Skogsbanan Äskekärr-Holmestad (Bana)
Det ska ha funnits en järnväg mellan Äskekärr-Holmestad som jag är intresserad av, men jag finner ingen information om den någonstans. Är det någon som har något tips?
av Helén Marklund, Wednesday, April 01, 2020, 20:53 (1479 dagar sedan)
Det ska ha funnits en järnväg mellan Äskekärr-Holmestad som jag är intresserad av, men jag finner ingen information om den någonstans. Är det någon som har något tips?
av Rasmus Axelsson, Wednesday, April 01, 2020, 21:15 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund
Det ska ha funnits en järnväg mellan Äskekärr-Holmestad som jag är intresserad av, men jag finner ingen information om den någonstans. Är det någon som har något tips?
Var har du hört talas om denna bana? Har du tittat i "Industrilok i Västergötland"? Jag hittar inget på bangårdskartan från 1910 och den ekonomiska kartan över Äskekärr från 1960 ger inte heller några tydliga svar... däremot verkar det ha legat en såg öster om stationen och från den går en väg som sträcker sig nedåt Götene... kan det ha varit en banvall?
av Torbjorn_Forsman, Wednesday, April 01, 2020, 21:28 (1479 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Om man letar på vägen från sågen på kartbild.com och studerar hur den ser ut på flygbilder från 1960, så ser den helt klart ut som en vanlig grusväg då. Men vägsträckningen tycker jag talar för att vägen är lagd på en gammal banvall. På flera ställen längs vägen finns avlånga föremål (svårt att säga om det är byggnader, rester av lastkajer eller något annat) som känns järnvägsmässiga.
av Anders Sandgren, Wednesday, April 01, 2020, 22:08 (1479 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman
Banan finns omnämnd i Industrilok i Västergötland. Anlades 1921-22 första 5km, 1923-24 förlängd till Flarken 5km och till slut 1.5km ytterligare till trakten av Holmestad. Nedlagd 1934 och riven därefter. Lok OK 10548/1923. Pannan är väl idag i systerloket ÖSlJ 10.
av Helén Marklund, Thursday, April 02, 2020, 07:12 (1479 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Jag pratade häromdagen i telefon med en av medlemmarna i WNJ modelljärnvägsförening. Hon tyckte precis som du bättre om byggnader än tåg och räls. En av hennes modellbyggen är lokstallet i Äskekärr som stod kvar 1991 då hon var där och fotade och mätte det. Det var då jag misstänkte att Äskekärr inte bara var en station på Mariestad-Kinnekulle Järnväg (MKJ) utan också en ändstation.
Modellen av Äskekärrs lokstall finns att beskåda i Skövde.
av Markus Frisén, Thursday, April 02, 2020, 07:42 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund
Ann-Marie Brandt antar jag? Isåfall så finns modellen (och förebilden) avbildad i Modelltåg 92, för den som har svårt att ta sig till Skövde.
Lokstallet nyttjades för diverse verksamheter efter 1935, bland annat som konservfabrik med namnet Diana.
av Helén Marklund, Saturday, April 04, 2020, 10:29 (1477 dagar sedan) @ Markus Frisén
Mycket intressant att veta. Var det alltså så att stallet var klart 1922 när första delen av banan öppnades och att det användes till och med 1934 när den lades ner?
av Helén Marklund, Saturday, April 04, 2020, 14:37 (1476 dagar sedan) @ Markus Frisén
Känner du till fler verksamheter i lokstallet?
av Ola Almquist, Saturday, April 04, 2020, 15:44 (1476 dagar sedan) @ Markus Frisén
Ann-Marie Brandt antar jag? Isåfall så finns modellen (och förebilden) avbildad i Modelltåg 92, för den som har svårt att ta sig till Skövde.
Lokstallet nyttjades för diverse verksamheter efter 1935, bland annat som konservfabrik med namnet Diana.
Konservfabriken nämndes väl i en artikel i Jernvägsnytt för några år sedan. Jag minns dock inte om den var belägen på samma plats när vid den tidpunkt artikeln handlade om.
/Ola
av Klas Blomberg, Wednesday, April 01, 2020, 22:00 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund
I boken "Skogen tar tåget" finns det ett kapitel om "Järnvägen på Östra Kinneskogens kronopark"
av Klas Blomberg, Wednesday, April 01, 2020, 22:02 (1479 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Bilder i Digitalt museum
https://digitaltmuseum.se/021017222879/1m16-b14636
av Markus Frisén, Wednesday, April 01, 2020, 22:04 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund
Det ska ha funnits en järnväg mellan Äskekärr-Holmestad som jag är intresserad av, men jag finner ingen information om den någonstans. Är det någon som har något tips?
