Saltsjöbanejubileum? (Järnväg allmänt)

av ArneO, Friday, March 27, 2020, 18:31 (1490 dagar sedan)

Hej!

Följande inscannade bilder har tagits av min far någon gång efter 1967. Jag antar att det är senast 1976. Kan någon här berätta om när de är tagna och i vilket sammanhang de togs?


[image]
[image]

Saltsjöbanejubileum?

av Anders Sandgren, Friday, March 27, 2020, 19:10 (1490 dagar sedan) @ ArneO

Banan fyllde 75år 1968 och togs samma år över av Saltsjöbadens köping vars vapen syns i fronten. Någon koppling till detta?

Saltsjöbanejubileum?

av S-O Strand, Friday, March 27, 2020, 19:17 (1490 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Banan fyllde 75år 1968 och togs samma år över av Saltsjöbadens köping vars vapen syns i fronten. Någon koppling till detta?

Alternativt "Sista dagen med de gamla tågen" som firades den 12 juli 1976. Det finns en ett foto i boken om Saltsjöbanan från det tillfället med ett fordon dekorerat på likartat sätt.

Saltsjöbanejubileum?

av Christer Göransson, Friday, March 27, 2020, 21:05 (1490 dagar sedan) @ S-O Strand

Sista dagen med gamla vagnar i trafik var 11 juli 1976.
Detta var en söndag och därför gick 5-vagnarstågen Slussen-Solsidan med ett tvåvagnssätt Igelboda-Saltsjöbaden.

Trafiken höll på till ca 01:00 den 12/7, men som sagt, sista dagen med trafik med de gamla vagnarna var 11/7.

/Christer

Saltsjöbanejubileum?

av S-O Strand, Friday, March 27, 2020, 22:14 (1490 dagar sedan) @ Christer Göransson

Sista dagen med gamla vagnar i trafik var 11 juli 1976.
Detta var en söndag och därför gick 5-vagnarstågen Slussen-Solsidan med ett tvåvagnssätt Igelboda-Saltsjöbaden.

Trafiken höll på till ca 01:00 den 12/7, men som sagt, sista dagen med trafik med de gamla vagnarna var 11/7.

/Christer

En felaktig uppgift i boken med andra ord (på två ställen).

Saltsjöbanejubileum?

av Anders Sandgren, Saturday, March 28, 2020, 10:33 (1489 dagar sedan) @ S-O Strand

SL's trafikdygn räknas väl från 05.00 om jag minns rätt varför trafiken efter midnatt fram till morgontrafikens början räkas som gårdagens trafik.

Saltsjöbanejubileum?

av Överkörmästaren, Saturday, March 28, 2020, 11:34 (1489 dagar sedan) @ Anders Sandgren

SL's trafikdygn räknas väl från 05.00 om jag minns rätt varför trafiken efter midnatt fram till morgontrafikens början räkas som gårdagens trafik.

Nja, det där att det skulle finnas ett fast klockslag då trafikdygnet skiftas är till största delen en missuppfattning. I vissa sammanhang finns dock ett sådant klockslag och taxemässigt var (och i någon utsträckning är) det 04.30.

På sennatten har det alltid funnits en blandning av ”gårdagens” och den nya dagens trafik.

Saltsjöbanejubileum?

av ArneO, Friday, March 27, 2020, 19:33 (1490 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Banan fyllde 75år 1968 och togs samma år över av Saltsjöbadens köping vars vapen syns i fronten. Någon koppling till detta?

Någon annan koppling än pappas järnvägsintresse finns nog inte. Men jag lutar nog mot S-O Strands förslag om 12 juli 1976. Då var mina föräldrar pensionärer och hade gott om tid. ;-)

Saltsjöbanejubileum?

av Lennart Petersen, Friday, March 27, 2020, 19:37 (1490 dagar sedan) @ ArneO

Banan fyllde 75år 1968 och togs samma år över av Saltsjöbadens köping vars vapen syns i fronten. Någon koppling till detta?


