Kvadruppeltraktion? (Fordon: lok)
Hur vanligt har det varit och är det med kvadruppelkopplade lok i våra nordiska länder? Jag var ute och trampade för ett par dagar sedan och konstaterade att tåg 3503 från konstgödselfabriken i Nystad till Siilinjärvi hade dragits till Åbo av 4xDv12. Den fortsatta färden mot Tammerfors skedde med 2xSr1.
Eftersom nystads- och hangöbanornas elektrifiering är på gång bör man skynda på om man vill dokumentera tunga godståg med dieseltraktion i den här delen av landet. Trevligt med lok i den gamla färgsättningen (ja nästan i alla fall). I nyare tider målar man om loken vit/gröna vilket är ett egendomligt val med tanke på synligheten i snö och dimma.
Efter en stund växlade ekipaget in i lokstallet och ut på vändskivan. Det ser lite kul ut när endast mittdelen ryms i lokstallet.
Trippeltraktion förekommer allmänt med Dv12 men kvadruppel är mer sällsynt.