Några fler bilder från Karlskrona (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Friday, April 03, 2020, 16:12 (1456 dagar sedan)

Lite fler bilder från Karlskrona 21 mars 1966

[img]images/uploaded/202004031406185e8742da8074f.jpg[/img]B 1028 servas vid lokstallet


[img]images/uploaded/202004031407185e874316ced86.jpg[/img]Fyra B-lok vid och i lokstallet, fr.v. 1321, 1281, 1381 och 1028


[img]images/uploaded/202004031408375e874365d82ea.jpg[/img]B 1028 och 1321


[img]images/uploaded/202004031409285e8743982f85c.jpg[/img]Snälltåg 396 med B 1321


[img]images/uploaded/202004031410095e8743c19001c.jpg[/img]Inspektionsvagn So3 1167, f.d. tvåaxlig vagn från Västkustbanan

Några fler bilder från Karlskrona

av Alex, Friday, April 03, 2020, 16:30 (1456 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Lite fler bilder från Karlskrona 21 mars 1966

[img]images/uploaded/202004031406185e8742da8074f.jpg[/img]B 1028 servas vid lokstallet

Film Noir skulle man kunna säga.

Några fler bilder från Karlskrona

av ztenlund, Saturday, May 16, 2020, 00:02 (1413 dagar sedan) @ Alex

Lite fler bilder från Karlskrona 21 mars 1966

[img]images/uploaded/202004031406185e8742da8074f.jpg[/img]B 1028 servas vid lokstallet

Film Noir skulle man kunna säga.

Gör en bildsökning på Winston Link...

Några fler bilder från Karlskrona

av Anders Wejryd, Friday, April 03, 2020, 16:56 (1456 dagar sedan) @ Stig Lagergren

B 1028 hade, som syns på bilderna, en speciell skorsten. Utveckling eller förenkling?

Några fler bilder från Karlskrona

av BD, Friday, April 03, 2020, 17:04 (1456 dagar sedan) @ Anders Wejryd

B 1028 hade, som syns på bilderna, en speciell skorsten. Utveckling eller förenkling?

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/B-/1028/B1028004.jpg~original[/IMG]

Ett antal lok utrustades med anslutning till elpanna. I samband därmed förstärktes isoleringen bl a på sotskåp och skorsten.


[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Loklara/279a.jpg~original[/IMG]

Några fler bilder från Karlskrona

av Torger, Friday, April 03, 2020, 18:51 (1456 dagar sedan) @ BD

Jag har någon gång tidigare tagit upp frågan om elektropanna. Av den reproducerade texten från 1949 års Ångloklära får man intrycket att sådana var allmänt förekommande, men så var vad jag förstår inte fallet. Det lär ha funnits en sådan i Nässjö men i övrigt vet jag inte. Endast några få lok, endast B-lok, sägs ha haft kopplingsanordning till elpanna. Vet någon närmare?
Christer Torgersson, Malmö

Några fler bilder från Karlskrona

av -RB-, Friday, April 03, 2020, 19:35 (1456 dagar sedan) @ Torger

I Hagalunds motorlok-/ånglokstall (4 spår) th (öster) om "stora stallet" finns (fanns) några gamla balkar vid väggen in mot "stora stallet". Växlingspersonalen sa att de hade burit upp en elpanna till ett ånglok . Regeringens lok kallade de loket för .

mvh Rolf Berg

Några fler bilder från Karlskrona

av Per Ljungberg, Saturday, April 04, 2020, 09:07 (1455 dagar sedan) @ Torger

Enligt en uppgift som jag läst för många år sedan fanns det i samband med elektrifieringen av Västra Stambanan ett reservlok uppställt i lokstallet i Alingsås. Det var anslutet till en elpanna för att snabbt kunna vara i tjänst vid behov. Tyvärr kommer jag inte ihåg källan, men det kan ha varit Teknisk Tidskrift.