Någon annan koppling än pappas järnvägsintresse finns nog inte. Men jag lutar nog mot S-O Strands förslag om 12 juli 1976. Då var mina föräldrar pensionärer och hade gott om tid. ;-)

Ja jag tror definitivt på sista dagen med gamla vagnar. Banan stängde då för en tids ombyggnad.
Jag var med och hela dagen kördes det lövade vagnar med svenska flaggor.

Saltsjöbanejubileum?

av Björn Fura, Friday, March 27, 2020, 20:33 (1490 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Men den sista dagen med de gamla vagnarna var väl båda två tågen på huvudlinjen fem vagnar långa? Tåget på bilden ser ut att bestå av två vagnar.
Björn Fura

Saltsjöbanejubileum?

av Lennart Petersen, Friday, March 27, 2020, 21:45 (1490 dagar sedan) @ Björn Fura

Men den sista dagen med de gamla vagnarna var väl båda två tågen på huvudlinjen fem vagnar långa? Tåget på bilden ser ut att bestå av två vagnar.
Björn Fura

Sidolinjen till Solsidan kanske ?

Saltsjöbanejubileum?

av Christer Göransson, Friday, March 27, 2020, 21:51 (1490 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Men den sista dagen med de gamla vagnarna var väl båda två tågen på huvudlinjen fem vagnar långa? Tåget på bilden ser ut att bestå av två vagnar.
Björn Fura


Sidolinjen till Solsidan kanske ?

Se mitt svar till S-O Strand.

/Christer

Saltsjöbanejubileum?

av Björn Fura, Saturday, March 28, 2020, 16:30 (1489 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Igelboda hade väl mittplattform? Stationen på den andra bilden liknas Saltsjöbaden, tycker jag. Däremot är det en träplattform som damen står på i den första bilden, kanske Igelboda. Kan tågsättet på grenbanan ha hunnit med en extra tur till Saltsjöbaden? Det skulle ha behövts en extra växlingsrörelse för att komma på rätt spår i Igelboda. Växelförbindelsen öster om plattformen fanns väl inte vid den här tiden?
Björn Fura

Saltsjöbanejubileum?

av Överkörmästaren, Saturday, March 28, 2020, 17:26 (1489 dagar sedan) @ Björn Fura

Igelboda hade väl mittplattform? Stationen på den andra bilden liknas Saltsjöbaden, tycker jag. Däremot är det en träplattform som damen står på i den första bilden, kanske Igelboda. Kan tågsättet på grenbanan ha hunnit med en extra tur till Saltsjöbaden? Det skulle ha behövts en extra växlingsrörelse för att komma på rätt spår i Igelboda. Växelförbindelsen öster om plattformen fanns väl inte vid den här tiden?
Björn Fura

Ja det är Igelboda spår 2 på första bilden (obs manöverlådan, och tåget på spår 1 speglar sig i fönstren) och Saltsjöbaden på andra.

Vissa veckodagar lär det ha gått genomgående tåg Slussen-Solsidan och pendel Igelboda-Saltsjöbaden. Vet ej om denna sista dag var en sådan dag, men det skulle ju kunna ha varit så under dagen och sedan lite speciellt framåt kvällen.

Eller om det nu helt enkelt var så att det var 2 vagnar även på huvudlinjen på dan! Finns nog flera här som minns hur det egentligen var!

Växlarna i Igelboda östra ände lades väl in 1975, förresten. Man bytte ställverk då.

Saltsjöbanejubileum?

av Christer Göransson, Saturday, March 28, 2020, 20:22 (1489 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Igelboda hade väl mittplattform? Stationen på den andra bilden liknas Saltsjöbaden, tycker jag. Däremot är det en träplattform som damen står på i den första bilden, kanske Igelboda. Kan tågsättet på grenbanan ha hunnit med en extra tur till Saltsjöbaden? Det skulle ha behövts en extra växlingsrörelse för att komma på rätt spår i Igelboda. Växelförbindelsen öster om plattformen fanns väl inte vid den här tiden?
Björn Fura


Ja det är Igelboda spår 2 på första bilden (obs manöverlådan, och tåget på spår 1 speglar sig i fönstren) och Saltsjöbaden på andra.

