Central kalamitet (Järnväg allmänt)

av Greger Larsson, Monday, April 06, 2020, 16:47 (1474 dagar sedan)

Tankvagnsrelaterad händelse på Stockholm C. Foto: S-E Bäck, 1960-tal

[img]https://live.staticflickr.com/1795/30113901278_c967a874d1_b.jpg[/img]

[img]https://live.staticflickr.com/1814/43934075552_7927cabb9e_b.jpg[/img]

Central kalamitet

av tobbe, Monday, April 06, 2020, 17:42 (1474 dagar sedan) @ Greger Larsson

Spår 12 norra delen Cst!!! eller?:-D :-D :-D :-D
tobbe

Central kalamitet

av Alex, Monday, April 06, 2020, 20:50 (1474 dagar sedan) @ tobbe

Det var en salig röra. Har skrotet i förgrunden med urspårningen att göra och då menar jag kanske främst att det var last på någon O-vagn.

Central kalamitet

av -RB-, Monday, April 06, 2020, 23:16 (1473 dagar sedan) @ Alex

Inget svar till Alex men liten egen fundering . Om det varit en tankvagnsurspårning idag hade räddningstjänsten då evakuerat alla husen runt Centralen ?

mvh Rolf Berg

Central kalamitet

av Sune Nylén, Monday, April 06, 2020, 23:23 (1473 dagar sedan) @ -RB-

Det är inte tanken som räknas utan omtanken om tanken:-D

Central kalamitet

av Torbjorn_Forsman, Tuesday, April 07, 2020, 14:19 (1473 dagar sedan) @ -RB-

Inget svar till Alex men liten egen fundering . Om det varit en tankvagnsurspårning idag hade räddningstjänsten då evakuerat alla husen runt Centralen ?

mvh Rolf Berg

Det beror nog på rådande läge - t ex om tankvagnen är tom eller lastad, vad den i så fall är lastad med, om skadorna på vagnen är sådana att det är risk för allvarligt läckage vid bärgningen.

En vagn med läckage av giftig eller brandfarlig gas (t ex klor, svaveldioxid, gasol) är ju betydligt mer otrevlig för omgivningen än en vagn med mer harmlöst innehåll (t ex melass eller asfalt).

Central kalamitet

av -RB-, Tuesday, April 07, 2020, 17:41 (1473 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Tack för svaret . Jag skulle ha skrivit "brandfarligt gods" eftersom det inte är allt i tankvagnar som är farligt . Jag tänkte på en urspårning mellan Ånge - Långsele efter att "skyddsstyrelsen" tagit över ansvaret vid (farliga?) röjningar . Och det drooog ut på tiden och TV visade samma potentat som hela tiden ojade sig över att det var så farligt . Och någon sa då i stil med : "På SJ (och EJ) tid röjde man så fort det gick för att få igång trafiken . Och nu står en linslus på TV varje dag utan att det händer något ."
Här var det nog inte brandfarligt men giftigt gods på väg ner i en sjö om jag minns rätt .
Var det efteråt att några boggitankvagnar gick ur nere kring Landskrona , något som också tog lite tid .
Tankvagnarna som gick ur på Cst , kan någon avgöra om de var på väg till eller från Värtan/Loudden . Jag gissar att de är tomvagnar .

mvh Rolf Berg

Central kalamitet

av Stefan Skoglund, Tuesday, April 07, 2020, 18:33 (1473 dagar sedan) @ -RB-

Tack för svaret . Jag skulle ha skrivit "brandfarligt gods" eftersom det inte är allt i tankvagnar som är farligt . Jag tänkte på en urspårning mellan Ånge - Långsele efter att "skyddsstyrelsen" tagit över ansvaret vid (farliga?) röjningar . Och det drooog ut på tiden och TV visade samma potentat som hela tiden ojade sig över att det var så farligt . Och någon sa då i stil med : "På SJ (och EJ) tid röjde man så fort det gick för att få igång trafiken . Och nu står en linslus på TV varje dag utan att det händer något ."
Här var det nog inte brandfarligt men giftigt gods på väg ner i en sjö om jag minns rätt .
Var det efteråt att några boggitankvagnar gick ur nere kring Landskrona , något som också tog lite tid .
Tankvagnarna som gick ur på Cst , kan någon avgöra om de var på väg till eller från Värtan/Loudden . Jag gissar att de är tomvagnar .

mvh Rolf Berg

Åtminstone en av olyckorna där upp gällde klor (eller något annat ännu otrevligare.

Central kalamitet

av Stefan Skoglund, Tuesday, April 07, 2020, 18:34 (1473 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Inget svar till Alex men liten egen fundering . Om det varit en tankvagnsurspårning idag hade räddningstjänsten då evakuerat alla husen runt Centralen ?

mvh Rolf Berg


Det beror nog på rådande läge - t ex om tankvagnen är tom eller lastad, vad den i så fall är lastad med, om skadorna på vagnen är sådana att det är risk för allvarligt läckage vid bärgningen.

Tom vagn för bensin är riktigt otrevlig - full tank är faktiskt skulle jag säga lugnare.

Central kalamitet

av Överkörmästaren, Tuesday, April 07, 2020, 16:57 (1473 dagar sedan) @ Alex

Det var en salig röra. Har skrotet i förgrunden med urspårningen att göra och då menar jag kanske främst att det var last på någon O-vagn.

På första bilden verkar det ju bl a vara delar från en kontaktledningsbrygga som ligger på marken (obs att glödlampan är hel!) och jag tycker också att man ser stolpar som lutar lite hit och dit. På andra bilden är det ju däremot gamla avgassystem eller nåt i den stilen och det känns ju mer som skrot som legat på en vagn ja. Kanske har man lyft bort själva vagnen, det står en hjulaxel kvar och ser lite ensam ut men den kanske är från tankvagnen iofs.

Central kalamitet

av Greger Larsson, Tuesday, April 07, 2020, 18:27 (1473 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja, det kan vara stolpar/balkar som skurits isär på första bilden, medan det på andra bilden som sagt verkar vara lite blandskrot som kommit någon annanstans ifrån. Ljuddämpare och stuprör bl a.
Saknar tyvärr datering på bilderna, men nästa bild i serien ser ut att vara från en (SJK?-)utfärd med E2 1331. Troligen inte samma dag som ovanstående händelse, men i närtid efteråt.