Lubrikatorfrågan och Dovregubben? (Järnväg allmänt)

av Arne, Friday, March 27, 2020, 13:22 (1462 dagar sedan)

Häromdagen förekom det en tråd här i forumet om 'NSB lok typ 49. Beskrivning på tyska' där man diskuterade en tysk tidskriftsartikel skriven av en norsk maskinchef för Norska Statsbanan vid namn Olaf Storsand om detta berömda ånglok som går under smeknamnet 'Dovregubben'.

I ett av inläggen talades det om att axellagren 'smörjs med lubrikator'. Och att man skulle notera detta speciellt! Jag undrar därför fortfarande vad det här egentligen innebär? Jag är näst intill rudis vad det gäller ånglok rent allmänt och om norska dito i synnerhet.

Men jag är generellt mycket lokintresserad och vill därför lära mig så mycket som möjligt om just loket 'Dovregubben'. Så kan kanske BD eller någon annan lokexpert förklara för mig vad som var speciellt med axellagren på detta norska ånglok?! Jag tar därför tacksamt emot en kort beskrivning av smörjningen av lagren och vad som var noterbart med 'lubrikator' just i detta fall! :-)

Tidigare postning om Dovregubben

Lubrikatorfrågan och Dovregubben?

av Sune Nylén, Friday, March 27, 2020, 13:28 (1462 dagar sedan) @ Arne

Men betyder inte det de smörjs med rör från en smörjpress?

Lubrikatorfrågan och Dovregubben?

av Harald, Friday, March 27, 2020, 13:35 (1462 dagar sedan) @ Sune Nylén

Men betyder inte det de smörjs med rör från en smörjpress?

Jo
lubrikaʹtor (av senlatin luʹbrico ’göra glatt’, ’göra hal’, av latin luʹbricus ’glatt’, ’hal’), mekaniskt driven apparat för tillförsel av smörjmedel som används i centralsmörjsystem. Smörjmedlet, som kan vara olja eller fett, pumpas av lubrikatorn genom rör fram till varje smörjställe.

från ne.se

Lubrikatorfrågan och Dovregubben? – följdfrågor

av Arne, Friday, March 27, 2020, 14:52 (1462 dagar sedan) @ Harald

Men betyder inte det de smörjs med rör från en smörjpress?


Jo
lubrikaʹtor (av senlatin luʹbrico ’göra glatt’, ’göra hal’, av latin luʹbricus ’glatt’, ’hal’), mekaniskt driven apparat för tillförsel av smörjmedel som används i centralsmörjsystem. Smörjmedlet, som kan vara olja eller fett, pumpas av lubrikatorn genom rör fram till varje smörjställe.

från ne.se

Tack till både Sune och Harald för era svar. Men jag undrar fortfarande vad BD egentligen tyckte vara så noterbart med lösningen i just Dovregubben?! Och menade han med ordet 'lubrikator' själva den mekaniska lösningen med smörjningen och/eller menade han själva smörjmedlet?

Jag tycker att det är något oklart vad som gäller i detta fall. Och hur var/är smörjningen anordnad på andra ångloks axellager? För en 'ångloksamatör' som undertecknad så är det inte så självklart det här. Jag har på YouTube sett videor där man gått runt ett ånglok och med en smörjoljekanna sprutat in fett på olika ställen. Är det det som var det normala förfarandet på ångloken vid den här tiden och var därför ångloket Dovregubben före sin tid så att säga?

PS. Att ordet 'lubrikator' kommer från latinet var jag medveten om redan tidigare. Men jag försökte googla lite om olika smörjsystem och tänkte att man i Tyskland hade haft något varumärke med det namnet. Men så verkar inte ha varit fallet.

Lubrikatorfrågan och Dovregubben? – följdfrågor

av Richard Loe, Friday, March 27, 2020, 15:19 (1462 dagar sedan) @ Arne

Men betyder inte det de smörjs med rör från en smörjpress?

Tack till både Sune och Harald för era svar. Men jag undrar fortfarande vad BD egentligen tyckte vara så noterbart med lösningen i just Dovregubben?! Och menade han med ordet 'lubrikator' själva den mekaniska lösningen med smörjningen och/eller menade han själva smörjmedlet?

