Utejobb (Fordon: vagnar)

av Greger Larsson, Monday, April 06, 2020, 15:16 (1474 dagar sedan)

Scannat glasnegativ ur egen samling

[image]

Utejobb. Fjäderbyte.

av Per Ljungberg, Monday, April 06, 2020, 16:06 (1474 dagar sedan) @ Greger Larsson

Troligen ett fjäderbyte. Intressanta verktyg man hade då. En skruvdomkraft och några andra "mystiska" verktyg. Boggi mod 91 (?).

Utejobb. Eller lagerbyte?

av Anders Sandgren, Monday, April 06, 2020, 19:38 (1474 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Bultarna för lagret och på lagerboxen är lösa, månne en varmgång?
Efter 1945 och före sommaren 1956 om man ser till revisionsdatum och att det är 3kl. Vagnen efter verkar vara en Co6, men vilken Co/BCo/CFo? Det finns fler alternativ.

Utejobb. Eller lagerbyte?

av BD, Monday, April 06, 2020, 20:16 (1474 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bultarna för lagret och på lagerboxen är lösa, månne en varmgång?
Efter 1945 och före sommaren 1956 om man ser till revisionsdatum och att det är 3kl. Vagnen efter verkar vara en Co6, men vilken Co/BCo/CFo? Det finns fler alternativ.

Det vanliga var nog att man av bekvämlighetsskäl endast använde två muttrar.

Utejobb. Eller lagerbyte?

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, April 07, 2020, 00:59 (1473 dagar sedan) @ BD

Bultarna för lagret och på lagerboxen är lösa, månne en varmgång?
Efter 1945 och före sommaren 1956 om man ser till revisionsdatum och att det är 3kl. Vagnen efter verkar vara en Co6, men vilken Co/BCo/CFo? Det finns fler alternativ.


Det vanliga var nog att man av bekvämlighetsskäl endast använde två muttrar.

Speciellt på lagerboxlock som måste öppnas ofta för kontroll eller påfyllning av smörjolja. På lagerboxlock med speciell påfyllningstut med upplyftbart eller avskruvbart lock brukade alla fyra skruvarna (W 5/8" ) användas, för säkerhets skull med kontramutter. /CEO

Utejobb - verktyg

av Olof W, Monday, April 06, 2020, 20:03 (1474 dagar sedan) @ Greger Larsson

Jag blev också nyfiken på verktygen och tog mig friheten att förstora bilden lite.

Till höger en skruvdomkraft som spänner snäckfjädern som håller kroken som i sin tur håller bladfjädern.

Men vad är det för konstig manick till vänster? Jag gissar att den är till för att lyfta boggieramen så att den inte vilar mot hjulaxeln men varför verkar den då gå upp mot rambalken? Jag tycker inte det ser ut som en domkraft utan som en stötta men jag kan ha fel. Någon som vet mer?

[image]

Utejobb - verktyg

av BD, Monday, April 06, 2020, 20:28 (1474 dagar sedan) @ Olof W

Jag blev också nyfiken på verktygen och tog mig friheten att förstora bilden lite.

Till höger en skruvdomkraft som spänner snäckfjädern som håller kroken som i sin tur håller bladfjädern.

Men vad är det för konstig manick till vänster? Jag gissar att den är till för att lyfta boggieramen så att den inte vilar mot hjulaxeln men varför verkar den då gå upp mot rambalken? Jag tycker inte det ser ut som en domkraft utan som en stötta men jag kan ha fel. Någon som vet mer?

[image]

I bildens mitt ligger snäckfjädern som ska sitta till vänster.
Anordningen längst till vänster är avsedd att låsa boggiramen när man komprimerar den högra snäckfjädern.
Fjädernäven med sin förlängning för snäckfjädern för vänster sida finns inte med på bilden. På tillhörande konsol ligger ett rundstycke som antagligen har med låsning av snäckfjäderns nerända att göra.

Passar på vad "stöttan" mot vänstra konsolen har för funktion.

Utejobb - verktyg

av Thomas Tell, Monday, April 06, 2020, 22:09 (1473 dagar sedan) @ BD

Jag blev också nyfiken på verktygen och tog mig friheten att förstora bilden lite.

Till höger en skruvdomkraft som spänner snäckfjädern som håller kroken som i sin tur håller bladfjädern.

Men vad är det för konstig manick till vänster? Jag gissar att den är till för att lyfta boggieramen så att den inte vilar mot hjulaxeln men varför verkar den då gå upp mot rambalken? Jag tycker inte det ser ut som en domkraft utan som en stötta men jag kan ha fel. Någon som vet mer?

[image]


I bildens mitt ligger snäckfjädern som ska sitta till vänster.
Anordningen längst till vänster är avsedd att låsa boggiramen när man komprimerar den högra snäckfjädern.
Fjädernäven med sin förlängning för snäckfjädern för vänster sida finns inte med på bilden. På tillhörande konsol ligger ett rundstycke som antagligen har med låsning av snäckfjäderns nerända att göra.

Passar på vad "stöttan" mot vänstra konsolen har för funktion.

"Stöttan" är väl fjädernäven med förlängning som hänger i sin konsol.
Det är ju två fjädrar på bilden vilket borde innebära fjäderbyte.
/tell