Stockholm C 1976 (Fordon: allmänt)
Ett par bilder från Stockholm C 18 augusti 1976
T23 113 med makadamtåg
Ma 878 med tågsättet från 675 (AB7, B8F, AB5)
av Stig Lagergren, Monday, April 06, 2020, 18:10 (1475 dagar sedan)
Ett par bilder från Stockholm C 18 augusti 1976
T23 113 med makadamtåg
Ma 878 med tågsättet från 675 (AB7, B8F, AB5)
av Billy, Monday, April 06, 2020, 18:35 (1475 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Ett par bilder från Stockholm C 18 augusti 1976
Ma 878 med tågsättet från 675 (AB7, B8F, AB5)
Härlig bild med en till synes original Ma. Antar att tågsetet utgjorde ersättning för en X9 av någon anledning .
av Alex, Monday, April 06, 2020, 20:47 (1475 dagar sedan) @ Billy
Var S675 från Falun normalt en X9? Annars var det väl vanligt med typ 3-vagnars loktåg också. Ma-loket drar väl bara släpan tillbaka till Hagalund. Inte så vanliga på Dalabanan annars men dök upp på Siljansbanan efter elektrifieringen.
Vacker litet snälltåg med OKB-vagnen.
av Billy, Monday, April 06, 2020, 21:20 (1475 dagar sedan) @ Alex
Var S675 från Falun normalt en X9? Annars var det väl vanligt med typ 3-vagnars loktåg också. Ma-loket drar väl bara släpan tillbaka till Hagalund. Inte så vanliga på Dalabanan annars men dök upp på Siljansbanan efter elektrifieringen.
Vacker litet snälltåg med OKB-vagnen.
Ja iallafall i början av 70 talet. Senare vet jag inte. Och eftersom det var så udda gamla vagnar tror jag inte det var ordinarie sammansättning. Ja, har samma minne av Ma-loken. Bara ett tågpar som jag minns hade det en period på Dalabanan: S677/680.
av Björn Arvidsson, Monday, April 06, 2020, 22:15 (1475 dagar sedan) @ Billy
Var S675 från Falun normalt en X9? Annars var det väl vanligt med typ 3-vagnars loktåg också. Ma-loket drar väl bara släpan tillbaka till Hagalund. Inte så vanliga på Dalabanan annars men dök upp på Siljansbanan efter elektrifieringen.
Vacker litet snälltåg med OKB-vagnen.
Ja iallafall i början av 70 talet. Senare vet jag inte. Och eftersom det var så udda gamla vagnar tror jag inte det var ordinarie sammansättning. Ja, har samma minne av Ma-loken. Bara ett tågpar som jag minns hade det en period på Dalabanan: S677/680.
Så udda var inte AB7 och B8 vagnarna 1976 å inte så gamla heller för att va järnvägsfordon runt 30år gamla bara, den som är udda i så fall är ju AB5 och den är ju lite äldre
av Billy, Tuesday, April 07, 2020, 08:16 (1474 dagar sedan) @ Björn Arvidsson
Var S675 från Falun normalt en X9? Annars var det väl vanligt med typ 3-vagnars loktåg också. Ma-loket drar väl bara släpan tillbaka till Hagalund. Inte så vanliga på Dalabanan annars men dök upp på Siljansbanan efter elektrifieringen.
Vacker litet snälltåg med OKB-vagnen.
Ja iallafall i början av 70 talet. Senare vet jag inte. Och eftersom det var så udda gamla vagnar tror jag inte det var ordinarie sammansättning. Ja, har samma minne av Ma-loken. Bara ett tågpar som jag minns hade det en period på Dalabanan: S677/680.
