Högriskanläggning Rotebro (Byggnad)

av mightytoro, Wednesday, March 25, 2020, 17:10 (1464 dagar sedan)

Hej! Ursäkta ifall något av det jag säger verkar märkligt, jag vet inte mycket om järnvägar eller tåg, men är intresserad.

Jag har en fråga angående en högriskanläggning som ska ha legat någonstans kring Rotebro, under 70-80-tal.
Det nämns vid två tillfällen online att det ska ha funnits en högriskanläggning kring Rotebro som användes för att sanera asbestos från X1 vagnar.
Det nämns vid https://sv.wikipedia.org/wiki/X1 "Ett annat problem var att X1-vagnarna innehöll en stor mängd asbest av en mycket farlig typ, varför de fick saneras i en högriskanläggning vid Rotebro, strax utanför Stockholm."
Samt så nämns det i ett dokument från 2004, https://docplayer.se/9969637-Dqornwnjdqylqgdvlorndowudiln-7rpdv-duvvrq.html "Ett annat problem var att vagnarna isolerats med asbest, vilket gjorde att de med hänsyn till passagerarnas hälsa senare fick saneras i en isolerad högriskanläggning strax norr om Stockholm." (Jag antar att detta refererar till den i Rotebro)
Min fråga är alltså; Vart exakt är/var denna högriskanläggning och vad hette den? Jag bor själv i Rotebro och har svårt att greppa det hela...
Genom sökning på nätet hittar jag ingenting kring detta. Min bästa gissning på vart denna anläggning skulle vara är UL 13 Antuna, upplagsplatsen mellan Rotebro och Upplands väsby. Tiden passar, då jag har för mig upplagsplatsen var i bruk 70-80-tal och jag har hört att upplagsplatsen användes för att förvara lok vid något tillfälle.
Men det verkar fortfarande konstigt, UL 13 Antuna ska ju ha varit en upplagsplats och det verkar konstigt att referera till den som en "högriskanläggning" samt att den ska ha använts till sanering av asbest, eller har jag fel?

Ifall någon har info, dela gärna med!
Tack!

Högriskanläggning Rotebro

av Stig Lagergren, Wednesday, March 25, 2020, 17:32 (1464 dagar sedan) @ mightytoro

Växlade några gånder in X1 (med diesellok) till Rotebro grusgrop (har också hört Antuna grusgrop). Spåret gick ut i norra änden av Rotebro bangård mot nordost. Avståndet till gropen från Rotebro borde ha varit en knapp kilometer.

Högriskanläggning Rotebro

av mightytoro, Wednesday, March 25, 2020, 18:44 (1464 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Aha!
Så Antuna grusgrop och Rotebro grusgrop var/är inte densamma?
Googlar jag på Rotebro grusgrop så hittar jag ett företag som heter Ballast Rotebro, drygt 2km från Rotebro Station. Lägger till en bild jag hittade på Google, vet inte, säger bilden dig något?
Detta kanske är mycket att fråga, men har du koordinater till grusgropen du refererar till? Går att se ganska lätt på Google kartor ifall du fortfarande känner igen trakterna!

Högriskanläggning Rotebro

av Stig Lagergren, Wednesday, March 25, 2020, 18:50 (1464 dagar sedan) @ mightytoro

Aha!
Så Antuna grusgrop och Rotebro grusgrop var/är inte densamma?
Googlar jag på Rotebro grusgrop så hittar jag ett företag som heter Ballast Rotebro, drygt 2km från Rotebro Station. Lägger till en bild jag hittade på Google, vet inte, säger bilden dig något?
Detta kanske är mycket att fråga, men har du koordinater till grusgropen du refererar till? Går att se ganska lätt på Google kartor ifall du fortfarande känner igen trakterna!

Grusgropen är nog densamma men jag har hört båda namnen på samma grusgrop. Och läget kan nog stämma med där Ballast Rotebro håller till. Ser ingen bild i ditt inlägg men jag kollade lite på Google.

Högriskanläggning Rotebro

av mightytoro, Wednesday, March 25, 2020, 19:04 (1464 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Glömde lägga till bilden haha men ja.
Vid lite vidare kollande på google maps tror jag den kan ha legat ett par hundra meter söder om Ballast Rotebro.
https://imgur.com/a/3qXFcG1
Där jag skrev B är vart Ballast Rotebro håller till, en stor grusgrop.
Dock har kartan jag ser på markerat en 3a där den säger Antuna Grusgrop ska ha legat.
Jag antar att det fortfarande funkar! Och isåfall så kan det ha varit en separat grusgrop, eller så var den grusgropen vi nu pratar om var mycket större förut. Det finns dock en bilväg som går emellan vart de två ska ha varit. Men denna kan såklart ha tillkommit senare.
Det har även växt en del träd på den grusgropen markerad med en 3a på bilden. Har tänkt besöka grusgropen för att se om jag hittar några spår av det som funnits eller något intressant! Bara lite över en km bort från huset ändå!

