Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Thursday, March 26, 2020, 09:26 (1463 dagar sedan)

Bilderna är tagna strax söder om Järna station där järnvägen till Nyköping och vidare avviker från västra stambanan.
Länk till Eniros historiska flygbild.
https://kartor.eniro.se/?c=59.069750,17.538385&z=14&l=historic

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-6bf0d5534b74467841d680b37201440d5e79e438b3efb.jpg/version-28c0cb414016f253e43a6ed575e7a102/[/img]

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-08fe1a68fc3bcff84d13d97fc1f056745e79e42c99d48.jpg/version-8591393068161cecd41bb53ab675c374/[/img]

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av tobbe, Thursday, March 26, 2020, 11:27 (1463 dagar sedan) @ Ulfe

Är det möjligen HJP som "rattar" malmtåget??? eller:-) :-) :-)
tobbe

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av HJP, Thursday, March 26, 2020, 13:39 (1463 dagar sedan) @ tobbe

Är det möjligen HJP som "rattar" malmtåget??? eller:-) :-) :-)
tobbe

****
Nej. Vid en snabbkoll i "Annotationsbok för lokförare", visade det sig att jag var sjukskriven, p.g.a. ryggskott, vid fototillfället :-(
Men jag kan visa en annan bild på tåget, tagen vid Järna i februari 1983. jag fick vänta på ett försenat möte, innan jag kunde gå in på nyköpingsbanan, och passera platsen för [b]Ulfes[/b] fina bilder. Då passade jag på att ta denna bild.

[img]images/uploaded/202003261238345e7ca24a1fc21.jpg[/img]

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av tobbe, Thursday, March 26, 2020, 19:32 (1463 dagar sedan) @ HJP

Snyggt parkerad på sp.1 i väntan att fortsätta söderut via Hölö- Nyköping... Läckert foto med mycket nostalgi;-) ;-) ;-)
tobbe

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Stig Lagergren, Thursday, March 26, 2020, 19:44 (1463 dagar sedan) @ HJP

Fina bilder från er båda. Malmtåget var lite speciellt att köra men jag gillade det skarpt. Lite mer äventyrligt än andra tåg. Ankomsten till höjdbangården i Oxelösund krävde koncentration.

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Överkörmästaren, Thursday, March 26, 2020, 20:25 (1463 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina bilder från er båda. Malmtåget var lite speciellt att köra men jag gillade det skarpt. Lite mer äventyrligt än andra tåg. Ankomsten till höjdbangården i Oxelösund krävde koncentration.

Pga bromsen?

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Stig Lagergren, Thursday, March 26, 2020, 20:54 (1463 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Fina bilder från er båda. Malmtåget var lite speciellt att köra men jag gillade det skarpt. Lite mer äventyrligt än andra tåg. Ankomsten till höjdbangården i Oxelösund krävde koncentration.


Pga bromsen?

Man var tvungen att ha god fart för att komma upp för den branta backen. Sedan bromsa lagom för att hinna få loss på alla 45 bromsarna innan man tog lokbromsen för att trycka ihop tåget. Slutligen tågbromsen och var då inte hela tåget ihoptryckt blev det lite sura miner hos den som skulle lossa kopplen.

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Stig Lagergren, Thursday, March 26, 2020, 21:20 (1463 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina bilder från er båda. Malmtåget var lite speciellt att köra men jag gillade det skarpt. Lite mer äventyrligt än andra tåg. Ankomsten till höjdbangården i Oxelösund krävde koncentration.


Pga bromsen?


Man var tvungen att ha god fart för att komma upp för den branta backen. Sedan bromsa lagom för att hinna få loss på alla 45 bromsarna innan man tog lokbromsen för att trycka ihop tåget. Slutligen tågbromsen och var då inte hela tåget ihoptryckt blev det lite sura miner hos den som skulle lossa kopplen.

Vid närmare eftertanke var det nog bara 40 vagnar - 2400 ton.

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Överkörmästaren, Saturday, March 28, 2020, 20:44 (1461 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina bilder från er båda. Malmtåget var lite speciellt att köra men jag gillade det skarpt. Lite mer äventyrligt än andra tåg. Ankomsten till höjdbangården i Oxelösund krävde koncentration.


Pga bromsen?


