T43 i snälltåg (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Wednesday, April 01, 2020, 17:36 (1485 dagar sedan)

T43 i snälltåg var inte så vanligt men det förekom på f.d. HNJ från 1968 och några år framåt. Kanske även de T43-dragna loktågen på f.d. BKB kallades snälltåg. Jag minns inte det. [image]Snälltåg 282 med T43 240 växlas till plattformen i Halmstad 19 september 1971. Sist i tåget går direktvagnen till Stockholm, en AB2. Från början, 1968, var det tre direktvagnar på sommaren och två på vintern.

T43 i snälltåg

av A.Svenson, Wednesday, April 01, 2020, 18:26 (1485 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hej,

T43 och någon gång kanske T44 förekom på HNJ en bit in på åttiotalet. Sett med egna ögon i det första fallet. A7/B7 var inte tillåtna pga kurvradie i kombination med trång bro vid Sennan (vill jag minnas att begränsningen fanns).

Anders S

T43 i snälltåg

av Stig Lagergren, Wednesday, April 01, 2020, 20:17 (1485 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej,

T43 och någon gång kanske T44 förekom på HNJ en bit in på åttiotalet. Sett med egna ögon i det första fallet. A7/B7 var inte tillåtna pga kurvradie i kombination med trång bro vid Sennan (vill jag minnas att begränsningen fanns).

Anders S

Direktvagn på Stockholm försvann mycket tidigare. Har sett både 1972 och 1974. Så A7 eller B7 var inte aktuella i det sammanhanget. Men hur länge gick lokdragna persontåg på HNJ överhuvudtaget?

T43 i snälltåg

av Måns Johannesson, Wednesday, April 01, 2020, 20:30 (1485 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Direktvagn på Stockholm försvann mycket tidigare. Har sett både 1972 och 1974. Så A7 eller B7 var inte aktuella i det sammanhanget. Men hur länge gick lokdragna persontåg på HNJ överhuvudtaget?

I Sveriges kommunikationer 6/7 1973 (dvs. sommaren) finns inte tåget kvar (alla tåg är persontåg med endast 2 klass) så 1972 låter troligt. Om det gick loktåg på HNJ senare så är det något tillfälligt.

/Måns

T43 i snälltåg

av A.Svenson, Thursday, April 02, 2020, 00:01 (1485 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Må så vara, minns inte vilken typ av vagnar mer än att det var tidens vanliga blandning av två-tre trettio och fyrtiotalsvagnar. Följde dåvarande flickvännen, nuvarande hustrun som åkte gent över smålandsskogen för något ärende i Stockholm efter att vi deltagit i någon BJs aktivitet.Annars var det väl Y1 på den banan vid den tiden.

/SVE

T43 i snälltåg

av Lars-Göran Eriksson, Thursday, April 02, 2020, 00:23 (1485 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vad jag kan se i Sv Kommunikationer så gick S 283/284 N-Hd-N fr o m sommaren 1968, med
Direkt vagn Cst-N (X3 ”Vättern”)-Hd, Hd-N-Cst-(X4 ”Vättern”)
Sommaren 1969 samma upplägg samma tågnummer
Sommaren 1970 samma upplägg samma tågnummer
Sommaren 1971 samma upplägg med Tågnummer X1/S281 o S282/X2 går fram till sommaren 1972.
Sommaren 1972 går ett tågpar med 1,2 klass dagl Dagl u dagföre SoH, N-Hd-N 2007/2002.
I Sommartidtabellen 1973 finns inga tåg med 1,2 klass.
Vad som förbryllar mig är ett stycke ur ”Boken om HNJ”, sid 197.
”Husqvarna AB anlade nytt centrallager vid Torsvik med industrispår från linjen söder om Månsarp. Det togs i bruk i början av 1974.
Samma år var det dags för det sista lokdragna persontåget mellan Halmstad och Nässjö. Det blev tåg S281 med lok T43 nr 237 den 27 maj”
Men i början av 1974 gick ju inte S281 om man ska lita på Sveriges Kommunikationer.
1974 gick tåg 2001/2003 olika dagalternativ, men endast med 2:a klass.

B som T43-vikarie i snälltåg

av Hans Broman, Wednesday, April 01, 2020, 19:05 (1485 dagar sedan) @ Stig Lagergren

T43 i snälltåg var inte så vanligt men det förekom på f.d. HNJ från 1968 och några år framåt. Kanske även de T43-dragna loktågen på f.d. BKB kallades snälltåg. Jag minns inte det. (bild)

Snälltåg 282 med T43 240 växlas till plattformen i Halmstad 19 september 1971. Sist i tåget går direktvagnen till Stockholm, en AB2. Från början, 1968, var det tre direktvagnar på sommaren och två på vintern.

Anders Jansson i Göteborg berättade för många år sedan i Postvagnen om ett tillfälle när det blev akut brist på diesellok i Nässjö. Framför snälltåget till Halmstad spändes reservångloket, en B-maskin, som drog ordinarie snälltåg till en station där man hade möte med ett dieselloksdraget tåg. De båda loken tog över varandras tåg, om jag minns rätt, så B-loket gick tillbaka till Nässjö med det andra tåget. Jag tror att Anders Jansson skrev att den konstruktiva lösningen för att minimera förseningarna inte uppskattades av högre chefer på SJ. Årtalet är jag mycket osäker på, men gissar omkring 1970.

