Grytfoten ankommer till Västervik 1979. (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Tuesday, March 31, 2020, 22:41 (1486 dagar sedan)

Bilden visar Z4p 405 + 403 som ankommer till Västervik 1979-06-05 [img]images/uploaded/202003312041235e83aaf33172a.jpg[/img]med vagnuttagningen från Gunnebobruk, den så kallade "Grytfoten".

Grytfoten ankommer till Västervik 1979.-Fråga.

av Peter A, Wednesday, April 01, 2020, 11:17 (1485 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Hade både smalspår och normalspår spåranslutning till godsmagasinet till höger i bild? Hur var dessa i så fall arrangerade? Uppenbarligen fanns det ingen spåranslutning på baksidan som syns i bild.

Tack för en underbar bild!

Bilden visar Z4p 405 + 403 som ankommer till Västervik 1979-06-05 [img]images/uploaded/202003312041235e83aaf33172a.jpg[/img]med vagnuttagningen från Gunnebobruk, den så kallade "Grytfoten".

Grytfoten ankommer till Västervik 1979.-Fråga.

av Peter A, Wednesday, April 01, 2020, 12:58 (1485 dagar sedan) @ Peter A

Tack för svaret i annat inlägg.

Grytfoten ankommer till Västervik 1979.

av montfrooij, Wednesday, April 01, 2020, 11:23 (1485 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Bilden visar Z4p 405 + 403 som ankommer till Västervik 1979-06-05 med vagnuttagningen från Gunnebobruk, den så kallade "Grytfoten".

Vacker bild!!

Var pumpen pa vänster för järnvägen?

Grytfoten ankommer till Västervik 1979.

av Herbert Paalberg, Wednesday, April 01, 2020, 12:17 (1485 dagar sedan) @ montfrooij

Bilden visar Z4p 405 + 403 som ankommer till Västervik 1979-06-05 med vagnuttagningen från Gunnebobruk, den så kallade "Grytfoten".


Vacker bild!!

Var pumpen pa vänster för järnvägen?

Ja dieselpumpen användes både för järnvägsdriften och SJ busslinjegrupp som tankade sina fordon där. Har själv tankat både Yp samt vid något tillfälle även Tp-lok, även SJ-lv-bussar då jag vid sidan om förarturerna på "smalan" körde extra åt SJ busslinjegrupp (Nr) på linjerna till Överum/Norrköping/Loftahammar/Källvik samt veckoslutbussarna Västervik-Stockholm med Larvikare/Säffle samt Katrineholmare (Scania). Vad gäller godsmagasinet så hade den bara spåranslutning på ena sidan (mot stationen) och efter breddningen var det bara 1435 mm där.
All genomgående godstrafik på str. Hf-Vk försvann efter breddningen 1964 och det innebar att det endast återstod överföringstrafik mellan Vk/Gunnebobruk/Akm-Tob. Ser att min gamla folkabubbla AGW 869 finns med på bilden som P.O Brännlund tagit. Palle i Vika.

Grytfoten ankommer till Västervik 1979.

av Ola Almquist, Wednesday, April 01, 2020, 12:46 (1485 dagar sedan) @ montfrooij

Bilden visar Z4p 405 + 403 som ankommer till Västervik 1979-06-05 med vagnuttagningen från Gunnebobruk, den så kallade "Grytfoten".


Vacker bild!!

Var pumpen pa vänster för järnvägen?

En bild från andra hållet finns [link=https://smalsparsarkivet.se/objekt/vastervik-731/]här[/link].

/Ola

Grytfoten ankommer till Västervik 1979.

av Nils-Eric Sääf, Saturday, April 04, 2020, 18:13 (1482 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tyvärr missade jag den fantastiska "Grytfotetiden". Jag fick uppleva Blekingetiden med T43 , Y3, Y 6-8. Y 1, Y 2 och mycket annat roligt. Tack för det och att jag slapp dessa s.k tåg som går där nu

Grytfoten ankommer till Västervik 1979.

av K Lemming, Saturday, April 04, 2020, 22:59 (1482 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tyvärr missade jag den fantastiska "Grytfotetiden". Jag fick uppleva Blekingetiden med T43 , Y3, Y 6-8. Y 1, Y 2 och mycket annat roligt. Tack för det och att jag slapp dessa s.k tåg som går där nu

Vad är det för fel på tågen som går där nu eftersom du kallar dom "s.k tåg" och att du är glad att du slapp dom? Bara en nyfiken undring, du tycker ju vad du tycker såklart liksom alla andra gör.

Grytfoten ankommer till Västervik 1979.

av Nils-Eric Sääf, Saturday, April 04, 2020, 23:26 (1482 dagar sedan) @ K Lemming

Öresundstågen imponerar inte på mej. Obekväma plastlådor.Åkte i ett sådant mellan Halmstad och Falkenberg för en del år sedan . Och dom är väl inte bättre i Blekinge.

Grytfoten ankommer till Västervik 1979.

av K Lemming, Sunday, April 05, 2020, 08:40 (1481 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Öresundstågen imponerar inte på mej. Obekväma plastlådor.Åkte i ett sådant mellan Halmstad och Falkenberg för en del år sedan . Och dom är väl inte bättre i Blekinge.

Aha, du menade så, då feltolkade jag det du skrivit. Jag trodde du menade tågen som rullade på smalspåret nu.
Men då håller jag med dig, X31 är ingen vacker syn även om det finns värre, och att åka nån längre sträcka är ingen höjdare. Får man en tvåsitsplats och klarar sig utan annan resenär brevid är det ganska ok, man kan sträcka ut benen och slipper sitta trångt med uppfällt mellanarmstöd. Sitter man i fyrgrupp med annan resenär mitt emot kan man inte sträcka ut benen och med resenär bredvid dessutom blir det smått jobbigt någon längre sträcka.

X31 är i år 20 år gamla så kanske berör detta järnvägshistoria trots allt.