Jag tycker att det är något oklart vad som gäller i detta fall. Och hur var/är smörjningen anordnad på andra ångloks axellager? För en 'ångloksamatör' som undertecknad så är det inte så självklart det här. Jag har på YouTube sett videor där man gått runt ett ånglok och med en smörjoljekanna sprutat in fett på olika ställen. Är det det som var det normala förfarandet på ångloken vid den här tiden och var därför ångloket Dovregubben före sin tid så att säga?

Frågan om lubrikator på ånglok var uppe i forumet för ett litet tag sedan - se länken nedan.

Lubrikator och varmgång i axellager

Lubrikatorer tycks ha varit vanligare på amerikanska lok än på europeiska lok, och det kan vara därför man uppmärksammade det på Dovregubben.

Lubrikatorfrågan och Dovregubben? – följdfrågor

av Christer Brimalm, Friday, March 27, 2020, 15:23 (1462 dagar sedan) @ Arne

Det speciella med Dovregubben var att man valt att låta så många olika lager och smörjställen på loket försörjas med olja som från den centrala lubrikatorn (smörjpressen) trycks ut genom tunna rör till respektive smörjställe. Så snart vi kommer in i någorlunda "modern" tid så var det på alla ånglok brukligt att cylindrar och slider smordes på det viset. Men t ex axel- och koppelstångslager brukade i regel smörjas "lokalt" genom att man fyllde på olja i en behållare i anslutning till lagret. Sedan såg vekar eller nålventiler till att olja tillfördes i lagom takt.

Lubrikator – följdfrågor

av BD, Friday, March 27, 2020, 15:36 (1462 dagar sedan) @ Arne

En lubrikator är en anordning som portionerar ut olja i reglerad mängd till de lager som ska smörjas. Användes till sjöss och inom industri samt även järnvägar.

Lokaxellager av glidlagertyp behöver en oljefilm att löpa i. Före kriget smordes lagren dels av en smörjdyna på axelns undersida vilket var möjligt genom att lagret ofattade endast 180 grader av axeln. Lagret smordes då även genom att vekar sög upp olja ur en behållare och matade ner i lagrets topp. Smörjoljeförbrukningen var då inte något man egentligen bekymrade sig om.
Strax efter krigsutbrottet 1939/40 beslöt SJ att införa enbart undersmörjning med smörjdyna för att spara på smörjolja. I samband härmed tätades möjliga läckageställen till.

I Sverige känner jag endast till att SWB använde lubrikatorsmörjning i stället för veksmörjning av lokaxellager. Den anordningen togs bort då SJ införde undersmörjning.

[image]

I England påstås lubrikatorsmörjning inte ha använts och vad jag vet inte heller i Tyskland men Dovregubben hade det. Dieselmotorn i SJ X1/CF1, bilden ovan, har även den lubrikatorsmörjning med torrsump och återmatning med pump från sumpen och genom filter till lubrikatorn.
Genom sina stora lagerytor och ringa effekt är lagerbelastningen så låg att tryckoljesmörjning är obehövlig. Jämför med samtida T-Ford som "skopade upp" olja från vevhuset medelst en "näbb" på vevstakarna.

En svensk tillverkare av lubrikatorer var ÅSSA i Åtvidaberg som även tillverkade växlar och annat spårmaterial. Numera heter firman Assalub.

Lubrikator – tack för kompletterande svar

av Arne, Friday, March 27, 2020, 16:48 (1462 dagar sedan) @ BD

Stort tack också till Richard L, Christer B och BD för kompletterande svar! :-)

Lubrikator – följdfrågor

av RaA, Saturday, March 28, 2020, 00:46 (1461 dagar sedan) @ BD

Hei, flere norske loktyper fikk oljepumper for drivaksellagre og løpeakselagre samt på noen også linjalene. Vi har en slik maskin under istandsettelse: firecylindrede compound 26c 411. Så her på berget var det ganske vanlig og type 49 var nok ikke først ute med slike oljepumper.

Mvh Ragnar Andenæs

Lubrikator – följdfrågor

av Ulfe, Saturday, March 28, 2020, 06:22 (1461 dagar sedan) @ BD

Är det en sådan här som syns över cylindern uppe i högra hörnet? Bilden är en delförstoring av bild på Dovregubben, tagen vid Järnvägsmuseet i Hamar ca.1970.