Det stämmer. Det var Domänverket som hade eb bana där för utlastning av virke ur kronoskogen. Den var inte långlivad, jag har inte årtalen i huvudet, men den byggdes runt 1920 och var nedlagd och riven innan andra världskriget. Öppnad 1922, full längd 1926. Trafiken minskade 1930, nedlagd 1934, riven 1935.
Men banvallen finns kvar i sin helhet, och samtliga lastkajer finns att beskåda. Lokstallet i Äskekärr fanns kvar så sent som 70-talet. Det är ganska lätt att hitta den på kartan, vägen heter Spårvägen...
Undantaget är närmast Äskekärr men det går att hitta spåren i terrängen på flygfoton.
Banan hade ett ånglok som hamnade på Hunneberg och två motorlok som tydligen inte fungerade så bra. Det ena hamnade på Bödabanan om jag minns rätt.
Artikel ja. Jo, det finns lite skrivet. I boken "skogen tar tåget" finns en artikel och karta. Ed: Ja, Klas har ju redan sagt det ja.
av skogstoken, Wednesday, April 01, 2020, 22:30 (1479 dagar sedan) @ Markus Frisén
Banan hade ett ånglok som hamnade på Hunneberg och två motorlok som tydligen inte fungerade så bra. Det ena hamnade på Bödabanan om jag minns rätt.
Loket ska ha kommit till Bödabanan 1931 och såldes för skrot 1952, enligt boken Ölands järnvgar
av hassetotebo, Thursday, April 02, 2020, 10:00 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund
I en skrift gjord av Eiwor Engström-Sedenmalm om Äskekärr och järnvägen Gössäter-Mariestad 100 år, så nämns skogsbanan i Äskekärr.
av Helén Marklund, Saturday, April 04, 2020, 10:33 (1477 dagar sedan) @ hassetotebo
Tack!
Den skriften läste jag för några år sedan och den står i min bokhylla. Men minnet sviker. Vad bra att du påminner mig!
av Helén Marklund, Sunday, April 05, 2020, 19:47 (1475 dagar sedan) @ hassetotebo
Eiwor skriver att det första loket var ett bensinlok (Sveriges enda). Är det någon som vet något mer om det loket?
av Olof W, Monday, April 06, 2020, 10:02 (1475 dagar sedan) @ Helén Marklund
Eiwor skriver att det första loket var ett bensinlok (Sveriges enda). Är det någon som vet något mer om det loket?
Bensinlok fanns det många i Sverige. Möjligtvis kan det vara det enda av en viss typ. Kolla i boken "Skogen tar tåget" som nämns i ett annat inlägg. Det brukar vara ganska noggranna vad gäller uppgifter om fordonen.
/Olof
av Helén Marklund, Wednesday, April 08, 2020, 08:43 (1473 dagar sedan) @ Olof W
Tack för tipset!
av hassetotebo, Thursday, April 02, 2020, 10:01 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund
Fortsättning av text.
av Helén Marklund, Sunday, April 05, 2020, 11:09 (1476 dagar sedan) @ hassetotebo
Apropå att Eiwor skriver om Konservfabriken Diana i Äskekärrs lokstall så ser jag på hemsidan om Varnhem (http://www.presstationen.se/klasser/uppdrag/17881-4-varnhemsskolan) följande
"
Under andra världskriget fanns Diana konservfabrik i denna byggnad (bild på hus i Varnhem). I fabriken konserverades skogsfågel, sa man, men i själva verket var det kråkor, måsar och skator. Man hade också köpt fridlysta fågelarter från västkusten. För detta blev man åtalad.
"
Fanns det två konservfabrikslokaler Diana? Någon som vet?
av hassetotebo, Thursday, April 02, 2020, 10:02 (1479 dagar sedan) @ Helén Marklund
En dålig bild på lokstallet.
av Helén Marklund, Saturday, April 04, 2020, 10:35 (1477 dagar sedan) @ hassetotebo
Tack för fotot! Är den också från Eiwors skrift?
av hassetotebo, Saturday, April 04, 2020, 11:26 (1477 dagar sedan) @ Helén Marklund
Nej. Den bilden kommer från en annan skrift, vilken kommer jag ej ihåg idag. Kanske från biblioteket i Mariestad eller arkivet i samma stad.
av Helén Marklund, Sunday, April 05, 2020, 11:11 (1476 dagar sedan) @ hassetotebo
Vet du om den är upphovsrättsskyddad?
av hassetotebo, Sunday, April 05, 2020, 22:04 (1475 dagar sedan) @ Helén Marklund
Vet ej, är en gammal bild så tiden har kanske gått ut. Kan dock ej reglerna för detta.