Stockholm C 1976 (Fordon: allmänt)

av Stig Lagergren, Monday, April 06, 2020, 18:10 (1475 dagar sedan)

Ett par bilder från Stockholm C 18 augusti 1976

[image]T23 113 med makadamtåg


[image]Ma 878 med tågsättet från 675 (AB7, B8F, AB5)

Stockholm C 1976

av Billy, Monday, April 06, 2020, 18:35 (1475 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ett par bilder från Stockholm C 18 augusti 1976


[image]Ma 878 med tågsättet från 675 (AB7, B8F, AB5)

Härlig bild med en till synes original Ma. Antar att tågsetet utgjorde ersättning för en X9 av någon anledning .

Stockholm C 1976

av Alex, Monday, April 06, 2020, 20:47 (1475 dagar sedan) @ Billy

Var S675 från Falun normalt en X9? Annars var det väl vanligt med typ 3-vagnars loktåg också. Ma-loket drar väl bara släpan tillbaka till Hagalund. Inte så vanliga på Dalabanan annars men dök upp på Siljansbanan efter elektrifieringen.

Vacker litet snälltåg med OKB-vagnen.

Stockholm C 1976

av Billy, Monday, April 06, 2020, 21:20 (1475 dagar sedan) @ Alex

Var S675 från Falun normalt en X9? Annars var det väl vanligt med typ 3-vagnars loktåg också. Ma-loket drar väl bara släpan tillbaka till Hagalund. Inte så vanliga på Dalabanan annars men dök upp på Siljansbanan efter elektrifieringen.

Vacker litet snälltåg med OKB-vagnen.

Ja iallafall i början av 70 talet. Senare vet jag inte. Och eftersom det var så udda gamla vagnar tror jag inte det var ordinarie sammansättning. Ja, har samma minne av Ma-loken. Bara ett tågpar som jag minns hade det en period på Dalabanan: S677/680.

Stockholm C 1976

av Björn Arvidsson, Monday, April 06, 2020, 22:15 (1475 dagar sedan) @ Billy

Var S675 från Falun normalt en X9? Annars var det väl vanligt med typ 3-vagnars loktåg också. Ma-loket drar väl bara släpan tillbaka till Hagalund. Inte så vanliga på Dalabanan annars men dök upp på Siljansbanan efter elektrifieringen.

Vacker litet snälltåg med OKB-vagnen.


Ja iallafall i början av 70 talet. Senare vet jag inte. Och eftersom det var så udda gamla vagnar tror jag inte det var ordinarie sammansättning. Ja, har samma minne av Ma-loken. Bara ett tågpar som jag minns hade det en period på Dalabanan: S677/680.

Så udda var inte AB7 och B8 vagnarna 1976 å inte så gamla heller för att va järnvägsfordon runt 30år gamla bara, den som är udda i så fall är ju AB5 och den är ju lite äldre

Stockholm C 1976

av Billy, Tuesday, April 07, 2020, 08:16 (1474 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Var S675 från Falun normalt en X9? Annars var det väl vanligt med typ 3-vagnars loktåg också. Ma-loket drar väl bara släpan tillbaka till Hagalund. Inte så vanliga på Dalabanan annars men dök upp på Siljansbanan efter elektrifieringen.

Vacker litet snälltåg med OKB-vagnen.


Ja iallafall i början av 70 talet. Senare vet jag inte. Och eftersom det var så udda gamla vagnar tror jag inte det var ordinarie sammansättning. Ja, har samma minne av Ma-loken. Bara ett tågpar som jag minns hade det en period på Dalabanan: S677/680.


Så udda var inte AB7 och B8 vagnarna 1976 å inte så gamla heller för att va järnvägsfordon runt 30år gamla bara, den som är udda i så fall är ju AB5 och den är ju lite äldre

Nej, det var fel uttryckt av mig. Menade snarare att det knappast fanns någon ordinarie sammansättning utan 60-talsvagnar på Dalabanan vid den tiden och definitivt inte med AB5.

Stockholm C 1976

av Anders Wejryd, Tuesday, April 07, 2020, 13:58 (1474 dagar sedan) @ Billy

Ilsnälltåget Dalpilen (41/42) hade under femtiotalets mitt (och slut?) Ma.

