Flytt av godsmagasin till Sankt Olof (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Saturday, April 04, 2020, 15:44 (1482 dagar sedan)

I höstas övertog Skånska Järnvägar godsmagasinet i Degeberga från Kristianstad Kommun för att kunna återställa miljön i Sankt Olof. I januari gick flytten.
Nu på måndag kan ni se hur det gick till i programmet Svenska Truckers på TV3 klockan 21.
Jim

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av K Lemming, Saturday, April 04, 2020, 22:53 (1482 dagar sedan) @ Jim Hansson

Såg trailern för programet här om dagen, misstänkte direkt att det var denna flytt det rörde sig om. Ska bli kul att se, hur mycket man nu får se, varje körning i programmet brukar inte ha allt för mycket programtid. Brukar väl handla om 4-5 olika körningar per program.

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av tobbe, Monday, April 06, 2020, 22:10 (1480 dagar sedan) @ K Lemming

De pratade i programmet om Kristianstads jvgmusèeum men det var som sagt St.Olof. Kände direkt igen stationsmiljön med bredden mellan spåren och stationshuset som skymtade till ett kort ögonblick. Har godsmagasinet placerats bredvid den stora lastkajen på bangårdens norra del mot samhället eller har jag sett fel?? Skall bli kul att se det i sommar när jag förhoppningsvis kommer att besöka platsen.:-P :-P :-P
tobbe

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av Jim Hansson, Monday, April 06, 2020, 23:24 (1480 dagar sedan) @ tobbe

De pratade i programmet om Kristianstads jvgmusèeum men det var som sagt St.Olof. Kände direkt igen stationsmiljön med bredden mellan spåren och stationshuset som skymtade till ett kort ögonblick. Har godsmagasinet placerats bredvid den stora lastkajen på bangårdens norra del mot samhället eller har jag sett fel?? Skall bli kul att se det i sommar när jag förhoppningsvis kommer att besöka platsen.:-P :-P :-P
tobbe

Ja, det lyckas ju inte så bra med sin trovärdighet :-(
Godsmagasinet står på bangårdens västra sida söder om lastkajen d v s mittemot stationshuset.
Jim

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av tobbe, Monday, April 06, 2020, 23:42 (1480 dagar sedan) @ Jim Hansson

Det stämmer bra men får ursäkta mig och att mina vädersträck blev helt fel men mittemot stationen, då vet jag bättre...:-P :-P :-P
tobbe

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av K Lemming, Tuesday, April 07, 2020, 13:05 (1479 dagar sedan) @ Jim Hansson

De pratade i programmet om Kristianstads jvgmusèeum men det var som sagt St.Olof. Kände direkt igen stationsmiljön med bredden mellan spåren och stationshuset som skymtade till ett kort ögonblick. Har godsmagasinet placerats bredvid den stora lastkajen på bangårdens norra del mot samhället eller har jag sett fel?? Skall bli kul att se det i sommar när jag förhoppningsvis kommer att besöka platsen.:-P :-P :-P
tobbe


Ja, det lyckas ju inte så bra med sin trovärdighet :-(
Godsmagasinet står på bangårdens västra sida söder om lastkajen d v s mittemot stationshuset.
Jim

Den sortens produktioner av reklamkanalerna brukar inte hålla nån högre klass men att inte ens ha koll på var man är och filmar är verkligen under all kritik. Har sett enstaka avsnitt av programserien tidigare och man kan undra om platser inte alltid stämt då heller.

Grattis till magasinet, det kommer bli snyggt att S:t Olof återfår ett godsmagasin på den sidan bangården.

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av Granis, Tuesday, April 07, 2020, 18:28 (1479 dagar sedan) @ K Lemming

Så är det. Gillar (bl a) ”Railroad Alaska”, men det är fantastiskt hur [b]otroligt[/b] stressigt allting är (föreställer mig att turtätheten inte är så där oerhört hög) och hur dom hela tiden oroar sig för att ”stå i vägen för tåget” när man ser ett (sido?)spår bredvid.

