Mailservern nere? (Forumet)

av Krister P, Thursday, March 26, 2020, 13:43 (1464 dagar sedan)

Försöker skicka ett mail genom forumet till en medlem.
Får svaret "Mail server inte tillgänglig - försök senare!"
Sökte här och hittade en tråd från 2009 där man påtalade problemet!
Har inget gjort sedan dess??

Mailservern nere?

av ztenlund, Thursday, March 26, 2020, 18:08 (1464 dagar sedan) @ Krister P

Jag kunde skicka till mig själv i alla fall, så helt nere kan den inte vara.

Mailservern nere?

av danielb987, Thursday, March 26, 2020, 18:15 (1464 dagar sedan) @ Krister P

Försöker skicka ett mail genom forumet till en medlem.
Får svaret "Mail server inte tillgänglig - försök senare!"
Sökte här och hittade en tråd från 2009 där man påtalade problemet!
Har inget gjort sedan dess??

Problemet beror sannolikt på att webbhotellet one.com har tillfällig överbelastning, vilket händer av och till.

Det går att byta webbhotell, men det är inte alltid det hjälper. Jag har Loopia för mina privata webbsidor och de är inte alltid 100%-iga heller. Att välja webbhotell är en konstart i sig då såvitt jag vet finns ingen publik statistik om upp-tider för varje webbhotell. Ska man mäta det måste man för övrigt mäta det på varje server som webbhotellet har då belastningen kan skilja väsentligt mellan olika servrar på samma webbhotell. T ex kan en webbserver ha en kunds webbsida med mycket tunga programvaror som hårt belastar servern, medan en annan webbserver på samma webbhotell kan ha kundwebbsidor som knappt drar några resurser alls.

Det finns en pålitlig lösning på problemet: Att ha en egen webbserver, t ex som Samlingsportalen var. Men det kräver i sin tur att man har IT-tekniker som kan sköta denna webbserver, t ex att se till att alla nödvändiga uppdateringar installeras omgående, att gamla versioner av programvaror tas bort, osv. Jag har själv tidigare jobbat som IT-tekniker på en bredbandsleverantör och bl a haft ansvar för webbservrar, så jag har en viss insyn i vad som krävs.

Så ja, det går att lösa. Men lösningarna drar med sig nya problem. Så om problemet är av mindre art, t ex tillfälliga driftsproblem som går över, så är det bättre att sitta still i båten och acceptera nuvarande tillstånd.

Behöver du hjälp med kontakten och forumets epost inte fungerar så kan du ta direktkontakt med mig och så kan jag hjälpa dig. Jag har epost: daniel.b AT bergqvist.se (byt ut "AT" mot "@" ).

Mvh Daniel