Smalspåriga enports lokstall? (Byggnad)

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 16:19 (1454 dagar sedan)

Vilka smalspåriga (802/891/1067) enports lokstall känner ni till? Detta är något jag själv har dålig koll på, rakt av när jag funderar på vilka jag kan komma på dyker bara Berga upp ur minnet.

Hur var det t.ex. på WLJ, Woxna-Lobonäs?

Smalspåriga enports lokstall?

av Granis, Thursday, March 26, 2020, 16:28 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

På rak arm: Deje. Finns kvar än idag (väl?). Ligger numera "mitt i en park", liksom.

/ L G

Smalspåriga enports lokstall?

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 16:29 (1454 dagar sedan) @ Granis

På rak arm: Deje. Finns kvar än idag (väl?). Ligger numera "mitt i en park", liksom.

/ L G

Just det, Karlstad Ö också väl, eller?

Smalspåriga enports lokstall?

av mormorsgruvan, Thursday, March 26, 2020, 16:38 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Fagerhult vid MÅJ

Smalspåriga enports lokstall?

av BM, Thursday, March 26, 2020, 16:39 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Är lokstallet i Bredsjö avsett för BJ eller smalspåret, Har aldrig tänkt på det.
I så fall en kandidat.

Smalspåriga enports lokstall?

av Alex, Thursday, March 26, 2020, 17:04 (1454 dagar sedan) @ BM

Järnvägen ner till Gyttorp/Nora senare NBJ var ju bredspårig från 1907. Om jag läst rätt togs smalspåret 802 mm i bruk 1894 så Bredsjö hade ju en mycket kort period som "smalspårsstation".

Smalspåriga enports lokstall?

av mormorsgruvan, Thursday, March 26, 2020, 16:40 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Bolmen hade 2st enspåriga lokstall.

Smalspåriga enports lokstall?

av Ola Almquist, Thursday, March 26, 2020, 16:46 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

På rak arm: Deje. Finns kvar än idag (väl?). Ligger numera "mitt i en park", liksom.

/ L G


Just det, Karlstad Ö också väl, eller?

Nej, varken enports eller finns kvar.

/Ola

Smalspåriga enports lokstall?

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 17:16 (1454 dagar sedan) @ Ola Almquist

På rak arm: Deje. Finns kvar än idag (väl?). Ligger numera "mitt i en park", liksom.

/ L G


Just det, Karlstad Ö också väl, eller?


Nej, varken enports eller finns kvar.

/Ola

Var det möjligen så att det mot slutet hade rivits stallplatser så bara en port återstod? Jag har nämligen ett minne av en bild i ett gammalt (sent 70-tal till tidigt 80-tal) nummer av Jernvägsnytt från nån hämtning på Karlstad Ö där man ser ett enports stall av rundstallstyp likt det i Berga.

Smalspåriga enports lokstall?

av Ola Almquist, Thursday, March 26, 2020, 17:32 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

På rak arm: Deje. Finns kvar än idag (väl?). Ligger numera "mitt i en park", liksom.

/ L G


Just det, Karlstad Ö också väl, eller?


Nej, varken enports eller finns kvar.

/Ola


Var det möjligen så att det mot slutet hade rivits stallplatser så bara en port återstod? Jag har nämligen ett minne av en bild i ett gammalt (sent 70-tal till tidigt 80-tal) nummer av Jernvägsnytt från nån hämtning på Karlstad Ö där man ser ett enports stall av rundstallstyp likt det i Berga.


Pass, men här finns en bild på någon form av motorvagnsstall som dock tillbyggts till två spår.

/Ola

Smalspåriga enports lokstall?

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 17:34 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

På rak arm: Deje. Finns kvar än idag (väl?). Ligger numera "mitt i en park", liksom.

/ L G


Just det, Karlstad Ö också väl, eller?


Nej, varken enports eller finns kvar.

/Ola


Var det möjligen så att det mot slutet hade rivits stallplatser så bara en port återstod? Jag har nämligen ett minne av en bild i ett gammalt (sent 70-tal till tidigt 80-tal) nummer av Jernvägsnytt från nån hämtning på Karlstad Ö där man ser ett enports stall av rundstallstyp likt det i Berga.

