Diesellok i persontåg (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Friday, March 27, 2020, 16:50 (1484 dagar sedan)

I ett annat forum har det varit en lång diskussion om personförande tåg med diesellok. Bl.a. nämndes Linköping - Hultsfred och Vännäs - Umeå. Jag har en bild från vardera banan från tiden då det ännu gick trävagnar.

[img]images/uploaded/202003271545325e7e1f9ca6979.jpg[/img]T43 233 med (det oannonserade) lokalgodståget 8982 till Linköping. Foto i Hultsfred 13 april 1966. Bakom loket So17 25720, Bo14a, DFo15 och godsvagnar. Tågsättet hade kommit till Hultsfred i det annonsrade lgt 8981 från Linköping.


[img]images/uploaded/202003271548085e7e203853460.jpg[/img]T43 209 med P 5571 till Umeå. Foto i Vännäs 19 juni 1966. Vagnarna är F5a, Bo14a och ABo7b.

Diesellok i persontåg

av Torbjörn Mårtensson, Friday, March 27, 2020, 17:32 (1484 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fantastisk bild från Hultsfred! Detta tåg såg jag -som påpekats på annan plats- i Linköping i sin sydgående persontågsvariant med avgång 16:40, troligen någon gång under 1965. Det är bara att konstatera att det oförglömliga intryck detta tåg gjorde på en trettonårig parvel helt stämmer med den tågsammansättning som framgår av bilden. De gångna 55 åren har inte fått minnet att förblekna.

Tack!

Diesellok i persontåg

av Hans Broman, Friday, March 27, 2020, 19:53 (1483 dagar sedan) @ Stig Lagergren

- - - T43 233 med (det oannonserade) lokalgodståget 8982 till Linköping. Foto i Hultsfred 13 april 1966. Bakom loket So17 25720, Bo14a, DFo15 och godsvagnar. Tågsättet hade kommit till Hultsfred i det annonsrade lgt 8981 från Linköping.
- - -

Mycket njutbar bild! Men petig som jag är, så vill jag gärna nämna att det här tåget faktiskt var annonserat i kommunickan för den korta delsträckan Hultsfred - Vimmerby.

Diesellok i persontåg

av Stig Lagergren, Friday, March 27, 2020, 20:11 (1483 dagar sedan) @ Hans Broman


Mycket njutbar bild! Men petig som jag är, så vill jag gärna nämna att det här tåget faktiskt var annonserat i kommunickan för den korta delsträckan Hultsfred - Vimmerby.

Bra att du är petig. Jag hade glömt det. Märkligt. Det är ju inte ens 54 år sedan.

Diesellok i persontåg

av yngve nilsson, Monday, March 30, 2020, 10:55 (1481 dagar sedan) @ Hans Broman

Det är riktigt att Lgt 8982 bara var annonserade Hultsfred-Vimmerby men man fick åka med det även mellan Vimmerby-Linköping. Att det inte var annonserat hela vägen berodde kanske på att det hade lång gångtid, kom till Linköping först 15.02 och om man bytte till Pt 960 i Vimmerby ( eller Gullringen) så kom man fortare till Linköping, Då jag åkte med tåget växlade man bl.a i Fågelhem, Kisa och Rimforsa.

Diesellok i persontåg

av Thomas Tell, Friday, March 27, 2020, 23:59 (1483 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Båda träpersonvagnarna ser ut att vara f.d. sovvagnar litt Co7.
/tell

Diesellok i persontåg

av Lars-Göran Eriksson, Saturday, March 28, 2020, 15:45 (1483 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag körde min första ”egna” lokf-tur med [b]T43 209[/b], c:a 10 år senare än Vännäs-bilden togs.
1976 22/3, jag var inte ”befordrad” Lokförare utan fortfarande lokbiträde, men med lokf-kompetens förstås.
Jag åkte tre vändor Vns-Uå-Vns med bl a persontågen 4622 o 4624 Uå-Vns.
I båda tågen 26 ax, 282 ton.
I 4622 sovvagnar Uå-G, Uå-Ör-Ks, Uå-M, AB7+B8b Uå-Vns,FV1
I 4624 sovvagnar Uå-Cst o Uå-Ös, AB7+B8b Uå-Vns, FV1

Diesellok i persontåg

av Jan-Anders Wihrén, Monday, March 30, 2020, 21:39 (1480 dagar sedan) @ Stig Lagergren

F.d. BKB hade under flera år T43 i något persontågspar (med sovvagn från Stockholm).

Diesellok i persontåg

av Bertil Bengtsson, Thursday, April 02, 2020, 22:58 (1477 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Om jag inte missminner mig väldigt, var det i TÅG för en oherrans massa år sedan en bild av en Tc i persontåg på, tror jag, Vännäs-Umeå (eller tvärsom).

Ja - och så gick ju T42:an i persontåg Haparanda-Boden och retur, ca 1956-1957.
Det finns ett bekant färgbild från, tror jag, två olika årskalendrar av detta.
Obs: inte Boden-Haparanda och retur, loket servades vid den tiden i huvudsak i Haparanda och Övertorneå, tro det eller ej.
På vintern användes en boggiångfinka för tågvärmen.
Loket användes "dygnet runt" på amerikanskt manér, med kort vändning i Boden på eftermiddagen. Ja - det var nog korta vändningar i godstågen också, både i Boden och Haparanda/Övertorneå.

Berra