Högriskanläggning Rotebro (Byggnad)
Hej! Ursäkta ifall något av det jag säger verkar märkligt, jag vet inte mycket om järnvägar eller tåg, men är intresserad.
Jag har en fråga angående en högriskanläggning som ska ha legat någonstans kring Rotebro, under 70-80-tal.
Det nämns vid två tillfällen online att det ska ha funnits en högriskanläggning kring Rotebro som användes för att sanera asbestos från X1 vagnar.
Det nämns vid https://sv.wikipedia.org/wiki/X1 "Ett annat problem var att X1-vagnarna innehöll en stor mängd asbest av en mycket farlig typ, varför de fick saneras i en högriskanläggning vid Rotebro, strax utanför Stockholm."
Samt så nämns det i ett dokument från 2004, https://docplayer.se/9969637-Dqornwnjdqylqgdvlorndowudiln-7rpdv-duvvrq.html "Ett annat problem var att vagnarna isolerats med asbest, vilket gjorde att de med hänsyn till passagerarnas hälsa senare fick saneras i en isolerad högriskanläggning strax norr om Stockholm." (Jag antar att detta refererar till den i Rotebro)
Min fråga är alltså; Vart exakt är/var denna högriskanläggning och vad hette den? Jag bor själv i Rotebro och har svårt att greppa det hela...
Genom sökning på nätet hittar jag ingenting kring detta. Min bästa gissning på vart denna anläggning skulle vara är UL 13 Antuna, upplagsplatsen mellan Rotebro och Upplands väsby. Tiden passar, då jag har för mig upplagsplatsen var i bruk 70-80-tal och jag har hört att upplagsplatsen användes för att förvara lok vid något tillfälle.
Men det verkar fortfarande konstigt, UL 13 Antuna ska ju ha varit en upplagsplats och det verkar konstigt att referera till den som en "högriskanläggning" samt att den ska ha använts till sanering av asbest, eller har jag fel?
Ifall någon har info, dela gärna med!
Tack!