Ångloksdraget trävagnståg 1963 (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, March 31, 2020, 20:22 (1486 dagar sedan)

Onsdag 11 september 1963 bestod ordinarie pt 2601 Malmö C - Simrishamn 8.03-10.08 och pt 2606 Simrishamn - Malmö C 11.19-13.25 av lok och vagnar i stället för rälsbusståg. Jag fick möjlighet att åka med på loket i pt 2606 Staffanstorp - Malmö C. Tåget bestod av S1 1916 + BFo15 1286 + Bo10a 3313 + Bo8ca 3163 + Bo14a 2109 + Bo14a 1717 + Bo8a 2985 + Bo12 1259. Jag minns inte och har ingen notering om varför rälsbusståget ersattes med ett lokdraget tåg. Här ett par bilder med pt 2606.

Först pt 2606 under uppehållet i Nordanå.
[image]

Här har tåget just ankommit Malmö C på lokalstationen, spår 10 (idag busshållplats)
[image]

Och så en bild av lokpersonalen. Lokförare Rune Wihlborg och lokbiträde Lars Ingvar Larsson i lokhytten. Ett 20-tal stopp på sträckan från Simrishamn gjorde att tåget ankom Malmö C 32 minuter försenat. Bra gjort ändå med 28 axlar i kroken.
[image]

Ångloksdraget trävagnståg 1963

av Herbert Paalberg, Tuesday, March 31, 2020, 20:36 (1486 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tjusig bild på S1:an med personalen ombord, samt revisionsdata Klass III A 6/2 1963 i Borås.
Palle i Vika.

Ångloksdraget trävagnståg 1963

av Björn Arvidsson, Tuesday, March 31, 2020, 21:36 (1486 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för underbara bilder.
Men det har smugit sig in två nitade stålvagnar bland trävagnarna nämligen Bo10a 3313 och Bo8ca 3163 (bevarad i Oxelösund)

Ångloksdraget trävagnståg 1963 - Bo14a

av Oskar F, Tuesday, March 31, 2020, 22:48 (1486 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Skulle du möjligen ha någon mer bild på Bo14a 1717 eller för den delen någon av dess tre syskon (nummerserie 1716-1719) vore jag tacksam om du visade den.

Ångloksdraget trävagnståg 1963 - Bo14a 1718

av Thomas Tell, Wednesday, April 01, 2020, 21:52 (1485 dagar sedan) @ Oskar F

Skulle du möjligen ha någon mer bild på Bo14a 1717 eller för den delen någon av dess tre syskon (nummerserie 1716-1719) vore jag tacksam om du visade den.

Jag har denna jag tog i Vislanda 1969.

[image]

/tell

Ångloksdraget trävagnståg 1963 - Bo14a 1718

av Oskar F, Friday, April 03, 2020, 21:20 (1483 dagar sedan) @ Thomas Tell

Skulle du möjligen ha någon mer bild på Bo14a 1717 eller för den delen någon av dess tre syskon (nummerserie 1716-1719) vore jag tacksam om du visade den.

Jag har denna jag tog i Vislanda 1969.

/tell

Tack Thomas!

Oskar

Ångloksdraget trävagnståg 1963

av Jim Hansson, Tuesday, March 31, 2020, 23:19 (1486 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Hur kommer det sig att man hade så oerhört många vagnar med sig? Det kan ju knappast ha behövts en onsdagsförmiddag i september på en bana som inte hade så många års persontrafik kvar.
Jim

Ångloksdraget trävagnståg 1963

av A.Svenson, Wednesday, April 01, 2020, 01:18 (1486 dagar sedan) @ Jim Hansson

Hej!

Ifrågasätter inte ursprungsskribentens minne eller uppgifter men om inte Jan-Anders säkert vet annat så kan ju 2601 ha varit kortare och 2606 haft med sig vagnar från annat tåg. Vad som framgår av texten åkte han bara med det återgående tåget på del av sträckan. Jan-Anders? Rälsbussbristen kan ju temporärt ha varit stor. När inträffade den stora rälsbusskrachen då tåget hamnade i stadsparken.

