Gruvgården-Fors Järnväg i åminne (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Tuesday, March 24, 2020, 20:29 (1466 dagar sedan)

I dessa yttersta tider till trots så har ett vårliknande tillstånd inträffat i bygderna och med det kommer lite järnvägshistoria fram ur historiens dunkel :).

Från Fors station utgick i forna tider Gruvgården-Fors Järnväg (GFJ) (Editerat efter anmaning ;)). mot sitt mål vid Garpenbergs gruvor, ett säkerligen av alla ärade forumdeltagares väl känt faktum :D.

Men under vintern eller vad man det huvudsakligen av barmark präglat södra Dalarna ska kallas medförde lite röjning av sly att rudera av den forna banan kom i dagen, i alla fall lite mer synligt.

[img]images/uploaded/202003241909075e7a5ad330c94.jpg[/img]

Ur decenniers djup träder lite av det bevarade spåret fram för oss sentida betraktare i en skön aftonsol.

[img]images/uploaded/202003241910105e7a5b12e8928.jpg[/img]

Enligt en lokal uppgift skulle spåret så sent som under det arla åttiotalet ha använts som uppställning av vagnar, huruvida de grova mer än femtioåriga trädet mitt på spåret vill vittna däremot må vara upp till var och en.......

[img]images/uploaded/202003241910555e7a5b3f98045.jpg[/img]

Gruvan i Garpenberg har fått en ny framtid då Boliden funnit stora fyndigheter och investerat betydande i anläggningarna till stor nytta för närområdet.
Kanske ropar spårslutet med ännu synliga skarvhål (om man skrapar) om att få återanslutas till sin forna ändstation !?
Vem vet, men en stor del av de forna bankarna är ännu synliga eller farbara så framtiden får visa vad.......

Mer från banan är min förhoppning att få återge hur det ser ut i dagsläget, men lervällingen får torka ut något först........ :-) ;-) :-D .

Fors-Gruvgårdens Järnväg i åminne

av Mattias Jansson, Tuesday, March 24, 2020, 20:49 (1466 dagar sedan) @ Morshyttan

I dessa yttersta tider till trots så har ett vårliknande tillstånd inträffat i bygderna och med det kommer lite järnvägshistoria fram ur historiens dunkel :).

Från Fors station utgick i forna tider Fors-Gruvgårdens Järnväg (FGJ) mot sit mål vid Garpenbergs gruvor, ett säkerligen av alla ärade forumdeltagares väl känt faktum :D.

En liten korrigering, banan hette först Garpenberg - Fors Järnväg, senare Gruvgården - Fors, hela tiden dock med signatur GFJ.

FGJ var Faringe - Gimo Järnväg.

Gruvgården-Fors Järnväg i åminne

av Morshyttan, Tuesday, March 24, 2020, 20:55 (1466 dagar sedan) @ Mattias Jansson

I dessa yttersta tider till trots så har ett vårliknande tillstånd inträffat i bygderna och med det kommer lite järnvägshistoria fram ur historiens dunkel :).

Från Fors station utgick i forna tider Fors-Gruvgårdens Järnväg (FGJ) mot sit mål vid Garpenbergs gruvor, ett säkerligen av alla ärade forumdeltagares väl känt faktum :D.


En liten korrigering, banan hette först Garpenberg - Fors Järnväg, senare Gruvgården - Fors, hela tiden dock med signatur GFJ.

FGJ var Faringe - Gimo Järnväg.

Visst har du rätt, jag ändrar och ger dig credit för det ;).

I början av sin tillvaro

av Sune Nylén, Wednesday, March 25, 2020, 00:29 (1465 dagar sedan) @ Morshyttan

fick SJK medlemmar ett eller flera blad. Vete fasen om inte de, trots sin enkla utformning innehöll mer intressant information än dagens påkostade tidning. För att inte tala om alla trevliga resor som anordnades. I september 59 anordnades en resa på tre järnvägar.NHJ BLJ och GFJ. Tyvärr passade nästan aldrig resorna för andra än resenärer från Stocholmsområdet. Mer att läsa här.
[img]images/uploaded/202003242325115e7a96d7cf0d3.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202003242327375e7a9769a2a00.jpg[/img][img]images/uploaded/202003242328235e7a9797f05c9.jpg[/img]

Fors-Gruvgårdens Järnväg i åminne

av Lennart Petersen, Wednesday, March 25, 2020, 04:01 (1465 dagar sedan) @ Mattias Jansson

I dessa yttersta tider till trots så har ett vårliknande tillstånd inträffat i bygderna och med det kommer lite järnvägshistoria fram ur historiens dunkel :).

Från Fors station utgick i forna tider Fors-Gruvgårdens Järnväg (FGJ) mot sit mål vid Garpenbergs gruvor, ett säkerligen av alla ärade forumdeltagares väl känt faktum :D.


En liten korrigering, banan hette först Garpenberg - Fors Järnväg, senare Gruvgården - Fors, hela tiden dock med signatur GFJ.

FGJ var Faringe - Gimo Järnväg.

Kan ju även nämnas att banan har en historik i en av SJK första böcker SJK-5 Gruvgården-Fors Järnväg av Ernst Andren och Erik Sundström. Med dagens mått en tämligen liten skrift (A5 och 86s) men det var ju en liten bana.