Stockholm C 1976

av Alex, Tuesday, April 07, 2020, 14:16 (1474 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Ilsnälltåg tycker jag är ett av de vackrare orden vi har i järnvägssvenskan. :-)

Stockholm C 1976

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, April 07, 2020, 14:55 (1474 dagar sedan) @ Alex

Ilsnälltåg tycker jag är ett av de vackrare orden vi har i järnvägssvenskan. :-)

Kommer det före eller efter "Pila-Britta"?

undrar
Thomas K Ohlsson

Stockholm C 1976

av Anders Wejryd, Tuesday, April 07, 2020, 15:53 (1474 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Efter. Åtminstone för en västeråsare eftersom Pila-Britta för oss är den legendariska barnmorskan, stadens första kvinnliga bilägare (T-Ford), som förlöste i hemmen under decennier.

Stockholm C 1976

av Billy, Tuesday, April 07, 2020, 20:31 (1474 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Ilsnälltåget Dalpilen (41/42) hade under femtiotalets mitt (och slut?) Ma.

Aha, spännande! Hur många vagnar rörde det sig om? Inklusive trävagnar kanske?

Stockholm C 1976 - Ma i Dalpilen

av Alex, Wednesday, April 08, 2020, 07:06 (1473 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Det här med Ma-lok i Dalpilen väckte ett nyfiket intresse. Nu är jag född i senare delen av 50-talet men när jag började bli medveten om den omgivande järnvägen så förknippade jag snart Dalpilen med Yoa2. Bifogar en fin bild i länken.

https://digitaltmuseum.se/021018067330/statens-jarnvagar-sj-y0a2-dalpilen-mannekang

Förmodligen var det så att Dalpilen stod högt upp på listan över loktåg som skulle ersättas med det nya Paprikatåget. Detta var då 1961 och framåt.

Mitt egentliga intresse var förstås att se om det fanns någon bild på Ma-lok med Dalpilen men hittade bara en bild på ett lätt tilltufsat Da-lok som tydligen spårat ur med Dalpilen i Upplands Väsby 1960.

Jag förmodar att Ilsnälltåget Dalpilen inte var någon svår utmaning för ett Ma men gissar att det var något lokomlopp som passade för detta lok under en längre period på 50-talet. Ma-loket byggdes väl också på ASJ i Falun men det är nog en långsökt förklaring till varför det dök upp frekvent i detta tåg.

Stockholm C 1976

av Hans Broman, Wednesday, April 08, 2020, 09:34 (1473 dagar sedan) @ Billy

Var S675 från Falun normalt en X9? Annars var det väl vanligt med typ 3-vagnars loktåg också. Ma-loket drar väl bara släpan tillbaka till Hagalund. Inte så vanliga på Dalabanan annars men dök upp på Siljansbanan efter elektrifieringen.

Vacker litet snälltåg med OKB-vagnen.


Ja iallafall i början av 70 talet. Senare vet jag inte. Och eftersom det var så udda gamla vagnar tror jag inte det var ordinarie sammansättning. Ja, har samma minne av Ma-loken. Bara ett tågpar som jag minns hade det en period på Dalabanan: S677/680.

Jag hittar i Arne Hällqvists utmärkta bok "Svenska Rälsbussar" (SJK 92, från 2017) att X9 från tidtabellsskiftet på försommaren 1976 inte längre förekom (planmässigt) i trafiken Stockholm - Borlänge. Det betyder att det var helt i sin ordning att snt 675 var loktåg när bilden togs i augusti 1976.