/ L G :-)

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, April 07, 2020, 20:43 (1479 dagar sedan) @ Granis

Äckligt dåliga program. Att de tillverkar sån
skit som filmerna från järnvägen i Alaska får man förstå men att de i SVENSK Tv sänder ut sånt här där man inte vet var man befinner sej är uruselt. Men så är det väl i reklam tvvärlden .

Railroad Alaska

av K Lemming, Wednesday, April 08, 2020, 00:30 (1479 dagar sedan) @ Granis

Så är det. Gillar (bl a) ”Railroad Alaska”, men det är fantastiskt hur [b]otroligt[/b] stressigt allting är (föreställer mig att turtätheten inte är så där oerhört hög) och hur dom hela tiden oroar sig för att ”stå i vägen för tåget” när man ser ett (sido?)spår bredvid.

/ L G :-)

Railroad Alaska...hahaha...ja pinsamt dramatiserat påhittat trams som förekommer i den serien kan det göras en lång lista över. Som när dom nödstannar och måste byta nån del på en boggie (har jag för mig det var) mitt ute i vildmarken med hjälp av en hittad rälsspik och en makadamsten löser det i ett nafs, och så ser man tydligt att det är på en bangård.
Ett annat avsnitt är dom nervösa för att passera en bro för lasten kanske är för bred för att komma igenom bron, tror det varit samma sak med en tunnel en gång.
Eller när det börjar pipa i loket och en indikeringslampa lyser....för att en kätting lossnat på en av vagnarna.
Nej jag klarar inte av det programmet, sitter bara och stör mig på allt påhittat orealistiskt trams.

Railroad Alaska

av -RB-, Wednesday, April 08, 2020, 00:53 (1479 dagar sedan) @ K Lemming

Första delen orkade jag se men sedan urartade (fortsatte ?) det till vanligt Discoveryblaj .
Instämmer med klagomålen på "panikreparationer" och jag undrar om "tågorderradio" ännu inte har kommit till Alaska .
Jag har sett (delar av) senare avsnitt och en favorit är en brådskande snöröjning innan ett tåg som kan komma "när som helst" . När tåget passerar har flakvagnarna vid lok ändrat utseende (blivit kortare eller längre) och ALL snö är HELT borta .
mvh Rolf Berg

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av Olof W, Wednesday, April 08, 2020, 08:12 (1478 dagar sedan) @ Jim Hansson

Kul att fler järnvägsbyggnader bevaras. Finns det några foton att se för oss som inte har TV3?
/Olof

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av Jim Hansson, Wednesday, April 08, 2020, 18:07 (1478 dagar sedan) @ Olof W

Kul att fler järnvägsbyggnader bevaras. Finns det några foton att se för oss som inte har TV3?
/Olof

Det ligger foton inne på Facebook både på Skånska Järnvägars sida och på den medlemsinterna.
Jim

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av tobbe, Thursday, April 09, 2020, 21:02 (1477 dagar sedan) @ Jim Hansson

Det är ju på det spåret vid lastkajen mittemot stationen som restaurangvagnen brukar parkeras efter fullgjort uppdrag under trafiksäsongen som nu får sällskap av godsmagasinet:-P :-P :-P
tobbe

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, April 09, 2020, 21:31 (1477 dagar sedan) @ tobbe

Det är ju på det spåret vid lastkajen mittemot stationen som restaurangvagnen brukar parkeras efter fullgjort uppdrag under trafiksäsongen som nu får sällskap av godsmagasinet:-P :-P :-P
tobbe

Sedan ett par år utgår restaurangvagnen från Brösarp och växlas därför inte in på kajspåret i S:t Olof (spår 4).

