Skogsbanan Äskekärr-Holmestad (Bana)

av Helén Marklund, Wednesday, April 01, 2020, 20:53 (1479 dagar sedan)

Det ska ha funnits en järnväg mellan Äskekärr-Holmestad som jag är intresserad av, men jag finner ingen information om den någonstans. Är det någon som har något tips?

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Rasmus Axelsson, Wednesday, April 01, 2020, 21:15 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund

Det ska ha funnits en järnväg mellan Äskekärr-Holmestad som jag är intresserad av, men jag finner ingen information om den någonstans. Är det någon som har något tips?

Var har du hört talas om denna bana? Har du tittat i "Industrilok i Västergötland"? Jag hittar inget på bangårdskartan från 1910 och den ekonomiska kartan över Äskekärr från 1960 ger inte heller några tydliga svar... däremot verkar det ha legat en såg öster om stationen och från den går en väg som sträcker sig nedåt Götene... kan det ha varit en banvall?

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, April 01, 2020, 21:28 (1479 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Om man letar på vägen från sågen på kartbild.com och studerar hur den ser ut på flygbilder från 1960, så ser den helt klart ut som en vanlig grusväg då. Men vägsträckningen tycker jag talar för att vägen är lagd på en gammal banvall. På flera ställen längs vägen finns avlånga föremål (svårt att säga om det är byggnader, rester av lastkajer eller något annat) som känns järnvägsmässiga.

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Anders Sandgren, Wednesday, April 01, 2020, 22:08 (1479 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Banan finns omnämnd i Industrilok i Västergötland. Anlades 1921-22 första 5km, 1923-24 förlängd till Flarken 5km och till slut 1.5km ytterligare till trakten av Holmestad. Nedlagd 1934 och riven därefter. Lok OK 10548/1923. Pannan är väl idag i systerloket ÖSlJ 10.

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Helén Marklund, Thursday, April 02, 2020, 07:12 (1479 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag pratade häromdagen i telefon med en av medlemmarna i WNJ modelljärnvägsförening. Hon tyckte precis som du bättre om byggnader än tåg och räls. En av hennes modellbyggen är lokstallet i Äskekärr som stod kvar 1991 då hon var där och fotade och mätte det. Det var då jag misstänkte att Äskekärr inte bara var en station på Mariestad-Kinnekulle Järnväg (MKJ) utan också en ändstation.

Modellen av Äskekärrs lokstall finns att beskåda i Skövde.

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Markus Frisén, Thursday, April 02, 2020, 07:42 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund

Ann-Marie Brandt antar jag? Isåfall så finns modellen (och förebilden) avbildad i Modelltåg 92, för den som har svårt att ta sig till Skövde.

Lokstallet nyttjades för diverse verksamheter efter 1935, bland annat som konservfabrik med namnet Diana.

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Helén Marklund, Saturday, April 04, 2020, 10:29 (1477 dagar sedan) @ Markus Frisén

Mycket intressant att veta. Var det alltså så att stallet var klart 1922 när första delen av banan öppnades och att det användes till och med 1934 när den lades ner?

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Helén Marklund, Saturday, April 04, 2020, 14:37 (1476 dagar sedan) @ Markus Frisén

Känner du till fler verksamheter i lokstallet?

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Ola Almquist, Saturday, April 04, 2020, 15:44 (1476 dagar sedan) @ Markus Frisén

Ann-Marie Brandt antar jag? Isåfall så finns modellen (och förebilden) avbildad i Modelltåg 92, för den som har svårt att ta sig till Skövde.

Lokstallet nyttjades för diverse verksamheter efter 1935, bland annat som konservfabrik med namnet Diana.

Konservfabriken nämndes väl i en artikel i Jernvägsnytt för några år sedan. Jag minns dock inte om den var belägen på samma plats när vid den tidpunkt artikeln handlade om.

/Ola

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Klas Blomberg, Wednesday, April 01, 2020, 22:00 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund

I boken "Skogen tar tåget" finns det ett kapitel om "Järnvägen på Östra Kinneskogens kronopark"

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Markus Frisén, Wednesday, April 01, 2020, 22:04 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund

Det ska ha funnits en järnväg mellan Äskekärr-Holmestad som jag är intresserad av, men jag finner ingen information om den någonstans. Är det någon som har något tips?

Det stämmer. Det var Domänverket som hade eb bana där för utlastning av virke ur kronoskogen. Den var inte långlivad, jag har inte årtalen i huvudet, men den byggdes runt 1920 och var nedlagd och riven innan andra världskriget. Öppnad 1922, full längd 1926. Trafiken minskade 1930, nedlagd 1934, riven 1935.