En saligen avsomnad kollega på Lokx Sävl var den olycksalige föraren. Alla Lokm/Lokinsar har sin ”befordringsorsak”, salig far klarade sin befordran med ett lossnat körhandtag på en V3a och en buckla i storstolpen som håller upp stjärnan ovan ångloksskivan på Sävenäs. Själv blev jag ju inte befordrad utan gick som ”tf” men kvalificerade mig ändå genom en liten fadäs (som inte var mitt fel) med 1200t gasolvagnar och en bergsklättrande Z43 ute på Koppartrans. Hisingen kunde fått ett helt nytt utseende.

Anders S
Sävl o Lokomr G 1981-2001

Ångloksdraget trävagnståg 1963

av Jim Hansson, Wednesday, April 01, 2020, 01:23 (1486 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Ifrågasätter inte ursprungsskribentens minne eller uppgifter men om inte Jan-Anders säkert vet annat så kan ju 2601 ha varit kortare och 2606 haft med sig vagnar från annat tåg. Vad som framgår av texten åkte han bara med det återgående tåget på del av sträckan. Jan-Anders? Rälsbussbristen kan ju temporärt ha varit stor. När inträffade den stora rälsbusskrachen då tåget hamnade i stadsparken.

En saligen avsomnad kollega på Lokx Sävl var den olycksalige föraren. Alla Lokm/Lokinsar har sin ”befordringsorsak”, salig far klarade sin befordran med ett lossnat körhandtag på en V3a och en buckla i storstolpen som håller upp stjärnan ovan ångloksskivan på Sävenäs. Själv blev jag ju inte befordrad utan gick som ”tf” men kvalificerade mig ändå genom en liten fadäs (som inte var mitt fel) med 1200t gasolvagnar och en bergsklättrande Z43 ute på Koppartrans. Hisingen kunde fått ett helt nytt utseende.

Anders S
Sävl o Lokomr G 1981-2001

Hej Anders! Rälsbussolyckan i Simrishamn var redan 1957.
Jim

Ångloksdraget trävagnståg 1963

av Stefan Skoglund, Wednesday, April 01, 2020, 13:26 (1485 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Ifrågasätter inte ursprungsskribentens minne eller uppgifter men om inte Jan-Anders säkert vet annat så kan ju 2601 ha varit kortare och 2606 haft med sig vagnar från annat tåg. Vad som framgår av texten åkte han bara med det återgående tåget på del av sträckan. Jan-Anders? Rälsbussbristen kan ju temporärt ha varit stor. När inträffade den stora rälsbusskrachen då tåget hamnade i stadsparken.

En saligen avsomnad kollega på Lokx Sävl var den olycksalige föraren. Alla Lokm/Lokinsar har sin ”befordringsorsak”, salig far klarade sin befordran med ett lossnat körhandtag på en V3a och en buckla i storstolpen som håller upp stjärnan ovan ångloksskivan på Sävenäs. Själv blev jag ju inte befordrad utan gick som ”tf” men kvalificerade mig ändå genom en liten fadäs (som inte var mitt fel) med 1200t gasolvagnar och en bergsklättrande Z43 ute på Koppartrans. Hisingen kunde fått ett helt nytt utseende.

Anders S
Sävl o Lokomr G 1981-2001

Körde inte din far vid ett tillfälle ner en vattenhäst vid Sävenäs ?

Ångloksdraget trävagnståg 1963

av A.Svenson, Wednesday, April 01, 2020, 14:29 (1485 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Hej Stefan!

Nej, det var hans nära kamrat 25 Axelsson, Nils-Erik som gjorde det på Göteborg Norra efter förflyttningen från BKB. För det blev han luggad av lokmästarn. När BJ-borna blev förflyttade till Sävenäs var även de yngsta över 30 år och väl förfarna lokmän. Man kunde på 80-talet stöta på Någon enstaka äldre reparatör som varit maskinbiträde vid SJ som födde tanken: Men herre jestanes HAR du varit i åkningen??? Utifrån de 2a och 3e-handsuoppgifter man växt upp med och som självfallet har färgat en saknades absolut inte nit och redlighet bland BJ-folket där många ursprungligen var landsbygdsbor.