Så udda var inte AB7 och B8 vagnarna 1976 å inte så gamla heller för att va järnvägsfordon runt 30år gamla bara, den som är udda i så fall är ju AB5 och den är ju lite äldre
Nej, det var fel uttryckt av mig. Menade snarare att det knappast fanns någon ordinarie sammansättning utan 60-talsvagnar på Dalabanan vid den tiden och definitivt inte med AB5.
av Anders Wejryd, Tuesday, April 07, 2020, 13:58 (1474 dagar sedan) @ Billy
Ilsnälltåget Dalpilen (41/42) hade under femtiotalets mitt (och slut?) Ma.
av Alex, Tuesday, April 07, 2020, 14:16 (1474 dagar sedan) @ Anders Wejryd
Ilsnälltåg tycker jag är ett av de vackrare orden vi har i järnvägssvenskan. :-)
av Thomas K Ohlsson, Tuesday, April 07, 2020, 14:55 (1474 dagar sedan) @ Alex
Ilsnälltåg tycker jag är ett av de vackrare orden vi har i järnvägssvenskan. :-)
Kommer det före eller efter "Pila-Britta"?
undrar
Thomas K Ohlsson
av Anders Wejryd, Tuesday, April 07, 2020, 15:53 (1474 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
Efter. Åtminstone för en västeråsare eftersom Pila-Britta för oss är den legendariska barnmorskan, stadens första kvinnliga bilägare (T-Ford), som förlöste i hemmen under decennier.
av Billy, Tuesday, April 07, 2020, 20:31 (1474 dagar sedan) @ Anders Wejryd
Ilsnälltåget Dalpilen (41/42) hade under femtiotalets mitt (och slut?) Ma.
Aha, spännande! Hur många vagnar rörde det sig om? Inklusive trävagnar kanske?
av Alex, Wednesday, April 08, 2020, 07:06 (1473 dagar sedan) @ Anders Wejryd
Det här med Ma-lok i Dalpilen väckte ett nyfiket intresse. Nu är jag född i senare delen av 50-talet men när jag började bli medveten om den omgivande järnvägen så förknippade jag snart Dalpilen med Yoa2. Bifogar en fin bild i länken.
https://digitaltmuseum.se/021018067330/statens-jarnvagar-sj-y0a2-dalpilen-mannekang
Förmodligen var det så att Dalpilen stod högt upp på listan över loktåg som skulle ersättas med det nya Paprikatåget. Detta var då 1961 och framåt.
Mitt egentliga intresse var förstås att se om det fanns någon bild på Ma-lok med Dalpilen men hittade bara en bild på ett lätt tilltufsat Da-lok som tydligen spårat ur med Dalpilen i Upplands Väsby 1960.
Jag förmodar att Ilsnälltåget Dalpilen inte var någon svår utmaning för ett Ma men gissar att det var något lokomlopp som passade för detta lok under en längre period på 50-talet. Ma-loket byggdes väl också på ASJ i Falun men det är nog en långsökt förklaring till varför det dök upp frekvent i detta tåg.
av Hans Broman, Wednesday, April 08, 2020, 09:34 (1473 dagar sedan) @ Billy
Var S675 från Falun normalt en X9? Annars var det väl vanligt med typ 3-vagnars loktåg också. Ma-loket drar väl bara släpan tillbaka till Hagalund. Inte så vanliga på Dalabanan annars men dök upp på Siljansbanan efter elektrifieringen.
Vacker litet snälltåg med OKB-vagnen.
Ja iallafall i början av 70 talet. Senare vet jag inte. Och eftersom det var så udda gamla vagnar tror jag inte det var ordinarie sammansättning. Ja, har samma minne av Ma-loken. Bara ett tågpar som jag minns hade det en period på Dalabanan: S677/680.
Jag hittar i Arne Hällqvists utmärkta bok "Svenska Rälsbussar" (SJK 92, från 2017) att X9 från tidtabellsskiftet på försommaren 1976 inte längre förekom (planmässigt) i trafiken Stockholm - Borlänge. Det betyder att det var helt i sin ordning att snt 675 var loktåg när bilden togs i augusti 1976.
