T43 med persontåg i Linköping 1965 (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Saturday, March 28, 2020, 13:58 (1489 dagar sedan)

Bilden visar T43 234 med persontåg 3425 från Linköping till Hultsfred i augusti 1965.[image]

T43 med persontåg i Linköping 1965

av Stig Lagergren, Saturday, March 28, 2020, 14:46 (1489 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Mycket fin bild. Massor av gods på plattformen. Även cyklar. Du har möjligen ingen bild där man ser lite mer av vagnarna?

T43 med persontåg i Linköping 1965

av Per-Olov Brännlund, Saturday, March 28, 2020, 15:14 (1489 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Nej, tyvärr inte Stig. Jag har lagt ut denna bild tidigare, 2013-11-23, och då blev det en del diskussioner om vagnarna men några egna anteckningar har jag inte.
Vid andra tillfällen har jag noterat Bo8a 2719 och Do22 3429 i dessa tåg

T43 med persontåg i Linköping 1965

av yngve nilsson, Monday, March 30, 2020, 10:40 (1487 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Den första tiden var postvagnen en DFo15. Som ångfinka användes många gånger So17 25720, detta då Linköping bara hade en S17d och den fungerade inte alltid så bra

T43 med persontåg i Linköping 1965

av Jan Frelin, Monday, March 30, 2020, 21:50 (1487 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Jag får vagnarna till DFo15, BFo15 och Bo8b.

T43 med persontåg i Linköping 1965

av Stig Lagergren, Wednesday, April 01, 2020, 11:03 (1485 dagar sedan) @ Jan Frelin

Jag får vagnarna till DFo15, BFo15 och Bo8b.

Imponerande. Hur kom du fram till Bo8b?

T43 med persontåg i Linköping 1965

av Jan Frelin, Thursday, April 02, 2020, 21:02 (1484 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag får vagnarna till DFo15, BFo15 och Bo8b.


Imponerande. Hur kom du fram till Bo8b?

Det ser ut som en svetsad stålvagn ur 40-talsgenerationen, med tanke på att fönstret I den öppna dörren har rundade hörn. Vad jag vet gick det bara andra klass på Linköping Hultsfred, så då chansade jag med en Bo8b som var vanligast. Skulle kunna vara en Bo8f eller Bo9b också, men jag uppfattar att Bo8f mest användes på huvudlinjerna.

T43 med persontåg i Linköping 1965

av Björn Arvidsson, Wednesday, April 01, 2020, 11:29 (1485 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Nej, tyvärr inte Stig. Jag har lagt ut denna bild tidigare, 2013-11-23, och då blev det en del diskussioner om vagnarna men några egna anteckningar har jag inte.
Vid andra tillfällen har jag noterat Bo8a 2719 och Do22 3429 i dessa tåg

Hitta inlägget efter letande
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=138154

T43 med persontåg i Linköping 1965

av yngve nilsson, Thursday, April 02, 2020, 10:27 (1484 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Den 13 maj 1965 åkte jag med Lgt 8982 hela vägen Hultsfred-Linköping. Tåget bestod av T43 235 +G (tillkopplad i Vimmerby av tågloket)+Bo8a 2716+F5 25841+Do22 3428+godsvagnar. Tåget stannade i Storebro,Vimmerby,Fågelhem,Södra Vi, Gullringen, Kisa,Och Rimforsa. Att tåget inte var annonserat norr om Vimmerby var antagligen att tåget fick gå 15 minuter före från dessa stationer utom Kisa där tidtabelltiden 12.50 gällde Här var tåget annoserat i den lokala tidtabellen. Tåget hade längre uppehåll i Vimmerby, Gullringen Kisa Rimforsa och Hjulsbro och X-uppehåll i Storebro, Södra Vi, Verveln Slätmon, Opphem, Brokind, Bestorp,Bjärka Säby, Sturefors och Hackefors. Tåget hade ganska många resande Hultsfred-Vimmerby c.a 10 Vimmerby-Gullringen( några bytte till Pt 2240 som gick ifatt oss där, en resande Gullringen -Kisa c.a 10 Kisa-Rimforsa och två resande Rimforsa-Linköping. Tåget gick 5 minuter sent från Rimforsa men var 30 min tidiga i Linköping då vi inte behövde stanna någon stasns där emmellan

T43 med persontåg i Linköping 1965

av yngve nilsson, Friday, April 03, 2020, 10:32 (1483 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tilläggas skall att någon värmefinka inte medfördes i tåget denna dag.