Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3) (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, Tuesday, March 24, 2020, 15:20 (1488 dagar sedan)

Kul att höra alla kommentarer och associationer i tidigare inlägg från denna resa!

Nu är vi i Munkedal redo för att resa mot Lysekil. Bildtexter under respektive bild. Egna foton.

[image]
Vi ankom alltså till Munkedal från Strömstad. Klockan är som syns 13.19. Observera resgodset med tidstypiska väskor.

[image]
Tåget från Göteborg, draget av Bk 723, kommer in på spår 2b. Men se vad som finns längs bak i tåget, ytterligare en motorvagn på släp.

[image]
Efter tåget stannat strömmar de resande av, inspekterade av den bestämde lokföraren.

[image]
Strax ska tåget mot Lysekil avgå. Antagligen är det den motorvagn som hängts av tåget som kom in från Göteborg. - Se dessa underbara tanter under denna deras storhetstid!

[image]
Men innan dess går tåget mot Göteborg. Det verkar vara samma tåg som vänts i Munkedal och loket har gått runt. Men först har motorvagnen längst bak i det ankommande tåget växlats bort, för att gå till Lysekil. Så resande från Strömstad mot Uddevalla och omvänt fick alltså byta tåg i Munkedal. Som vi snart ska se på stationsklockan i Brastad är det inte så att vi stod över något tåg i Munkedal, utan vi tog första bytet. Har tyvärr ingen Sveriges kommunikationer från år 1973, bara från 1971. Där anges att tågbyte ska ske efter 23/8 "för resande Dingle-Strömstad". Förmodligen var det likadant år 1973. Tycker bara att tiderna känns korta för att växla undan motorvagnen, gå runt med loket, bromsprova osv på 7 minuter (kl 13.13-13.20 år 1971).

[image]
Göteborgståget lämnar Munkedal.

[image]
Smedberg passeras igen.

[image]
Vi växlas in på Lysekilsbanan. Kräver detta en manuell insats på plats? Motordressin och cykeldressin finns i Smedberg.

[image]
Avstigning i Håbygård. Vad gör godsvagnen där?

[image]
Vilken driftplats kan detta vara? Mellan Håbygård och Hallinden.

[image]
Hallinden.

[image]
Förmodligen Brodalen.

[image]
Brastad, bevakad syns det som. Stationsklockan visar ca kl 14.


Das war alles. Här verkar det som filmen tog slut för mig, det finns tyvärr ingen fortsättning. Hoppas bilderna varit till glädje i dessa coronatider!

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av Ola Almquist, Tuesday, March 24, 2020, 16:52 (1488 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Stationshuset i Smedberg brann ned 1993. Det var väl en pyroman som härjade i Munkedalstrakten.

[image]
Vilken driftplats kan detta vara? Mellan Håbygård och Hallinden.

Bör vara Gläborg. Huset blev inte ombyggt men revs 2008.


[image]
Hallinden.

Stationshuset brann ned 2004.


[image]
Förmodligen Brodalen.

Jag håller med. Vedervärdiga fönster.


[image]
Brastad, bevakad syns det som. Stationsklockan visar ca kl 14.

Stationshuset revs 1987.


Das war alles. Här verkar det som filmen tog slut för mig, det finns tyvärr ingen fortsättning. Hoppas bilderna varit till glädje i dessa coronatider!

Tack för bilderna. Absolut!

/Ola

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av yngve nilsson, Wednesday, March 25, 2020, 10:27 (1487 dagar sedan) @ Ola Almquist

Stationshuset mellan Håbygård och Hallinden är Gläborg. Att det stod godsvagnar i Håbygård är inte4 konstigt det fanns utlastning där.

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av MatsRagnarsson, Tuesday, March 24, 2020, 18:26 (1487 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Om jag inte är helt fel ute fanns det en liten tillverkning av personalvagnar/rastvagnar, eller vad de kan tänkas kallas, i Håby. Misstänker att godsvagnen blivit lastad med en splitterny sådan vagn för transport till en köpare.

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av Godsgösta, Wednesday, March 25, 2020, 07:46 (1487 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Fantastiskt trevligt reportage. Usökta bilder bilder!