Vissa veckodagar lär det ha gått genomgående tåg Slussen-Solsidan och pendel Igelboda-Saltsjöbaden. Vet ej om denna sista dag var en sådan dag, men det skulle ju kunna ha varit så under dagen och sedan lite speciellt framåt kvällen.

Eller om det nu helt enkelt var så att det var 2 vagnar även på huvudlinjen på dan! Finns nog flera här som minns hur det egentligen var!

Växlarna i Igelboda östra ände lades väl in 1975, förresten. Man bytte ställverk då.

På helgerna gick tågen Slussen-Solsidan respektive Igelboda-Saltsjöbaden. Detta gjordes så färre skulle behöva byta tåg i Igelboda för resa mot framför allt Erstaviksbadet.
Fina sommardagar var det väldigt många som skulle dit och bada och därför behövdes tre vagnar till Solsidan.

/Christer

Saltsjöbanejubileum? 70-minuterstrafik?

av Leif B, Saturday, March 28, 2020, 20:32 (1489 dagar sedan) @ Christer Göransson

Igelboda hade väl mittplattform? Stationen på den andra bilden liknas Saltsjöbaden, tycker jag. Däremot är det en träplattform som damen står på i den första bilden, kanske Igelboda. Kan tågsättet på grenbanan ha hunnit med en extra tur till Saltsjöbaden? Det skulle ha behövts en extra växlingsrörelse för att komma på rätt spår i Igelboda. Växelförbindelsen öster om plattformen fanns väl inte vid den här tiden?
Björn Fura


Ja det är Igelboda spår 2 på första bilden (obs manöverlådan, och tåget på spår 1 speglar sig i fönstren) och Saltsjöbaden på andra.

Vissa veckodagar lär det ha gått genomgående tåg Slussen-Solsidan och pendel Igelboda-Saltsjöbaden. Vet ej om denna sista dag var en sådan dag, men det skulle ju kunna ha varit så under dagen och sedan lite speciellt framåt kvällen.

Eller om det nu helt enkelt var så att det var 2 vagnar även på huvudlinjen på dan! Finns nog flera här som minns hur det egentligen var!

Växlarna i Igelboda östra ände lades väl in 1975, förresten. Man bytte ställverk då.


På helgerna gick tågen Slussen-Solsidan respektive Igelboda-Saltsjöbaden. Detta gjordes så färre skulle behöva byta tåg i Igelboda för resa mot framför allt Erstaviksbadet.
Fina sommardagar var det väldigt många som skulle dit och bada och därför behövdes tre vagnar till Solsidan.

/Christer

Min minnesbild är att det under någon period på helgerna gick 70-minuterstrafik Slussen - Saltsjöbaden resp Slussen - Solsidan - och därmed 35-minuterstrafik på den gemensamma sträckan Slussen - Igelboda. Det borde i så fall vara något av de sista åren med gamla vagnar. Eller minns jag helt fel?

Saltsjöbanejubileum? 70-minuterstrafik?

av Christer Göransson, Sunday, March 29, 2020, 14:04 (1488 dagar sedan) @ Leif B

Igelboda hade väl mittplattform? Stationen på den andra bilden liknas Saltsjöbaden, tycker jag. Däremot är det en träplattform som damen står på i den första bilden, kanske Igelboda. Kan tågsättet på grenbanan ha hunnit med en extra tur till Saltsjöbaden? Det skulle ha behövts en extra växlingsrörelse för att komma på rätt spår i Igelboda. Växelförbindelsen öster om plattformen fanns väl inte vid den här tiden?
Björn Fura


Ja det är Igelboda spår 2 på första bilden (obs manöverlådan, och tåget på spår 1 speglar sig i fönstren) och Saltsjöbaden på andra.

Vissa veckodagar lär det ha gått genomgående tåg Slussen-Solsidan och pendel Igelboda-Saltsjöbaden. Vet ej om denna sista dag var en sådan dag, men det skulle ju kunna ha varit så under dagen och sedan lite speciellt framåt kvällen.

