normalplan tåg 71 och 72 åren 1955-56 mm (Järnväg allmänt)

av Max Goldschmidt, Sunday, April 05, 2020, 17:07 (1484 dagar sedan)

Söker sammansättningsplan för tåg 71 Narvik-Stockholm åren 1955-56. Jag vet vilka vagnar med ordn.nr som gick men inte resgods- eller restaurangvagnar. I vilken ordning gick vagnarna från lok räknat?

Någon som vet när slutligt beslut togs om kolslitskena på strömavtagarna. SJ startade försök på Västeråsbanan 1951. GDG införde kolslitskena på sina linjer från 1939.

Försågs även PKB-strömavtagare med kolslitskena?

Vad betyder PKB resp MK som beteckning på strömavtagarna?

När togs beslut om endast en uppfälld strömavtagare på D-loken?

När togs beslut om att slopa solskärmarna på D-lokens frontfönster och vad ersattes de med ini hytten?

normalplan tåg 71 och 72 åren 1955-56 mm

av K Lemming, Sunday, April 05, 2020, 17:46 (1484 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

När togs beslut om att slopa solskärmarna på D-lokens frontfönster och vad ersattes de med ini hytten?

Ersattes med rullgardin.

Kolslitskenor

av Sune Nylén, Sunday, April 05, 2020, 19:04 (1484 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Lustigt att du frågade om det just idag när jag tidigare idag i en pärm fann följande hämtat från Landsarkivet för kanske 25 år sedan.
KGL. STYR.CIRK.323 20/4 48
Under våren 48 kommer lok med två strömavtagare att få en med aluminium och en med kol. Skyltade på strömavtagareventilerna. Grupp I Kol;TGDG; TGOJ Köping Frövi, Karlberg -Tillberga - Köping. Grupp II Övriga.Kolskena på Aluminiumlinje besiktigas var 30 de kilometer.
GDG cirk. 167 7/5 48 Strömavtagare av äldre typ inställes med 4,2kg upptryck. Av mod 47 (de med raka rörisolatorer,min anmärkning) med 5,7kg vid 5600 mm höjd över rälens överkant.Mellan 5000 och 6000 mm bör maginalen vara + 0,3 -0,3.I nedfällt läge ligger den an med 1 kg.Ökningen har företagits för att kunna framföra fordon med endast en strömavtagare uppe.
Jag har nog tidigare skrivit om detta.

Lite mer om kolskena

av Sune Nylén, Sunday, April 05, 2020, 19:08 (1484 dagar sedan) @ Sune Nylén

GDG cirk 170 Kolslitskenorna är numera utförda av tre skilda kolstycken
Göteborg 22/6 48 Axel Landin.

normalplan tåg 71 och 72 åren 1955-56 mm

av bertilb, Monday, April 06, 2020, 10:14 (1483 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Hej
Synd att ingen kommenterar tågen 71 och 72 …
Hälsningar
Bertil

normalplan tåg 71 och 72 åren 1955-56 mm

av Lars-Göran Eriksson, Monday, April 06, 2020, 12:55 (1483 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Jag kan tyvärr inte hjälpa till med någon sammansättningsplan, men jag kan lämna lite uppgifter från två lokförares annotationsböcker (arvegods) för 1955-56.
71/72 var ju sommartåg norr om Sundsvall, men vintern 55-56 insattes en förbindelse med YCoa7 str Luleå-Östersund, med förbindelse Ilst 51/52 Långsele-Gävle-Långsele med YCo6/YCo7.
Jag blir lite konfunderad över att det gick loktåg i 71/72 under vintertdt 55/56, kan det ha varit fordonsbrist ?


Tåg 71
Datum
550721 Bdn-Vns Ma 879 40ax 432t
550801 Bdn-Vns Ma 825 40ax 417t
550924 Vns-Lsl Dk 563 14ax 179t
551026 Bdn-Vns Du 354 12ax 119t
560524 Jrn-Vns Ma 876 16ax 158t
Tåg 72
550924 Lsl-Vns Du 370 14ax 175t
560417 Vns-Jrn Du 344 16ax 164t
560427 Vns-Jrn Du 366 16ax 202t
560523 Vns-Jrn Du 307 16ax 203t
560717 Lsl-Vns Ma 824 44ax 464t

Tåg 71
560216 Vns-Lsl Du 354 14ax 128t
560422 Jrn-Vns Du 325 16ax 163t
560603 Vns-Lsl Du 342 28ax 296t
560826 Vns-lsl Ma 876 32ax 355t

Tåg 72
560216 Lsl-Vns Dk 431 24ax 179t
560421 Vns-Jrn Du 327 16ax 162t
560422 Jrn-Vns Du 325 16ax 163t
560612 Vns-Bdn Ma 827 32ax 341t
560624 Vns-Bdn Ma 824 60ax 624t
560706 Vns-Bdn Ma 831 32ax 336t
560718 Vns-Bdn Ma 788 44ax 471t
560730 Vns-Bdn Ma 833 36ax 388t
560811 Vns-Bdn Ma 832 36ax 377t
560823 Vns-Bdn Ma 832 44ax 479t