Xa1 201 i Kiruna C (Historiskt material)

av Oskar F, Friday, April 03, 2020, 08:55 (1478 dagar sedan)

Sökte något annat i Digitalt museum men hittade [link=https://digitaltmuseum.se/021018461910/statens-jarnvagar-sj-motorvagnstag/media?slide=0]den här fina bilden[/link]; ett norrifrån nyss ankommet motorvagnståg draget av Xa1 201 med en tvåaxlig personvagn (någon C3-variant; ser inte numret) och en godsfinka av F-typ. Motorvagnen har ju resgodsutrymme men det räckte uppenbarligen inte till.

Det ser ut att vara sommareftermiddag och omisskännligen Kiruna C. Tåget har stannat vid en kortare plattform nordväst om stationshuset och resenärerna skyndar mot höger i bild. Årtalet? Som utgångspunkt blev elektrifieringen av Malmbanan mot Riksgränsen klar 1915.

Om man förstorar bilden ser man också i bakgrunden någon form av spårbunden transport (bergbana) för att transportera malmen nerför Loussavaara.

Xa1 201 i Kiruna C

av Alex, Friday, April 03, 2020, 10:16 (1478 dagar sedan) @ Oskar F

Ja, det var en riktigt fin bild på ett nätt litet tåg. Xa1 ger lite vibbar av Saltsjöbanans fordon fram till 70-talet och förstås även Xoa2 samt Roslagsbanans tidiga elmotorvagnar som också överlevde länge i ordinarie trafik. Var Xa1 201 stilbildare och först på plan?

Xa1 201 i Kiruna C

av Överkörmästaren, Friday, April 03, 2020, 11:10 (1478 dagar sedan) @ Alex

Ja, det var en riktigt fin bild på ett nätt litet tåg. Xa1 ger lite vibbar av Saltsjöbanans fordon fram till 70-talet och förstås även Xoa2 samt Roslagsbanans tidiga elmotorvagnar som också överlevde länge i ordinarie trafik. Var Xa1 201 stilbildare och först på plan?

Var inte den en DEVA-vagn från början? Bilden måste vara tagen på 20-talet eller senare.

Håller dock med om att designen med inbyggda fronter verkar ha kommit med dessa vagnar!

Xa1 201 i Kiruna C

av Anders Sandgren, Friday, April 03, 2020, 11:30 (1478 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Även försöksmotorvagnarna (Co5 1391 & 1393) från 1905 fick inbyggda plattformar när de konverterades till motorvagnar vilket behölls även sedan de återställts som personvagnar, de fick gasbelysning under 1911 och torde avelektrifierats då. 1393 batteridriven motorvagn 1915 med Jungnerbatteri, senare avställd efter att batterisatsen urtagits och till slut, tillsammans med 1391, elektrisk motorvagn under 1926.

Xa1 201 i Kiruna C

av HJP, Friday, April 03, 2020, 14:14 (1478 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja, det var en riktigt fin bild på ett nätt litet tåg. Xa1 ger lite vibbar av Saltsjöbanans fordon fram till 70-talet och förstås även Xoa2 samt Roslagsbanans tidiga elmotorvagnar som också överlevde länge i ordinarie trafik. Var Xa1 201 stilbildare och först på plan?


Var inte den en DEVA-vagn från början? Bilden måste vara tagen på 20-talet eller senare.

Håller dock med om att designen med inbyggda fronter verkar ha kommit med dessa vagnar!

****
Jo, enligt uppgift världens första dieselelektriska motorvagn.
Här en tråd om ett modellbygge, men där finns flera bilder på mmotorvagnen.
OBS! Tråden består av två sidor. Bilder finns på båda sidorna.
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=3070.0

Xa1 201 i Kiruna C

av Anders Sandgren, Friday, April 03, 2020, 11:08 (1478 dagar sedan) @ Oskar F

Xa 201 & 202 blev elmotorvagnar för malmbanan 1922. De levererades som dieselelektriska motorvagnar 1912 men avställdes under första världskriget och dieselmotorerna såldes som reservkraft (en bevarad hos BD).

Xa1 201 i Kiruna C

av Jim Hansson, Friday, April 03, 2020, 20:57 (1478 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Xa 201 & 202 blev elmotorvagnar för malmbanan 1922. De levererades som dieselelektriska motorvagnar 1912 men avställdes under första världskriget och dieselmotorerna såldes som reservkraft (en bevarad hos BD).

Vad är BD?
Jim