Stockholm C 1976

av tobbe, Monday, April 06, 2020, 22:14 (1475 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Nostalgifoton från en svunnen tid med T23 113 med breddad hytt och en Ma med originallyktor och gardjärnsplog eller "kofösare" som man skämtsamt sade;-) ;-) ;-)
tobbe

Stockholm C 1976

av tobbe, Monday, April 06, 2020, 22:17 (1475 dagar sedan) @ tobbe

T23 113 drog ju ofta soptåget "silverpilen" till o från Lövsta sopstation - Älvsjö på 1970-talets första hälft.:-) :-)
tobbe

T23 113 på Stockholm C 1976

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, April 07, 2020, 01:11 (1475 dagar sedan) @ tobbe

[image]T23 113 med makadamtåg


T23 113 drog ju ofta soptåget "silverpilen" till o från Lövsta sopstation - Älvsjö på 1970-talets första hälft.:-) :-)
tobbe

Trevlig bild: Åtminstone ett lok som SÅS lyckades rädda, har för mig det hämtades ur plåtskjulet i Byvalla när de inplastade beredskapsdieslarna såldes. /CEO

Stockholm C 1976

av Arne, Tuesday, April 07, 2020, 02:39 (1475 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ett par bilder från Stockholm C 18 augusti 1976

[image]T23 113 med makadamtåg


8<...

Fina tågbilder i färg från Cst och Norra säcken. Men jag undrar om det inte blivit fel på årtalet för i varje fall den första bilden? Man ser tydligt i bilden att man bygger på ett hus i bakgrunden på bilden. Och det innebär att T23-bilden måste vara tagen under perioden 1957-1960 som är de datum som det s.k. Vasahuset vid Vasagatan byggdes. Och eftersom man inte har kommit så långt med bygget bör det snarast vara i början av dessa åren. Jfr med bilden nedan.

Citat: "Vasahuset är en byggnad i kvarteret Kortbyrån vid Vasagatan 11–13 på Norrmalm i centrala Stockholm. Vasahuset uppfördes 1957–1960 med Lars-Erik Lallerstedt som arkitekt och påbyggdes år 2000.

På grund av den stora Mercedes-Benzskylten som fanns under många år på husets tak kallades det även Mercedes-Benzhuset."

[image]

Så här såg arbetsplatsen ut 1959. Bilden tagen från Wikipedia och fri för publicering (Public Domain). Fotograf Ragnhild Haarstad - Stockholmskällan.

Stockholm C 1976

av Alex, Tuesday, April 07, 2020, 06:03 (1474 dagar sedan) @ Arne

T23 byggdes om från Tp under åren 1965-1966.

Stockholm C 1976

av Kjell Friberg, Tuesday, April 07, 2020, 08:49 (1474 dagar sedan) @ Alex

T23 113 och 114 fick inte breddad hytt vid den första ombyggnaden. Jag är sedan litet osäker på om T23 115 var den sista med smal hytt eller om den var först med bred hytt.

Stockholm C 1976

av Janne_H, Tuesday, April 07, 2020, 06:54 (1474 dagar sedan) @ Arne

Mer troligt är att det är bygget av kvarteren pennfäktaren 10 och 11 ( som kom att inrymma Norrmalms polisstation ) som påbörjades 1976. Det vita huset torde vara pennfäktaren 12 som sedermera mebyggdes med Royal Viking.

mvh
/Janne

Stockholm C 1976

av Alex, Tuesday, April 07, 2020, 08:08 (1474 dagar sedan) @ Janne_H

Ja, just det. Norrmalms Polisstation hade jag glömt av. Den låg ju där. Jag försökte påminna mig vad som var innan Nordic Sea Hotell m.m. Royal Viking Hotell invigdes 1984 och World Trade Center/Cityterminalem 1989.

Jag har en bild som jag har svårt att datera men bör vara det bruna huset som du nämner som syns i bakgrunden.

[image]

Stockholm C 1976

av ztenlund, Wednesday, April 08, 2020, 11:19 (1473 dagar sedan) @ Janne_H

Mer troligt är att det är bygget av kvarteren pennfäktaren 10 och 11 ( som kom att inrymma Norrmalms polisstation ) som påbörjades 1976. Det vita huset torde vara pennfäktaren 12 som sedermera mebyggdes med Royal Viking.

mvh
/Janne

Det fungerar mycket bättre med Centralposthuset i vänsterkant av bilden än det Arne framförde.

Stockholm C 1976

av Stig Lagergren, Tuesday, April 07, 2020, 09:48 (1474 dagar sedan) @ Arne

Jag är ganska säker på datumet. Den byggnad du tänker på ligger väl till vänster utanför bild.