Eller om det nu helt enkelt var så att det var 2 vagnar även på huvudlinjen på dan! Finns nog flera här som minns hur det egentligen var!

Växlarna i Igelboda östra ände lades väl in 1975, förresten. Man bytte ställverk då.


På helgerna gick tågen Slussen-Solsidan respektive Igelboda-Saltsjöbaden. Detta gjordes så färre skulle behöva byta tåg i Igelboda för resa mot framför allt Erstaviksbadet.
Fina sommardagar var det väldigt många som skulle dit och bada och därför behövdes tre vagnar till Solsidan.

/Christer


Min minnesbild är att det under någon period på helgerna gick 70-minuterstrafik Slussen - Saltsjöbaden resp Slussen - Solsidan - och därmed 35-minuterstrafik på den gemensamma sträckan Slussen - Igelboda. Det borde i så fall vara något av de sista åren med gamla vagnar. Eller minns jag helt fel?

Jag minns också detta från vintern 1974-1975 om jag inte tar fel.

/Christer

70-minuterstrafik!

av Gunnar Ekeving, Monday, March 30, 2020, 22:08 (1487 dagar sedan) @ Christer Göransson

Min minnesbild är att det under någon period på helgerna gick 70-minuterstrafik Slussen - Saltsjöbaden resp Slussen - Solsidan - och därmed 35-minuterstrafik på den gemensamma sträckan Slussen - Igelboda. Det borde i så fall vara något av de sista åren med gamla vagnar. Eller minns jag helt fel?


Jag minns också detta från vintern 1974-1975 om jag inte tar fel.

/Christer

ja, så här såg det ut i en tidtabell från 1973:

[image]

Dessförinnan var det sön- och helgdagar 70-minuterstrafik på hela banan, med anslutande tåg på grenbanan. Tidtabell giltig fr o m den 1 juni 1970, men tryckt i mars 1972:

[image]

Nedan vardagstiderna 1970 - 72, huvudsakligen entimmestrafik:

[image]

För de 25 öre TS ville ha för tidtabellen fick man tvåfärgstryck på tjockt papper, till skillnad från SL:s enklare gratisblad ovan. Att TS hade en utförlig och något svårläst tidtabell, med kryss vid alla platser där tåget gjorde uppehåll, berodde förstås på att tågens uppehållsmönster inte var enhetligt, i synnerhet inte på vardagar. Eftersom SL-tidtabellen inte har några anmärkningar om att uppehåll inte görs (förutom vid Erstaviksbadet) för man antaga att det under några år efter SL:s övertagande av banan inte förkom några "snabbtåg" eller andra specialare. I en tidtabell från januari 1975 finns det emellertid några anmärkningar om tåg som "går direkt", liksom om ersättningsbussar för vissa tåg mellan Saltsjöbaden och Igelboda. Det sistnämnda var väl för att med den begränsade och något slitna vagnparken kunna köra tåg där de bäst behövdes, alltså mellan Stockholm och Fisksätra (samt i viss mån Tippen):

[image]
[image]

70-minuterstrafik! 60- eller 70-minutersvarv?

av Leif B, Sunday, April 05, 2020, 11:09 (1481 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Min minnesbild är att det under någon period på helgerna gick 70-minuterstrafik Slussen - Saltsjöbaden resp Slussen - Solsidan - och därmed 35-minuterstrafik på den gemensamma sträckan Slussen - Igelboda. Det borde i så fall vara något av de sista åren med gamla vagnar. Eller minns jag helt fel?


Jag minns också detta från vintern 1974-1975 om jag inte tar fel.

