Bilder av fjärrmanöverapparat i Vara eller Daglösen? (Järnväg allmänt)

av Anders_W, Tuesday, March 24, 2020, 12:13 (1492 dagar sedan)

Hej!

Är det någon som har bilder på fjärrstyrningsapparaterna i Vara (för Håkantorp) eller Daglösen (för Hornkullen)?

Jag är i synnerhet intresserad av hur indikeringspanelerna såg ut på dessa "minifjärrar" jämfört med på de större fjbc:erna.

Tack på förhand

Bilder av fjärrmanöverapparat i Vara eller Daglösen?

av Calle Wickberg, Tuesday, March 24, 2020, 12:46 (1492 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Är det någon som har bilder på fjärrstyrningsapparaterna i Vara (för Håkantorp) eller Daglösen (för Hornkullen)?

Jag är i synnerhet intresserad av hur indikeringspanelerna såg ut på dessa "minifjärrar" jämfört med på de större fjbc:erna.

Tack på förhand

Var det samma apparat i Arvika (Gilserud) ?

Bilder av fjärrmanöverapparat i Vara eller Daglösen?

av Anders_W, Tuesday, March 24, 2020, 13:39 (1492 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Vad jag förstår: nej.

Arvika/Gilserud var prototypanläggning för den typ av fjärrblockering (SIB 58) som sedan byggdes i Ånge.

De två anläggningar jag letar efter var av den senare, förenklade typen JZA1103. De togs i drift i början av 70-talet.

Bilder av fjärrmanöverapparat i Vara eller Daglösen?

av S-O Strand, Tuesday, March 24, 2020, 18:12 (1491 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Är det någon som har bilder på fjärrstyrningsapparaterna i Vara (för Håkantorp) eller Daglösen (för Hornkullen)?

Jag är i synnerhet intresserad av hur indikeringspanelerna såg ut på dessa "minifjärrar" jämfört med på de större fjbc:erna.

Tack på förhand

Här ett par foto från Vara tagna den 11 oktober 2007:
Panelen för Håkantorp byttes ut när Varas ställverk driftsattes i mars 1991. Innan dess var det klassisk grågrön panel av relä-fjbsnitt. Indikeringarna är dock de samma.

[image][image][image]
[image]

Bilder av fjärrmanöverapparat i Vara eller Daglösen?

av Bengt H, Tuesday, March 24, 2020, 20:02 (1491 dagar sedan) @ S-O Strand

Daglösen

[image]