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av Micke D, Wednesday, April 08, 2020, 08:31 (1478 dagar sedan) @ Jim Hansson

Det är verkligen inspirerande att få se vilken kunskap, finurlighet, skicklighet etc. det finns i allt från föreningslivet till kommersiellt yrkesfolk för att fixa en sådan här avancerad flytt. Jag är övertygad om att godsmagasinet är lika förtjust i att återfå den nära kontakten med den trevliga järnvägen på Österlen. Kul att kunna återskapa härliga och passande miljöer på detta sätt.
Det ger stor inspiration och tillförsikt kring det man själv håller på med inom veterantågsverksamheten. Ibland dunkar man huvudet i bordet och ifrågasätter starkt vad man håller på med, men så kommer sådana här trevliga ljusglimtar och piggar upp tillvaron rejält.

Jättekul och en stor eloge till alla som möjliggjort detta, samt att det även dokumenterades genom tv. Det blev en bra reklam för Järnvägssverige rakt ut i tv sofforna.

Hälsningar
Micke Däckfors

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, April 08, 2020, 10:42 (1478 dagar sedan) @ Micke D

Nog borde man kunna veta var man befinner sej . Det skiljer ju ett antal mil mellan Kristianstad och Sankt Olof närmare bestämt 5,5 mil.Skäms TV producenten

Flytt av godsmagasin till Sankt Olof

av tobbe, Wednesday, April 08, 2020, 19:35 (1478 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Degeberga - St. Olof handlar väl om ca. 25 -30 km. Har inte mätt sträckan men har kört den mot Vitaby ett antal gånger vägledes under årens lopp med slutmål Grevlunda(Utan jvg anknytning).
En gissning ang. påståendet i TV-programmet är att man sade musèet i Kristianstad beror nog på att det var Kristianstads kommun som överlät magasinet till SkJ ???
tobbe

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av K Lemming, Wednesday, April 08, 2020, 15:45 (1478 dagar sedan) @ Jim Hansson

Vad hände med det ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof? När jag var där på slutet av 70-talet har jag för mig att det fanns kvar, eller minns jag fel?

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av Jim Hansson, Wednesday, April 08, 2020, 18:10 (1478 dagar sedan) @ K Lemming

Vad hände med det ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof? När jag var där på slutet av 70-talet har jag för mig att det fanns kvar, eller minns jag fel?

Det revs av SJ i början på 90-talet då det var i dåligt skick efter att de haft det uthyrt till extern person. Det ingick aldrig i SkJ's dåvarande arrende. (Numera äger vi ju själva alltihop.)
Jim

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av tobbe, Wednesday, April 08, 2020, 23:29 (1478 dagar sedan) @ Jim Hansson

Fråga: Har alltid funderat på hur många spår det har funnits på St.Olofs bangård. Som det ser ut i nuläget så är det väldigt brett mellan spårlägena..Linjen mot Eslöv(uppriven) vek av vad jag förstår till höger om lilla lokstallet västerut och linjen mot Gärdsnäs till vänster söderut( finns kvar) då bör det kanske ha funnits fler spår än de 4 idag. Ville bara fråga detta när tråden handlar om just St.Olof. Tacksam för svar.
tobbe

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av Jim Hansson, Wednesday, April 08, 2020, 23:53 (1478 dagar sedan) @ tobbe

Fråga: Har alltid funderat på hur många spår det har funnits på St.Olofs bangård. Som det ser ut i nuläget så är det väldigt brett mellan spårlägena..Linjen mot Eslöv(uppriven) vek av vad jag förstår till höger om lilla lokstallet västerut och linjen mot Gärdsnäs till vänster söderut( finns kvar) då bör det kanske ha funnits fler spår än de 4 idag. Ville bara fråga detta när tråden handlar om just St.Olof. Tacksam för svar.
tobbe

Bortsett från att det är Tomelilla, inte Eslöv, så har du rätt.
Det fanns fyra parallella tågspår framför stationshuset utöver spåret vid magasinet och lastkajen.
Jim

