Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019 (Fordon: lok)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, March 25, 2020, 08:35 (1486 dagar sedan)

Om någon har bilder som bland annat visar ångdomen på ångloket NKJ 1 Karlskoga och som kan dateras till perioden från mars 2013 till maj 2019, får ni hemskt gärna visa dem eller höra av er till mig. Tack på förhand!

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Pelle i Västerås, Wednesday, March 25, 2020, 19:38 (1485 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Den visades nyss i TV. Antikrundan i Nora.
Annars så står den i museiet i Resecentrum (Godsmagasinet) i Nora.

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Rasmus Axelsson, Wednesday, March 25, 2020, 22:26 (1485 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Den visades nyss i TV. Antikrundan i Nora.
Annars så står den i museiet i Resecentrum (Godsmagasinet) i Nora.

Programmen spelades in under senare delen av augusti 2019 så det ligger tyvärr på fel sida av den efterfrågade tidsepoken.

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Pelle i Västerås, Wednesday, March 25, 2020, 19:46 (1485 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]
Bild från FB

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Rasmus Axelsson, Wednesday, March 25, 2020, 22:27 (1485 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

[image]
Bild från FB

När togs bilden?

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Mazz, Thursday, March 26, 2020, 00:39 (1485 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Bilden är från augusti 2019.

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Granis, Wednesday, March 25, 2020, 20:38 (1485 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Här vid evenemanget "Nora 88" (nytt försök :-| )

/ L G
[image]

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Rasmus Axelsson, Wednesday, March 25, 2020, 22:29 (1485 dagar sedan) @ Granis

Här vid evenemanget "Nora 88" (nytt försök :-| )

/ L G
[image]

Tack för tanken, men jag är som rubriken och originalinlägget antyder, ute efter bilder från perioden från mars 2013 till maj 2019.

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Granis, Wednesday, March 25, 2020, 22:55 (1485 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag kanske har missat nåt, men är det nåt särskilt som hänt med loket under dom (senaste) åren? Annat än att det åldrats med större värdighet än jag?

/ L G ;-)

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 26, 2020, 07:14 (1485 dagar sedan) @ Granis

Jag kanske har missat nåt, men är det nåt särskilt som hänt med loket under dom (senaste) åren? Annat än att det åldrats med större värdighet än jag?

Det är något som saknas på loket men eventuellt kommer detta till rätta under dagen, men för att inte släcka din nyfikenhet kan vi ju kalla det för en tävling att hitta vad det kan vara...

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Gåård, Thursday, March 26, 2020, 16:50 (1484 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Säkerhetsventilerna saknas på domen på de färska bilderna.

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Mazz, Wednesday, March 25, 2020, 21:23 (1485 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Nora den 27 april 2019
[image]

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Rasmus Axelsson, Wednesday, March 25, 2020, 22:29 (1485 dagar sedan) @ Mazz

Nora den 27 april 2019
[image]

Tackar!

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Anders Sandgren, Thursday, March 26, 2020, 08:05 (1485 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Vad gör perioden viktig förutom att säkerhetsventilerna verkar borttagna?

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 26, 2020, 08:22 (1485 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vad gör perioden viktig förutom att säkerhetsventilerna verkar borttagna?

Det är just det som är problemet. När och varför försvann ventilerna och var kan de finnas idag? Det är den sista delen av frågan jag kanske får svar på idag.

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Mazz, Thursday, March 26, 2020, 09:44 (1485 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

9 april 2014

[image]

[image]

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 26, 2020, 15:07 (1484 dagar sedan) @ Mazz

9 april 2014

[image]

[image]

Hjärtligt tack!

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Anders Sandgren, Thursday, March 26, 2020, 10:53 (1485 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Om man har arbetat med att täta sadeltanken är det nog ganska naturligt att ta bort säkerhetsventilerna för att inte skada dem när tanken lyfts av eller på. Det är väl tämligen ordinära Richardson så de är väl inte så svåra att ersätta. Jag antar att de inte är originaltypen, det torde varit av äldre typ, typ hävstångsventiler. Pannan som ligger i skall vara en Motala-panna från 1911 (tvno 526 enl 'Industrilok i Östergötland'), dvs ilagd under tiden hos SSA Linköping och senast då torde ventilerna bytts ut. En intressant detalj är ju att ventilerna sitter på längden och inte jämte varandra. Man kan ju jämföra med lbilden av likaledes FW-tillverkade HNJ 4 på digitaltmuseum (JvmKDAJ06328) tagen i Skillingaryd 1878 där säkerhetsventilerna sitter bredvid varandra på domen med synliga fjäderbelastningar.

Jag noterar att utjämningsröret för sadeltanken inte är anslutet (antar jag att det är). Ledningarna till injektorerna sitter väl längre bak, antar jag. Men det var väl så att sadeltanken lades på plats och domkåpan placerades men diverse armatur inte var anslutet när bilderna hösten 2019 togs.

Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 26, 2020, 15:10 (1484 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Om man har arbetat med att täta sadeltanken är det nog ganska naturligt att ta bort säkerhetsventilerna för att inte skada dem när tanken lyfts av eller på.

Det förstår jag, frågan är dock var de tog vägen sen...

Det är väl tämligen ordinära Richardson så de är väl inte så svåra att ersätta. Jag antar att de inte är originaltypen, det torde varit av äldre typ, typ hävstångsventiler. Pannan som ligger i skall vara en Motala-panna från 1911 (tvno 526 enl 'Industrilok i Östergötland'), dvs ilagd under tiden hos SSA Linköping och senast då torde ventilerna bytts ut.

De är säkert inte de ursprungliga men de fanns på plats i mars 2013 och jag hoppas att vi hittar dem igen.