Efter en titt på bangårdsritningen ser man att där fanns ett treports rundstall, ett enports rundstall (det jag tänkte på) och sen vad som ser ut som ett litet enports parallellstall.

Smalspåriga enports lokstall?

av Ola Almquist, Thursday, March 26, 2020, 17:38 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

På rak arm: Deje. Finns kvar än idag (väl?). Ligger numera "mitt i en park", liksom.

/ L G


Just det, Karlstad Ö också väl, eller?


Nej, varken enports eller finns kvar.

/Ola


Var det möjligen så att det mot slutet hade rivits stallplatser så bara en port återstod? Jag har nämligen ett minne av en bild i ett gammalt (sent 70-tal till tidigt 80-tal) nummer av Jernvägsnytt från nån hämtning på Karlstad Ö där man ser ett enports stall av rundstallstyp likt det i Berga.


Efter en titt på bangårdsritningen ser man att där fanns ett treports rundstall, ett enports rundstall (det jag tänkte på) och sen vad som ser ut som ett litet enports parallellstall.

Denna?
III är lokstall, IV är motorvagnsstall (sannolikt det jag nämnde i ett annat inlägg) och V reservstall. Om någon har bilder är det intressant.

/Ola

Smalspåriga enports lokstall? Karlstad Ö ?

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 17:51 (1454 dagar sedan) @ Ola Almquist

På rak arm: Deje. Finns kvar än idag (väl?). Ligger numera "mitt i en park", liksom.

/ L G


Just det, Karlstad Ö också väl, eller?


Nej, varken enports eller finns kvar.

/Ola


Var det möjligen så att det mot slutet hade rivits stallplatser så bara en port återstod? Jag har nämligen ett minne av en bild i ett gammalt (sent 70-tal till tidigt 80-tal) nummer av Jernvägsnytt från nån hämtning på Karlstad Ö där man ser ett enports stall av rundstallstyp likt det i Berga.


Efter en titt på bangårdsritningen ser man att där fanns ett treports rundstall, ett enports rundstall (det jag tänkte på) och sen vad som ser ut som ett litet enports parallellstall.


Denna?
III är lokstall, IV är motorvagnsstall (sannolikt det jag nämnde i ett annat inlägg) och V reservstall. Om någon har bilder är det intressant.

/Ola

Ja det är samma ritning. Bilden jag tänker på i Jernvägsnytt är jag så gott som 100% säker på visar ett enportsstall av rundstallstyp. Utifrån bangårdsritningen ser det ut att isf vara stall IV.
Kan det vara så att stallet som är utbyggt på bilden du länkade till istället är reservstallet och inte motorvagnsstallet så att bildtexten är fel. Jag har för mig att just motorvagnsstallet revs först.
Ska se om jag lyckas hitta nämnda nummer av Jernvägsnytt, tyvärr kan jag inte dela bilden även om jag hittar tidningen.

Smalspåriga enports lokstall?

av mormorsgruvan, Thursday, March 26, 2020, 16:46 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Gullaboby vid ÖBlJ

Smalspåriga enports lokstall - VSBJ

av johanmmolin, Thursday, March 26, 2020, 16:50 (1454 dagar sedan) @ mormorsgruvan

VSBJ:s lokstall i Väderstad var ett enports-stall (enligt ritningarna skulle möjlighet finnas att bygga ut det till ett tvåportars stall likt det VSBJ hade i Skänninge).

Lokstallet revs redan 1934 efter blott 21 års existens.

Smalspåriga enports lokstall?

av mormorsgruvan, Thursday, March 26, 2020, 17:02 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Bergkvara, Påryd, Torsås, Ottenby, Virserum, Vara.

Smalspåriga enports lokstall?

av PeO, Thursday, March 26, 2020, 19:42 (1454 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Bergkvara, Påryd, Torsås, Ottenby, Virserum, Vara.

Var stallet i Vara 1217 eller 891? I mitten av 60-talet, när jag tog mig till Vara dagligdags, för att bli realist, stod Z65:an i ett stall öster om stationshuset. Var det med redan på 1800-talet?

Två orter kan jag lägga till, men samma lokstall (trefot). Lokstallet i Sollebrunn flyttades till Trollhättan efter TNJ:s öppning 1916.

Smalspåriga enports lokstall?

av Markus Frisén, Thursday, March 26, 2020, 19:49 (1454 dagar sedan) @ PeO

891 väl? Efter att trafiken mot Skara lagts ner byggdes ett paralellstall med ett spår för två lok, nån gång runt 1984. Jag antar att det är det som åsyftas.

Smalspåriga enports lokstall?

av Stefan Skoglund, Thursday, March 26, 2020, 23:13 (1453 dagar sedan) @ Markus Frisén

891 väl? Efter att trafiken mot Skara lagts ner byggdes ett paralellstall med ett spår för två lok, nån gång runt 1984. Jag antar att det är det som åsyftas.

Det är det stallet som BJs idag har nere på Lärje.

Smalspåriga enports lokstall?

av Ola Almquist, Thursday, March 26, 2020, 16:50 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Vilka smalspåriga (802/891/1067) enports lokstall känner ni till? Detta är något jag själv har dålig koll på, rakt av när jag funderar på vilka jag kan komma på dyker bara Berga upp ur minnet.

Hur var det t.ex. på WLJ, Woxna-Lobonäs?

Gäller det enbart rundstall eller även parallellstall? Den sistnämnda typen har det funnits mängder av. Exempelvis Voxna, men de flesta var nog i trä.

Enports rundstall har funnits i bl.a. Ålem, Väderstad, Ringstorp och Vimmerby.

/Ola

Smalspåriga enports lokstall?

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 17:18 (1454 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vilka smalspåriga (802/891/1067) enports lokstall känner ni till? Detta är något jag själv har dålig koll på, rakt av när jag funderar på vilka jag kan komma på dyker bara Berga upp ur minnet.

Hur var det t.ex. på WLJ, Woxna-Lobonäs?

Gäller det enbart rundstall eller även parallellstall? Den sistnämnda typen har det funnits mängder av. Exempelvis Voxna, men de flesta var nog i trä.

Enports rundstall har funnits i bl.a. Ålem, Väderstad, Ringstorp och Vimmerby.

/Ola

Både rundstall och parallellstall är intressant.

Smalspåriga enports lokstall?

av Henry C, Thursday, March 26, 2020, 16:52 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Lobonäs på WLJ hade enportslokstall enligt bangårdsritning hos ekeving.se.

Smalspåriga enports lokstall?

av Ola Almquist, Thursday, March 26, 2020, 17:53 (1454 dagar sedan) @ Peter A

Torsås.

Valdemarsvik

Spångenäs

Kummelby

Var inte byggnaden i Kummelby egentligen en målarverkstad?

Påfyllnad av listan:
Norsholm (troligen; ursprungliga stallet, men jag har ingen ritning f.n.)
Åtvidaberg (ursprungliga stallet)
Falerum
Överum
Gamleby
Ydrefors
Virserum
Gårdveda
Eksjö
Österbymo
Torsås (ursprungligen även ÖBlJ-stallet tror jag)
Böda
Ottenby
Gullspång (?)
Pålsboda
Sköllersta (motorvagnsstall)
Fagerhult
I Sandbäckshult fanns ett lokomotorstall som var ett ombyggt godsmagasin.

/Ola

Smalspåriga enports lokstall?

av Ola Almquist, Thursday, March 26, 2020, 18:23 (1454 dagar sedan) @ Ola Almquist

Några till:
Skoghall (ursprungligen)
Håkantorp
Tun
Moholm
Ruda
Tingstäde

Osäkra:
Påryd (ursprungligen)
Häverödal/Häverösund (två enportsstall?)

/Ola

Smalspåriga enports lokstall?

av Håkan Zaar, Thursday, March 26, 2020, 18:46 (1454 dagar sedan) @ Peter A

Galtström 891 (Slaggsten)
Matfors hade ett (1067 mm senare 1435)
Torpshammar (Det finns EN grav men osäker på storleken på stallet om det var en eller två portar 1067)
Österström (1067)
Moviken (642?)
Iggesund (762)

Funderar på Bergsjö vid skivan där. Fanns det nått stall där?

Brattfors bruk (742)

Smalspåriga enports lokstall?

av Jan Frelin, Thursday, March 26, 2020, 17:31 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Jag har hittat ritningar på tre stycken, se nedan:

Ritningar på lokstall


Vilka? Jag hittar inte dom.

Grängen, Uddagården och Äskekärr.

Smalspåriga enports lokstall?

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 17:40 (1454 dagar sedan) @ Jan Frelin

Jag har hittat ritningar på tre stycken, se nedan:

Ritningar på lokstall


Vilka? Jag hittar inte dom.


Grängen, Uddagården och Äskekärr.

Aha, inga ritningar på sidan alltså, jag tittade under Ekeving länkarna där det ligger ritningar.

Smalspåriga enports lokstall?

av Klas Blomberg, Thursday, March 26, 2020, 17:25 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Grängen och Uddagården - bägge finns kvar

Smalspåriga enports lokstall?

av HKN, Thursday, March 26, 2020, 17:32 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

[image]
[image]

Lokstallet i Deje på 1970-talet.

[image]

Och i modell.

Smalspåriga enports lokstall?

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 17:54 (1454 dagar sedan) @ HKN

Riktigt snyggt modellbygge.

Smalspåriga enports lokstall?

av HJP, Friday, March 27, 2020, 12:20 (1453 dagar sedan) @ HKN

****
Mycket snyggt!
Kul att se model och förebild tillsammans :-)

Mellan Gårdveda och Vetlanda?

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 18:01 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Har för mig jag sett en bild från någon av mellanstationerna där man ser ett mindre enportsstall av parallelltyp. Kan det stämma?

Mellan Gårdveda och Vetlanda?

av Ola Almquist, Thursday, April 16, 2020, 15:15 (1433 dagar sedan) @ K Lemming

Har för mig jag sett en bild från någon av mellanstationerna där man ser ett mindre enportsstall av parallelltyp. Kan det stämma?

Jo, i Kvillsfors.

/Ola

Lokstall i Kvillsfors?

av K Lemming, Friday, April 17, 2020, 16:08 (1432 dagar sedan) @ Ola Almquist

Har för mig jag sett en bild från någon av mellanstationerna där man ser ett mindre enportsstall av parallelltyp. Kan det stämma?


Jo, i Kvillsfors.

/Ola

Tack Ola.
Vad kan anledningen till detta lilla stall mitt på linjen ha varit? För stationens växellok, var där isf så mycket växling i Kvillsfors att eget växellok behövdes?

Smalspåriga enports lokstall?

av Anders Nordebring, Thursday, March 26, 2020, 18:43 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Får 1 093 vara med? Isåfall:

Uttersberg
Riddarhyttan (parallellstall, tillbyggt med en bussplats, kvarstående)
Riddarhyttan (rundstall, senare tillbyggt med en andra stallplats, rivet).

Smalspåriga enports lokstall?

av Klas Eriksson, Thursday, March 26, 2020, 19:07 (1454 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Många inlägg men har Fågelsta på FVÖJ varit med?

Smalspåriga enports lokstall?

av Kjell Friberg, Thursday, March 26, 2020, 21:14 (1453 dagar sedan) @ Klas Eriksson

"Ankhuset" i Borenaberg borde platsa trots att det var ett elloksstall i trä för MÖJ ellok nr 1.

Smalspåriga enports lokstall?

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 19:20 (1454 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Får 1 093 vara med? Isåfall:

Uttersberg
Riddarhyttan (parallellstall, tillbyggt med en bussplats, kvarstående)
Riddarhyttan (rundstall, senare tillbyggt med en andra stallplats, rivet).

Såklart får 1093 vara med.

Smalspåriga enports lokstall?

av Staffan Myrenberg, Thursday, March 26, 2020, 21:03 (1453 dagar sedan) @ K Lemming

I Skoghall byggdes ett lokstall med flera parallella spår. Det blev senare bussgarage och sist plastbeläggningsfabrik. Var fanns det ett enports lokstall i Skoghall?

Bäckefors på ULB hade ett enportsstall och vändskiva. Var möjligen motorvagnsstallet uppe vid SJ-stationen enkelspårigt?

Smalspåriga enports lokstall?

av Ola Almquist, Thursday, March 26, 2020, 22:48 (1453 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

I Skoghall byggdes ett lokstall med flera parallella spår. Det blev senare bussgarage och sist plastbeläggningsfabrik. Var fanns det ett enports lokstall i Skoghall?

Spår 2004, sidorna 39-40 och 56. På den sistnämnda sidan står att lokstallet utvidgades från en stallplats till tre, vilket bl.a. behövdes sedan Skoghallsverken skaffat eget lok. Bangårdsritning finns här.

/Ola

Smalspåriga enports lokstall?

av Tkl (liten Stn)., Thursday, March 26, 2020, 22:05 (1453 dagar sedan) @ K Lemming

Vilka smalspåriga (802/891/1067) enports lokstall känner ni till? Detta är något jag själv har dålig koll på, rakt av när jag funderar på vilka jag kan komma på dyker bara Berga upp ur minnet.

Hur var det t.ex. på WLJ, Woxna-

Berga lokstall lär få stå kvar i nuvarande skick tills vidare, ty Trafikverket tycker att det är den "bästa lösningen" för närvarande.

Smalspåriga enports lokstall?

av Klas Blomberg, Thursday, March 26, 2020, 22:12 (1453 dagar sedan) @ K Lemming

Surahammar - på Lisjöbanan (1093 mm)

Lisjöbanan 1093 mm

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 22:32 (1453 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Surahammar - på Lisjöbanan (1093 mm)

Intressant, aldrig hört talas om Lisjöbanan. Det fanns alltså mer än KURJ som hade 1093 mm spårvidd. Jag har alltid trott att KURJ var ensam om detta då ryktet säger att det var pga ett missförstånd som KURJ fick 1093 istället för tänkta 1067.

Lisjöbanan 1093 mm

av Anders Sandgren, Thursday, March 26, 2020, 23:28 (1453 dagar sedan) @ K Lemming

Lisjöbanan angavs från början som samma som Christinehamn-Sjöändan, dvs 44.5 verktum (1101mm eller hos VoV 3.7sv fot=1099mm). De 44.5 beror på att man från början angav flänsmåttet 44tum, alltså samma som varför normalspårig anges till 4fot 8 1/2 tum engelskt mått.
Senare angavs för Lisjöbanan samma som för KURJ, enl Erik Sundström för att man hoppades på förlängning och hopkoppling. Dessutom var man nog senare ganska ensam om den ursprungliga spårvidden, eller hur var det med Ljusne bruk?
Huruvida rullande materiel utbyttes mellan Lisjöbanan och KURJ är för mig obekant.

Lisjöbanan 1093 mm

av Anders Nordebring, Friday, March 27, 2020, 00:04 (1453 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nej, lok och vagnar byttes aldrig mellan Lisjöbanan och KURJ. Däremot säger ju Fritz Andersson i sin lisjöbaneuppsats att banan via Kristinehamns mekaniska verkstad köpte begagnade vagnar från Kristinehamns järnväg. Det är kanske hela anledningen till att Lisjöbanan byggdes med 1 099 mm spårvidd.

Lisjöbanan 1093 mm

av Lennart Petersen, Friday, March 27, 2020, 00:32 (1453 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Nej, lok och vagnar byttes aldrig mellan Lisjöbanan och KURJ. Däremot säger ju Fritz Andersson i sin lisjöbaneuppsats att banan via Kristinehamns mekaniska verkstad köpte begagnade vagnar från Kristinehamns järnväg. Det är kanske hela anledningen till att Lisjöbanan byggdes med 1 099 mm spårvidd.

Det var en tid med mycket förvirring för mått. Man använde både engelska och s enska fot som skiljde sig åt något.
Men även metetsystemet. Sverige var sena att anamma metersystemet och lagen kom o te förrän 1878 och gamla mått kunde användas under en 10-årsperiod.

Lisjöbanan 1093 mm

av Anders Sandgren, Friday, March 27, 2020, 10:01 (1453 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Inte blev det bättre av att man gick från verktum till decimaltum 1855. Foten blev kvar men alla mindre och större mått blev decimala.
Att VoV använde decimaltum medan de större loktillverkarna liksom maskinavdelningarna använde engelska mått gjorde det inte enklare.

Lisjöbanan 1093 mm

av Farbror Mossa, Friday, March 27, 2020, 13:22 (1453 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Inte blev det bättre av att man gick från verktum till decimaltum 1855. Foten blev kvar men alla mindre och större mått blev decimala.
Att VoV använde decimaltum medan de större loktillverkarna liksom maskinavdelningarna använde engelska mått gjorde det inte enklare.

..och som lök på laxen behölls verktummen i snickerisammanhang. Jag antar att sliperdimensioner var i fot + verktum när sliprarna beställdes från sågverken..

Summa summarum en soppa tillredd av två sorters fötter och tre sorters tummar serverad med metersystemet som tillbehör. Och vilken soppa det blev!

Har en bok någonstans i gömmorna som är från 1877 där Nordens befintliga och planerade järnvägar finns med. Karlshamn-Vislanda har spårvidden angiven till 3,59 fot (och inom parentes 1,067 m).

3.59 foot är f. ö sisådär 1094 mm, men det är med den moderna definitionen av den engelska foten til exakt 304.8 mm.

Smalspåriga enports lokstall?

av WL11, Thursday, March 26, 2020, 22:35 (1453 dagar sedan) @ K Lemming

Jämjöslätt
Ljungby (1067)

Smalspåriga enports lokstall?

av Markus Frisén, Friday, March 27, 2020, 08:20 (1453 dagar sedan) @ K Lemming

Älvsered på FJ, kan ha varit motorvagnstall dock...
Kinne-Malma på MHJ, 600 mm. Bild finns i järnvägsminnen 3 tror jag.
Bergsjö, om ingen sagt den.
Munkfors, för brukets lokomotor där.
Munkedal, MJ. 600 mm. Finns på bild i boken.
Lärbro, GJ.
Slite?

Smalspåriga enports lokstall?

av Ola Almquist, Friday, March 27, 2020, 14:59 (1453 dagar sedan) @ Markus Frisén

Älvsered på FJ, kan ha varit motorvagnstall dock...
Kinne-Malma på MHJ, 600 mm. Bild finns i järnvägsminnen 3 tror jag.
Bergsjö, om ingen sagt den.
Munkfors, för brukets lokomotor där.
Munkedal, MJ. 600 mm. Finns på bild i boken.
Lärbro, GJ.
Slite?

Flyttades stallet i Tingstäde till Lärbro eller nybyggdes det?
Slite var nog enports från början. Tillbyggt?
Älvsered ska vara med. Flyttat från Fridhemsberg eller bara vändskivan?
Hablingbo.

/Ola

Smalspåriga enports lokstall?

av Ola Almquist, Saturday, March 28, 2020, 11:59 (1452 dagar sedan) @ Ola Almquist

Industribanor fick ju också vara med. Då lägger vi till Vallvik.

/Ola

Smalspåriga enports lokstall?

av Fredrik S, Saturday, March 28, 2020, 08:06 (1452 dagar sedan) @ K Lemming

Lyckås (JGJ)

Smalspåriga enports lokstall? Linghed

av Stefan Olsson, Sunday, March 29, 2020, 10:03 (1451 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Bilden visar fd sågens lokstall. DONJs stall låg upp på stationen och var 2+1spårs.
Sök tex på jvmkbeb03228.

Smalspåriga enports lokstall? Linghed

av Leif B, Sunday, March 29, 2020, 11:06 (1451 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Bilden visar fd sågens lokstall. DONJs stall låg upp på stationen och var 2+1spårs.
Sök tex på jvmkbeb03228.

Länk

Smalspåriga enports lokstall? Dannemora

av Klas Blomberg, Saturday, March 28, 2020, 21:13 (1451 dagar sedan) @ K Lemming

Tack - det var den bilden jag menade

Smalspåriga enports lokstall? Sjövik?

av Per Ljungberg, Sunday, March 29, 2020, 09:06 (1451 dagar sedan) @ K Lemming

Sjövik på Västgötabanan hade en vändskiva för vändning av persontågens lok i trafiken Göteborg- Sjövik- Göteborg. Men hade Sjövik också ett lokstall för övernattande lok? Själv har jag inget minne av något stall, men det fanns en byggnad bortom vändskivan.

Smalspåriga enports lokstall? Sjövik?

av Lennart Petersen, Monday, March 30, 2020, 01:25 (1450 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Sjövik på Västgötabanan hade en vändskiva för vändning av persontågens lok i trafiken Göteborg- Sjövik- Göteborg. Men hade Sjövik också ett lokstall för övernattande lok? Själv har jag inget minne av något stall, men det fanns en byggnad bortom vändskivan.

Enligt Ljunggren:Sveriges lokstationer byggdes i Sjövik 1900 i bangårdens västra del ett parallellstall med 2 spår utan vändskiva. I bangårdens östra ände fanns ett kolbås och en vattenkastare. Stallet finns kvar.
Har Lunggren missat vändskivan på något sätt ?

Smalspåriga enports lokstall? Sjövik?

av Ola Almquist, Monday, March 30, 2020, 22:51 (1449 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Sjövik på Västgötabanan hade en vändskiva för vändning av persontågens lok i trafiken Göteborg- Sjövik- Göteborg. Men hade Sjövik också ett lokstall för övernattande lok? Själv har jag inget minne av något stall, men det fanns en byggnad bortom vändskivan.


Enligt Ljunggren:Sveriges lokstationer byggdes i Sjövik 1900 i bangårdens västra del ett parallellstall med 2 spår utan vändskiva. I bangårdens östra ände fanns ett kolbås och en vattenkastare. Stallet finns kvar.
Har Lunggren missat vändskivan på något sätt ?

Han missade om man ska vara ärlig en hel del men denna vändskiva fanns inte från början. Enligt Stig Lundin tillkom den 1920.

Bangårdsritning 1919
Sjövik i nutid

EDIT: Här finns en bild på stallet (Photobucketbild).

/Ola

Smalspåriga enports lokstall? Sjövik?

av Lennart Petersen, Tuesday, March 31, 2020, 00:41 (1449 dagar sedan) @ Ola Almquist

Sjövik på Västgötabanan hade en vändskiva för vändning av persontågens lok i trafiken Göteborg- Sjövik- Göteborg. Men hade Sjövik också ett lokstall för övernattande lok? Själv har jag inget minne av något stall, men det fanns en byggnad bortom vändskivan.


Enligt Ljunggren:Sveriges lokstationer byggdes i Sjövik 1900 i bangårdens västra del ett parallellstall med 2 spår utan vändskiva. I bangårdens östra ände fanns ett kolbås och en vattenkastare. Stallet finns kvar.
Har Lunggren missat vändskivan på något sätt ?


Han missade om man ska vara ärlig en hel del men denna vändskiva fanns inte från början. Enligt Stig Lundin tillkom den 1920.

Bangårdsritning 1919
Sjövik i nutid

EDIT: Här finns en bild på stallet (Photobucketbild).

/Ola

Ja med den bilden kan man ju inte missa att det funnits vändskiva i Sjövik.
Ljunggren är nog ursäktad, hans bokverk har ju jättelika dimensioner med upgifter om hela Sveriges lokstationer och det över en lång tidsperiod. Det har väl komstaterats att det finns missar lite här och där.

Smalspårigt tvåportars enspårigt lokstall!

av Paul Decauville, Tuesday, March 31, 2020, 08:59 (1449 dagar sedan) @ K Lemming

Ett lokstall som nog stämmer med frågeställarens intention är nog lokstallet i Edshyttan vid Åtvidaberg Bersbo Järnväg. Lokstallet hade ett spår och borde därför kunna falla inom kategorin ”enports”, men spåret var genomgående och stallet hade därför portar i bägge ändar och var alltså ett tvåportarsstall om än med en något ovanlig lösning. Båda ändar av stallets spår var anslutna till linjen, som passerade på stallets ena sida.

[image]

Smalspårigt tvåportars enspårigt lokstall!

av Stefan Olsson, Tuesday, March 31, 2020, 10:42 (1449 dagar sedan) @ Paul Decauville

Är det detta stall som ska ha flyttats? Till Västervik?

Smalspårigt tvåportars enspårigt lokstall!

av Ola Almquist, Tuesday, March 31, 2020, 12:49 (1449 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Är det detta stall som ska ha flyttats? Till Västervik?

Ja. Det blev verkstad i Västervik. Det är den bortre delen på denna bild. Ett antal om- och tillbyggnader gjordes.

