X9 mellan Blixterboda och Sällinge 27/10 1968, bild (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulfe, Thursday, April 02, 2020, 15:53 (1478 dagar sedan)

Blixterboda och Sällinge är beläget utefter linjen mellan Frövi och Fagersta
Tåget ska vara på väg mot Fagersta.

[image]

X9 mellan Blixterboda och Sällinge 27/10 1968, bild

av Kjell Aghult, Thursday, April 02, 2020, 16:01 (1478 dagar sedan) @ Ulfe

Blixterboda och Sällinge är beläget utefter linjen mellan Frövi och Fagersta
Tåget ska vara på väg mot Fagersta.

Bilden är tagen vid plankorsningen Västansjö, strax söder om Sällinge.

Blåvita T tavlor

av K Lemming, Thursday, April 02, 2020, 17:44 (1478 dagar sedan) @ Ulfe

Blixterboda och Sällinge är beläget utefter linjen mellan Frövi och Fagersta
Tåget ska vara på väg mot Fagersta.

[image]

När infördes dom blåvita T tavlorna och hade dom nån föregångare? Har ett svagt minne av att föregångarna istället var märkning direkt på kontaktledningsstolpen, korrekt?

För övrigt härlig bild som vanligt.

Blåvita T tavlor

av Ola Almquist, Thursday, April 02, 2020, 22:31 (1478 dagar sedan) @ K Lemming

När infördes dom blåvita T tavlorna och hade dom nån föregångare? Har ett svagt minne av att föregångarna istället var märkning direkt på kontaktledningsstolpen, korrekt?

För övrigt härlig bild som vanligt.

Saken har diskuterats här men det finns ingen uppgift om när T-tavlorna infördes. Vet Gunnar Ekeving?

/Ola

Blåvita T tavlor

av Gunnar Ekeving, Thursday, April 02, 2020, 23:49 (1478 dagar sedan) @ Ola Almquist


Saken har diskuterats här men det finns ingen uppgift om när T-tavlorna infördes. Vet Gunnar Ekeving?

/Ola

Dessvärre vet jag inte. En snabbkoll i SJ 75-årsskrift samt en utredning 1943 om SJ telefoni antyder att de transportabla telefonapparaterna avsedda för anslutning till telefonpost infördes omkring 1940. Innan dess verkar man ha fått klara sig med fasta telefonapparater, till vilka man kunde hitta med hjälp av pilar på kontaktledningsstolparna. Om detta är en riktig slutsats kan man antaga att de blå T-tavlorna införts tidigast omkring 1940.

Blåvita T tavlor

av Thomas Tell, Friday, April 03, 2020, 00:42 (1477 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Innan dess verkar man ha fått klara sig med fasta telefonapparater, till vilka man kunde hitta med hjälp av pilar på kontaktledningsstolparna.

Men pilarna visade ju mot närmsta anslutningspunkt att ansluta sin medhavda lur till. Var det fasta apparater i stället för dessa anslutningspunkter innan?

På Roslagsbanan har vi kvar två eller tre T:n. Ett blått T vid Danderydsvägen och ett svart T i ring på en betongstolpe mellan Frösunda och Ekskogen. Sen tror jag det finns ett till men vi har inte så många gamla stolpar kvar, men några.
/tell

Blåvita T tavlor

av Gunnar Ekeving, Friday, April 03, 2020, 08:59 (1477 dagar sedan) @ Thomas Tell

Men pilarna visade ju mot närmsta anslutningspunkt att ansluta sin medhavda lur till. Var det fasta apparater i stället för dessa anslutningspunkter innan?

ja, det är så jag uppfattar det; pilarna visade till närmaste "telefonställe". Det fanns ju om inte annat många banvaktsstugor med telefon. I nyare instruktioner exempelvis i tidtabellsbok del A talas om att det förutom fasta telefoner också finns telefonposter för anslutning av bärbar apparat.

Blåvita T tavlor

av K Lemming, Friday, April 03, 2020, 11:43 (1477 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


Saken har diskuterats här men det finns ingen uppgift om när T-tavlorna infördes. Vet Gunnar Ekeving?

/Ola


Dessvärre vet jag inte. En snabbkoll i SJ 75-årsskrift samt en utredning 1943 om SJ telefoni antyder att de transportabla telefonapparaterna avsedda för anslutning till telefonpost infördes omkring 1940. Innan dess verkar man ha fått klara sig med fasta telefonapparater, till vilka man kunde hitta med hjälp av pilar på kontaktledningsstolparna. Om detta är en riktig slutsats kan man antaga att de blå T-tavlorna införts tidigast omkring 1940.

Jag mindes alltså rätt att föregångaren inte var en tavla utan märkning på kontaktledningsstolparna.

X9 mellan Blixterboda och Sällinge 27/10 1968, bild

av Stig Lagergren, Friday, April 03, 2020, 17:36 (1477 dagar sedan) @ Ulfe

Blixterboda och Sällinge är beläget utefter linjen mellan Frövi och Fagersta
Tåget ska vara på väg mot Fagersta.

[image]

Trevlig bild från en välbekant bana. Vi åkte ganska ofta mellan Krampen och Örebro på 50-talet.
Tåget bör vara 544 med avg. Frövi 11.05 enligt min preliminärtidtabell. Det gick bara ett tågpar med Yoa2 där. Dessutom ett loktågpar Gävle - Karlstad och nattågen 211 - 212 (gick väl via Fagersta i början) och 755 - 756.

X9 mellan Blixterboda och Sällinge 27/10 1968, bild

av Ulfe, Saturday, April 04, 2020, 07:52 (1476 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack alla, för intressanta uppgifter!
Bilden ovan med X9 är tagen dagen efter en SJK-resa Borlänge-Mora som min bror och jag var med på. Vi sov över i Borlänge och fortsatte dagen därpå med bil.
Härunder en bild tagen på morgonen mellan Ludvika och Grängesberg innan vi fortsatte söderut.
Tror den kan vara visad tidigare?

[image]

X9 mellan Blixterboda och Sällinge 27/10 1968, bild

av Stig Lagergren, Saturday, April 04, 2020, 09:44 (1476 dagar sedan) @ Ulfe

Tack alla, för intressanta uppgifter!
Bilden ovan med X9 är tagen dagen efter en SJK-resa Borlänge-Mora som min bror och jag var med på. Vi sov över i Borlänge och fortsatte dagen därpå med bil.
Härunder en bild tagen på morgonen mellan Ludvika och Grängesberg innan vi fortsatte söderut.
Tror den kan vara visad tidigare?

[image]

Tidig vinter tydligen. Ni måste ha varit hyfsat morgonpigga för det här måste vara S 613 Borlänge - Göteborg - Malmö med avgång Ludvika 8.23 (enl. prel. tidtabell). Sammansättningen skulle vara ABo3, Bo8cm, Bo5b men här tycks det vara RBo11 i.st.f. Bo8cm.(RBo11 skulle bara gå över sommaren men det kan ju ha blivit ändrat) Fin bild i alla fall.

X9 mellan Blixterboda och Sällinge 27/10 1968, bild

av Alex, Saturday, April 04, 2020, 10:10 (1476 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ser nästan ut som en BF1 längst bak.

X9 mellan Blixterboda och Sällinge 27/10 1968, bild

av Stig Lagergren, Saturday, April 04, 2020, 11:16 (1476 dagar sedan) @ Alex

Ser nästan ut som en BF1 längst bak.

Nja, jag är nog inte böjd att hålla med om det.

X9 mellan Blixterboda och Sällinge 27/10 1968, bild

av Sven Bårström, Saturday, April 04, 2020, 11:26 (1476 dagar sedan) @ Alex

Mycket trevlig bild!
Men det är ingen BF1 (BF04) i aktern. Spårrensarstolpen förvirrar något. Vagnen är säkert en B01 eller B05/B05b.
Sven B

X9 mellan Blixterboda och Sällinge 27/10 1968, bild

av Alex, Saturday, April 04, 2020, 18:06 (1476 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack för rättelse.Jag var lite snabb och nu ser jag stolpen. En liten bonus också för en radda betongstolpar på BJ. Det finns nog bara enstaka kvar nu mellan Gävle-Kil.