[image]

Lubrikator – följdfrågor

av BD, Saturday, March 28, 2020, 06:41 (1461 dagar sedan) @ Ulfe

Är det en sådan här som syns över cylindern uppe i högra hörnet? Bilden är en delförstoring av bild på Dovregubben, tagen vid Järnvägsmuseet i Hamar ca.1970.

[image]

Uppe i högra hörnet verkar det att sitta en luftvägsventil av tysk typ. Men lådan med en spak på sidan kan vara en lubrikator.

Hur drevs smörjpressen på ånglok?

av Sune Nylén, Saturday, March 28, 2020, 06:43 (1461 dagar sedan) @ Harald

På D loken skedde det ju med en stång från blindaxelns vev.Om bilden på Dovregubben visar en smörjpress så syns ingen sådan anslutning.Skedde det med ångtryck mot en kolv?

Hur drevs smörjpressen på ånglok?

av Sven A, Saturday, March 28, 2020, 07:43 (1461 dagar sedan) @ Sune Nylén

Normalt drivs smörjapparaten via länkning av rörelsen, dvs ett varv stegar fram ett antal hack på mekanismen.
Men det finns möjlighet att manuellt vrida fram.
Se bifogad länk till ULJs Facebook grupp.
Renovering/Översyn smörjpressen SRJ 28
Du får ha överseende med språkbearbetningen, han är fullt medveten om sina brister, men låter sig inte begränsas av det.

Hur drevs smörjpressen på ånglok?

av Sune Nylén, Saturday, March 28, 2020, 10:04 (1461 dagar sedan) @ Sven A

Ok. Man kan tydligen smörja manuellt genom att vrida på ratten.

Hur drevs smörjpressen på ånglok?

av Anders Sandgren, Saturday, March 28, 2020, 11:03 (1461 dagar sedan) @ Sven A

Oftast placerad i hytten (förarsidan) och driven av länkar från bakre axeln.
Ke/Kh/K3/K4 som fick smörjpress/pump hade dock sin på gångbordet driven av tvärstyckets rörelse. Men för dessa var det ju en eftermontering framförallt på de lok som fick överhettning.
Man brukar ofta skilja på lubrikator och smörjpump/-press. Med lubrikator avses gärna den hyttmonterade apparat som med ångtrycket smorde framförallt cylindrar och slider och som på 1800-talets slut ersatte de kondenserande smörjkoppar av varierande konstruktion som använts tidigare och som satt vid cylinderblocken. Det kunde vara en eller två lubrikatorer, Tb 864 har t.o.m tre men den tredje (som inte är en De limon) smörjer den ångmaskin som driver rootskompressorn för torvpulvermatningen.
Smörjpressar och pumpar tillkom när överhettningen tog över då överhettningen kräver bättre smörjning.
Att centralsmörja fler lager torde vara användbart framförallt för att kunna öka körsträckan mellan smörjningarna. På stationära och fartygsmaskiner är väl detta normalt för att inte behöva stoppa för att smörja vevlager under gång. Att överföra litet av detta på ånglok som skulle gå långa sträckor torde då vara en god idé.

De elektriska D-lokens pump drevs från början av blindaxeln men flyttades senare till en annan.

Hur drevs smörjpressen på ånglok?

av BD, Saturday, March 28, 2020, 12:00 (1461 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Man brukar ofta skilja på lubrikator och smörjpump/-press. Med lubrikator avses gärna den hyttmonterade apparat som med ångtrycket smorde framförallt cylindrar och slider och som på 1800-talets slut ersatte de kondenserande smörjkoppar av varierande konstruktion som använts tidigare och som satt vid cylinderblocken.

Beror nog på i vilken bransch den användes. Till sjöss var benämningen just lubrikator på de apparater som pumpade ut oljan.

Hur drevs smörjpressen på ånglok?

av Anders Sandgren, Saturday, March 28, 2020, 12:12 (1461 dagar sedan) @ BD

Generellt betyder ju lubrikator smörjapparat och innefattar alla varianterna. På engelska är detta ännu mera så.
Ångloksläran skiljer ut lubrikatorn som de icke mekaniskt drivna apparaterna, dvs smörjkoppar och lubrikatorer typ de Limon och motsv.