V3 avkoppling i Brännkyrka (Järnväg allmänt)

av Gunnar D @, tisdag, mars 24, 2020, 16:36 (107 dagar sedan)

[image]

Morgonrusningen 24 mars 1964 är över och B29 593 har kopplats av vid Brännkyrkahallen och hämtas av A1 65. Fram till och med 3 apr ska proceduren pågå.

Mvh Gunnar

V3 avkoppling i Brännkyrka

av Leif B @, tisdag, mars 24, 2020, 17:03 (107 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Morgonrusningen 24 mars 1964 är över och B29 593 har kopplats av vid Brännkyrkahallen och hämtas av A1 65. Fram till och med 3 apr ska proceduren pågå.

Mvh Gunnar

Intressant "bromssko med med handtag"!

V3 avkoppling i Brännkyrka

av Överkörmästaren, tisdag, mars 24, 2020, 17:22 (107 dagar sedan) @ Leif B

[image]

Morgonrusningen 24 mars 1964 är över och B29 593 har kopplats av vid Brännkyrkahallen och hämtas av A1 65. Fram till och med 3 apr ska proceduren pågå.

Mvh Gunnar


Intressant "bromssko med med handtag"!

Och intressant placering av sektionsavskiljaren!

V3 avkoppling i Brännkyrka

av Thomas K Ohlsson @, torsdag, mars 26, 2020, 10:47 (105 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]

Morgonrusningen 24 mars 1964 är över och B29 593 har kopplats av vid Brännkyrkahallen och hämtas av A1 65. Fram till och med 3 apr ska proceduren pågå.

Mvh Gunnar


Intressant "bromssko med med handtag"!


Och intressant placering av sektionsavskiljaren!

För oss som inte är så hemma på hur sektionsavskiljare normalt placeras - vari ligger det intressanta?

undrar den alltid lika vetgirige
Thomas K Ohlsson

V3 avkoppling i Brännkyrka

av Överkörmästaren, torsdag, mars 26, 2020, 12:49 (105 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

[image]

Morgonrusningen 24 mars 1964 är över och B29 593 har kopplats av vid Brännkyrkahallen och hämtas av A1 65. Fram till och med 3 apr ska proceduren pågå.

Mvh Gunnar


Intressant "bromssko med med handtag"!


Och intressant placering av sektionsavskiljaren!


För oss som inte är så hemma på hur sektionsavskiljare normalt placeras - vari ligger det intressanta?

undrar den alltid lika vetgirige
Thomas K Ohlsson

De brukar inte vara på platser där man ofta stannar.

Om du jämför avståndet mellan vagnarna med avståndet mellan strömavtagaren och sektionsavskiljaren så ser du att den kommer att vara väldigt nära när man stannar för att koppla ihop vagnarna. Iofs lutar det nog lite där så det var nog egentligen ingen större risk att fastna. Men ändå en lite irriterande placering då det räcker att tåget stannat lite fel för att kopplingen ska bli tidsödande. Möjligen väldigt genomtänkt då man kunde bryta strömmen inåt stan men ändå använda en del av plattformen?

V3 avkoppling i Brännkyrka

av Thomas K Ohlsson @, torsdag, mars 26, 2020, 13:32 (105 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack för förklaringen!

Thomas K Ohlsson
blott byggnadsingenjör

V3 avkoppling i Brännkyrka

av HJP @, tisdag, mars 24, 2020, 20:18 (107 dagar sedan) @ Gunnar D

****
Wow! Det där tyckte man var mycket spännande, i skolåldern.
Linje 13 och 16 var "mina" linjer. B29:an, på bilden, har dock gått på linje 14.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum