Smalspåriga personvagnar: NKLJ (del 3) (Järnväg allmänt)
Hej igen!
Vi fortsätter där vi slutade senast.
Vagnsombyggnaderna
Under 1930-talet är personvagnsparken hos NKLJ kraftigt sliten och dessutom rätt omodern. Eftersom man vid den här tiden har funderingar på att bredda större delen av banan försöker man undvika större investeringar i smalspårig rullande materiel, även om den naturliga lösningen på problemet vore att beställa helt nya stålvagnar liksom SRJ och VGJ gör. Istället låter man verkstaden i Hagfors göra de mest nödvändiga arbetena, både moderniseringar men även tillverkning av flera ”nya” vagnar, till stora delar bestående av äldre vagnar.
Co 25, fd motorvagn
År 1939 slopar man den ena av banans bägge elmotorvagnar och vagnen byggs om till personvagn. Co 25, som Mv2 i fortsättningen heter, är en av få vagnar vid NKLJ med inbyggda plattformar. Som personvagn används den fram till mitten av 50-talet varefter den slopas, skrotning sker år 1962.
Co 25 avställd tillsammans med bland annat Co 1006 i Nordmark i början av 1960-talet.
Korgbreddning av Co 1003-1004
År 1941 moderniserar man de båda tredjeklassvagnarna Co 1003 och 1004. Vagnarna har sedan tidigare fått nya högvälvda tak och teakklädsel, men i början av 40-talet breddar man dessutom korgarna från 2250 mm till 2500 mm genom att helt sonika klyva dem på mitten och flytta ut långsidorna.
Co 26
Förutom moderniseringar och mindre ombyggnader låter man även verkstaden i Hagfors åren 1942-1945 bygga tre nya boggivagnar, delvis av äldre vagnar.
Först ut är BCo 26, som år 1942 byggs på ett nytillverkat underrede tillverkat av Svenska Maskinverken i Södertälje. Överbyggnaden byggs av korgarna från de båda tredjeklassvagnarna C 20 och 21. Sofforna till andraklassavdelningen är av bussmodell och köpta från Svenska Karosseriverkstäderna i Katrineholm medan tredjeklassavdelningen får stålrörssoffor.
Efter att BCo 27 färdigställts år 1945 tas andraklassavdelningen bort och vagnen är i trafik fram som Co 26 till nedläggningen av persontrafiken år 1964. Efter några år som avställd skrotas den år 1969.
Bo 26 på bangården i (Hagfors?) tillsammans med F 1023 år 1961.
Co 28
År 1942 färdigställs även den rena tredjeklassvagnen Co 28. Vagnen består av underredet från DFo 17, som förses med korgarna från C 1018 och C 1021. Korgarna byggs om kraftigt både utvändigt och invändigt och slutresultatet är en teakklädd vagn med högvälvt tak som mest liknar de äldre Hässleholmsvagnarna till utseendet.
Bo 28 år 1961. Notera de speciella boggierna som avslöjar underredets ursprung som motorvagnssläp.
I och med att DFo 17 haft en något högre golvhöjd än övriga boggivagnar ärver även Co 28 detta. Vagnen är därför lätt att skilja ut från övriga liknande vagnar, som på bilden ovan där vagnen rullar som tredje vagn i tåget.
Efter nedläggningen av persontrafiken blir vagnen tillsammans med Co 1004 uppställd som museivagn i Hagfors.
DF 17 och F 401, byggda av överblivna delar
På de överblivna tvåaxliga underredena låter man år 1942-43 bygga två vagnar av överblivna delar av korgen från DFo 17. Större delen av vagnskorgen sätts på underredet från C 20 och vagnen återuppstår som DF 17, nu tvåaxlig.
Vagnen används till mitten av 50-talet då den blir ombyggd till verkstadsvagn för spårsvetsarna. Som sådan används den in på 1970-talet.
Fd DF 17 som spårsvetsvagn i Hagfors. Foto: Stefan Olsson
Underredet från C 21 får resterande delar av vagnskorgen från DFo 17 och kompletteras med en nybyggd del. Vagnen blir en ren F-vagn med kylrum och får nummer 401.
Man blir inte nöjd med vagnens gångegenskaper trots flera ombyggnader, varför man år 1952 bygger om vagnen till boggivagn littera Fo. Under mitten av 50-talet numreras den om till Fo 152.
Vagnen slopas år 1958 och efter att ha de sista åren använts som förrådsvagn till snöröjningståget skrotas vagnen år 1969.
Fo 152 står avställd på ett sidospår år 1961. Är det någon som placera var bilden är tagen?