Det var inte bara lokstall i Edshyttan. Det innehöll även verkstad och smedja.

/Ola

Smalspårigt tvåportars enspårigt lokstall!

av mamma Ulla, Tuesday, March 31, 2020, 13:00 (1449 dagar sedan) @ Ola Almquist

Är det detta stall som ska ha flyttats? Till Västervik?


Ja. Det blev verkstad i Västervik. Det är den bortre delen på denna bild. Ett antal om- och tillbyggnader gjordes.

Intressant. Men jag lyckas inte lokalisera var på bangården det är. Finns någon del av byggnaden kvar?

Smalspårigt tvåportars enspårigt lokstall!

av Ola Almquist, Tuesday, March 31, 2020, 13:35 (1449 dagar sedan) @ mamma Ulla

Är det detta stall som ska ha flyttats? Till Västervik?


Ja. Det blev verkstad i Västervik. Det är den bortre delen på denna bild. Ett antal om- och tillbyggnader gjordes.

Intressant. Men jag lyckas inte lokalisera var på bangården det är. Finns någon del av byggnaden kvar?

Nej. Den revs 1964. Se denna översiktsbild.

/Ola

Smalspårigt tvåportars enspårigt lokstall!

av Peter A, Tuesday, March 31, 2020, 14:22 (1449 dagar sedan) @ mamma Ulla

Intressant. Men jag lyckas inte lokalisera var på bangården det är. Finns någon del av byggnaden kvar?

Kolla på denna bild. Klicka i rutan "satellit" uppe till höger så ser man skillnaden då och nu.

Smalspårigt tvåportars enspårigt lokstall!

av Paul Decauville, Tuesday, March 31, 2020, 12:53 (1449 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Är det detta stall som ska ha flyttats? Till Västervik?

Ja, det ska blivit verkstad i Vk om jag fattat saken rätt. Om det var fråga om materialåtervinning enbart och / eller om byggnaden gick att känna igen efter flytten vet jag dock inte.

Smalspårigt tvåportars enspårigt lokstall!

av Herbert Paalberg, Tuesday, March 31, 2020, 20:29 (1449 dagar sedan) @ Paul Decauville

Är det detta stall som ska ha flyttats? Till Västervik?


Ja, det ska blivit verkstad i Vk om jag fattat saken rätt. Om det var fråga om materialåtervinning enbart och / eller om byggnaden gick att känna igen efter flytten vet jag dock inte.

Jämför bilden från Edshyttan och verkstadsbilden där man känner igen långsidan i bakre ändan av verkstadshallen den som vetter emot ångloksstallet som f.ö finns kvar idag och huserar 9 spår men med en annan nedgjuten vändskiva (från Vetlanda smalspårstall) och flyttat till Vk av TJF.
Den ursprungliga NVHJ-skivan skars ned och skrotades i samband med bangårdsombyggnaden inför breddningen till normalspår. Den gamla skivan var en s.k ovanpåliggande skiva som korsade ett sidospår som gick igenom vändskivecirkeln ett spår till gamla Strebelverken (Tyska ägare) från början sedemera AB Järnförädling som är nedlagd sedan många år. Där den gamla verkstaden låg med delar från Edshyttan står nu stoppbockar för bangården i Vk. Som barn sprang man ofta vid gamla lokstationen i Vk och betraktade ångloken när de kom in för slaggning och kolning och utsmörjning inför nästa arbetsuppdrag. Inte att förglömma när Tp loken kom 1954 som avlösare till ångdriften men den hängde med fram till 1956 då de sista Gp-loken togs ur drift. Ja det var lite minnen från gamla dagar hälsar Palle i Vika.

Smalspåriga enports lokstall?

av Stefan Isaksson, Wednesday, April 01, 2020, 16:57 (1448 dagar sedan) @ K Lemming

Jag har en bestämd känsla att Knutby hade två enportsstall vid en vändskiva på den tiden tågen övernattade där. De borde dock försvunnit tidigt.

SI

Smalspåriga enports lokstall?

av Helén Marklund, Tuesday, May 26, 2020, 19:14 (1393 dagar sedan) @ K Lemming

Äskekärrs lokstall på MKJ. Det finns modellbyggt i Skövde på NVJ.