NKlJ busstrafik (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, April 04, 2020, 09:57 (1473 dagar sedan)

Liksom NBJ busstrafik överflyglade rörelsen tids nog persontågstrafiken: Ett 15-tal linjer med ytterpunkterna Malung, Skoghall, Torsby, Lesjöfors och Storfors. Parallellkoncession till järnvägen fanns längs hela linjen men utnyttjades varierande. Garage fanns i Hagfors, Skoghall,
Torsby, Lesjöfors och Filipstad. Vid försäljningen 1964 fanns 43 bussar och 4 godssläpkärror.
Vissa linjer annonserades i "Kommunickans" bussdel.

Rörelsen påbörjats 1927 med köp av konkurrentlinjen Karlstad-Skoghall (1922). Sedan köptes Munkfors-Hagfors-Filipstad och Taberg-Nordmark-Filipstad. Det senare företaget också konkurrerat med SJ tåg Lesjöfors-Storfors - en roll NKlJ övertog. Likaså övertogs några GDG-linjer, som bättre passade i NKlJ trafikmönster. Persontrafiken Hagfors-Filipstad övertogs från tåg 1950 och Karlstad-Skoghall 1954. Geijersholm-Gustavsfors körde Malungsbussen parallellt med skogsbanan.

Då persontågstrafiken upphörde 1964-11-01 lämnade NKlJ också busstrafiken: Den såldes till SJ-koncernen (GDG Biltrafik). Statsstöd till olönsam busstrafik på landsbygden kunde annars fås från 1961. Persontågens "nedläggningskalkyler" hölls - som vid alla bolagsbanor - strikt inom huset.

NKlJ busstrafik

av Swempa_ÖTV, Sunday, April 05, 2020, 20:15 (1472 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tänk att Hammarö fick busstrafik så tidigt fast själva ön säkert var ganska fattig. Nu är ju detta ett järnvägsforum men du vet inget om själva linjerna på Hammarö från busstrafiken startade fram till 1988?

NKlJ busstrafik

av Leif B, Sunday, April 05, 2020, 20:29 (1472 dagar sedan) @ Swempa_ÖTV

Tänk att Hammarö fick busstrafik så tidigt fast själva ön säkert var ganska fattig. Nu är ju detta ett järnvägsforum men du vet inget om själva linjerna på Hammarö från busstrafiken startade fram till 1988?

Det står lite om konkurrens mellan tåg och buss till Hammarö iSpår 2004. Leta på sidorna 33-97!

NKlJ busstrafik

av Swempa_ÖTV, Sunday, April 05, 2020, 21:10 (1472 dagar sedan) @ Leif B

Tack, bra skall läsa detta.

NKlJ busstrafik

av bosc, Sunday, April 05, 2020, 22:07 (1471 dagar sedan) @ Swempa_ÖTV

Mina minnen från Skoghall på 50-talet säger att NKLJ-bussarna gick i minst två slingor - den östra över Gunnarskär och de västra över Mörmon, Götetorpsvägen mot Jonsbol och mot Jakobsbergsbron. Hur eventuella linjer gick över Vidön är mig obekant./BoSC

NKlJ busstrafik

av Staffan Myrenberg, Sunday, April 05, 2020, 22:37 (1471 dagar sedan) @ bosc

Över Vidön gick bara järnvägen, bron över Dingelsundet var ju inte byggd. Det fanns en hållplats på Vidön också och det gick personaltåg ut till Elektrokemiska på Anholmen för det fanns ingen väg ditut. Personaltåget gick ju väldigt kort sträcka till skillnad från tåget från samhället upp till fabriken. Jag vet inte säkert men uppgifterna säger att personaltåget ut till Elektrokemiska gick i alla fall i början av 1950-talet

NKlJ busstrafik

av Anders.k., Monday, April 06, 2020, 01:10 (1471 dagar sedan) @ bosc

Tidtabellen som är med i komunickan från 1950 gör gällande följande linjesträckning .

Inom parantes bara vissa turer , kombinationen är närmast oändlig hur dom trafikeras.
Ändarna är antingen Vidöåsen eller Vidön Kiosken och i andra änden Busscentralen eller Karlstad Ö , en tur trafikerar och dom andra hoppar över Busscentralen om dom har Karlstad Ö som ände.

(Vidöåsen)-Vidön Kiosken -Järnvägstationen- (Kontoret)- Haga-(Mörmon)- (Vidö Färjeställe)- (Gunnarskär)- (Götetorp)- (Jonsbol)- Residenstorget- (Busscentralen)- (Karlstad Ö)

M.V.H Anders.k.

Stavfel, som vanligt.

NKlJ busstrafik, färgschema

av Kjell Aghult, Monday, April 06, 2020, 12:51 (1471 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag åkte även NKlJ-buss persontrafikens sista dag (1964-10-31). Men glömde tyvärr att anteckna färgschemat. Ett osäkert minne är vinröd underdel och ljusare överdel. På långsidorna bevingat hjul av "privatbanetyp" och bansignaturen.