Hlsn.
Anders S

Ångloksdraget trävagnståg 1963

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, April 01, 2020, 16:23 (1485 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Ifrågasätter inte ursprungsskribentens minne eller uppgifter men om inte Jan-Anders säkert vet annat så kan ju 2601 ha varit kortare och 2606 haft med sig vagnar från annat tåg. Vad som framgår av texten åkte han bara med det återgående tåget på del av sträckan. Jan-Anders? Rälsbussbristen kan ju temporärt ha varit stor. När inträffade den stora rälsbusskrachen då tåget hamnade i stadsparken.

Anders S
Sävl o Lokomr G 1981-2001

Jag håller det för otroligt att 2601 hade ett färre antal vagnar än 2606. I så fall borde dessa vagnar ha kommit till Simrishamn i ett annat tåg och något extratåg var inte anordnat för då hade det framgått av de utgående loklistor som fanns på Malmö lokstation och från vilken jag noterade att S1 1916 skulle dra 2601-2606 påföljande dag. Däremot kan det ha varit så att resandebehovet var stort i 2606 (eller i båda tågen) av någon anledning. Alla andra resandetåg var rälsbusståg. Tyvärr har jag ingen dagorder för den aktuella dagen för där hade det nog framgått anledningen (det kunde på dagordern förutom att 2601-2606 skulle vara loktåg, antal vagnar m.m. även t.ex. stå att vagnförman skulle reservera si och så många platser för den och den). Dagordern anslogs för varje dag innanför en liten glasförsedd anslagstavla vid lokalstationen (mitt för spår 10) men oftast hämtade jag ett eget exemplar på tågx, dock som sagt inte denna dag tyvärr.

Ångloksdraget trävagnståg 1963

av A.Svenson, Wednesday, April 01, 2020, 18:45 (1485 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Sån bra koll Du har Jan-Anders!

Du tog väl inte illa upp för att jag utifrån det ursprungligen skrivna funderade över en alternativ plausibel förklaring till tåglängden. Härligt att det finns faktasamlare från en tid innan man själv kom in vid banan.

Bästa hälsningar!
Anders Svenson

Ångloksdraget trävagnståg 1963

av Jan-Anders Wihrén, Friday, April 03, 2020, 10:56 (1483 dagar sedan) @ A.Svenson

Sån bra koll Du har Jan-Anders!

Du tog väl inte illa upp för att jag utifrån det ursprungligen skrivna funderade över en alternativ plausibel förklaring till tåglängden. Härligt att det finns faktasamlare från en tid innan man själv kom in vid banan.

Bästa hälsningar!
Anders Svenson

Nejdå, bara trevligt med lite olika funderingar. Från omkring 1962 (när jag fyllt 16 år) blev det lite mera struktur på mina anteckningar. Jag har kvar alla mina noteringar från denna tid och framåt, där jag försökt notera de flesta tågsammansättningar som jag själv åkt med (men ibland bara just den vagn eller det lok jag själv åkt i) samt datum, tågnummer och sträcka m.m. samt andra iakttagelser. Ibland noterade jag också lokpersonalens namn. Såhär på äldre da´r inser jag att dessa anteckningar blivit ett slags tidsdokument. I början gjordes anteckningarna i små skrivhäften (typ skolans häfte för glosor m.m.) men redan 1964 övergick jag till små skrivblock som kunde sättas in i en liten ringpärm (använder detta fortfarande). Dessa block numrerades i löpande följd och finns nu tillsammans med mina "gloshäften" i en liten kartong som jag har stor nytta av. I skrivblocken förde jag också löpande bildförteckningar så det är hyfsat lätt för mig att nu ställa samman uppgifterna i excel av de bilder som jag skannat in. Detta arbete pågår och är långt ifrån klart. För tillfället har jag heller ingen skanner eftersom den jag hade tyvärr slutat fungera. Hoppas ändå att kunna återuppta skanningen.