Antikrunda i Karlsborg 1982 (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Tuesday, March 31, 2020, 19:04 (1486 dagar sedan)

19 juli 1982 stannade jag till en stund vid stationen i Karlsborg och tog några bilder (som jag har visat i Postvagnen för rätt länge sedan). Där fanns ett ellok, ett diesellok och två motorvagnar. Alla tillhörde en fordonsgeneration som var på utgående redan då - Hg2 658 från 1947, T21 79 från 1957, Y7 1156 från 1957 och en Y7 som måste vara tillverkad senast 1959.

[img]https://www.hansbroman.se/bilder/H8212xx.jpg[/img]

[img]https://www.hansbroman.se/bilder/H821205.jpg[/img]

[img]https://www.hansbroman.se/bilder/H821211.jpg[/img]

Jag vill minnas att det var under några högsommarveckor som Hg2 skötte lokalgodståget och T21 hade hand om växlingen. Tyvärr minns jag inte vad som gällde under resten av året, men jag tvivlar på att det var nyare fordon då.

Antikrunda i Karlsborg 1982

av Stig Lagergren, Tuesday, March 31, 2020, 19:39 (1486 dagar sedan) @ Hans Broman

Mycket sevärdheter på liten yta. Fina bilder!

Antikrunda i Karlsborg 1982

av montfrooij, Wednesday, April 01, 2020, 11:20 (1485 dagar sedan) @ Hans Broman

Beautiful images!

Antikrunda i Karlsborg 1982

av A.Svenson, Wednesday, April 01, 2020, 12:57 (1485 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag tjänstgjorde i Kbg 86/87 (inte på stationen utan för annan statlig arbetsgivare) och växellok där var då en Z43 av typ III.

Dåvarande Öfu Svenson (tjl lokf)
Kgl. Lifregementets husarer

Antikrunda i Karlsborg 1982

av Hans Broman, Wednesday, April 01, 2020, 16:10 (1485 dagar sedan) @ Hans Broman

19 juli 1982 stannade jag till en stund vid stationen i Karlsborg och tog några bilder (som jag har visat i Postvagnen för rätt länge sedan). Där fanns ett ellok, ett diesellok och två motorvagnar. Alla tillhörde en fordonsgeneration som var på utgående redan då - Hg2 658 från 1947, T21 79 från 1957, Y7 1156 från 1957 och en Y7 som måste vara tillverkad senast 1959.
(bilder)
Jag vill minnas att det var under några högsommarveckor som Hg2 skötte lokalgodståget och T21 hade hand om växlingen. Tyvärr minns jag inte vad som gällde under resten av året, men jag tvivlar på att det var nyare fordon då.

Nu har jag råkat hitta mina anteckningar från tillfället. Den andra rälsbussen var Y7 1112, och den tillverkades 1957. Bilderna visade alltså ett fordon från 1947 och tre från 1957. Vid den tidpunkten kändes de rätt ålderdomliga trots endast 25 - 35 år på nacken. Men i dag är Green Cargos Rc4-lok 38 - 45 år gamla, och SJ:s Rc6 är 32 - 38 år.

Vidare: T21 79 var semestervikarie för Z43 459 (tillverkad 1959) på växlingen i Karlsborg. Ordinarie innehavare var alltså nästan lika gammal som vikarien. Från början hade SJ tänkt sig att under dessa semesterveckor låta en T44 både köra godståget och växla i Karlsborg, men den lösningen övergavs. Med andra ord var Hg2 ordinarie dragkraft i godståg 6147.

Antikrunda i Karlsborg 1982

av Gunnar Lilienberg, Thursday, April 02, 2020, 20:43 (1483 dagar sedan) @ Hans Broman

Tack för trevliga bilder! Jag kan dock inte låta bli att notera att man lätt tappar perspektivet när man tittar bakåt i tiden. Vem hade kallat en nytagen bild på några X2 och en Rc6 för ”Antikrunda”? De fordonen är ju lika gamla idag som fordonen på dina bilder var när det begav sig...

Antikrunda i Karlsborg 1982

av Olof B, Tuesday, April 14, 2020, 14:13 (1472 dagar sedan) @ Hans Broman

Att jag har missat dessa bilder hemmifrån! Men Tack!

-82 gick jag på Strandskolan vars gymnastiksal och matsal låg vid övergången i norra delen av bangården. (andra änden än fotograferings stället) så man hade lite koll på bangården.
(Fast det är först på senare år som man har blivit intresserad av järnväg. I unga år var det bara flygfotogen och flygplan i skallen. Ett tag kunde man Flygplankort 78 och 87 utan och innantill.)