Men banvallen finns kvar i sin helhet, och samtliga lastkajer finns att beskåda. Lokstallet i Äskekärr fanns kvar så sent som 70-talet. Det är ganska lätt att hitta den på kartan, vägen heter Spårvägen...
Undantaget är närmast Äskekärr men det går att hitta spåren i terrängen på flygfoton.

Banan hade ett ånglok som hamnade på Hunneberg och två motorlok som tydligen inte fungerade så bra. Det ena hamnade på Bödabanan om jag minns rätt.

Artikel ja. Jo, det finns lite skrivet. I boken "skogen tar tåget" finns en artikel och karta. Ed: Ja, Klas har ju redan sagt det ja.

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av skogstoken, Wednesday, April 01, 2020, 22:30 (1479 dagar sedan) @ Markus Frisén

Banan hade ett ånglok som hamnade på Hunneberg och två motorlok som tydligen inte fungerade så bra. Det ena hamnade på Bödabanan om jag minns rätt.

Loket ska ha kommit till Bödabanan 1931 och såldes för skrot 1952, enligt boken Ölands järnvgar

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av hassetotebo, Thursday, April 02, 2020, 10:00 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund

I en skrift gjord av Eiwor Engström-Sedenmalm om Äskekärr och järnvägen Gössäter-Mariestad 100 år, så nämns skogsbanan i Äskekärr.[image]

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Helén Marklund, Saturday, April 04, 2020, 10:33 (1477 dagar sedan) @ hassetotebo

Tack!

Den skriften läste jag för några år sedan och den står i min bokhylla. Men minnet sviker. Vad bra att du påminner mig!

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Helén Marklund, Sunday, April 05, 2020, 19:47 (1475 dagar sedan) @ hassetotebo

Eiwor skriver att det första loket var ett bensinlok (Sveriges enda). Är det någon som vet något mer om det loket?

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Olof W, Monday, April 06, 2020, 10:02 (1475 dagar sedan) @ Helén Marklund

Eiwor skriver att det första loket var ett bensinlok (Sveriges enda). Är det någon som vet något mer om det loket?

Bensinlok fanns det många i Sverige. Möjligtvis kan det vara det enda av en viss typ. Kolla i boken "Skogen tar tåget" som nämns i ett annat inlägg. Det brukar vara ganska noggranna vad gäller uppgifter om fordonen.

/Olof

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Helén Marklund, Wednesday, April 08, 2020, 08:43 (1473 dagar sedan) @ Olof W

Tack för tipset!

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av hassetotebo, Thursday, April 02, 2020, 10:01 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund

Fortsättning av text.[image]

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Helén Marklund, Sunday, April 05, 2020, 11:09 (1476 dagar sedan) @ hassetotebo

Apropå att Eiwor skriver om Konservfabriken Diana i Äskekärrs lokstall så ser jag på hemsidan om Varnhem ([image]http://www.presstationen.se/klasser/uppdrag/17881-4-varnhemsskolan) följande

"
Under andra världskriget fanns Diana konservfabrik i denna byggnad (bild på hus i Varnhem). I fabriken konserverades skogsfågel, sa man, men i själva verket var det kråkor, måsar och skator. Man hade också köpt fridlysta fågelarter från västkusten. För detta blev man åtalad.
"
Fanns det två konservfabrikslokaler Diana? Någon som vet?

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av hassetotebo, Thursday, April 02, 2020, 10:02 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund

En dålig bild på lokstallet.[image]

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Helén Marklund, Saturday, April 04, 2020, 10:35 (1477 dagar sedan) @ hassetotebo

Tack för fotot! Är den också från Eiwors skrift?

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av hassetotebo, Saturday, April 04, 2020, 11:26 (1477 dagar sedan) @ Helén Marklund

Nej. Den bilden kommer från en annan skrift, vilken kommer jag ej ihåg idag. Kanske från biblioteket i Mariestad eller arkivet i samma stad.

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av Helén Marklund, Sunday, April 05, 2020, 11:11 (1476 dagar sedan) @ hassetotebo

Vet du om den är upphovsrättsskyddad?

Skogsbanan Äskekärr-Holmestad

av hassetotebo, Sunday, April 05, 2020, 22:04 (1475 dagar sedan) @ Helén Marklund

Vet ej, är en gammal bild så tiden har kanske gått ut. Kan dock ej reglerna för detta.