Sunday, March 22, 2020, 19:18 (1486 dagar sedan)

Sitter och letar i Digitaltmuseum efter bilder på BJ lok litt O och finner då även bilder när loken kommit till SJ och fått litt Bk. Bland bilderna finns det bilder på Bk 748 som råkat ut för en olycka i Södertälje september 1958. Är det någon som vet vad loket gjorde så långt hemifrån, Södertälje var väl inte införbi normalt omlopp? Er det också någon som har vetskap om orsaken till sammanstöten, ovan lokförare på loktypen eller ovan på sträckan eller någon helt annan orsak?

Undrar Martin!

Bk 748 i olycka.

av P Forsström, Sunday, March 22, 2020, 21:45 (1486 dagar sedan) @ M.Svenson

Bland bilderna finns det bilder på Bk 748 som råkat ut för en olycka i Södertälje september 1958. Är det någon som vet vad loket gjorde så långt hemifrån, Södertälje var väl inte införbi normalt omlopp?

En tänkbar orsak till att loket passerade Södertälje kan vara att det var påväg till eller från hjulsvarvning i Hagalund.

Bk 748 i olycka.

av -RB-, Monday, March 23, 2020, 11:37 (1486 dagar sedan) @ P Forsström

Den första (och nu försvunna) undergolvssvarven i Hagalund på spår 12 i lokstallet kom först i mitten på 60-talet om inte jag minns fel .

mvh Rolf Berg

Bk 748 i olycka.

av Ola Almquist, Monday, March 23, 2020, 14:32 (1485 dagar sedan) @ M.Svenson

Sitter och letar i Digitaltmuseum efter bilder på BJ lok litt O och finner då även bilder när loken kommit till SJ och fått litt Bk. Bland bilderna finns det bilder på Bk 748 som råkat ut för en olycka i Södertälje september 1958. Är det någon som vet vad loket gjorde så långt hemifrån, Södertälje var väl inte införbi normalt omlopp? Er det också någon som har vetskap om orsaken till sammanstöten, ovan lokförare på loktypen eller ovan på sträckan eller någon helt annan orsak?

Undrar Martin!

Jag hittar ingen olycka i Södertälje i september 1958 men däremot en kollision i Älvängen, den 5 september. F.n. okänt vilka lok som var inblandade. Den fick nog inte så stor uppmärksamhet då olyckan i Grycksbo inträffade dagen därpå. Jag har dock ingen förklaring till varför det i så fall skulle stå Södertälje på bilderna och var de egentligen är tagna.

/Ola