/Christer


ja, så här såg det ut i en tidtabell från 1973:

[image]

Dessförinnan var det sön- och helgdagar 70-minuterstrafik på hela banan, med anslutande tåg på grenbanan. Tidtabell giltig fr o m den 1 juni 1970, men tryckt i mars 1972:

[image]

Nedan vardagstiderna 1970 - 72, huvudsakligen entimmestrafik:

[image]

För de 25 öre TS ville ha för tidtabellen fick man tvåfärgstryck på tjockt papper, till skillnad från SL:s enklare gratisblad ovan. Att TS hade en utförlig och något svårläst tidtabell, med kryss vid alla platser där tåget gjorde uppehåll, berodde förstås på att tågens uppehållsmönster inte var enhetligt, i synnerhet inte på vardagar. Eftersom SL-tidtabellen inte har några anmärkningar om att uppehåll inte görs (förutom vid Erstaviksbadet) för man antaga att det under några år efter SL:s övertagande av banan inte förkom några "snabbtåg" eller andra specialare. I en tidtabell från januari 1975 finns det emellertid några anmärkningar om tåg som "går direkt", liksom om ersättningsbussar för vissa tåg mellan Saltsjöbaden och Igelboda. Det sistnämnda var väl för att med den begränsade och något slitna vagnparken kunna köra tåg där de bäst behövdes, alltså mellan Stockholm och Fisksätra (samt i viss mån Tippen):

[image]
[image]

Intressant!

Dock, när det gäller vardagar 1970-72 så är det vad jag kan se först efter 20:00 som det är entimmestrafik. Mitt på dagen får jag det till halvtimmestrafik och i rusningstid ännu lite tätare trafik men oregelbunden.

Intressant är att man då klarade halvtimmestrafiken med två tågsätt (plus ett på grenbanan), d v s en varvtid på 60 minuter, samtidigt som man på sön- och helgdagar behövde 70-minuter för ett varv. Även denna trafik med två plus ett tågsätt. kan utglesningen på söndagar varitför att spara personal, genom att tågbesättningen fick 10-minutersraster i Slussen och Saltsjöbaden och de därför inte fick avlösning lika ofta? Eller finns det någon annan förklaring?

I 1975-års tidtabell har man gått över till 70-minutersvarv (35-minuterstrafik) även på vardagarna. Varför? Ökat resande som ger längre uppehållstider? Personalbesparing? Nya regler om raster?

(Idag körs som bekant 80-minutersvarv med fyra tågsätt dagtid, d v s 20-minuterstrafik (plus grenbanan). Jag antar att det skulle varit möjligt att köra samma trafik med 70-minutersvarv, d v s 17,5-minuterstrafik, men att SL har bedömt att 20-minuterstrafik är mer attraktivt ur kundsynvinkel än 17,5-minuterstrafik. En riktig bedömning enligt min uppfattning.)

/funderar
Leif

70-minuterstrafik! 60- eller 70-minutersvarv?

av Gunnar Ekeving, Sunday, April 05, 2020, 21:51 (1481 dagar sedan) @ Leif B

Dock, när det gäller vardagar 1970-72 så är det vad jag kan se först efter 20:00 som det är entimmestrafik. Mitt på dagen får jag det till halvtimmestrafik och i rusningstid ännu lite tätare trafik men oregelbunden.

Det var i stort sett entimmestrafik vardag utom lördag även 9.30 - 15.30, dock kördes mitt på dagen ett ytterligare tågpar. Och på lördagar började eftermiddagens rusningstrafik vid 13-tiden. Lite intressant att man hade detta upplägg även i början av 1970-talet, när så många börjat arbeta femdagarsvecka, men det fanns förstås på lördag eftermiddag även andra resbehov än hemfärd från arbetsplatsen.

Det kanske syns i någon mån på detta utdrag ur grafisk tidtabell från 1965, som när det gäller vardagarnas mellantrafik verkar ha gällt även i början av 1970-talet:
[image]
Övre delen av bilden är vardagar, undre sön- och helgdagar. Jag har markerat de tåg som endast går lördagar med ett rött L.

Samma tidtabellsutdrag i något högre upplösning

Saltsjöbanejubileum?

av Morshyttan, Friday, March 27, 2020, 22:38 (1490 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Banan fyllde 75 år 1968 och togs samma år över av Saltsjöbadens köping vars vapen syns i fronten. Någon koppling till detta?

Det är definitivt en koppling, jag var med vid bägge tillfällena om än dock blott nio resp 17 år gammal :).

Sista tåget 11/12 juni hade en som gick upp en bit på mittfönstret vilket stämmer bra med bilden men vill dessutom minnas att det var en manövervagn först i tåget i riktningen mot Saltsjöbaden ;-).

