Så ser tåget ut - Lokdragna expresståg (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren @, tisdag, mars 24, 2020, 12:30 (7 dagar sedan)

Fortsätter med den sista av mina tågslagsbroschyrer. Gäller 27 sept. 1964 - 29 maj 1965

[image][image]

Så ser tåget ut - Lokdragna expresståg

av Alex @, tisdag, mars 24, 2020, 12:46 (7 dagar sedan) @ Stig Lagergren

De här tillrättalagda 60-tals bilderna är ju underbara att se.

Ostkusten är ju ett fint expresståg som gick litegrann i skymundan av de andra namntågen. Ra-loket med sina 60-tals vagnar var en trygg gäst i många år och alltid lika prydligt inne på spår 1 i Norra Säcken på Cst.

Så ser tåget ut - Lokdragna expresståg

av Anders Johansson @, tisdag, mars 24, 2020, 13:20 (7 dagar sedan) @ Alex

Det var helt underbart!
Ao2 var den bästa vagnen man haft på SJ.

Jag reste själv med Sverigekortet i början av 80-talet.
Det vanliga var att jag åkte med första tåget från Stockholm till Alvesta på lördagmorgonar. Oftast var jag helt själv.

Eftersom studentlivet tog ut sin tribun på lördagmornarna hade jag ofta somnat redan innan Årstabron. På något lustigt vis verkade det vara samma konduktör var fjärde lördag, och han kom och väckte mig strax före Moheda, med kommentaren: Jag måste ju klippa dion biljett innan Du stiger av. Det var långt innan man hade koll på resenärena via datasystem...

Så ser tåget ut - Lokdragna expresståg

av mormorsgruvan @, torsdag, mars 26, 2020, 08:47 (5 dagar sedan) @ Anders Johansson

Vilken som var SJ:s bästa vagn beror på vilka faktorer man väger in.
C4 var den bästa personvagnen i fråga om låg vikt per sittplats.
C4 var den bästa personvagnen i fråga om låg tillverkningskostnad per sittplats.

Så ser tåget ut - Lokdragna expresståg

av Stig Lagergren @, torsdag, mars 26, 2020, 09:40 (5 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilken som var SJ:s bästa vagn beror på vilka faktorer man väger in.
C4 var den bästa personvagnen i fråga om låg vikt per sittplats.
C4 var den bästa personvagnen i fråga om låg tillverkningskostnad per sittplats.

Kanske en lite onödig kommentar i det här sammanhanget. Alla förstår nog vad Anders menar.

Så ser tåget ut - Lokdragna expresståg

av Björn Arvidsson @, torsdag, mars 26, 2020, 10:28 (5 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vilken som var SJ:s bästa vagn beror på vilka faktorer man väger in.
C4 var den bästa personvagnen i fråga om låg vikt per sittplats.
C4 var den bästa personvagnen i fråga om låg tillverkningskostnad per sittplats.


Kanske en lite onödig kommentar i det här sammanhanget. Alla förstår nog vad Anders menar.

Det jag förstår är att Anders tycker A2 var SJs bästa vagn. Men det är ju hans personliga åsikt. För jag tycker personligen inte det Jag gillar R5, A5 och B11 mycket bättre.

Så vilken som är SJs bästa vagn är helt ens egen bedömning

Så ser tåget ut - Lokdragna expresståg

av Stig Lagergren @, torsdag, mars 26, 2020, 10:58 (5 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Vilken som var SJ:s bästa vagn beror på vilka faktorer man väger in.
C4 var den bästa personvagnen i fråga om låg vikt per sittplats.
C4 var den bästa personvagnen i fråga om låg tillverkningskostnad per sittplats.


Kanske en lite onödig kommentar i det här sammanhanget. Alla förstår nog vad Anders menar.


Det jag förstår är att Anders tycker A2 var SJs bästa vagn. Men det är ju hans personliga åsikt. För jag tycker personligen inte det Jag gillar R5, A5 och B11 mycket bättre.

Så vilken som är SJs bästa vagn är helt ens egen bedömning

Självklart att vi tycker olika. Men jag tror nog att varken din eller Anders bedömning är grundad på vikt eller kostnad per sittplats.

Så ser tåget ut - Lokdragna expresståg

av nisso @, tisdag, mars 24, 2020, 15:04 (7 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fortsätter med den sista av mina tågslagsbroschyrer. Gäller 27 sept. 1964 - 29 maj 1965

[image][image]

Härlig bild. Intressant med texten om de nya fina 60-talsvagnarna. Hade varit ännu snyggare om bilden inte hade haft en 40-talsvagn först :). Gillade också Ostkusten. Korta snygga tåg med bara fyra vagnar men ändå en hel 1klassvagn A2 och en R1.

Så ser tåget ut - Lokdragna expresståg

av Christer Brimalm @, tisdag, mars 24, 2020, 16:37 (7 dagar sedan) @ nisso

Härliga tider, strålande tider. Tänk om planerna på att höja sth till 150 på Västra stambanan för Ra-loken hade kunnat genomföras också.
Men vad fina 60-talsvagnarna var.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum