Kvadruppeltraktion? (Fordon: lok)

av Anders Järvenpää, Sunday, March 29, 2020, 11:26 (1482 dagar sedan)

Hur vanligt har det varit och är det med kvadruppelkopplade lok i våra nordiska länder? Jag var ute och trampade för ett par dagar sedan och konstaterade att tåg 3503 från konstgödselfabriken i Nystad till Siilinjärvi hade dragits till Åbo av 4xDv12. Den fortsatta färden mot Tammerfors skedde med 2xSr1.

Eftersom nystads- och hangöbanornas elektrifiering är på gång bör man skynda på om man vill dokumentera tunga godståg med dieseltraktion i den här delen av landet. Trevligt med lok i den gamla färgsättningen (ja nästan i alla fall). I nyare tider målar man om loken vit/gröna vilket är ett egendomligt val med tanke på synligheten i snö och dimma.

[image]

Efter en stund växlade ekipaget in i lokstallet och ut på vändskivan. Det ser lite kul ut när endast mittdelen ryms i lokstallet.

[image]

Trippeltraktion förekommer allmänt med Dv12 men kvadruppel är mer sällsynt.

Kvadruppeltraktion?

av Gunnar Lilienberg, Sunday, March 29, 2020, 13:19 (1482 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Tack för intressant bildreportage! Du nämner att Hangöbanan ska elektrifieras. Gäller det bara till Karis eller hela vägen till Hyvinge?

Kvadruppeltraktion?

av Anders Järvenpää, Sunday, March 29, 2020, 13:40 (1482 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det är frågan om hela hangöbanan Hangö-Karis-Hyvinge.

Här kommer en bild från Ekenäs med trippeltraktion. Dv12-loken förekommer i flera färgsättningar.

[image]

Det gröna i fronten kan vara utfört på flera sätt.

Kvadruppeltraktion?

av Gunnar Lilienberg, Sunday, March 29, 2020, 15:49 (1481 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Mycket trevlig bild! :-)

Har man diskuterat ett återupptagande av persontrafiken mellan Nystad-Åbo och/eller Karis-Hyvinge efter att elektrifieringen är på plats?

Kvadruppeltraktion?

av Anders Järvenpää, Thursday, April 09, 2020, 14:04 (1471 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Nja. Diskussioner förekommer men persontrafik Karis-Hyvinge bedömer jag som orealistisk eftersom trafikunderlaget saknas. Däremot tror jag att en ny järnväg från H:forstrakten (ev. Köklax) till Lojo och eventuellt vidare till Salo och Åbo som komplement till den befintliga långa och kurvrika kustbanan är mer sannolik.

Vad gäller Åbo-Nystad är bilden annorlunda eftersom trafikunderlaget finns i den tätt befolkade regionen och jag hoppas att kunskapen att upphandla regional lokaltrafik på järnväg så småningom utvecklas i Finland. Jag ser en stor utmaning i att finländarna saknar både kompetens och erfarenhet vad gäller upphandling av tågtrafik och att vi i på tok för stor grad tror att det stora statliga finska tågtrafikbolaget både har rätt kunnande, ambitioner och vilja att utveckla lokaltrafik. Bilden ser däremot alldeles tydligt annorlunda ut hos banförvaltningen, men de kör ju inga tåg. Här behövs kunnande och erfaranhet från utlandet. Förhoppningsvis läser även företrädare för svenska företag dessa rader.

Här kommer en bild från södra änden i Ekenäs tagen 18/9 2019. Detta är ett exempel på den småskaliga lokaltrafik som förekommer på den finska statsbanan utanför H:forsregionen (ja i dess utkant egentligen) och som förefaller bedrivas i första för att bevisa för köparen (trafik- och kommunikationsministeriet) hur dyrt det är att köra den här typen av trafik. Ett slags absurt och inverterat mannekängförfarande således.

[image]