Olskroken 1937 (Järnväg allmänt)
[img]https://i.postimg.cc/bNrTd0NM/BJOlskr1937-Web.jpg[/img]
Förmodligen BJ-tåg vid Olskroken 1937.
Ett foto av Lars Ramstedt.
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Tuesday, April 07, 2020, 18:56 (1480 dagar sedan)
[img]https://i.postimg.cc/bNrTd0NM/BJOlskr1937-Web.jpg[/img]
Förmodligen BJ-tåg vid Olskroken 1937.
Ett foto av Lars Ramstedt.
Mvh Gunnar
av Mattias Jansson, Tuesday, April 07, 2020, 19:10 (1480 dagar sedan) @ Gunnar D
[img]https://i.postimg.cc/bNrTd0NM/BJOlskr1937-Web.jpg[/img]
Förmodligen BJ-tåg vid Olskroken 1937.
Ett foto av Lars Ramstedt.Mvh Gunnar
Det borde väl vara ett av de tre Åt-loken som blev N6 vid SJ. De hade nr 81-82 och 109, först tyckte jag att det såg ut som en 3a på skylten, men kan det vara en 9a?
av Ulf Nyström, Tuesday, April 07, 2020, 19:21 (1480 dagar sedan) @ Gunnar D
[img]https://i.postimg.cc/bNrTd0NM/BJOlskr1937-Web.jpg[/img]
Förmodligen BJ-tåg vid Olskroken 1937.
Ett foto av Lars Ramstedt.Mvh Gunnar
Spår 3 tyder ju på att det var ett tåg på BJ mot Göteborg C.
av Stig Lagergren, Tuesday, April 07, 2020, 19:37 (1480 dagar sedan) @ Ulf Nyström
Vilken fin bild. Och kanske samma lok som på bilderna från Sveg.
av Sune Nylén, Tuesday, April 07, 2020, 21:00 (1480 dagar sedan) @ Ulf Nyström
Det är med stor säkerhet ett av "dragen" som gick från fraktgodset Bs G till Sävenäs rbg. Här på väg i motsatt riktning.Man skall strax korsa bangården mot höger så fort tåget från G mot Nygård passerat. Från Olskroken och upp mot Sävenäs lokstn.var/är det en rejäl stigning för att VGJ tunnel och gatan med spårvagnen skulle komma inunder. Varför vet jag det? Jo Arne Rubenson, SJK G förste ordförande hade börjat på BJ på 40 talet och beskrev en gång ett sådant tåg han åkt med när han var på växlingen. Man måste ha Åt för att klara stigningen utan pålok. Lok 109 ja. De tre loken växlade på Bs G.
av Littera JS, Wednesday, April 08, 2020, 09:33 (1479 dagar sedan) @ Gunnar D
Spår 4 med destination Nygård är också intressant. Någon som vet mer om dessa lokaltåg.
av Sune Nylén, Wednesday, April 08, 2020, 10:33 (1479 dagar sedan) @ Littera JS
Vad vill du veta ?
av Littera JS, Wednesday, April 08, 2020, 14:38 (1479 dagar sedan) @ Sune Nylén
Rälsbuss eller lok med vagnar? I omlopp hela dagen eller tänkt som "arbetspendel" till/från Göteborg
av Mattias Jansson, Wednesday, April 08, 2020, 14:46 (1479 dagar sedan) @ Littera JS
Rälsbuss eller lok med vagnar? I omlopp hela dagen eller tänkt som "arbetspendel" till/från Göteborg
De få motorvagnar som BJ förfogade över 1937 gick på banor som DVVJ, inga motorvagnståg fanns i Göteborgstrakten förrän efter elektrifieringen.
Det var dessutom endast enstaka tåg som inte var mer långväga. Enstaka tåg vände i t ex Älvängen, Nygård eller Alvhem, medan merparten gick minst till Mellerud eller Åmål.
av Sune Nylén, Wednesday, April 08, 2020, 14:52 (1479 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Rätt! Y3 lok med 2 axliga vagnar.
av Jan Frelin, Thursday, April 09, 2020, 22:40 (1478 dagar sedan) @ Sune Nylén
Jag tror loket är en Åt.
av Sven Bårström, Friday, April 10, 2020, 07:24 (1477 dagar sedan) @ Jan Frelin
Visst är det ett Åt-lok med axelanordningen D 1'. Litterabeteckningen är ju något udda i det vanliga BJ-systemet - en förkortning av ordet "ångtorkare". Det var en något förenklad överhettare som BJ ansåg lämplig för denna loktyp som mest var tänkt för växlingstjänst. Så småningom fick den vanlig Schmidtöverhettare, och på SJ benämndes den N6.
Sven B
av Ulf Pålsson, Wednesday, April 08, 2020, 10:47 (1479 dagar sedan) @ Gunnar D
[img]https://i.postimg.cc/bNrTd0NM/BJOlskr1937-Web.jpg[/img]
Förmodligen BJ-tåg vid Olskroken 1937.