Man var tvungen att ha god fart för att komma upp för den branta backen. Sedan bromsa lagom för att hinna få loss på alla 45 bromsarna innan man tog lokbromsen för att trycka ihop tåget. Slutligen tågbromsen och var då inte hela tåget ihoptryckt blev det lite sura miner hos den som skulle lossa kopplen.


Vid närmare eftertanke var det nog bara 40 vagnar - 2400 ton.

Ser knepigt ut ändå på Stefan J:s bild. Var denna del av bangården tågspår?

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Stig Lagergren, Sunday, March 29, 2020, 14:32 (1460 dagar sedan) @ Överkörmästaren


Man var tvungen att ha god fart för att komma upp för den branta backen. Sedan bromsa lagom för att hinna få loss på alla 45 bromsarna innan man tog lokbromsen för att trycka ihop tåget. Slutligen tågbromsen och var då inte hela tåget ihoptryckt blev det lite sura miner hos den som skulle lossa kopplen.


Vid närmare eftertanke var det nog bara 40 vagnar - 2400 ton.


Ser knepigt ut ändå på Stefan J:s bild. Var denna del av bangården tågspår?

Någon annan kan nog säga säkert men jag tror inte att spåren på höjdbangården var tågspår.

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Stefan J, Friday, March 27, 2020, 09:26 (1462 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hänger på Stigs inlägg med en bild från Oxelösund.

[img]images/uploaded/202003270822115e7db7b383ec7.jpg[/img]
Da 885, 917 och 892 med tomtåg 5938 den 4/5-84.

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Hans Broman, Thursday, March 26, 2020, 20:42 (1463 dagar sedan) @ Ulfe

Jag gallrade i dag bland gamla anteckningspapper och såg då att trippelmultade Da under 1987 ersattes planmässigt av multade Rc i malmtågen Örbyhus - Oxelösund. Vidare såg jag att multade Ma (TGOJ) så småningom tog över uppgiften, troligen vid tidtabellsskiftet 1990. Däremot har jag ingen uppgift om när malmtågen drogs in.

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Anders.k., Friday, March 27, 2020, 03:50 (1463 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag gallrade i dag bland gamla anteckningspapper och såg då att trippelmultade Da under 1987 ersattes planmässigt av multade Rc i malmtågen Örbyhus - Oxelösund. Vidare såg jag att multade Ma (TGOJ) så småningom tog över uppgiften, troligen vid tidtabellsskiftet 1990. Däremot har jag ingen uppgift om när malmtågen drogs in.

Gruvan lades ner, då (den kom igen ett kort tag några år senare) sista December 1991.
Man körde några tåg efter det för att tömma lagren in på våren 1992, osäker på om man körde till Oxelösund då eller enbart till Hargshamn.

Finns ett intressant reportage om trafiken i TÅG 8/91.

M.V.H Anders.k.

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Arne, Saturday, March 28, 2020, 22:05 (1461 dagar sedan) @ Ulfe

Bilderna är tagna strax söder om Järna station där järnvägen till Nyköping och vidare avviker från västra stambanan.
Länk till Eniros historiska flygbild.
https://kartor.eniro.se/?c=59.069750,17.538385&z=14&l=historic

[image]

8<...

Hur ofta körde man med tre Da-lok i multning? Var det enbart i malmtåg exempelvis? Jag har vad jag kan påminna mig aldrig sett detta i verkligheten utan enbart på bilder här i forumet och på nätet i övrigt.

En liten kompletterande detaljfråga om målningen av den i lokfronten nedfällbara fotplattan (som väl var tänkt från början att kunna användas vid övergång mellan loken av lokbiträdet) är varför den på lokbilden här ovan INTE är svart utan har samma traditionella rödbruna nyans som lokkorgen i övrigt?

Jag har försökt titta på andra färgbilder av Da-loken på webben (t.ex. järnväg.net) och normalt är den här plattan alltid svartmålad. Så varför inte i detta fall? Användes för övrigt den här övergången mellan loken i modern tid? Eller försvann behovet av att kunna gå över i det andra loket under körning? Det blev ju för all del omöjligt efter det att lokbiträdena försvann och det blev enmansbetjäning av elloken.

