Gävle-Ockelbo ToR 1974 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Saturday, March 28, 2020, 17:28 (1461 dagar sedan)

Tidogare inlägg om Ockelbo fick mej att minnas denna resa.
Jag gjorde alltid tidtabeller för de resor som skedde.
Vid denna tid lade jag inte samma möda på dessa som senare.
[image]
Jag gissar att 50- (eller 70-kortet?) inte gällde på tåg 86 varför vi fick åka med 3404 till Uppsala.
[image]
Hursomhelst togs inga bilder förrän i Gävle. Förekommande bildtexter under bilderna.

[image]
Vårt tåg i Gävle, blymönja användes tydligen fortfarande...

[image]

[image]
[image]

[image][image]
[image]
Rb3 1006 + 48 ax möter

[image]
Rälsbussen skulle inte stanna här men kanske var det för vår skull, minns inte

[image]
Det var nästan två timmar innan samma rälsbuss skulle ta oss tillbaka till Gävle

[image]
[image]
[image]

[image]

[image]
Åter i Gävle där det stod ett antal fordon uppställda

[image]
[image]
V3 34

[image]
V4, då nya lok

[image]
Var svårt förtjust i rälsbussar, här UAFZ 1985

[image]
UBF6Z 1935

[image]
UBF6Z 1930

[image]
UAFZ 1986

[image]
UBF6Z 1926

[image]
UBF6Z 1936

[image]
UBF6Z 1933. Dessa bilder togs nog på väg till Järnvägsmuseet.
Märkligt nog tog jag inte en enda bild där, däremot ett par på hemvägen.

[image]

[image]
Rb3 1006 + 48 ax i tåg 84 möter i Marma

[image]
Vi inväntar troligen tågmöte i Skyttorp

[image]
Tågsammansättningar...

[image]
...och slutligen biljetterna

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av Alex, Saturday, March 28, 2020, 17:33 (1461 dagar sedan) @ sepernik

Dina resereportage är alltid fantastiskt roliga att läsa och se. Ni verkade ha en bra förmåga att dressera rälsbussarna att ställa upp sig för fina bilder efter linjen.

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av K Lemming, Saturday, March 28, 2020, 18:42 (1461 dagar sedan) @ sepernik

Fantastiska bilder som vanligt.

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av Christian, Saturday, March 28, 2020, 20:00 (1461 dagar sedan) @ sepernik

Fantastiskt trevligt inlägg!

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av Littera JS, Saturday, March 28, 2020, 20:02 (1461 dagar sedan) @ sepernik

Imponerande bildsvit!
Och på den tiden hade man ju inte tillgång till "Graferna" -som jag minns - så det synnerligen genomarbetade förberedelsematerialet kommer väl från "Kommunickan" plus någon bra kartbok (stationernas placering i förhållande till linjen)

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av Leif B, Saturday, March 28, 2020, 20:10 (1461 dagar sedan) @ Littera JS

Imponerande bildsvit!
Och på den tiden hade man ju inte tillgång till "Graferna" -som jag minns - så det synnerligen genomarbetade förberedelsematerialet kommer väl från "Kommunickan" plus någon bra kartbok (stationernas placering i förhållande till linjen)

Stationernas placering framgick av "kommunikan", [link=https://www.historiskt.nu/normalsp/swb/swb_tidtabell_70a.html]se exempel[/link].

Passar på att tacka för bilderna!

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av sepernik, Saturday, March 28, 2020, 20:47 (1461 dagar sedan) @ Littera JS

Och på den tiden hade man ju inte tillgång till "Graferna" -som jag minns - så det synnerligen genomarbetade förberedelsematerialet kommer väl från "Kommunickan" plus någon bra kartbok (stationernas placering i förhållande till linjen)

Kommunikationstabellerna på 70-talet visade inte stationshusens placering.
Jag hade en från 1962 som jag hämtade stationslägena från.
Att det skulle finnas ett internet var man ju väldigt ovetande om...

