SKVJ-, MMJ- eller MKJ-lok (Fordon: lok)
Vilket är loket på Gössäters station?
https://digitaltmuseum.se/021018032431/gossater-station/media?slide=0
av Helén Marklund, Tuesday, March 24, 2020, 14:06 (1487 dagar sedan)
Vilket är loket på Gössäters station?
https://digitaltmuseum.se/021018032431/gossater-station/media?slide=0
av mrwhans, Tuesday, March 24, 2020, 14:12 (1487 dagar sedan) @ Helén Marklund
KAN vara VGJ 25
av Helén Marklund, Tuesday, March 24, 2020, 14:25 (1487 dagar sedan) @ mrwhans
Kanske, men det stämmer inte med ringen högt upp på skorstenen (VGJ 25 har istället en ring nertill på skorstenen) och VGJ 25 är tillverkat 1911 medan bilden på loket från Gössäter påstås vara från omkring 1889.
av Leif B, Tuesday, March 24, 2020, 14:31 (1487 dagar sedan) @ Helén Marklund
Kanske, men det stämmer inte med ringen högt upp på skorstenen (VGJ 25 har istället en ring nertill på skorstenen) och VGJ 25 är tillverkat 1911 medan bilden på loket från Gössäter påstås vara från omkring 1889.
Jag tycker mig urskilja "25" på buffertbalken.
av Helén Marklund, Sunday, April 12, 2020, 11:40 (1468 dagar sedan) @ Leif B
Ja, det har du rätt i. Det står 25.
av mrwhans, Tuesday, March 24, 2020, 14:34 (1487 dagar sedan) @ Helén Marklund
VGJ öppnades för trafik 1 Januari 1900
SKWJ köptes av VGJ och inlemmades den 1 Januari 1904
Undrar ifall det fanns några 2C-3 ånglok hos SKWJ, kanske någon kan svara på det-?
av Markus Frisén, Tuesday, March 24, 2020, 14:43 (1487 dagar sedan) @ mrwhans
Ingen av de nämnda förvaltningarna hade tenderlok. Det var bara VGJ som hade dylika, av de smalspåriga järnvägarna i västergötland.
av Helén Marklund, Wednesday, April 01, 2020, 17:30 (1478 dagar sedan) @ Markus Frisén
Fotot är från 1888. Då fanns inte VGJ.
av daniel, Tuesday, March 24, 2020, 15:07 (1486 dagar sedan) @ Helén Marklund
Kanske, men det stämmer inte med ringen högt upp på skorstenen (VGJ 25 har istället en ring nertill på skorstenen) och VGJ 25 är tillverkat 1911 medan bilden på loket från Gössäter påstås vara från omkring 1889.
Det måste vara VGJ 25, som tillsammans med VGJ 24 var ett av de två första 2C tenderloken i Västergötland. Bilden är väl feldaterad.
av Stefan Olsson, Tuesday, March 24, 2020, 15:09 (1486 dagar sedan) @ Helén Marklund
Ett av många exempel på att man inte ska tro på allt man läser...bland annat när det gäller dateringar av bilder i Digitalt museum och då inte bara i JVMs samling.
av Ola Almquist, Tuesday, March 24, 2020, 17:16 (1486 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Ett av många exempel på att man inte ska tro på allt man läser...bland annat när det gäller dateringar av bilder i Digitalt museum och då inte bara i JVMs samling.
Det står faktiskt "Fotografering 1888 (Efter 1888)" vilket väl är en bra gardering skriven av en person som inte kan någonting om vare sig järnvägar eller vykort. Sedan är tidangivelserna på DigitaltMuseum inte särskilt bra. Det märks att databasen ursprungligen är anpassad för föremål eller likande.
För övrigt är bilden troligen tagen på 1930-talet då det finns en högspänningsvarningsskylt med blixt på hyttgaveln. Fotografiska vykort av denna typ är från 1920-talet och senare.
/Ola
av PeO, Tuesday, March 24, 2020, 15:24 (1486 dagar sedan) @ Helén Marklund
Ser otroligt ut att växtligheten runt stationen kommit upp så redan före sekelskiftet.
Jämför med systerloket 24 på AGJ:s hemsida, så stämmer allt utom den saknade topplyktan och sotskåpsluckan, men pannan torde väl ha bytts någon gång under det gångna seklet.
av Granis, Tuesday, March 24, 2020, 16:38 (1486 dagar sedan) @ mrwhans
KAN vara VGJ 25
[b]Borde[/b] vara VGJ 25. Här systerloket 24 i samma vinkel på väg in till Gräfsnäs i augusti 2013.
/ L G :-)
[img]images/uploaded/202003241538245e7a2970e3ab4.jpg[/img]
av Helén Marklund, Tuesday, March 24, 2020, 16:50 (1486 dagar sedan) @ mrwhans
Tack, vilket år är det tillverkat och var?
av Granis, Tuesday, March 24, 2020, 16:56 (1486 dagar sedan) @ Helén Marklund
På samma forum ("Digitalt museum" ) hittar man [link=https://digitaltmuseum.se/021018122015/vastergotland-goteborgs-jarnvagar-vgj-lok-25]detta[/link]. På AGJ´s hemsida hittar du mer om det bevarade [link=https://www.agj.net/fordonen/anglok/#agjlok24]systerloket 24[/link] som borde vara till användning även vad gäller VGJ 25 (fast du får scrolla lite först :-)).
/ L G
av Helén Marklund, Friday, May 07, 2021, 20:07 (1077 dagar sedan) @ Helén Marklund
[img]images/uploaded/20210507180718609581d6a8826.jpg[/img]
https://mariestad.adlibhosting.com/.../collectmarie.../11829
1900. Vy från Mariestads stadshotells tak mot nordväst. Ett tåg korsar Stockholmsvägen på sin väg in till stationen. Loket är förmodligen MMJ 7 eller MKJ 8, vilka båda är tillverkade 1903 på Trollhättans Mekaniska Verkstad. Men hur ser man skillnad på dessa två snarlika lok? Kanske är det någon som känner igen tågvagnarna som endera MMJ- eller MKJ-vagnar. Fotograf: okänd. 1680_RS033_bib.
av Stefan Olsson, Friday, May 07, 2021, 21:15 (1077 dagar sedan) @ Helén Marklund
Förmodar att inläggets 1900 är en datering gjord i Mariestadsdatabasen. Då är det ju ett spöktåg eftersom loket är tillverkat 1903. Som vanligt är det svårt att tro museernas uppgifter.
MKJ införlivades formellt med VGJ i oktober 1908, men jag vet inte riktigt när man började samarbeta. Min gissning är att det är VGJ-vagnar. MMJs lanterninboggievagn hade nog större plattformar.