Tb-multipel (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Sunday, March 29, 2020, 18:46 (1460 dagar sedan)

Det var för någon vecka sedan diskussion om olika loktypers multipelbarhet. Den här bilden visar inte olika loktyper, men är kanske rätt unik ändå. Jag suddar inte bort stationsnamnet - det är nog rätt klart ändå var det är/var nånstans.
Det handlar om förarutbildning; loken är tämligen nylevererade.
Berra

[image]

Tb-multipel

av WS, Sunday, March 29, 2020, 19:52 (1460 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det var för någon vecka sedan diskussion om olika loktypers multipelbarhet. Den här bilden visar inte olika loktyper, men är kanske rätt unik ändå. Jag suddar inte bort stationsnamnet - det är nog rätt klart ändå var det är/var nånstans.
Det handlar om förarutbildning; loken är tämligen nylevererade.
Berra

[image]


Just så här bakdel mot bakdel, kan de ses ibland även nu i långa makadamtåg. /WS/

Tb-multipel

av Micael Lindgren, Sunday, March 29, 2020, 21:45 (1460 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Oj vad jag älskar dessa, motorer som vrålar, porr för mig. :-D

Tb-multipel

av Kari Korkala, Sunday, March 29, 2020, 22:21 (1460 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Tb:n lät som en lågtflygande helikopter!

Tb-multipel

av HJP, Monday, March 30, 2020, 09:56 (1459 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Oj vad jag älskar dessa, motorer som vrålar, porr för mig. :-D

****
Porr??? :-(

Tb-multipel

av tobbe, Monday, March 30, 2020, 11:45 (1459 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Tänk er Cst spår 10 framför f.d. tågx. Jag skulle orderge ett makadamtåg med 2x Tb + x-antal makadamvagnar. När ordern mottagits så sade jag till föraren "visa nu vad maskinerna går för" och denne varvade upp ordentligt så det blev ett avgasmoln och ett riktigt tordönvrål när han drog iväg. Ut kommer en något irriterad fjärrtågklarerare farande och undrar vad som pågår.
Avgaserna sögs ju in på fjärren genom friskluftintaget:-P :-P men det kände ju inte undertecknad till. Men ett herrans liv blev det iallfall när dessa GM-dieslar drog iväg.
tobbe

Tb-multipel

av Ulfe, Monday, March 30, 2020, 08:13 (1459 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack Bertil och Stig för fina bilder!
Kul med en bild från Fagersta.
Bifogar en bild med ett macadamtåg i Norberg tagen 1990. Macadamet har hämtats i Bålsjöverket norr om Spännarhyttan och är väl på väg mot dubbelspårsbygget mellan Kalhäll och Kolbäck.

[image]

Tb-multipel

av nisso, Monday, March 30, 2020, 09:02 (1459 dagar sedan) @ Ulfe

Mäktiga lok . Ser lite tomma ut i fronten utan något SJ-emblem. Under varför?

Tb-multipel

av Anders Sandgren, Monday, March 30, 2020, 09:59 (1459 dagar sedan) @ nisso

Jag antar att det beror på att loken framförallt var ploglok och när frontplogen satt på plats så syntes inte ett hyttfronten. Ett helt eller delvis skymt emblem är nog inte acceptabelt.

Tb-multipel

av nisso, Monday, March 30, 2020, 10:08 (1459 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag antar att det beror på att loken framförallt var ploglok och när frontplogen satt på plats så syntes inte ett hyttfronten. Ett helt eller delvis skymt emblem är nog inte acceptabelt.

Ja, jag tänkte samma sak. Eller om det finns nån lucka med plogfästen bakom som gjorde det svårt att applicera en logga. Annars är det ju bara en mindre del av året som plogen sitter/satt på och vissa år kanske inte alls. Nåja, bara en fundering.

Tb-multipel

av A.Svenson, Monday, March 30, 2020, 15:52 (1459 dagar sedan) @ nisso

På bilden från 1990 är det märkligare att där finns SJ-emblem alls. Loken övergick väl till BV 1988 och jag såg det första ommärkta fordonet i Almedal när jag passerade med 601an morgonen efter uppdelningen. Det var en Qgz/LMV.

Hlsn.
Anders Svenson

Tb-multipel

av -ch-, Monday, March 30, 2020, 17:10 (1459 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Tänk vilket antiklimax det blev då man skulle pressvisa vidundret och banmästaren stoppade spektaklet då det visade sig att ekipaget var för tungt :-D
Bara att sätta på en femte axel....

Tb-multipel

av Pelle Björkman, Monday, March 30, 2020, 19:28 (1459 dagar sedan) @ -ch-

Tänk vilket antiklimax det blev då man skulle pressvisa vidundret och banmästaren stoppade spektaklet då det visade sig att ekipaget var för tungt :-D
Bara att sätta på en femte axel....

På NOHAB-en
gelska kallades 5:e axeln "pony truck".
Hur många vintersäsonger blev den använd?

Tb-multipel. Vändning

av Per Ljungberg, Tuesday, March 31, 2020, 11:23 (1458 dagar sedan) @ johanw

Var det inte så att vid vändning med den egna vändplattan så böjde sig ramen så att det inte gick att öppna dörrarna till långhuven? Tb 284 fanns en tid i Nässjö för makadamkörning från Krökesbo (mellan Forserum och Äng). Vändning kan vid behov ske på vändskivan i Nässjö.

Tb-multipel. Vändning

av -RB-, Tuesday, March 31, 2020, 12:10 (1458 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag har också hört (men inte läst) att dörrarna till hytten skulle vara öppna då risk förelåg att de skulle fastna . Och därmed försvåra byte av en trasig säkring om den skulle gå sönder under vändningen .
mvh Rolf Berg

Tb-multipel. Vändning

av Bertil Bengtsson, Thursday, April 02, 2020, 22:23 (1456 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Joo - det jag lärde mig av min far, var att motorn måste vara stoppad vid vändning, därför att lokramen hängde ned i ändarna. Med reservation för en gammal mans minne, min fars utsago var ungefär 1970!
Berra

Tb-multipel... mellanaxeln?!

av Wk, Wednesday, April 01, 2020, 00:31 (1458 dagar sedan) @ johanw

Nu är det många år sedan.. men jag har ett minne av att jag läste en notis på 70-talet om att mellan-axeln inte var genomgående, just för att tillåta vändning även när 'stödhjulen' var monterade. Plus en liten lustighet, att loket i pracis inte var 5-axligt, men 6-axligt just av denna grund.
Kan någon be/av-kräfta om jag kommer ihåg korrekt?