Framför loket ser vi, försedd med ogiltighetsmärke, en ännu icke ibruktagen huvudsignal. Den tillhör det nya ställarställverk (”el-el”) som kommer att tas i bruk i juni 1940. Signalen kommer då att få beteckningen 109/119ha, vilket innebär att signalen ställs till ”kör” när en av ställarna 109 eller 119 läggs om åt höger, givet att vissa växlar ligger i ett visst läge (alternativ a). Ställare 109 är för tågväg till södra nedspåret mot Göteborg C, ställare 119 för tågväg till norra nedspåret.
Se [link=https://ekeving.se/p/gbg/Or/elel/index.html]Gunnar Ekevings webbsida[/link] för info om ställverket. Den A-signal som syns på ritningen under huvudsignalen har ännu inte satts upp när fotografiet tas.
EDIT: '65h' tillhör inte, som jag skrev tidigare, huvudsignalens beteckning, utan det är del av beteckningen för den dvärgsignal med grönt sken som står före växelspets strax före huvudsignalen. Dvärgsignalen heter 65h/93h/99h, vilket innebär att de vita skenen manövreras med ställare 65 åt höger och de gröna tilläggsskenen med antingen ställare 93 åt höger (tågväg mot Göteborgs norra) eller 99 åt höger (tågväg mot Hamnrangerbangården, senare kallad Skansenbangården).
av S-O Johansson, Thursday, April 09, 2020, 11:10 (1478 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Hade man verkligen en signal uppsatt med ogiltighetsmärke i 3 år? Annars så nämns det i "Teknisk-ekonomisk redogörelse för banavdelningen 1937 resp. 1938" att man 1937 byggt "linjeblockanordning" Olskroken - Partille och Olskroken-Tingstad-Lillhagen. 1938 en ny säkerhetsanläggning i Olskroken. Har inte signalen med ogiltighetsmärke att göra med ombyggnaden i Olskroken 1938? Arbeten med linjeblockanordnigen fortsatte även under 1938 och 1939.
av Ulf Pålsson, Monday, April 13, 2020, 13:23 (1474 dagar sedan) @ S-O Johansson
Hade man verkligen en signal uppsatt med ogiltighetsmärke i 3 år? Annars så nämns det i "Teknisk-ekonomisk redogörelse för banavdelningen 1937 resp. 1938" att man 1937 byggt "linjeblockanordning" Olskroken - Partille och Olskroken-Tingstad-Lillhagen. 1938 en ny säkerhetsanläggning i Olskroken. Har inte signalen med ogiltighetsmärke att göra med ombyggnaden i Olskroken 1938? Arbeten med linjeblockanordnigen fortsatte även under 1938 och 1939.
Ställarställverket i Olskroken "togs helt i bruk den 14 juni 1940", skriver Gunnar E på webbplatsen. Det är väl möjligt och till och med troligt att ibruktagningen skedde i etapper. Just signal 109/119ha kan ju mycket väl ha tagits i bruk något eller några år tidigare, kanske med en annan beteckningen om den inledningsvis styrdes från ett äldre eller ett provisoriskt ställverk.
av Sune Nylén, Monday, April 13, 2020, 14:49 (1474 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Det fanns ett äldre ställverk omeddelbart till höger om övergången Ebelingsgatan/vägen. VGJ gjorde här en sväng och gick på utsidan mot gatan. Det stod kvar in på 50 talet.
av S-O Johansson, Monday, April 13, 2020, 18:56 (1474 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Hade man verkligen en signal uppsatt med ogiltighetsmärke i 3 år? Annars så nämns det i "Teknisk-ekonomisk redogörelse för banavdelningen 1937 resp. 1938" att man 1937 byggt "linjeblockanordning" Olskroken - Partille och Olskroken-Tingstad-Lillhagen. 1938 en ny säkerhetsanläggning i Olskroken. Har inte signalen med ogiltighetsmärke att göra med ombyggnaden i Olskroken 1938? Arbeten med linjeblockanordnigen fortsatte även under 1938 och 1939.
Ställarställverket i Olskroken "togs helt i bruk den 14 juni 1940", skriver Gunnar E på webbplatsen. Det är väl möjligt och till och med troligt att ibruktagningen skedde i etapper. Just signal 109/119ha kan ju mycket väl ha tagits i bruk något eller några år tidigare, kanske med en annan beteckningen om den inledningsvis styrdes från ett äldre eller ett provisoriskt ställverk.
Det är säkert som Du säger att man tog anläggningen i bruk under olika etapper. Hängde mest upp mig på att en signal skulle suttit med ogiltighetsmärke så lång tid. Dessutom verkar ju Banavdelningen i sin redogörelse 1938 ange att mesta arbetena gjordes under det året. Gunnar E skriver ju också att 1939 ersattes det gamla mekaniska ställverket med ett centralt elektriskt ställverk.