En viss övervikt mot att det är från 1976 enligt min ringa mening men skylten kan ha återanvänts då och då har -68 företräde :-|
.
Ack ljuva tid från barn & ungdomsåren .............

Saltsjöbanejubileum?

av Hans Broman, Saturday, March 28, 2020, 10:06 (1489 dagar sedan) @ Morshyttan

Banan fyllde 75 år 1968 och togs samma år över av Saltsjöbadens köping vars vapen syns i fronten. Någon koppling till detta?


Det är definitivt en koppling, jag var med vid bägge tillfällena om än dock blott nio resp 17 år gammal :).

Sista tåget 11/12 juni hade en som gick upp en bit på mittfönstret vilket stämmer bra med bilden men vill dessutom minnas att det var en manövervagn först i tåget i riktningen mot Saltsjöbaden ;-).

En viss övervikt mot att det är från 1976 enligt min ringa mening men skylten kan ha återanvänts då och då har -68 företräde :-|
.
Ack ljuva tid från barn & ungdomsåren .............

Jag tvivlar starkt på att bilderna togs 1968. Visserligen är det sant att Saltsjöbadens köping år 1968 köpte både mark och trafikverksamhet av något bolag i Wallenbergsfären, och sedan 1969 sålde trafikverksamheten till SL:s provisoriska föregångare KSL. Men Anders Sandgren, som föreslog en koppling till 1968, påstod aldrig att det hölls några festliga arrangemang det året. Det jag hittar i Kenneth Landgrens bok "Saltsjöbanan" ger inte heller någon anledning att tro att något firande hölls 1968. Däremot har andra bekräftat att de här skyltarna med Saltsjöbadens köpings vapen användes 1976.

Saltsjöbanejubileum?

av Morshyttan, Saturday, March 28, 2020, 13:02 (1489 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag har kollat i fotoalbumet men några bilder från -68 finns inte, några festligheter var det egentligen inte heller men det uppmärksammades med plakat mm på tågen :).

Däremot pekar några bilder jag har på att det är från 11/12 juni 1976 för anslagen är identiska, det var ju också olika vagnsammansättningar i tågseten så minnet kan svika.

Sista tåget från Slussen är dock ett minne som sent lär glömmas ;-) :-) :-D ........

Saltsjöbanejubileum?

av Anders Sandgren, Saturday, March 28, 2020, 14:14 (1489 dagar sedan) @ Morshyttan

Det är nog helt riktigt att det var sista trafikdagen med de gamla vagnarna.
Jag såg bara det som en möjlighet att man firade även 75-årsjubileet. Om Saltsjöbadens övertagande av banan från Wallenbergarna var något att fira är kanske mer tveksamt.

Saltsjöbanejubileum?

av Morshyttan, Saturday, March 28, 2020, 18:23 (1489 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag såg bara det som en möjlighet att man firade även 75-årsjubileet. Om Saltsjöbadens övertagande av banan från Wallenbergarna var något att fira är kanske mer tveksamt.

Att bilderna är från -76 kan vi nog fastställa, men att det var ett litet evenemang -68 är inte helt taget ur luften.
Jag bodde själv granne med en av förarna, Sandberg och han var avsevärt lättad av överförandet till köpingen.
Om det var att risken att förflyttas till andra banor eller att nedläggnings-spöket för tillfället motats in i garderoben må höra till det förgångna.

Att skylten skulle härröra från -68 är plausibelt och att den återanvänts, för eljest verkar köpingens vapensköld lite märklig då den -76 var både sedan länge passè och dessutom löper ju banan genom flera kommuner ;).

Men vi får nöja oss med att njuta av bilderna, mycket vatten har runnit i strömmen sedan dess så historien har sakta börjat tystna........... :-) ;-) :-D

Saltsjöbanejubileum?

av ArneO, Sunday, March 29, 2020, 18:57 (1488 dagar sedan) @ Morshyttan

Tack för alla inlägg som gjort att bildens datering med stor sannolikhet har kunnat fastställas.