Gamla smalspårsvagnar i Karlskrona (Fordon: vagnar)
Fortsätter med några Karlskronabilder från 21 mars 1966. Den här gången några gamla 1067-vagnar.
Kst 421019
Ist 420536
Tjänstevagn 896, f.d. personvagn
av Stig Lagergren, Friday, April 03, 2020, 17:45 (1481 dagar sedan)
Fortsätter med några Karlskronabilder från 21 mars 1966. Den här gången några gamla 1067-vagnar.
Kst 421019
Ist 420536
Tjänstevagn 896, f.d. personvagn
av Göran Sohlberg, Friday, April 03, 2020, 18:19 (1481 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Är det från Pantaholmen?
av Stig Lagergren, Friday, April 03, 2020, 18:33 (1481 dagar sedan) @ Göran Sohlberg
Är det från Pantaholmen?
Kan tyvärr inte svara på det men någon annan kanske vet.
av Granis, Friday, April 03, 2020, 18:51 (1481 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Här borde mitt minne vara bättre, men efter 1957 -då banan mot Karlshamn breddats (och därmed hela fd BKB)- var ju fd ÖBlJ mot Torsås det enda smalspåret som fanns kvar i Karlskrona. Dessa hade en "lokstation" vid Pantarholmen (vändskivekransen fanns iallafall kvar där för tio år sedan) men frågan är om tågen utgick därifrån också? M a o: hur länge fanns Karlskrona N kvar som station?
Ist 420536
Systervagnen Ist SJ Ist 420571 finns numera -via mfÖSJ och muséet i Kristianstad- hos föreningen KVBJ i Hovmansbygd.
/ L G
av Besc, Friday, April 03, 2020, 21:04 (1481 dagar sedan) @ Granis
Här borde mitt minne vara bättre, men efter 1957 -då banan mot Karlshamn breddats (och därmed hela fd BKB)- var ju fd ÖBlJ mot Torsås det enda smalspåret som fanns kvar i Karlskrona. Dessa hade en "lokstation" vid Pantarholmen (vändskivekransen fanns iallafall kvar där för tio år sedan) men frågan är om tågen utgick därifrån också? M a o: hur länge fanns Karlskrona N kvar som station?
Tågen till och från Torsås använde sig av Karlskrona Norra ända fram till nedläggningen i slutet av maj 1965. Dock fanns det de sista åren endast ett plattformsspår för 1067. Den forna bangården öster därom hade byggts om till normalspår.
Namnet Karlskrona Norra användes inte längre (efter breddningen) utan den benämndes enbart Karlskrona, men i folkmun var det Karlskrona Norra.
av Besc, Friday, April 03, 2020, 20:43 (1481 dagar sedan) @ Göran Sohlberg
Är det från Pantaholmen?
Ja det är från Pantarholmen
av z750asn, Friday, April 03, 2020, 20:46 (1481 dagar sedan) @ Göran Sohlberg
Är det från Pantaholmen?
Jo det måste vara från Pantareholmen.
Bangården låg precis väster om nuvarande Österleden, vattentornet och radiomasten ligger på brygghusberget.
Mittemot bangården, öster om nuvarande motortrafikled låg oljehamnen.
Mvh
Anders S, Kalmar
av Stig Lagergren, Saturday, April 04, 2020, 21:10 (1480 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Kan någon berätta om tjänstevagnens ursprung?
av Stefan Olsson, Saturday, April 04, 2020, 21:46 (1480 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Enligt mina noteringar som inte är kontrollerade i någon högre grad (har ju inte kommit till 1067 än) borde det vara
SCJ 15 Ljunggrens 1894
BKB 75 (kan ha haft fler nummer på BKB, en stökig bana som omnumrerat en hel del)
SJ Ct 298
Tjv 896
Har inget skrotdatum (I samband med nedläggningen av ÖBlJ?)
av Stig Lagergren, Sunday, April 05, 2020, 12:49 (1479 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Enligt mina noteringar som inte är kontrollerade i någon högre grad (har ju inte kommit till 1067 än) borde det vara
SCJ 15 Ljunggrens 1894
BKB 75 (kan ha haft fler nummer på BKB, en stökig bana som omnumrerat en hel del)
SJ Ct 298
Tjv 896
Har inget skrotdatum (I samband med nedläggningen av ÖBlJ?)
Tack för dom uppgifterna. Tänk om den fått vara kvar och blivit restaurerad.
av Ola Almquist, Monday, April 06, 2020, 18:58 (1478 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Enligt mina noteringar som inte är kontrollerade i någon högre grad (har ju inte kommit till 1067 än) borde det vara
SCJ 15 Ljunggrens 1894
BKB 75 (kan ha haft fler nummer på BKB, en stökig bana som omnumrerat en hel del)
SJ Ct 298
Tjv 896
Har inget skrotdatum (I samband med nedläggningen av ÖBlJ?)
Instämmer, förutom att den avregistrerades som trafikvagn redan 1945 så littera bör vara ECt. Tjv 896 ska vara VI D 29 bs Bgv 896. VI distriktet hade separata nummerserier för tjänste- och bangårdsvagnar så förväxlingsrisken är stor. Dessutom förekom säkert felmärkta vagnar. Hur som helst så ska den mot slutet ha numrerats om till II D 6 Sis Tjv 627179 men ommärkt blev den troligen inte.
/Ola