Några fler bilder från Karlskrona

av Sven Bårström, Friday, April 03, 2020, 19:02 (1456 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Jag har också sett någon enstaka sådan skorsten. Särskilt minns jag A6-loket nr 1541 som gick på Borås - Alvesta under 50-talets början. Inte hade väl det utrustning för anslutning av el-panna?
Sven B

HHJ 20, SJ 1541 skorsten

av BD, Friday, May 15, 2020, 17:08 (1414 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag har också sett någon enstaka sådan skorsten. Särskilt minns jag A6-loket nr 1541 som gick på Borås - Alvesta under 50-talets början. Inte hade väl det utrustning för anslutning av el-panna?
Sven B

[image]

[image]

[image]

[image]

En förmodan är att ytterskorstenen ersatts av ett rör med svetsad fot och den gjutna innerskorstenen passats in i den.

Några fler bilder från Karlskrona

av Thomas K Ohlsson, Friday, April 03, 2020, 17:37 (1456 dagar sedan) @ Stig Lagergren

---klipp---

[img]images/uploaded/202004031409285e8743982f85c.jpg[/img]Snälltåg 396 med B 1321

---klipp---

Varför är spårnumreringen så "konstig"?

undrar
Thomas K Ohlsson

Några fler bilder från Karlskrona

av Harald, Saturday, April 04, 2020, 09:26 (1455 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Stationshuset är bakom fotografen. Gissningsvis har man börjat med 1 framför stationshuset och fortsatt bortåt till 4.

Några fler bilder från Karlskrona

av Svante Andersson, Saturday, April 04, 2020, 15:13 (1455 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Plattformspår 1 och 2 framför stationshuset, spår 3,4 och 5 i "säcken" norr om stationshuset. Vardera delen numrerad med början på de östligaste spåren, alltså spår 5 det västligaste av spåren i säcken.

SA

Några fler bilder från Karlskrona

av Besc, Saturday, April 04, 2020, 21:51 (1454 dagar sedan) @ Svante Andersson

Plattformspår 1 och 2 framför stationshuset, spår 3,4 och 5 i "säcken" norr om stationshuset. Vardera delen numrerad med början på de östligaste spåren, alltså spår 5 det västligaste av spåren i säcken.

SA

Spår 2 (om det nu benämndes så, vet ej) saknade plattform när dessa foton togs. Mycket troligt dock att numreringen gick väster ut efter spår 1, dvs 2, 3 och 4. Plattformsspåren österut benämndes 5, 6 och 7. Förmodligen numrerades de båda uppställningsspåren därefter 8 och 9.

Spårnumrering i Karlskrona?

av K Lemming, Saturday, April 04, 2020, 23:35 (1454 dagar sedan) @ Besc

Plattformspår 1 och 2 framför stationshuset, spår 3,4 och 5 i "säcken" norr om stationshuset. Vardera delen numrerad med början på de östligaste spåren, alltså spår 5 det västligaste av spåren i säcken.

SA


Spår 2 (om det nu benämndes så, vet ej) saknade plattform när dessa foton togs. Mycket troligt dock att numreringen gick väster ut efter spår 1, dvs 2, 3 och 4. Plattformsspåren österut benämndes 5, 6 och 7. Förmodligen numrerades de båda uppställningsspåren därefter 8 och 9.

Så spåren framför/väster om stationshuset numrerades västerut medan spåren i säcken bredvid/norr om stationshuset numrerades österut, rätt?

Hade spår 2 plattform tidigare innan bilderna togs?

Spårnumrering i Karlskrona

av Besc, Saturday, April 04, 2020, 23:48 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Plattformspår 1 och 2 framför stationshuset, spår 3,4 och 5 i "säcken" norr om stationshuset. Vardera delen numrerad med början på de östligaste spåren, alltså spår 5 det västligaste av spåren i säcken.

SA


Spår 2 (om det nu benämndes så, vet ej) saknade plattform när dessa foton togs. Mycket troligt dock att numreringen gick väster ut efter spår 1, dvs 2, 3 och 4. Plattformsspåren österut benämndes 5, 6 och 7. Förmodligen numrerades de båda uppställningsspåren därefter 8 och 9.


Så spåren framför/väster om stationshuset numrerades västerut medan spåren i säcken bredvid/norr om stationshuset numrerades österut, rätt?

Hade spår 2 plattform tidigare innan bilderna togs?

Verkar ha varit så ja men, som jag skrev ovan "vet ej". Det stämmer iaf med det faktiska antal spår som tidigare fanns västerut från spår 1.
Har minne av att jag sett bild på en smal plattform väster om spår 1.