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av S-O Johansson, Sunday, March 29, 2020, 15:08 (1460 dagar sedan) @ sepernik

Fina bilder. Lustigt att man körde X16 på Ockelbo och Y7:or till Uppsala.

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av Farbror Mossa, Monday, March 30, 2020, 15:13 (1459 dagar sedan) @ S-O Johansson

Fina bilder. Lustigt att man körde X16 på Ockelbo och Y7:or till Uppsala.

Lurar på om det hade något samband med X16 på Ljusdal-Hudiksvall med något utbyte Ljusdal-Bollnäs-Ockelbo, respektive Y7:or Uppsala-Enköping?

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av Besc, Monday, March 30, 2020, 15:23 (1459 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Fina bilder. Lustigt att man körde X16 på Ockelbo och Y7:or till Uppsala.


Lurar på om det hade något samband med X16 på Ljusdal-Hudiksvall med något utbyte Ljusdal-Bollnäs-Ockelbo, respektive Y7:or Uppsala-Enköping?

Fina bilder absolut!
X16/X17 fanns stationerade i Gävle för trafiken till Gävle-Ljusdal-Hudiksvall, Gävle-Borlänge-Kil och Gävle-Uppsala.
Gävle hade även ett antal Y7:or för användning under tråd, men som jag uppfattade det egentligen inga egna turer, utan fick hoppa in som ersättare för X16/X17 när dom var krassliga eller helt enkelt inte räckte till.
Trafiken mellan Enköping-Uppsala sköttes av de i Västerås stationerade Y6:orna. Dom hade även någon (några?) Y7, nedflyttad från Boden vi denna tidpunkt.

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av S-O Johansson, Monday, March 30, 2020, 18:24 (1459 dagar sedan) @ Besc

Fina bilder. Lustigt att man körde X16 på Ockelbo och Y7:or till Uppsala.


Lurar på om det hade något samband med X16 på Ljusdal-Hudiksvall med något utbyte Ljusdal-Bollnäs-Ockelbo, respektive Y7:or Uppsala-Enköping?


Fina bilder absolut!
X16/X17 fanns stationerade i Gävle för trafiken till Gävle-Ljusdal-Hudiksvall, Gävle-Borlänge-Kil och Gävle-Uppsala.
Gävle hade även ett antal Y7:or för användning under tråd, men som jag uppfattade det egentligen inga egna turer, utan fick hoppa in som ersättare för X16/X17 när dom var krassliga eller helt enkelt inte räckte till.
Trafiken mellan Enköping-Uppsala sköttes av de i Västerås stationerade Y6:orna. Dom hade även någon (några?) Y7, nedflyttad från Boden vi denna tidpunkt.

Tänkte nog att det var något sådant i botten.

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av Staffan Eriksson, Sunday, March 29, 2020, 22:23 (1460 dagar sedan) @ sepernik

[img]images/uploaded/202003281603145e7f7542a5531.jpg[/img][img]images/uploaded/202003281603445e7f7560db5c7.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202003281604205e7f75843b3fc.jpg[/img]
Rb3 1006 + 48 ax möter

Lite förvånad att motorvagnen står kvar vid plattformen och inte har kört fram till signalen, men det var ju lite lugnare på den här tiden. Extra mysigt att föraren sitter på bänken och väntar. Kan ju vara en tjänst till fotografen förstås.

Antagligen under en annan tidtabellsperiod skedde detta möte i Oslättfors.
Motorvagnen hade behovsuppehåll i Oslättfors och måste därför in på spår 1. Då var det mycket sällan det fanns nån resenär till eller från Oslättfors. Därför passerade motorvagnen plattformen i låg fart och fortsatte fram till signalen som visade stopp. Telefonkontakt med fjärren, passerade ut genom växeln och fick sen klartecken att backa in på spår 2.
Sen dröjde det inte länge innan Norrlandståget kom dundrande förbi på väg söderut.