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av tobbe, Wednesday, April 08, 2020, 23:57 (1478 dagar sedan) @ Jim Hansson

Tack! Jag skall göra en närmare studie om jag kommer ner i sommar!;-) ;-) ;-)
tobbe

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av K Lemming, Thursday, April 09, 2020, 19:13 (1477 dagar sedan) @ Jim Hansson

Fråga: Har alltid funderat på hur många spår det har funnits på St.Olofs bangård. Som det ser ut i nuläget så är det väldigt brett mellan spårlägena..Linjen mot Eslöv(uppriven) vek av vad jag förstår till höger om lilla lokstallet västerut och linjen mot Gärdsnäs till vänster söderut( finns kvar) då bör det kanske ha funnits fler spår än de 4 idag. Ville bara fråga detta när tråden handlar om just St.Olof. Tacksam för svar.
tobbe


Bortsett från att det är Tomelilla, inte Eslöv, så har du rätt.
Det fanns fyra parallella tågspår framför stationshuset utöver spåret vid magasinet och lastkajen.
Jim

Är det gamla spår 2 som inte finns längre?

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av Jim Hansson, Thursday, April 09, 2020, 19:22 (1477 dagar sedan) @ K Lemming

Fråga: Har alltid funderat på hur många spår det har funnits på St.Olofs bangård. Som det ser ut i nuläget så är det väldigt brett mellan spårlägena..Linjen mot Eslöv(uppriven) vek av vad jag förstår till höger om lilla lokstallet västerut och linjen mot Gärdsnäs till vänster söderut( finns kvar) då bör det kanske ha funnits fler spår än de 4 idag. Ville bara fråga detta när tråden handlar om just St.Olof. Tacksam för svar.
tobbe


Bortsett från att det är Tomelilla, inte Eslöv, så har du rätt.
Det fanns fyra parallella tågspår framför stationshuset utöver spåret vid magasinet och lastkajen.
Jim


Är det gamla spår 2 som inte finns längre? Det försvann långt innan SkJ tog över.

Korrekt!
Jim

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av Granis, Thursday, April 09, 2020, 06:56 (1477 dagar sedan) @ tobbe

Från "bangardar.se"

/ L G
[img]http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-1746.jpg[/img]

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av Olof B, Thursday, April 09, 2020, 08:52 (1477 dagar sedan) @ Granis

Nu var det slipersbytaren som jag tyckte var viktig när jag tryckte av.
Men annars hade det varit en bra bild på platsen där magasinet hade stått. Om jag har förstått rätt?

[img]images/uploaded/202004090647045e8ec4e800457.jpg[/img]

En bild från en kall och regning 3e januari, i år.

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av K Lemming, Thursday, April 09, 2020, 19:08 (1477 dagar sedan) @ Olof B

Nu var det slipersbytaren som jag tyckte var viktig när jag tryckte av.
Men annars hade det varit en bra bild på platsen där magasinet hade stått. Om jag har förstått rätt?

[img]images/uploaded/202004090647045e8ec4e800457.jpg[/img]

En bild från en kall och regning 3e januari, i år.

Där magasinet har stått och nu åter står är ungefär rakt bortom slipersbytaren i siktfältet, en bit till vänster om kajen som syns til höger i bild.

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av tobbe, Thursday, April 09, 2020, 13:54 (1477 dagar sedan) @ Granis

Tack "Granis" för spårplanen, den blir god hjälp vid mitt kommande besök..:-P :-P :-P :-P
tobbe

Ursprungliga godsmagasinet i Sankt Olof?

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, April 09, 2020, 21:44 (1477 dagar sedan) @ Granis

Kolgård och vattenkastare låg på senare tid öster om lokstallet, dvs längs med linjen mot Gärsnäs. Kanske flyttades den i samband med att SJ tog över YJ 1941 då persontrafiken lades om att gå via Gärsnäs - Löderup i stället för via Tomelilla?