Vår i Bjärka Säby (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Wednesday, April 01, 2020, 18:15 (1480 dagar sedan)

SJK Östergötland ordnade 6 maj 1972 en resa Linköping - Åtvidaberg o.å. efter B 1384.
På återfärden backade man ut tåget från Bjärka Säby på linjen mot Rimforsa för att göra en fin fotokörning. Tåget ses här vid infartssemaforen.

[image]

Vår i Bjärka Säby

av Christer Brimalm, Wednesday, April 01, 2020, 19:19 (1480 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Och här ett par bilder till från samma plats...

[image]
Godståget från Hultsfred 1976

[image]
1976 var den tredje vingen borta

[image]
Ställverket i Bjärka Säby 1976

[image]
Tågklareraren på plats 1989. Han hade en hel del att stå i emellanåt med att utväxla tåganmälan för de tre utgående linjerna. Och väntsalen var fortfarande öppen.

[image]
Infarten klar för Y1:an från Hultsfred 1984

Bjärka Säby var en fantastiskt trevlig liten förgreningsstation på landet. När tågen stannade där kunde man ta en tur ut ifrån Linköping och fotografera och så dricka kaffe på caféet på slottet strax intill.

Nu är stationshuset privatbostad och inga tåg stannar i Bjärka Säby för på- eller avstigande.

Vår i Bjärka Säby

av tobbe, Wednesday, April 01, 2020, 22:10 (1479 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Den signalstaven har undertecknad erhållit efter en storstädning på vinden när radioblocket hade införts och stationen avbemannats. Den skänktes till framlidne "TågSonny Hultberg" som skänkte den till undertecknad innan dennes bortgång med orden: Nu har den gjort sitt hos mig och nu får du vårda den så länge du vill.;-) ;-) ;-)
tobbe

Vår i Bjärka Säby

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, April 01, 2020, 22:24 (1479 dagar sedan) @ tobbe

Och då kan jag meddela att den signalstaven har min far hållit i när han tjänstgjorde i Bsä varannan Fredag.Lördag och Söndag i några år. I tkl-tjänsten ingick att fälla undan en bro norr om Bsä för att båten Kinda som trafikerade Kinda kanal skulle komma fram. En söndag blev han ormhuggen och fick snabbt ta sej till Linköpings Lasarett. Den pensionerade brovakten fick då träda in och veva tillbaka bron.

Vår i Bjärka Säby

av tobbe, Thursday, April 02, 2020, 13:06 (1479 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tack så mycket för den informationen Sääf. Den pryder väl sin plats i ett av mina hobbyutrymmen;-) ;-) ;-) .
Skall bifoga fotot från Bsä med tjänstgörande tkl under denna så finns det en gnutta proviniens till denna trots att det inte är din far på fotot.
tobbe