Ett vanligt finskt godståg våren 2020 (Järnväg allmänt)

av Anders Järvenpää, Thursday, April 09, 2020, 12:19 (1471 dagar sedan)

Ett vanligt finskt VR-godståg (T3515 Åbo-Tammerfors) 6/4 2020 kan se ut så här (tyvärr klarar kameran inte riktigt av att hantera bilder på objekt i rörelse):

Först två Sr1-lok från en berömd elloksfabrik i Sibirien.

[image]

Sedan många arrenderade "Uralchim"-cisternvagnar för ammoniak.

[image]

Sedan något färre (men påfallande rena och snygga, vissa tillverkade 2019), även arrenderade "Evrochim"-vagnar för mineralprodukter.

[image]

Sist i tåget gick några toma VR-flakvagnar (litt. Hkba) som används som buffertvagnar vid transport av farligt gods.

Tåget var högst antagligen tomt och vagnarna sannolikt på väg långt bort någonstans i landet i öster för att hämta råvaror till konstgödselfabriken i Nystad.

Inte många vagnar med vare sig skruvkoppel eller EVN-nummer i detta tåg som går långt i väster i ett EU-land.

Bilderna är tagna vid Gamla Tammerforsvägens plankorsning i Åbo.

Ett vanligt finskt godståg våren 2020

av BD, Thursday, April 09, 2020, 12:28 (1471 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Tillhör vagnarna privata uthyrningsbolag?

Ett vanligt finskt godståg våren 2020

av Anders Järvenpää, Thursday, April 09, 2020, 13:43 (1471 dagar sedan) @ BD

I många fall är det så. Godsvagnsmarknaden i österled förefaller vara enorm. En intressant detalj är att vagnarna i tillåtna i sth 120 i österled men här i väster är det sth 80 som gäller om jag minns rätt.

Ett vanligt finskt godståg våren 2020

av Thomas K Ohlsson, Thursday, April 09, 2020, 15:05 (1471 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Hur långt var tåget?
Eftersom det var tomvagnar antar jag att de dubbla loken inte behövdes av dragkraftsskäl - utan det var för att få ihop lokomloppen.
(Men jag har emellanåt fel i mina antaganden...)

/TKO

Ett vanligt finskt godståg våren 2020

av Anders Järvenpää, Friday, April 10, 2020, 13:50 (1470 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tåget hade i storleksordningen 130 axlar. De multipelkopplade loken förklaras av omloppen, eftersom det knappast finns behov av en större ansamling Sr1-lok (sth 140) här i Åbo. De lokdragna persontågen har ju vanligtvis Sr2-lok pga sth 160 eller 200 men om det blir trafikstörningar kan man se mer sällsynta kombinationer. I dagens läge torde det dock åtminstone inte råda lokbrist i landet pga kraftigt reducerad persontrafik som konsekvens av det Stora Fanskapet.

Ett vanligt finskt godståg våren 2020

av BD, Friday, April 10, 2020, 15:18 (1470 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Tåget hade i storleksordningen 130 axlar. De multipelkopplade loken förklaras av omloppen, eftersom det knappast finns behov av en större ansamling Sr1-lok (sth 140) här i Åbo. De lokdragna persontågen har ju vanligtvis Sr2-lok pga sth 160 eller 200 men om det blir trafikstörningar kan man se mer sällsynta kombinationer. I dagens läge torde det dock åtminstone inte råda lokbrist i landet pga kraftigt reducerad persontrafik som konsekvens av det Stora Fanskapet.

Skiljer sig finska och ryska hjulprofiler? Är exempelvis A-måttet (Mellan hjulens insidor) detsamma?

Ett vanligt finskt godståg våren 2020

av Kjell Aghult, Friday, April 10, 2020, 14:46 (1470 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I många fall är det så. Godsvagnsmarknaden i österled förefaller vara enorm. En intressant detalj är att vagnarna i tillåtna i sth 120 i österled men här i väster är det sth 80 som gäller om jag minns rätt.

Det finns även västeuropeiska godsvagnar tillåtna för sth 120 (´SS-vagnar´). Men då tillåts inte full lastvikt. Den medgivna framgår av siffrorna i det s k ABCD-rastret, där bokstäverna anger banor av olika axellastklass (står på längden). Raderna med hastighetsvärden (´SS´ = sth 120) står på höjden.

Jag gissar att VR Säo är synkroniserad med den ryska. Den hette i vart fall förr Junaturvallisuussääntö (Jt), vilket ordagrant lär betyda "tågsäkerhetsordning". Med som brukligt röda pärmar.