av tobbe, Monday, April 06, 2020, 22:14 (1475 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Nostalgifoton från en svunnen tid med T23 113 med breddad hytt och en Ma med originallyktor och gardjärnsplog eller "kofösare" som man skämtsamt sade;-) ;-) ;-)
tobbe
av tobbe, Monday, April 06, 2020, 22:17 (1475 dagar sedan) @ tobbe
T23 113 drog ju ofta soptåget "silverpilen" till o från Lövsta sopstation - Älvsjö på 1970-talets första hälft.:-) :-)
tobbe
av Carl-Erik Olsson, Tuesday, April 07, 2020, 01:11 (1475 dagar sedan) @ tobbe
T23 113 med makadamtåg
T23 113 drog ju ofta soptåget "silverpilen" till o från Lövsta sopstation - Älvsjö på 1970-talets första hälft.:-) :-)
tobbe
Trevlig bild: Åtminstone ett lok som SÅS lyckades rädda, har för mig det hämtades ur plåtskjulet i Byvalla när de inplastade beredskapsdieslarna såldes. /CEO
av Arne, Tuesday, April 07, 2020, 02:39 (1475 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Ett par bilder från Stockholm C 18 augusti 1976
T23 113 med makadamtåg
8<...
Fina tågbilder i färg från Cst och Norra säcken. Men jag undrar om det inte blivit fel på årtalet för i varje fall den första bilden? Man ser tydligt i bilden att man bygger på ett hus i bakgrunden på bilden. Och det innebär att T23-bilden måste vara tagen under perioden 1957-1960 som är de datum som det s.k. Vasahuset vid Vasagatan byggdes. Och eftersom man inte har kommit så långt med bygget bör det snarast vara i början av dessa åren. Jfr med bilden nedan.
Citat: "Vasahuset är en byggnad i kvarteret Kortbyrån vid Vasagatan 11–13 på Norrmalm i centrala Stockholm. Vasahuset uppfördes 1957–1960 med Lars-Erik Lallerstedt som arkitekt och påbyggdes år 2000.
På grund av den stora Mercedes-Benzskylten som fanns under många år på husets tak kallades det även Mercedes-Benzhuset."
Så här såg arbetsplatsen ut 1959. Bilden tagen från Wikipedia och fri för publicering (Public Domain). Fotograf Ragnhild Haarstad - Stockholmskällan.
av Alex, Tuesday, April 07, 2020, 06:03 (1474 dagar sedan) @ Arne
T23 byggdes om från Tp under åren 1965-1966.
av Kjell Friberg, Tuesday, April 07, 2020, 08:49 (1474 dagar sedan) @ Alex
T23 113 och 114 fick inte breddad hytt vid den första ombyggnaden. Jag är sedan litet osäker på om T23 115 var den sista med smal hytt eller om den var först med bred hytt.
av Janne_H, Tuesday, April 07, 2020, 06:54 (1474 dagar sedan) @ Arne
Mer troligt är att det är bygget av kvarteren pennfäktaren 10 och 11 ( som kom att inrymma Norrmalms polisstation ) som påbörjades 1976. Det vita huset torde vara pennfäktaren 12 som sedermera mebyggdes med Royal Viking.
mvh
/Janne
av Alex, Tuesday, April 07, 2020, 08:08 (1474 dagar sedan) @ Janne_H
Ja, just det. Norrmalms Polisstation hade jag glömt av. Den låg ju där. Jag försökte påminna mig vad som var innan Nordic Sea Hotell m.m. Royal Viking Hotell invigdes 1984 och World Trade Center/Cityterminalem 1989.
Jag har en bild som jag har svårt att datera men bör vara det bruna huset som du nämner som syns i bakgrunden.
av ztenlund, Wednesday, April 08, 2020, 11:19 (1473 dagar sedan) @ Janne_H
Mer troligt är att det är bygget av kvarteren pennfäktaren 10 och 11 ( som kom att inrymma Norrmalms polisstation ) som påbörjades 1976. Det vita huset torde vara pennfäktaren 12 som sedermera mebyggdes med Royal Viking.
mvh
/Janne
Det fungerar mycket bättre med Centralposthuset i vänsterkant av bilden än det Arne framförde.
av Stig Lagergren, Tuesday, April 07, 2020, 09:48 (1474 dagar sedan) @ Arne
Jag är ganska säker på datumet. Den byggnad du tänker på ligger väl till vänster utanför bild.