TV-tips nu kl 20:05 (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Friday, April 03, 2020, 20:01 (1484 dagar sedan)

För er som kan se dansk TV2 visas nu kl 20:05 Olsenbanden på sporet. En hel del järnväg och massor av nostalgiska köpenhamnsmiljöer.

TV-tips nu kl 20:05, och repris idag lördag 16.05

av Lennart Carlsson, Saturday, April 04, 2020, 10:56 (1483 dagar sedan) @ K Lemming

För er som kan se dansk TV2 visas nu kl 20:05 Olsenbanden på sporet. En hel del järnväg och massor av nostalgiska köpenhamnsmiljöer.

Repriseras idag lördag kl 16.05, samma kanal. En kultfilm.

Olsenbanden på sporet - NSB

av K Lemming, Friday, April 17, 2020, 20:34 (1469 dagar sedan) @ K Lemming

Hittade norska Olsenbanden på DVD-box på loppis idag, visste inte att det funnits en norsk version. Även norska Olsenbanden har en film med järnvägstema, "Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet".
Synd att inte vår svenska Jönssonligan gjorde en "Jönssonligan på spåret" film.

Olsenbanden på sporet - NSB – Jönssonligan på Mallorca

av Arne, Saturday, April 18, 2020, 01:06 (1469 dagar sedan) @ K Lemming

Hittade norska Olsenbanden på DVD-box på loppis idag, visste inte att det funnits en norsk version. Även norska Olsenbanden har en film med järnvägstema, "Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet".
Synd att inte vår svenska Jönssonligan gjorde en "Jönssonligan på spåret" film.

Men gjorde man inte en för handlingen viktig tågresa i 'Jönsonligan på Mallorca'-filmen? Jag har ett minne av att Sickan et consortes åkte med den välkända smalspårsjärnvägen (914 mm spårvidd) som går mellan mellan Palma stad och Sóller/Puerto de Sollér. Så den här femte Jönssonlige-filmen var på sätt och vis en svensk tågvariant på ligans eskapader.

Förutom att alltså det museala smalspårståget var en aktiv del av intrigen i filmen så flög man ju även med en varmluftballong på denna Medelhavsö. Så man var inte främmande för att använda olika transportmedel i den här Mallorcafilmen! :-)

Olsenbanden på sporet - NSB – Jönssonligan på Mallorca

av Lennart Petersen, Sunday, April 19, 2020, 19:32 (1468 dagar sedan) @ Arne

Hittade norska Olsenbanden på DVD-box på loppis idag, visste inte att det funnits en norsk version. Även norska Olsenbanden har en film med järnvägstema, "Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet".
Synd att inte vår svenska Jönssonligan gjorde en "Jönssonligan på spåret" film.


Men gjorde man inte en för handlingen viktig tågresa i 'Jönsonligan på Mallorca'-filmen? Jag har ett minne av att Sickan et consortes åkte med den välkända smalspårsjärnvägen (914 mm spårvidd) som går mellan mellan Palma stad och Sóller/Puerto de Sollér. Så den här femte Jönssonlige-filmen var på sätt och vis en svensk tågvariant på ligans eskapader.

Förutom att alltså det museala smalspårståget var en aktiv del av intrigen i filmen så flög man ju även med en varmluftballong på denna Medelhavsö. Så man var inte främmande för att använda olika transportmedel i den här Mallorcafilmen! :-)

Visst gjorde man en sådan resa. Banan går Palma-Soller och där ansluter en spårväg med samma spårvidd ner till Puerto Soller.
Har ett litet minne av den inspelningen som gjordes över jul-nyår 1984. En tjej kom till mig och ville ha ledigt och jag sa blnakt nej, i Posten tar man inte ledigt julveckan... men hon bevekade mig när hon visade att hon skulle till Mallis där hennes man som var filmfotograf skulle vara med och spela in Jönssonligan. Blev väl en kul upplevelse.