Har någon exakta uppgifter?

NKlJ busstrafik, färgschema

av Ola Almquist, Monday, April 06, 2020, 14:48 (1471 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag åkte även NKlJ-buss persontrafikens sista dag (1964-10-31). Men glömde tyvärr att anteckna färgschemat. Ett osäkert minne är vinröd underdel och ljusare överdel. På långsidorna bevingat hjul av "privatbanetyp" och bansignaturen.

Har någon exakta uppgifter?

Färgbilder är det ont om men det finns en del svartvita, exempelvis
dessa och denna.
Jag hittade också en bild här men jag tror inte att denna buss har med saken att göra då den är av årsmodell 1965 och dessutom med kaross tillverkad i Arvika. Karossens utseende och indelningen av färgfälten bör dock i princip stämma med de modernaste NKlJ-bussarna.
Beträffande nyanserna hittade jag detta.

Hur som helst så fick NKlJ tre Volvo B65508/Säffle 1962 och sju 1964. De sistnämnda är registrerade i början på året så de bör ha levererats innan GDG tog över.

/Ola

NKlJ busstrafik, färgschema

av Sune Nylén, Monday, April 06, 2020, 15:59 (1471 dagar sedan) @ Ola Almquist

Faktiskt har jag det exakta blandningschemat till färgen på N Kl J bussarna, men tyvärr går det ej att översätta, då det innehåller färgfabrikantens beteckningar på de olika färgstofferna. Hämtade det antingen från Chalmers bibliotek eller någon färgfirmas - International, Gustaf Sjöstedt eller vilken det nu var-efterlämnade papper på Landsarkivet i G. Receptet var för röd färg, så då vore de nog enfärgade.
Möjligen stod det i Lackvärlden eller vad tidskrifen nu hette. Jag lade nog ut det för kanske 10 år sedan, men det är väl ingen överdrift om jag säger att intresset var noll. Kanske hittar jag det igen i någon pärm.

NKlJ busstrafik, färgschema

av Sune Nylén, Monday, April 06, 2020, 16:04 (1471 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag kan väl tllägga att förutom Body, så var det en fem sex olika kulörer som skulle blandas för att få rätt nyans

NKlJ busstrafik, färgschema

av Peter A, Monday, April 06, 2020, 16:18 (1471 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är möjligtvis inte så att det var samma röda nyans på landsvägsbussar som på lok och rälsbussar?

NKlJ busstrafik, färgschema

av Ola Almquist, Monday, April 06, 2020, 16:26 (1471 dagar sedan) @ Peter A

Det är möjligtvis inte så att det var samma röda nyans på landsvägsbussar som på lok och rälsbussar?

Det verkar ha varit samma som rälsbussarnas ursprungliga. Klicka igenom [link=http://www.tydal.nu/postvagnen/233905.htm]denna tråd[/link].

/Ola

NKlJ busstrafik, färgschema

av Ola Almquist, Monday, April 06, 2020, 18:23 (1471 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag åkte även NKlJ-buss persontrafikens sista dag (1964-10-31). Men glömde tyvärr att anteckna färgschemat. Ett osäkert minne är vinröd underdel och ljusare överdel. På långsidorna bevingat hjul av "privatbanetyp" och bansignaturen.

Har någon exakta uppgifter?


Färgbilder är det ont om men det finns en del svartvita, exempelvis
[link=https://digitaltmuseum.se/search/?q=nklj+buss&aq=owner%3F%3A%22S-JVM%22]dessa[/link] och [link=https://www.flickr.com/photos/46603613@N04/32666751426]denna[/link].
Jag hittade också en bild [link=https://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=39464]här[/link] men jag tror inte att denna buss har med saken att göra då den är av årsmodell 1965 och dessutom med kaross tillverkad i Arvika. Karossens utseende och indelningen av färgfälten bör dock i princip stämma med de modernaste NKlJ-bussarna.
Beträffande nyanserna hittade jag [link=http://www.tydal.nu/postvagnen/233901.htm]detta[/link].

Hur som helst så fick NKlJ tre Volvo B65508/Säffle 1962 och sju 1964. De sistnämnda är registrerade i början på året så de bör ha levererats innan GDG tog över.

Så enkelt var det inte. Det finns en bild på bussarna som levererades 1964 i på sidan 57 boken GDG Biltrafik AB 1932 - 1982 - de första 50. De har ett bredare vitt fält i fronten och NKlJ:s modernare bevingade hjul (som i fronten på t.ex. Uddeholmaren och ASJ-loken) under vindrutan.
På sidan 302 finns ytterligare en bild. Ett leveransfoto på en omställningsbuss. Helt neutral, med smalare vitt fält (snibb) i fronten men med "NKlJ" i destinationsfältet. Frågan är om man modifierade lacken före den slutliga leveransen.

/Ola