Omorganisation vart femte år (Järnväg allmänt)
Bansidan är här oräknad.
1964: Trafik- och maskinsektioner och de äldre distrikten slås samman till 11 driftdistrikt.
Stationer etc samlas i trafikområden (som med tiden halveras i antal).
1968: Första trafikledningscentralen driftsätts (Hallsberg). Tåg-, lok- och daglig person/godstrafikledning samgrupperas. Särlösningar för Norrland.
1973: Driftdistrikten omdöps till trafikdistrikt. Distriktskontoren i Växjö, Borås och Umeå nedläggs. Maskintjänsten delas: Loktjänsten kvarstår i trafikdistrikten, driftverkstäderna läggs under huvudverkstäderna (som har egen organisation).
1978: Bara mindre ändringar.
1983: "Industriell" organisation enligt mönster från bl a ASEA. Trafikdistrikten omdöps till marknadsregioner. Information och PR blir egen avdelning.
1988: SJ indelas i divisioner, främst Person och Gods (HK redan uppdelat). Regiokontoren i Luleå. Norrköping och Örebro nedläggs.
1993: Återstående regionkontor nedläggs: Stockholm (P), Gävle, Göteborg och Malmö (P+G) och
Sundsvall (G). Lokala chefer sorterar nu direkt under divisionsledningen.
1999: SJ bolagisering fastslås.