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Lennart Petersen, Saturday, March 28, 2020, 23:12 (1461 dagar sedan) @ Arne

Vad jag vet var nog det här tåget unikt med trippel-Da och många ville fota det.
Bryggorna var ju normalt svartmålade men det kanske var något misstag vid en revision, sånt hände ibland att det blev små avvikelser och det var väl inte så noga med lok som företrädesvis användes som godslok.
Lägg märke till att loket är förberett för automatkoppel, det gjordes även på äldre lok som F och Da men det blev aldrig automatkoppel.
Själv gjorde jag en expedition till en bra fotoplats norr om Ulriksdal för att fota detta tåg som fått viss ryktbarhet.
Det blev att vänta för det visade sig vara flera timmar sent och dessutom för dagen draget av två Rc så det kändes lite snöpligt.
Sen gav jag mig aldrig ut på sådana expeditioner mer...

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Lennart Fransson, Sunday, March 29, 2020, 07:50 (1461 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vad jag vet var nog det här tåget unikt med trippel-Da och många ville fota det.

1991 var jag vid något tillfälle i Gävle, och observerade då tåg med tre Da dragandes rundvirkeståg, troligen massaved till Skutskär. Fick för mig att det var planenligt.

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Stig Lagergren, Sunday, March 29, 2020, 12:08 (1460 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Vad jag vet var nog det här tåget unikt med trippel-Da och många ville fota det.


1991 var jag vid något tillfälle i Gävle, och observerade då tåg med tre Da dragandes rundvirkeståg, troligen massaved till Skutskär. Fick för mig att det var planenligt.

Var planenligt i timmertågen Borlänge - Gävle en del av 70-talet. Har inga detaljer men bilder från 1971.

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Peter Flink, Sunday, March 29, 2020, 20:59 (1460 dagar sedan) @ Arne

Hur ofta körde man med tre Da-lok i multning? Var det enbart i malmtåg exempelvis? Jag har vad jag kan påminna mig aldrig sett detta i verkligheten utan enbart på bilder här i forumet och på nätet i övrigt.

En liten kompletterande detaljfråga om målningen av den i lokfronten nedfällbara fotplattan (som väl var tänkt från början att kunna användas vid övergång mellan loken av lokbiträdet) är varför den på lokbilden här ovan INTE är svart utan har samma traditionella rödbruna nyans som lokkorgen i övrigt?

Jag har försökt titta på andra färgbilder av Da-loken på webben (t.ex. järnväg.net) och normalt är den här plattan alltid svartmålad. Så varför inte i detta fall? Användes för övrigt den här övergången mellan loken i modern tid? Eller försvann behovet av att kunna gå över i det andra loket under körning? Det blev ju för all del omöjligt efter det att lokbiträdena försvann och det blev enmansbetjäning av elloken.

Dörrarna var igensatta i modern tid och övergångsbryggan användes till att stå på vid b.l.a multipelkoppling.

[img]images/uploaded/202003291857355e80ef9fed44f.jpg[/img]

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Lennart Petersen, Sunday, March 29, 2020, 21:21 (1460 dagar sedan) @ Peter Flink

Hur ofta körde man med tre Da-lok i multning? Var det enbart i malmtåg exempelvis? Jag har vad jag kan påminna mig aldrig sett detta i verkligheten utan enbart på bilder här i forumet och på nätet i övrigt.

En liten kompletterande detaljfråga om målningen av den i lokfronten nedfällbara fotplattan (som väl var tänkt från början att kunna användas vid övergång mellan loken av lokbiträdet) är varför den på lokbilden här ovan INTE är svart utan har samma traditionella rödbruna nyans som lokkorgen i övrigt?

Jag har försökt titta på andra färgbilder av Da-loken på webben (t.ex. järnväg.net) och normalt är den här plattan alltid svartmålad. Så varför inte i detta fall? Användes för övrigt den här övergången mellan loken i modern tid? Eller försvann behovet av att kunna gå över i det andra loket under körning? Det blev ju för all del omöjligt efter det att lokbiträdena försvann och det blev enmansbetjäning av elloken.


Dörrarna var igensatta i modern tid och övergångsbryggan användes till att stå på vid b.l.a multipelkoppling.

[img]images/uploaded/202003291857355e80ef9fed44f.jpg[/img]

Som jag uppfattat det så sattes gaveldörrarna igen eftersom de skapade drag ?

Malmtåg och persontåg nära Järna 1984, 2 bilder

av Stig Lagergren, Sunday, March 29, 2020, 21:28 (1460 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Och senare sattes även vänster hyttdörr igen av samma anledning men den ersattes inte av dörr till maskinrummet som på Ma och Ra.