Vykort - modelljärnväg (Fotografier/bildfrågor)

av ALHE, Wednesday, April 01, 2020, 15:45 (1480 dagar sedan)

Någon som närmare kan identifiera och förklara vad detta är för modelljärnväg?
Jag var inte särskilt gammal när jag fick följa med farsgubben (banvaktsson som han var) för att titta på en jättestor anläggning som över ett veckoslut var uppsatt i en skolsal.
Det är väl inte osannolikt att detta vykort kommer därifrån.
[image]

Vykort - modelljärnväg

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, April 01, 2020, 16:18 (1480 dagar sedan) @ ALHE

Någon som närmare kan identifiera och förklara vad detta är för modelljärnväg?

Det rör sig antagligen om någon av dem som omnämns i denna tråd (kanske Lennart Olssons?).

Vykort - modelljärnväg

av Christer Brimalm, Wednesday, April 01, 2020, 16:26 (1480 dagar sedan) @ ALHE

Det var en anläggning som uppgavs vara Europas största och som turnerade runt och visades på olika platser. Jag såg den själv som pojke i ett stort tält på Linnéskolans gård i Linköping. Detta var i slutet på 1950-talet, kanske litet in på 60-talet också.

En disponent Lennart (eller Leonard) Olsson från Malmö var den som stod bakom det hela.
Det fanns bl a en fungerande tågfärja, man körde påskjutlok på godståg, och jag minns mörkerkörningen när man hade (vill jag minnas) 30 tåg igång samtidigt på olika delar av anläggningen. Det bara rasslade...

Här ytterligare en bild:
[image]

Det stod om anläggningen i pressen. Här några gamla klipp:

[image]

[image]

Detta var under "de elektriska tågens" gyllene tidsålder. Men Miniatur Wunderland i Hamburg m. fl. nya stora anläggningar visar ju att modelltåg kan dra publik idag också.

Vykort - modelljärnväg

av Stefan Isaksson, Wednesday, April 01, 2020, 16:33 (1480 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Flera banor i en tror jag, en del är definitivt Märklin och en del troligen Fleischmann (men det kan vara något annat tvårälsmärke)

SI

Vykort - modelljärnväg

av A.Svenson, Wednesday, April 01, 2020, 18:36 (1479 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Undrar var Xoa5 tog vägen och om det finns tydligare bilder på den. Disponent Olsson torde väl vara runt 100 om han fortfarande är med oss.

Anders S

Vykort - modelljärnväg

av tobbe, Monday, April 06, 2020, 17:49 (1474 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Bilden t.h. är Fleischmann 1960-tals räls o växlar med kartongslipers. Växelhusen talar för det.:-P :-P
tobbe

Vykort - modelljärnväg

av PeO, Monday, April 06, 2020, 18:42 (1474 dagar sedan) @ tobbe

Bilden t.h. är Fleischmann 1960-tals räls o växlar med kartongslipers. Växelhusen talar för det.:-P :-P
tobbe

Snarare 50-tal. i mitten av 60-talet försvann 1600-serien, 1700-serien med massiv mässingprofil kom på tidigt 60-tal.
Växlarna på bilden har nr 1624 BA, med elektromagnetisk drift, rakspår 196mm, kurvspår motsvarar nr 1604, radie 60 cm och växeln kostade 1956 Kr 37:50/par.

Vykort - modelljärnväg

av johanmmolin, Wednesday, April 01, 2020, 19:33 (1479 dagar sedan) @ Christer Brimalm

När jag ser den flytande färjan så tror jag att jag såg samma anläggning i ett tält vid Nya Torget i Norrköping, gissningsvis omkring 7 år gammal. Just det där med en färja som rörde sig i riktigt vatten var ett underverk.

Vykort - modelljärnväg

av ALHE, Friday, April 03, 2020, 16:20 (1478 dagar sedan) @ ALHE

Tack för svar och foton!