Högriskanläggning Rotebro

av Per-Olov Brännlund, Wednesday, March 25, 2020, 23:14 (1464 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag har även namnet Rotsunda på denna grusgrop.

Högriskanläggning Rotebro

av OveL, Wednesday, March 25, 2020, 17:35 (1464 dagar sedan) @ mightytoro

När vi drog upp X1 med en T 21:a för sanering så körde vi på det spåret som avviker till höger precis norr om Rotebro station. Däruppe fanns en (fd?) grusgrop med ett uppställt stort tält. Där tog man in X1:orna för delsanering. Stora saneringen gjordes i Motala.
Banvallen för det spåret syns väl idag och är väl gång/ridväg idag.

Högriskanläggning Rotebro

av mightytoro, Wednesday, March 25, 2020, 18:48 (1464 dagar sedan) @ OveL

Nu tror jag att jag börjar förstå, och denna grusgrop bör vara Antuna grusgrop som nu ägs av Ballast Rotebro.
Från en gammal bild jag hittade på nätet http://www.stiglundin.se/jarnvag/18116900/nsb/linje/Rotebro99.jpg
så ser man att spåret hade en avstickare där norr om Rotebro ja, och 3an som är markerad ska visa "SJ grustag vid Antuna."

Väldigt intressanta grejer! Men som jag förstår så är Antuna grustag och Rotebro grustag samma sak.

Högriskanläggning Rotebro

av daniel, Wednesday, March 25, 2020, 19:10 (1464 dagar sedan) @ mightytoro

Nu tror jag att jag börjar förstå, och denna grusgrop bör vara Antuna grusgrop som nu ägs av Ballast Rotebro.
Från en gammal bild jag hittade på nätet http://www.stiglundin.se/jarnvag/18116900/nsb/linje/Rotebro99.jpg
så ser man att spåret hade en avstickare där norr om Rotebro ja, och 3an som är markerad ska visa "SJ grustag vid Antuna."

Väldigt intressanta grejer! Men som jag förstår så är Antuna grustag och Rotebro grustag samma sak.

Järnvägens grustäkt var på västra sidan av Antunavägen. Den fd täkt där det finns verksamhet i dag är på östra sidan om vägen. Det är olika fastigheter.

Högriskanläggning Rotebro

av mightytoro, Wednesday, March 25, 2020, 19:14 (1464 dagar sedan) @ daniel

Yes jag förstår. Låter rimligt! Tack!

Högriskanläggning Rotebro

av Mats Björkelund, Wednesday, March 25, 2020, 20:54 (1464 dagar sedan) @ mightytoro

Kan inte bidraga i ämnet som sådant men historiska kartor på eniro förtjänar alltid att uppmärksammas:
enirokarta

...och kartbild.com:
kartbild

/Mats B

Rotebro / Antuna grusgrop

av Gunnar Ekeving, Wednesday, March 25, 2020, 22:25 (1464 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Det finns också en del ritningar och skisser som visar spåren i och till denna grusgrop; klicka här och Skriv Rotebro i första sökrutan.

Högriskanläggning Rotebro

av mightytoro, Wednesday, March 25, 2020, 23:21 (1464 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Herregud!
Att jag inte kände till dethär förut! Det är helt otroligt, sorry om jag verkar dum eller något men hade ingen aning och det är extremt stor hjälp och så häftigt att det finns! :-D :-D

Tack så mycket! Stor kontribution!

Högriskanläggning Rotebro

av mightytoro, Wednesday, March 25, 2020, 23:38 (1464 dagar sedan) @ OveL

En till fråga jag kommer på nu:
Varför refereras det som en "högriskanläggning" och vad har det för innebörd? Enligt mig låter inte ett tält som särskilt passande för en högriskanläggning, men jag vet inte.

Högriskanläggning Rotebro

av Olof W, Thursday, March 26, 2020, 09:53 (1463 dagar sedan) @ mightytoro

En till fråga jag kommer på nu:
Varför refereras det som en "högriskanläggning" och vad har det för innebörd? Enligt mig låter inte ett tält som särskilt passande för en högriskanläggning, men jag vet inte.

Jag har också reagerat på ordet.

En gång för länge sedan såg jag ett sådant tält vid vagnverkstaden i Malmö. Det var en konstruktion av plastduk på en ram. Syftet var att kunna rengöra utgående luft så att dammet inte spreds. Endast speciellt utbildad personal med korrekt skyddsutrustning fick gå in i tältet. Jag tror att högrisk handlar om kravet på personalen och inte som vi idag använder ordet som en beteckning på en anläggning vilken kan skada personer och natur i omgivningen såsom till exempel en fabrik som använder cyanväte.

/Olof

Högriskanläggning Rotebro

av mightytoro, Thursday, March 26, 2020, 11:48 (1463 dagar sedan) @ Olof W

Aha! Det låter rimligt. Tack! Då har jag i princip svar på allting jag undrade.