B som T43-vikarie i snälltåg

av Anders Jansson, Wednesday, April 01, 2020, 21:49 (1485 dagar sedan) @ Hans Broman

Anders Jansson i Göteborg berättade för många år sedan i Postvagnen om ett tillfälle när det blev akut brist på diesellok i Nässjö. Framför snälltåget till Halmstad spändes reservångloket, en B-maskin, som drog ordinarie snälltåg till en station där man hade möte med ett dieselloksdraget tåg. De båda loken tog över varandras tåg, om jag minns rätt, så B-loket gick tillbaka till Nässjö med det andra tåget. Jag tror att Anders Jansson skrev att den konstruktiva lösningen för att minimera förseningarna inte uppskattades av högre chefer på SJ. Årtalet är jag mycket osäker på, men gissar omkring 1970.

Det hela utspelade sig den 5 mars 1969. Tåget ifråga var Snt 283 bestående av S17d+ABo3+Bo5b där de båda senare anlänt till Nässjö i Xt 3. Den T43 som tog över i Forsheda hade gått upp som ensamt lok från Halmstad. I efterhand kunde konstateras att lokbytet resulterade i en merförsening.

Jag fick tips om saken av en tågledare på driftdistriktet i Borås mot löfte att inte avslöja källan. Det senare var kanske bra. Notisen hamnade av någon anledning hos generaldirektören som begärde in en förklaring från lokstationschefen i Nässjö. Svaret var ganska kärvt och innebar i huvudsak att då man inte fick sig tilldelat tillräckligt antal diesellok fanns inte mycket annat att göra om trafiken skulle upprätthållas.

B som T43-vikarie i snälltåg

av Anders Sandgren, Thursday, April 02, 2020, 00:19 (1485 dagar sedan) @ Anders Jansson

Den B-maskin dom fanns kvar länge var väl 1281, månne vad det den. 1135 var nog konserverad 1969.

B som T43-vikarie i snälltåg

av Kjell Aghult, Thursday, April 02, 2020, 07:55 (1484 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det hela utspelade sig den 5 mars 1969. Tåget ifråga var Snt 283 bestående av S17d+ABo3+Bo5b där de båda senare anlänt till Nässjö i Xt 3. Den T43 som tog över i Forsheda hade gått upp som ensamt lok från Halmstad. I efterhand kunde konstateras att lokbytet resulterade i en merförsening.

Förseningen var lätt förutsebar, med hopkopplingen i Fod (Nytt bromsprov etc). Varför fick inte B-loket bara rulla på i nedförsbacken mot Halmstad?

B som T43-vikarie i snälltåg

av Sune Nylén, Thursday, April 02, 2020, 08:38 (1484 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Kan ju varit problem med kol och vattentagning.

B som T43-vikarie i snälltåg

av Kjell Aghult, Thursday, April 02, 2020, 09:01 (1484 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kan ju varit problem med kol och vattentagning.

Forsheda var ju gammal kol- och vattenstation på HNJ. Men utrustningen var väl knappast aktiv ca 15 år efter dieselfieringen.

Gd fråga var ju egentligen lättbesvarad: Inget annat diesellok fanns gripbart.

B som T43-vikarie i snälltåg

av -RB-, Thursday, April 02, 2020, 15:24 (1484 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag vet inte hur mycket lokpersonal som fanns tillgänglig , kompetens mm . Gissning eldaren gnetade eller var Nässjös lokförarreserv och skulle återvända "snarast" . Alt problem med stallplats (inkl kolning , vattentagning , lokreparatörspersonal mm) i Halmstad .
mvh Rolf Berg

T43 i snälltåg

av Alex, Wednesday, April 01, 2020, 21:47 (1485 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag lyckades med bedriften att 1971 resa Dorotea-Hoting-Långsele-Nässjö-Halmstad-Förslövsholm med hjälp av Lapplandspilen och S 283 Nässjö-Halmstad. Det var en härlig resa med S283 en varm sommardag genom Småland. Avslutade med P 1411 från Halmstad till Förslövsholm. P 1411 var också ett charmigt persontåg med D-lok och två personvagnar och en finka som gick i många år mellan Göteborg-Malmö

Dvsi med gul märktavla

av Anders_W, Thursday, April 02, 2020, 10:00 (1484 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]Snälltåg 282 med T43 240 växlas till plattformen i Halmstad 19 september 1971.

Växlingsdvärgsignalen t.v. har GUL märktavla istället för vit.

Hade Hd sådana dvärgsignaler som "startsignaler" vid mötes-/plattformsspåren på den tiden? (1971 var ju innan dagens huvuddvärgsignal kommit och på ställar- samt Björnlunda/Skruv-ställverk förekom att man använde dvsi som "startsignaler" (innersta utfartssignalen på resp. spår).)