Spårnumrering i Karlskrona?

av Gunnar Ekeving, Sunday, April 05, 2020, 10:51 (1454 dagar sedan) @ K Lemming

Så spåren framför/väster om stationshuset numrerades västerut medan spåren i säcken bredvid/norr om stationshuset numrerades österut, rätt?

Det finns en [link=https://ekeving.se/r/sr_Ebrsi/D/Ebrsi_1527-003_1957.jpg]ritning på illuminerad spårplan för ställverket[/link] uppgjord 1957 [Järnvägsmuseet]. Där ser det ut som att ditt antagande är korrekt.

Spårnumrering i Karlskrona?

av Harald, Sunday, April 05, 2020, 11:20 (1454 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det här med stationers benämning efter väderstreck verkar verkar lite slumpmässigt. Karlskrona N låg ju i huvudsak öster om Karlskrona C även om stationshuset låg längre åt norr. Stationshuset på Uppsala Ö låg norr om och en aning västligare än stationshuset på Uppsala C. Fast Uppsala N fanns ju på annat håll i staden. Kalmar S låg väl norr om Kalmar C.

Spårnumrering i Karlskrona?

av Gåård, Sunday, April 05, 2020, 13:17 (1454 dagar sedan) @ Harald

Bangården för Uppsala Ö ligger på NÖ sidan av Uppsala C, Och Uppsala N fanns någon annan stans. Kalmar Södra är väl döpt området det angränsar eller ligger i, även fast det ligger Nordväst om Kalmar C.

Mvh Fredrik

Spårnumrering i Karlskrona?

av z750asn, Sunday, April 05, 2020, 19:06 (1454 dagar sedan) @ Harald

Kalmar S låg väl norr om Kalmar C.

Kalmar S låg mer väster ut från Kalmar C. Kalmar V som var smalspårsstationen låg mer åt norr.

Mvh
Anders S, Kalmar

Spårnumrering i Karlskrona?

av Göran Kannerby, Friday, May 15, 2020, 18:33 (1414 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Så spåren framför/väster om stationshuset numrerades västerut medan spåren i säcken bredvid/norr om stationshuset numrerades österut, rätt?

Det finns en [link=https://ekeving.se/r/sr_Ebrsi/D/Ebrsi_1527-003_1957.jpg]ritning på illuminerad spårplan för ställverket[/link] uppgjord 1957 [Järnvägsmuseet]. Där ser det ut som att ditt antagande är korrekt.

Kan bekräfta det. Numreringen ändrades i början av 1990-talet för att bli mer lättbegriplig för resenärerna. Då blev spåren 2-4 istället 12-14.

Spårnumrering i Karlskrona?

av Hans XH Karlsson, Friday, May 15, 2020, 18:48 (1414 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Så spåren framför/väster om stationshuset numrerades västerut medan spåren i säcken bredvid/norr om stationshuset numrerades österut, rätt?

Det finns en [link=https://ekeving.se/r/sr_Ebrsi/D/Ebrsi_1527-003_1957.jpg]ritning på illuminerad spårplan för ställverket[/link] uppgjord 1957 [Järnvägsmuseet]. Där ser det ut som att ditt antagande är korrekt.


Kan bekräfta det. Numreringen ändrades i början av 1990-talet för att bli mer lättbegriplig för resenärerna. Då blev spåren 2-4 istället 12-14.

Ja, och sedan har i ännu moderna dagar hänt det att spår 13-14 rivits och en plattform byggts vid gamla spår 2 som ett tag hette spår 12 men nu har begåvats med nytt nummer och heter spår 6.
Detta spår har alltså genom tiderna haft nummer 2, 12 och nu 6.

Så från att gå från ett läge där spåren från väster till öster var numrerade:
_4, _3, _2, _1, _5, _6, _7, _8, _9 har man via mellanläget:
14, 13, 12, _1, _2, _3, _4, _5, _6 nu kommit till ett läge där spåren är numrerade:
_-, _-, _6, _1, _2, _3, _4, _5, _- (där - betyder borttaget spår).

Man får väl glädja sig åt att i vart fall spår 1 har haft samma nummer hela tiden.

Några fler bilder från Karlskrona

av Thomas K Ohlsson, Monday, April 06, 2020, 09:50 (1453 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tack för alla svar angående spårnumreringen - nu TROR jag att jag begriper hur det hänger ihop...

/TKO