[img]images/uploaded/202003281614155e7f77d7a541f.jpg[/img]
Var svårt förtjust i rälsbussar, här UAFZ 1985

Ungefär den här tidsperioden gick ett motorvagnståg med förstaklassläp som Dalpilen från Mora och till Borlänge. Det tågsättet gick sen vidare till Gävle och det kan vara därför de är uppställda där. Motsvarande körning åt andra hållet mot kvällssidan.

[img]images/uploaded/202003281626175e7f7aa9a2a47.jpg[/img]
Tågsammansättningar...

Motsvarande tåg som 4367 med Y-motorvagnar fanns en period i alla fall, och gick Gävle - Ockelbo - Gävle - Uppsala - Gävle med start på morgonen. Då var det också utan uppehåll Örbyhus - Uppsala.

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av sepernik, Sunday, March 29, 2020, 23:01 (1460 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Ungefär den här tidsperioden gick ett motorvagnståg med förstaklassläp som Dalpilen från Mora och till Borlänge. Det tågsättet gick sen vidare till Gävle och det kan vara därför de är uppställda där. Motsvarande körning åt andra hållet mot kvällssidan.

[image]
Jag tog inte med denna bild som föreställer destinationsskylten på UAFZ 1986...

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av Sven A, Monday, March 30, 2020, 11:52 (1460 dagar sedan) @ sepernik

[img]images/uploaded/202003281614155e7f77d7a541f.jpg[/img]
Var svårt förtjust i rälsbussar, här UAFZ 1985

[img]images/uploaded/202003281615315e7f782332530.jpg[/img]
UBF6Z 1935

[img]images/uploaded/202003281615595e7f783fef12c.jpg[/img]
UBF6Z 1930

[img]images/uploaded/202003281616275e7f785bcb1f9.jpg[/img]
UAFZ 1986

Dessa bilder togs iaf vid den nya lokverkstaden på Näringen.
Kontaktledningen och containerkranen i bakgrunden säger mig det.

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av Thomas K Ohlsson, Monday, March 30, 2020, 12:18 (1460 dagar sedan) @ sepernik

Tidogare inlägg om Ockelbo fick mej att minnas denna resa.
Jag gjorde alltid tidtabeller för de resor som skedde.
Vid denna tid lade jag inte samma möda på dessa som senare.
[img]images/uploaded/202003281554305e7f7336381b9.jpg[/img]
Jag gissar att 50- (eller 70-kortet?) inte gällde på tåg 86 varför vi fick åka med 3404 till Uppsala.

---klipp---

1974 kostade femtiokortet fortfarande 50 kr!

Men till Uppsala gällde det inte på något tåg - så det måste finnas en annan förklaring till att du inte tog tåg 86 från Märsta. Stannade det i Märsta? Var det "särtilllägg" om man åkte detta tåg?

/TKO

[i]PS: Roligt inlägg. Dina "tidtabeller" liknar dom jag gjorde på den tiden - jag gjorde lumpen 75/76 och med nästan ständig helgpermis blev det tillfälle att åka kors och tvärs med vpl 10...[/i]

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av sepernik, Monday, March 30, 2020, 12:40 (1460 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

1974 kostade femtiokortet fortfarande 50 kr!

Men till Uppsala gällde det inte på något tåg - så det måste finnas en annan förklaring till att du inte tog tåg 86 från Märsta. Stannade det i Märsta? Var det "särtillägg" om man åkte detta tåg?

/TKO

Minnet har hunnit blekna en del. Kanske åkte vi pendeltåg till Märsta och steg på 3404 där, det heldragna strecket ovan Märsta tyder på det. Antar också att 86 inte stannade i Märsta. Tyvärr har jag inte kvar Kommunickorna från denna tid.

Gävle-Ockelbo ToR 1974

av montfrooij, Tuesday, March 31, 2020, 12:55 (1459 dagar sedan) @ sepernik

Most beautiful!