FSVJ fyller 10 år! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke D, Monday, April 06, 2020, 08:47 (1479 dagar sedan)

GRATTIS PÅ 10 ÅRSDAGEN

I dag för 10 år sedan satt 5 personer i ett nästan tomt lokstall i Oxelösund. Under en tid hade planerna på en museal järnvägsförening funnits och denna kväll togs det officiella beslutet. FSVJ - Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg bildades och en resa som de 5 inte kunde förutse tog sin början.

Många har undrat vad de tänkte på, många huvuden har ruskats och ännu fler har hejat på och stöttat oss.

I dag är vi en etablerad museiföreing och en tågoperatör med licens att köra tåg i Sverige och genomför trafik och aktiviteter med ca 5000 besökare årligen.

Från det tomma lokstallet för 10 år sedan investerar vi nu närmare 3 miljoner i ett Järnvägsmuseum i Oxelösund.

Det har varit en fantastisk resa som vi klarat av tack vare ett fantastiskt stöd från medlemmar, Oxelösunds Kommun, företagare, privatpersoner och den aktiva medlemskåren som varje vecka ideellt jobbar med föreningens olika angelägenheter.

10 år!

Grattis säger vi till oss själva och alla som på ett eller annat sätt bidragit till att vi lyckats skapa FSVJ.

Hipp Hipp! Tack för de första 10 åren.

[img]images/uploaded/202004060646205e8ad03c86c67.jpg[/img]

FSVJ fyller 10 år!

av mormorsgruvan, Monday, April 06, 2020, 12:41 (1478 dagar sedan) @ Micke D

Hur många medlemmar är Ni ?
Hur många spårmeter får Edert nya järnvägsmuseum ?

FSVJ fyller 10 år!

av Micke D, Monday, April 06, 2020, 13:34 (1478 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ca 350 men självklart finns det plats för fler. Så varmt välkommen in i gänget om så önskas!
Initialt ca 500m (för anslutning och uppställning) men ligger just nu i en etapp 2 av praktiska skäl.
Projektet innehåller dock fler delar.
Hälsningar
Micke Däckfors

FSVJ fyller 10 år!

av Henrik Birath, Tuesday, April 07, 2020, 06:57 (1478 dagar sedan) @ Micke D

Stort grattis till fint arbete! /Henrik/

FSVJ fyller 10 år!

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, April 07, 2020, 09:14 (1478 dagar sedan) @ Henrik Birath

Ja,nu när man håller på att förstöra JVM i Gövle får ni väl ta över folket i mellansverige som är intresserade av tåg. Synd och skam att man kan få förstöra som man gör i GÄVLE, Önskar er all lycka i Oxelösund.

FSVJ fyller 10 år!

av Björn Arvidsson, Tuesday, April 07, 2020, 09:56 (1477 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ja,nu när man håller på att förstöra JVM i Gövle får ni väl ta över folket i mellansverige som är intresserade av tåg. Synd och skam att man kan få förstöra som man gör i GÄVLE, Önskar er all lycka i Oxelösund.

Vad menar du med förstöra JVM i Gävle?

FSVJ fyller 10 år!

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, April 07, 2020, 12:05 (1477 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

precis vad jag skrev. hålla stängt i flera år och skrota bort värdefulla föremål som lok och vagnar. Därför önskar jag lycka till i Oxelösund.

FSVJ fyller 10 år!

av Björn Arvidsson, Tuesday, April 07, 2020, 12:38 (1477 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

precis vad jag skrev. hålla stängt i flera år och skrota bort värdefulla föremål som lok och vagnar. Därför önskar jag lycka till i Oxelösund.

När de stängde för renovering var det inte meningen att det skulle ta så här lång tid. Det är våra saktfärdiga politikers fel att det dragit ut på tiden.
Vilka värdefulla lok och vagnar och andra föremål har de skrotat ut de sista 20 åren?

FSVJ fyller 10 år!

av K Lemming, Tuesday, April 07, 2020, 14:59 (1477 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

precis vad jag skrev. hålla stängt i flera år och skrota bort värdefulla föremål som lok och vagnar. Därför önskar jag lycka till i Oxelösund.


När de stängde för renovering var det inte meningen att det skulle ta så här lång tid. Det är våra saktfärdiga politikers fel att det dragit ut på tiden.
Vilka värdefulla lok och vagnar och andra föremål har de skrotat ut de sista 20 åren?

Har ingen koll på vilka lok, vagnar och föremål som eventuellt skrotats men ett värdefullt föremål som JVM tydligen nu planerar skrota om ingen tar över det är Växjöväxeln med tre spårvidder.