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av Kent Hedqvist, Wednesday, March 25, 2020, 08:48 (1487 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Mycket trevliga bilder. Det är lätt att drömma sig tillbaks i tiden. Man både hör alla ljuden och känner doften!
Ett påpekande dock: Loket är inte Bk utan Dr2.
Tack för bildserien.
Kent

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av Harald, Wednesday, March 25, 2020, 16:56 (1487 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Mycket trevliga bilder. Det är lätt att drömma sig tillbaks i tiden. Man både hör alla ljuden och känner doften!
Ett påpekande dock: Loket är inte Bk utan Dr2.
Tack för bildserien.
Kent

När bilden togs var väl litterat Dk.

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av Anders Hallingberg, Wednesday, March 25, 2020, 18:35 (1486 dagar sedan) @ Harald

Inser nu att Bk inte är ett koppelstångslok så det är helt klart inte ett Bk-lok på bilderna, tack för påpekandet. Men vad är skillnaden mellan Dk och D, förutom den lutande frontrutan och avsaknaden av genomgångsdörr på Dk?

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av Lennart Fransson, Wednesday, March 25, 2020, 19:31 (1486 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Inser nu att Bk inte är ett koppelstångslok så det är helt klart inte ett sådant på bilderna, tack för påpekandet. Men vad är skillnaden mellan Dk och D, förutom den lutande frontrutan och avsaknaden av genomgångsdörr på Dk?

Om jag läser innantill på sidorna 36 och 37 i Lennart Wretmans bok om D-lok så verkar det vara koppelstängerna, huvudbrytarna, transformatorkontaktorer och föreglingssystem för transformator- och tågvärmakontaktorer. De f.d. BJ-loken 721-729 hade kuggväxlar för 110, 718-720 från DJ var utväxlade för 100. Även de SJ-byggda loken hade ganska gott om varianter och olika utföranden genom åren.

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av LaseJ, Wednesday, March 25, 2020, 21:29 (1486 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Dk loken från BJ och DJ var i stora delar särlingar i lokparken. Littera Dk omfattade egentligen de lok som hade en effekt om 2000 hk.
Dessa levererades till SJ som vanliga D lok med starkare motorer, med stålkorgar, med genomgångsmöjlighet.

BJ lok hade lite annan teknik och sluttande fronter. De föerkom,under min tid vid banan främsti knalletågen till Borås och på Bohusbanan,

Men ,som särlingar blev de utmönstrade ganska tidigt. Kontaktorer och reglersystem skiljde sig från de vanliga D varianterna.

Blev knixigt på slutet att lappa o laga om jag säger så.

Att köra var det som ett vanligt Dk eller Du, lite svagare än ett Du dock varför persontågstjänsten var given för det vi ibland kallar EJ, enskillda järnvägar, Dk

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av sepernik, Wednesday, March 25, 2020, 10:43 (1487 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Stort tack för dessa tre bildreportage! Förutom barndomsminnen från somrarna 1966 och 1970 har Bohusbanan kommit att ligga mej varmt om hjärtat med ett sommartorp 25 m från banan lite söder om den nedlagda hållplatsen Skafteröd. Uppskattar särskilt att du fångat resemiljöerna med personal och resande.

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av Anders.k., Wednesday, March 25, 2020, 13:36 (1487 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Tack för bra bilder

Det är en sak som är lite konstigt
För loktåget kommer till Munkedal med 2 personvagnar och en resegodsvagn och
Avgår med 1 personvagn och resegodsvagnen.
Kan ju varit fel på den andra vagnen så man tvingats ställa den

Mvh Anders k

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av Stig Lagergren, Wednesday, March 25, 2020, 14:09 (1487 dagar sedan) @ Anders.k.

Tack för bra bilder

Det är en sak som är lite konstigt
För loktåget kommer till Munkedal med 2 personvagnar och en resegodsvagn och
Avgår med 1 personvagn och resegodsvagnen.
Kan ju varit fel på den andra vagnen så man tvingats ställa den

Mvh Anders k

Det är två personvagnar även i det avgående tåget.

Bohusbanan (+LyJ) 1973, del 3(3)

av Anders.k., Wednesday, March 25, 2020, 15:05 (1487 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack för bra bilder

Det är en sak som är lite konstigt
För loktåget kommer till Munkedal med 2 personvagnar och en resegodsvagn och
Avgår med 1 personvagn och resegodsvagnen.
Kan ju varit fel på den andra vagnen så man tvingats ställa den

Mvh Anders k


Det är två personvagnar även i det avgående tåget.

Nu ser jag skarven mellan vagnarna , tack för hjälp med att öppna mina ögon.

M.V.H Anders.k.